Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.403
Goedenavond beste kijkers.

Mijn club IPMS Gent richt dit jaar een kleine interne wedstrijd in zonder thema. De bedoeling is dat zo veel mogelijk leden een model naar eigen keuze en schaal bouwen tussen 05/04/16 en 06/12/16. Deze misschien rare data vallen samen met club vergaderdata; de jurering is dan in December en de prijsuitreiking gebeurt bij de Nieuwjaarsreceptie 2017.
In feite heeft elke deelnemer prijs en is het hoofddoel de leden eens wat extra te laten bouwen dat ze dan op de verschillende vergaderingen tonen en bespreken.

Mijn aandeel in deze wedstrijd is de GMC 2 1/2 ton 6x6 van Tamiya.
Ik denk niet dat ik deze truck nog moet voorstellen. De "Deuce" of "Jimmy" is alom bekend want hij was het werkpaard van de US troepen op alle slagvelden Oost en West. Hij werd tevens geleverd in het kader van Lend-Lease aan Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland, China en anderen.
Na WO2 heeft ook België nog jaren lang deze trucks in dotatie gehad.

attachment.jpg

De alom gekende bouwdoos.

Het is mijn bedoeling om ondertussen ook eens uit te vlooien of het zo geroemde merk Tamiya wel juist is wat de bouw van het voertuig betreft. Zoals jullie misschien al weten heb ik redelijk veel boeken over deze truck en ik ben dan ook van plan om alles eens goed te bekijken voordat ik een bepaald element gebruik.
Mijn GMC zal dus gebouwd worden zoals hij uit de fabriek kwam, zonder veldconversie of zonder mij te baseren op foto's van voertuigen die nu rijden en waar misschien al het één en ander aan verbouwd werd.

attachment.jpg

De instructies of toch een deel ervan,

attachment.jpg

en enkele van de sprues.

attachment.jpg

Voor het verfijnen en detailleren van de bouw heb ik de beschikking over:
- Aber PE set 35 058 (niet op foto) samen met een doos Dafalgan (ook niet op foto),
- Limes PE kader in hun set 35016,
- Verlinden Productions set 1314, resin en PE update set.

Ik ga zeker niet alles gebruiken uit deze sets maar ga wel eens bekijken welke onderdelen nu het beste passen op welke plaats. Het zal dus mogelijks een vorm van kitbashing worden waarbij zowel VP als Aber gebruikt wordt maar dat zijn zorgen voor later.

Tevens zal ik trachten jullie alles zo goed en zo slecht mogelijk uit te leggen en te voorzien van veel foto's want daar zijn we allen zo gek op.
Hopelijk morgen reeds een update.

Erwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WoW mooi model en prachtige schaal die ik niet van je gewoon ben. Als je al zo goed kunt detailleren op 1/72 dan ben ik benieuwd wat je op 1/35 presteert. Ik volg met belangstelling!
 
Wat bouwen betreft zal het wel geen problemen opleveren is tenslotte Yamiya dus moet probleemloos wezen. Accuraat daar zal best wel wat niet kloppen en missen maar welk merk is nu wel 100% correct:) maar ben benieuwd wat er uit de bus komt aan toevoegingen.
 
Wow Erwin das volledig uw ding hé maat,ben er zeker van dat deze gedetailleerd en gezien de periode er bonk op ga zijn...veel succes..!!

Grtz yves,
 
Dit is (terug :8 ) een model dat ik ga volgen. Deze staat hier ook nog stof te verzamelen tussen de stash, dus alle info hierover is welkom :))
Suk6
 
Zal mooi zijn om te volgen succes ermee.
Marc S
 
Hey,

Haha, da's een skoontje....😉
Neen, ik verwacht zeker een mooi geprepareerd model, en zeker met die bijvoegingen. Dat wordt weer smullen. Ik vermoed dat ik nadien zal mogen jureren.....😉
 
Mooie kit Erwin , veel plezier en succes ermee :)
 
Ik heb de Tamiya kit eens goed bekeken om te zien met welke versie van de GMC we hier te maken hebben.
Zijn volledige benaming is dus GMC (General Motors Company), CCKW-353 B1, series 4, met een model 1619 open cabine (early).
Woordje uitleg zal vermoedelijk wenselijk zijn:

CCKW-353 B1
- De eerste C staat voor het jaar van ontwerp van de truck zijnde 1941. Latere doorgevoerde wijzigingen aan het voertuig, zoals de open cabine, spelen hierbij geen rol.
- De tweede C betekend dat het voertuig is uitgerust met een standaard cabine zijnde een cabine met een neus zoals we zeggen. Types met een COE (Cab over engine) krijgen de letter F van Forward cab.
- K wil zeggen dat het voertuig voorzien is van voorwielaandrijving,
- W wil zeggen dat het voertuig voorzien is van achterwielaandrijving.
- 353 wil zeggen dat we te maken hebben met een lange chassis versie; de korte noemt 352.
Voor zij die van afmetingen houden kan ik U vertellen dat de lengte van het voertuig zonder winch 6,51m is, met winch 6,86m.
- B betekend dat het voertuig uitgerust is met een winch, A is zonder winch.
- 1 slaat terug op het type as dat onder deze truck zit. De kit is voorzien van een split differentieel (pont).

Series 4 met open cabine type 1619 (early)
De Series 4 was de eerste serie GMC welke voorzien werd van een open cabine en deze kreeg als typebenaming 1619.
Behalve de open cabine had deze truck ook een houten 4-spaaks stuurwiel en een volledige houten cargo ruimte. Later zou de cargo ruimte opnieuw onderhevig zijn aan veranderingen. Het beschermingsrooster van de radiator dat de Yanks omschreven als "brush guard" verloor op dit type het GMC logo.
De early heeft betrekking op 2 punten welke met de cabine te maken hebben namelijk 1: de bedieningsknop van de lichten is van het push-pull type (trekknop) en 2: het type dakbedekking in canvas dat bij een early nogal slordig over de canvas deuren valt. De deuren zelf zijn voorzien van een groot en een klein zijraam. Bij latere versies zullen deze ramen even groot worden.
Jammer genoeg voorziet de Tamiya kit geen deuren en moet ik dus afgaan op het bijgeleverde canvas dak.

Ten gepaste tijd zal ik hierover wel nog meer uitleg geven.

Nu verder met de bouw.
Begonnen met de winch in elkaar te steken omdat dit als eerste punt aangegeven staat op het plan. De kit kan gebouwd worden met of zonder winch en ik verkies hier dus met winch.
De Aber set voorziet in ongelooflijk detail om dit uit te werken want eerlijk gezegd slaat Tamiya hier toch de bal een beetje mis. Zij voorzien een winch maar geen bedieningselementen.
Na redelijk gevloek en gepriegel (want zelfs op deze schaal zijn de onderdelen heel klein) dit resultaat:

attachment.jpg

de onderzijde van de winch

attachment.jpg

en de bovenkant. Tamiya levert een touw om als kabel te gebruiken maar die ga ik eerst eens beter bekijken want het ziet er mij wat teveel touw uit i.p.v. kabel.
Gebruikte onderdelen voor de winch: 7x PE, 1x scratch, 5x kit.


Volgende stap was normaal gezien de motor doch gezien er een radiator nodig was op de ledendag heb ik maar eerst deze gebouwd.

attachment.jpg

Hier 3 radiatoren van een GMC gezien van de voorzijde. Van links naar rechts hebben we de resin van Verlinden, in het midden de Tamiya met Aber PE en rechts deze uit de Italeri kit.

attachment.jpg

en hier de prachtige achterzijde met opnieuw links Verlinden, midden Tamiya + Aber en rechts Italeri.
Waarschijnlijk niet nodig te vermelden welke ik verkies.
Gebruikte onderdelen voor de radiator: 5x PE, 1x kit.

Tot later met een begin van de motor.
 
Het gevloek en gepriegel waren het waard, Erwin, goeie start!

Cheers
 
Dit wordt iets om te volgen : een prima bouwer met een pracht van een kit.

Alvast een goede start !

Groeten Rik
 
mooi voertuig volg in stilte
 
Regenvlagen op zondag leiden tot modelbouw. (en boos dat we daarvoor zijn) :laugh:

Vandaag gestart met de motor en hier toch een onvolkomenheid van Aber tegengekomen dat ik tot heden bij PE sets van Part of Eduard nog niet heb voor gehad.
Aber toont op zijn plan wel welke stukken je moet gebruiken om een bepaald detail aan te brengen maar ze vergeten om het nummer van het kit onderdeel er bij te plaatsen of te zeggen wat je nu juist moet doen; iets wegsnijden of vijlen of wat dan ook.
Ik kan aannemen dat de set misschien niet écht exclusief voor Tamiya is maar het staat toch op de verpakking en dan veronderstel je toch dat ze uitgaan van die kit om die te verbeteren. :angry:

Eerste probleem was de luchtfilter.
Aber voorziet een PE ring met rechthoekige openingen om rond het onderdeel aan te brengen maar nergens in mijn docu kan ik een dergelijk model aantreffen op een GMC. Conclusie: weglaten die handel, onderdeel 43 van de PE set valt niet te gebruiken.
Zij voorzien ook een piepkleine vleugelmoer boven op de luchtfilter maar vergeten te vermelden dat je het deksel van de luchtfilter eerst een beetje moet uitboren/inslijpen zodat de vleugelmoer in een diepte komt te staan.

Tweede probleem: de schroef en V-riem.
De kit voorziet deze als één deel:

attachment.jpg

De Aber set voorziet een nieuwe schroef (6 onderdelen) en een nieuwe behuizing voor de dynamo + een nieuwe voorkant van de dynamo mét geleider (2 delen) om toe te laten de V-riem op te spannen.
Wat ze echter niet vermelden is dat je het onderdeel van de kit echter moet gebruiken om daar de nieuwe stukken op aan te brengen. Dat betekend dat je de plastiek schroef moet wegsnijden maar de V-riem is dan beschadigd en wordt dan best ook vervangen. Het is dan ook het moment om de bevestiging voor de dynamo en deze onder aan de motor los te snijden. Een nieuwe V-riem werd gemaakt uit een iets steviger papier.

attachment.jpg

en dan kan de nieuwe schroef eens een test fit krijgen. Het is veel te vroeg om deze definitief te bevestigen want er moet nog veel gebeuren aan de motor en we willen de schroef niet op voorhand vernielen.

attachment.jpg

Moest ik hier soms een verkeerde naam gegeven hebben aan één of ander onderdeel vertrouw ik op Coachke en anderen om mij hierin te verbeteren.

Ondertussen ook al eens de oliefilter bekeken en de kleuren van de motor. GMC motoren waren standaard fabriek in een medium grijze kleur, de oliefilter was wit (net zoals op Roy zijn Titan motor). Gereviseerde motoren (US Army) werden soms rood gespoten.
Tijdens hun na-oorlogse leven werden natuurlijk veel herstelde of gereviseerde motoren en onderdelen gewoon groen gespoten.

Tot later...... :wavey:
 
Mooie uitgebreide beschrijving, die ik aandachtig gelezen heb. Klopt het dat dit dan een 4-wheel-drive is, of zie ik iets over het hoofd?
 
Mooie uitgebreide beschrijving, die ik aandachtig gelezen heb. Klopt het dat dit dan een 4-wheel-drive is, of zie ik iets over het hoofd?

Dank iedereen voor de reacties.

In feite spreken we hier over een 6X6.
Op normale wegen volstond het te rijden met tractie op beide achterassen (6X4), doch te velde of op slechte wegen kon de vooras bij ingeschakeld worden tot 6X6. In Vlaanderen spreken we van de "veldvitesse".
Er bestond ook een versie van de GMC met een gewone vooras zonder tractie. In dit geval werd de letter K (voortractie) weggelaten en spreken we van CCW-353. Deze trucks reden op de grote wegen in de USA maar werden ook Lend-Lease geleverd aan GB, Frankrijk en de USSR.
Hierbij ook rekening houden met het maximaal toegelaten gewicht dat deze trucks konden vervoeren. De GMC had de bijnaam "Deuce and a half", naar zijn laadvermogen TE VELDE van 2,5 ton. Op gewone wegen kon en mocht ie 5 ton vervoeren.
 
Hey,

Persoonlijk vind ik die schroefbladen nog breed uitvallen. Ik weet het, het is zo van de set uit, maar toch, misschien eens vergelijken met fotomateriaal of dit zo breed is.
Uiteraard weer muggenzifterij .......😉😉
 
Neen, is geen muggenzifterij maar hier staan ze nog recht op de camera en in werkelijkheid staan ze onder een hoek zodat ze minder breed lijken.
Ze moeten dus nog aangepast worden net zoals nog verschillende andere dingen. De motor is zeker nog niet af en nog minder al in zijn compartiment met al zijn verbindingen.
 
Leuk om te lezen en veel kan ik tot hiertoe niet verbeteren hoor ding wil ik nog kwijt de eingelijke veldvitesse was inderdaad tractie op de 6 wielen maar dan kon je nog de echte veldviteese inschakelen dat was een klein schifterke en dan ging de truck of jeep niet sneller dan 10 per uur waarom omdat de wielen dan niet konden door spinnen je mocht gas op de plank geven die wielen draaide zeer traag en kropen gewoon door het slijk en de modder
Nu weet ik niet of bij deze truck dat aut. ging bij inschakelen van alle wielen
Marc
 
Misschien kun je de ventilatorbladen niet alleen onder een hoek zetten, maar daarnaast ook licht curven (met een pen of zo) om de echte welving na te bootsen..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan