Hoofdsponsor

1/350 1/350 Yamato tijdens operatie Ten Ichi Go 7 April 1945 [wip]

Ik heb bewondering voor de zeer gedetailleerde en precieze wijze waarop jij bouwt.
 
Stuk of 100 Wouter :)
 
Roy, bedankt voor het compliment :)

Ron, ik heb ze nog niet geteld maar ik geloof je hoor :D

Wel, tijd om nog eens een keertje up te daten.
Eindelijk is er verf aan te pas gekomen. De geschutstorens werden in de Mr. Surfacer 1500 grijze primer gezet. Echter, hiervoor had ik de metalen lopen een laagje Mr. Metal Primer gegeven voor extra stevigheid zeg maar. (en Photobucket werkt weer fantastisch de laatste maand of twee :8 )
attachment.jpg
Hierna heb ik een preshade aangebracht (zoals je op de foto's kan zien is de preshade er wat 'spetterig' uitgekomen, op zich niet erg omdat het nadien amper zichtbaar gaat zijn, maar toch vreemd ondanks het goede reinigen van de airbrush en stevig verdunnen van de verf)
attachment.jpg
Na de preshade enkele laagjes Tamiya IJN Grey (Kure Arsenal) verdund met Mr. Hobby Levelling Thinner
attachment.jpg
Na het aanbrengen van de eerste laagjes bleek er verf te komen uit de airbrush op een plaats waar dit niet hoort: aan de trigger :D. Bleek dat één van de 'o' ringetjes het begeven had. Gelijk bij Artobi maar een nieuw setje besteld, samen met een naald om de spuitmond te reinigen en een reinigingsproduct om de AB ultrasoon mee te reinigen.
Enkele dagen later was mijn H&S Evolution terug zo goed als nieuw en konden we de highlights opspuiten.
attachment.jpg
Meestal ben ik een grote fan van zware contrasten op mijn tanks omdat het verweren dit later terug subtieler maakt. Echter leek het me aangewezen om alles van in het begin wat subtiel te houden, vooral om dat ik niet echt heavy kan gaan qua verwering. Yamato werd namelijk spik en span gehouden en had tijdens haar bezoek aan de werf te Kure nog een nieuw verflaagje aangebracht gekregen.

De details werden geverfd: de blastbags met Vallejo Deck Tan en de highlights Silvergrey. De canvas slaapzakken of whatever ze gebruikten als extra bepantsering voor het AA platform werd met Iraqi Sand in een kleurtje gezet.
attachment.jpg
En dan tijd voor wat verwering. Het te bewerken oppervlak vochtig gemaakt met geurloze terpentijn (op de foto is het iets te veel van het goede, wat te nat gemaakt, maar niet getreurd. Dan verdunde olieverfjes aangebracht.
attachment.jpg
En de olieverf met een proper penseel ingewerkt. Niet in een slepende beweging, maar met een deppende beweging. Doel is niet om 'streaking' te verkrijgen maar een filter om het oppervlak wat interessanter te maken.
attachment.jpg
Het uiteindelijk resultaat is de moeite maar subtiel. Zo subtiel dat het eigenlijk moeilijk op foto te krijgen is. In het echt is het beter zichtbaar :P
attachment.jpg
Dat is het alweer voor vandaag :sleep:

Cheers
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi Wouter!
Heb je nog wat werk als heel het schip zo gedaan moet worden.

Fred
 
Afgezien van de pre-shading, waar gelukkig nauwelijks nog iets van te zien is, keurig werk.
 
Vind de eerste foto heel grappig, deed mij aan 1 of ander figuurtje denken, beest met 3 slagtanden..........

Je spuit- en verweringswerk ziet er fantastisch uit, zeker rekening houdend met de schaal.
Als je het hele schip zo gaat behandelen dan heb je wel nog wat werk voor de boeg.
 
dit gaat een prachtstuk worden,dat zie je nu al........................
 
mooie duidelijke uitleg met knap resultaat en volg graag grt.
 
Hey,

Inderdaad, meer of schitterend resultaat, maar de volledige behandeling van het schip zal een werkje zijn van lange adem, maar wat voor resultaat.. man man man goed bezig....;) :)
 
Ja man, dat is weer een update van de bovenste plank zekers ! Erg mooie foto's en een duidelijke uitleg van de werken, met natuurlijk een super geschutskoepel voor resultaat. Zeer goed bezig Wouter, als je dit niveau kan vasthouden over het hele schip, dan wordt dit werkelijk een meesterwerk (wat het al is want de bouw is een kunstwerk op zich met al dat fijne pe).

Groeten van Guy.
 
Zeer fraaie schilderwerken,met name mooie kleurnuances..topwerkje!!

Grtz yves,
 
Waaw, en dat op deze schaal...
De rest is al allemaal geschreven hierboven denk ik?
Behalve dat ik respect heb voor je werk ;)
 
mmm...5 jaartjes zijn er gepasseerd sinds de laatste update...op deze manier ga ik Yamato nooit afkrijgen voor mijn pensioen (nog 21jaartjes minstens te gaan :LOL: )

Ondertussen heb ik de draad terug opgepakt, wordt dat deze reus weer wat vooruitgang kent.
De schoorsteen is ondertussen bijna klaar qua detail. Bij momenten was het best zenuwslopend om de foto etch onderdeeltjes netjes gelijmd te krijgen, maar het is gelukt.
Diegenen met oog voor detail gaan trouwens zien dat 1 van de dwarselementen bovenaan de schoorsteen ontbreken. Helaas heeft het tapijtmonster deze te pakken gekregen en ga ik het onderdeeltje zelf moeten vervaardigen. Ik zit te denken in de richting van dun papier in de juiste vorm gesneden en dan harder gemaakt door het in secondenlijm te dippen.


De passage rond de schoorsteen is trouwens nog niet vastgelijmd, vandaar dat het er wat vreemd uitziet. De uitstekende delen moeten nog naar binnen geplooid worden tot tegen de smoke stack want dit zijn de draagbalken van de passage.
De hoofdstructuur is ondertussen ook wat gedetailleerd met o.a. ladders (zitten in de kit). De typisch Japanse pagode stijl toren heeft ondertussen ook wat detail aangebracht gekregen. De ladders en trappen zijn een mengeling van de Tamiya kit etch ladders en trappen, en de Pontos onderdelen. De Pontos ladders zijn veel gedetailleerder, maar sommige ladders heb ik in de verkeerde richting geplooid en zijn dus onbruikbaar. Typisch :biggrin:


De structuur die de achterste 10M rangefinder draagt is ook wat bewerkt. Hier heb ik wat scratchwerk toegepast. De driehoekjes zijn gemaakt van dunne styreenplaat. Vreemd dat Tamiya dit detail niet heeft voorzien, want de bovenste 'driehoekjes' zijn wel opgegoten.

En de hoofd rangefinder (15.5M) heeft ook wat detail meegekregen.


En nu maar hopen dat ik weer geen 5 jaar wacht tot de volgende update :unsuree:
 
Valt bij mij onder de categorie PE Freaks, mond tot op de tafel en hopen dat ik hem vandaag nog terug dicht krijg.
Bij Steven zijn we het ondertussen gewoon, nu hebben we er twee waar we voorzichtig moeten zijn als we de topic openen.
 
Kan het niet beter verwoorden en blij dat dit werk weer te zien is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan