Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Jordi ik zal eerlijk vertellen, er is niets gebroken en niets van de beide kitten heeft losgelaten. (gezocht met de stofzuiger en kousmondje ook op de kit zelf)

Roy was mijn eerste opwelling de verf verwijderen, nee zonder gekheid, als pure Dettol veilig is dan neem ik deze, dan denk ik dat je deze bedoeld
https://www.medpets.nl/dettol/
Het rood wat op oranje lijkt ga ik verder met een rode wash, dat is mijn plan.
De wielen ga ik het zwart naar grijs brengen, daar heb ik geleerd dat zwart te zwart is, eerst ook met dettol.

Om dat te berijken of te bedenken, heb ik ook de Kratz deels gemaakt. De schuif en de arm, moeten eerst iets fletser worden en dan ook een rode wash. De nu "Dood witte" cabine ga ik ook met een rode wash behandelen.

Het definitief in elkaar zetten, zie ik njet als probleem,zo doe ik het ook als ik spuit met de "sateprikker methode"
 
Ik kan niets beloven, weet alleen dat bij mij het gebruik van Dettol steeds zonder problemen is geweest.

Het product zoals door jou getoond, lijkt de juiste te zijn maar ik weet het niet zeker. Bij mij staat op de verpakking "Chloroxylenol 48 mg/ml, concentraat voor oplossing voor cutaan gebruik". Bij mij staat "Dettol Med" NIET op de verpakking, dus ik weet niet zeker of het identiek is.

Weet je al of je de rubbers gaat airbrushen (of desnoods met de hand schilderen, maar dan na afplakken), of dat je het toch uit de losse pols wilt doen?
 
Vind dit werk supermooi en echt voorzien van veel details en hoop dat dit af geraakt grt.
 
Als inleiding de Kraz en de Bull wilde ik eerst gereed hebben.

De Bull wacht op mooi weer om buiten foto's te maken. De Kraz nog een blanke laklaag er over en dan kan ik ook daar eindfoto's van maken.

Nu dus verder gegaan met de Belorus. De foto's tonen nog eens hoe ver ik was en waar ik verder ga, en/of een herstart aak


Stap 1 De beslissing genomen om in bad te doen, omdat
a. de kleur niet klopt, zowel de banden, die te zwart zijn en het rood te veel naar oranje gaat
b. degene die hem op de ledendag zagen, weten dat er bij de motorkap iets niet deugd, namelijk dat ik de grille dicht gespoten heb.

Zoals op de foto's te zien ondergaan veel delen nu een dettolbad. Aan de hand van deze uitkomst, besluit ik,

a. ik laat de tractor zo en spuit de tractor over met het rood zoals op de laatste foto..
b. De tractor gaat ook weer in bad, (moet ik wel zeker weten dat er niets los valt) opnieuw in de primer en dan naar het rood.
Dit keer het rood, wat ik getest heb op de box. Alle andere voorgaande kleuren zijn toch gedaan, via een pc-foto.
Deze nu getest op de box en stukjes met de kwast op de graafarm/bak. Bij daglicht heb ik nu de juiste kleur. En natuurlijk starten met en andere primer. Met als doel de verflaag zo dun mogelijk te houden.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dank,

Ik ben 6 dagen verder, nog steeds in Dettolbad. Iedere avond "kwast" ik hem even af en langzaam komt alles te voorschijn. Het PE en het koper en de lijmverbindingen blijven heel. Waarom zo langzaam, de eerste laag vallejo verf en de vallejo primer, hadden zich goed gehecht, of in "slijm vellen" tussen de andere onderdelen gekropen. Ook de aangename dettol geur is iets veranderd.....

Soms denk ik, genoeg, eerst alle verf goed weg en dat spuitwerk komt wel weer en ik begin aan de volgende kit, maar ik had mij voorgenomen eerst deze af te maken..

En met deze temperaturen buiten, effe een rondje boodschappen of met de honden rijden, zijn mijn vingers ook bijna bevroren, om nu aan de kit van 1/35 te beginnen, is ook geen wijs besluit.
 
Met deze ben ik ook verder gegaan. De tractor staat nu in het Rood.

Op de foto is rood wel rood. Die is behoorlijk fel. De delen er omheen, zijn ontdaan van hunne verf en opnieuw gespoten. Nog niet droog, wel is er een kleurverschil te zien.

Dit zal duidelijker zijn op de tweede foto, waar de hydro-olie tank gemonteerd en de wielen gemonteerd zijn. Het is echt een tint donkerder.
Naar mijn idee komt dit goed, op het moment dat ik meerdere delen nu definitief plaats en met een wash of iets aan de slag ga.

Voor de banden heb ik Ammo 033 rubber en tyres gebruikt

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Zo, deze ziet er beter uit dan ik tot nu toe heb gezien. De felle kleur rood lijkt me perfect, je kunt dat later met olieverf en verweringsmiddelen ontzettend goed tweaken. Ik vind nu de wielen juist wat te donker... mijn dochter Karmijn zal het vast geweldig vinden omdat de kleur erg in de buurt komt van haar eigen naam... maar onthou dat als je gaat verweren, je liefst niet een wat lichtere kleur wilt dan waar je naartoe wilt werken. Verweren verdonkert meestal (hoewel je er ook lichtere tinten mee kunt aanbrengen).

Wat de felle kleur rood betreft: bedenk maar zo, dat je met verweringsmiddelen nagenoeg precies de kleur kunt verkrijgen die deze body in het echte leven na veel ploeteren en elke dag in de zon en regen staan vanzelf zal verkrijgen. Maak je zeker geen zorgen over de basiskleur dus.

Daar komt bij, dat een rode lakkleur eerder vaal (=lichter) zal worden dan donkerder, in de loop der tijd. Je kunt het ook op mijn referentiefoto's van deze tractor zien. En dáár komt nog bij, dat schaalwerking eigenlijk om een wat lichtere kleur vraagt.

Allemaal redenen die mij nopen te adviseren om toch de lichtere kleur te gebruiken.

Waar ik erg benieuwd naar ben, is de toestand van het photo etch roostertje van de grille.
 
Roy, die vraag was heel moeilijk op foto te krijgen.

Zowel de motorkap en de grille zijn 3x gespoten.
Een zwarte grille, zoals op sommige voorbeelden, laat ik achterwege. Ik ben tevreden met het rood

attachment.jpg attachment.jpg
 
Zo dat is echt een groot verschil met hoe het was... en gelukkig is het allemaal goed gegaan in het badje.

Met een scherp fijn boortje kun je zonder teveel risico, maar met beleid, de dichte roostergaatjes openen. Ik zou dat vanaf de voorkant doen, om te voorkomen dat de verflaag aan de voorkant zou breken.

Ik zou niet gaan drukken met een mesje of zo, gewoon het boortje voorzichtig en al roterend zijn werk laten doen. Liever het boortje 10x zonder kracht ronddraaien en heel langzaam het verflaagje penetreren, dan 1x met kracht ronddraaien en een barstje in je lak krijgen.
 
Dat ziet er hier al veel beter uit.
Tenzij je hier ook een showroom model wil van maken volg ik Roy in zijn uitleg over de aan te brengen kleuren.
Dat rooster zou ik ook met een boortje bewerken.
 
zeker en vast mooier geworden knap gedaan
Marc
 
blij te lezen dat deze verder gaat... Mooi gespoten tot nu toe en heel voorzichtig de dichtgespoten openingen openwerken met een naaldje of boortje..
 
Roy, Erwin, Marc, Silenoz en Eric dank voor de complimenten.

@ Silenoz, de raad om voorzichtig te boren ga ik volgen.
@ Erwin, deze gaat beslist geen showroom model worden
@ Roy, op de doos staat een foto, en van uitgeprinte foto's is het de lichtste kleur rood, deze klopt dus. Inderdaad het Karmijn wijkt af, maar die komt ook terug op de doos, waar er olie lekkages zijn geweest. Dus wat dat betreft, kan je dochter gelukkig zijn, die kleur zal niet verdwijnen. Maar zeker weten met verweren komt het dichter bij elkaar.
Ik heb geen 2 tinten rood gebruikt. Alleen de tractor heeft als ondergrond het oranje en de wielen e.d. zijn op het resin. Beide zijn uit hetzelfde flesje, wil ik dezelfde tint krijgen, moet ik opnieuw de kraan en wielen spuiten om het felle te krijgen. Er komt nog een matte vernis over, dat gaat ook weer een verandering geven. Ik vebaas mij nog steeds dat een mate lak zo gaat glimmen.
 
Mooi rood is niet lelijk :) Is inderdaad moeilijk een mat lak te vinden die echt mat is :@
 
Je kunt bij de meeste verven wat matvernis aan de verf toevoegen. Let dan wel op, dat je een vernis van dezelfde soort neemt als de verf.
 
Matte vernis is voor mij de beste keuze Vallejo die droogt op als velours net stof als je hem op een stoel of zo spuit ze is echt matt
Marc
 
Langzaam iedere dag een beetje verder werken.

Wat is de stand nu,

De olietank staat er op,
Het motordeksel is definitief geplaatst.
Wat kleine delen zoals het merk op de voorkant.
De decals op het dashbord zijn geplaatst.
Stuur en stoel, het interieur definitief geplaatst

Radiaor en Accu's..en accu klemmen

Alle ruiten geplaatst, behalve de voorruit.

Eerst een ruit van de cabine uitgeknipt, betekend met tape plakken en langs het zwarte lijntje op het geel knippen. Is redelijk gegaan. Dan kleven met houtlijm. Een probleem trad wel op, ik wam er achter dat ik buiten de kniplijm moet knippen.
Hier ging er iets mis..Een poging gedaan om nog iets te redden van het eerste ruitje, is mislukt. Dit sprong daarna spontaan weg. Deze vervangen door een ander doorzichtig plastic. Praat ik over de voorkant cabine onder ruit

Met de kniplijn op het glas laten,ging ook niet helemaal goed, dit is iets gaan vloeien. Dit houd in dat bij de tweede foto het lijkt alsof ik iets gedaan heb op de overgang PE en Glas. Het tegendeel is waar, dit is met houtlijm gekleefd.
Schuren of verwijderen op doorzichtig plastic, begin ik helemaal niet aan, alleen gekeken welke lijmen sporen achter laten, vandaar de keuze houtlijm en niet een andere clearlijm. Wel vind ik het er lelijk uitzien.

Daarna de cabine op de tractor gekleefd.
Nu is de zijde van de vooruit ook gefixeerd, zodat ik morgen hier het laatste stuk glas kan plaatsen.
Rondom de cabine,komen nog stukjes PE die meegeleverd zijn om sommige plaatsen af te dichten, zoals links en rechts onder de achterste zijruiten.
De cabine opbouw plaatsen...Dit was ook heel eng want ik moest met een CA-lijm diverse PE delen kleven, met 0,5 mm verschil naar het glas..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit was ook heel eng want ik moest met een CA-lijm diverse PE delen kleven, met 0,5 mm verschil naar het glas..

Inderdaad is dat onwenselijk, want niet alleen heb je een probleem als de lijm per ongeluk op het glas komt; een fout is gauw gemaakt, ook kunnen de dampen van de secondelijm het glas een witte waas geven die je er slechts met veel moeite weer af krijgt.

Ikzelf gebruik voor dit soort klusjes bruine Gator Glue, maar ik heb er inmiddels vrede mee genomen dat ik de enige modelbouwer ben en blijf die met die geweldige lijm werkt. :|

Hoe dan ook, ergens binnen de geschiedschrijving van de modelbouw is de veronderstelling ontstaan dat je photo etched onderdeeltjes alleen met secondelijm kunt lijmen. Dat is natuurlijk niet waar, maar omdat iedereen het van elkaar overneemt weet men op een gegeven moment niet beter. In werkelijkheid kun je ook bijvoorbeeld gewone houtlijm gebruiken (ja, dezelfde als die welke je bij het ruitje gebruikte). Als je daarmee per ongeluk het glas raakt, is dat niet zo storend want houtlijm droogt verregaand transparant op. Bovendien heb je met houtlijm natuurlijk een veel langere manoeuvreertijd. Ook kun je het verdunnen met water. Experimenteer met droogtijden, viscositeit en aan te brengen hoeveelheid.

Over houtlijm gesproken trouwens, die naam doet dit lijmtype echt tekort. Persoonlijk heb ik al tig materialen mee aan elkaar gelijmd, maar nog nooit hout. De crux is, geduld hebben want het droogt traag en de lijm lijkt op het eerste gezicht niets te doen. Laat het op je gemak eens een uurtje drogen en kom dan terug.

Als er een zekere kracht op het onderdeeltje komt te staan, gebruik je liefst krachtigere houtlijm. Als er veel kracht op het onderdeel komt te staan... tsja dan kun je nog altijd tweecomponentenlijm gebruiken, in extreem kleine hoeveelheden. Normaal gesproken zou ik nu zeggen 'of je koopt bruine Gator Glue' maar ik ben verstandiger geworden :D

Wat de kleuren van je model betreft, hoop ik dat je mijn walkaround voor ogen blijft houden ;) Ik herhaal dat ik de kleur rood wel erg donker vind. Onthou, dat verweren het model in het algemeen verdonkert tenzij je bewust lichter makende technieken hanteert; die zijn er niet heel veel. Ik begrijp dus je keuze voor een donkere onderlaag nog steeds niet. Met ingang van nu zal ik erover ophouden, het is jouw model en ik respecteer je keuze, maar vind anderzijds wel dat het in jouw belang kan zijn mijn standpunt herhaald te doen weten. Hopelijk ervaar je dit niet als opdringerig, maar als informatief.

Het model ziet er intussen beter uit dan het lange tijd deed. De restauratiewerkzaamheden gaan je goed af, complimenten daarvoor. Wel meen ik hier en daar nog wat gebrekkig of overvloedig geschilderd wit te zien, maar niets wat niet eenvoudig hersteld zou kunnen worden.
 
Roy dank voor je antwoord de walkaround waar je naar verwijst vind ik nog steeds heel mooi en ben er blij mee.

Toch zijn er een aantal dingen, die ik niet ga veranderen. Deze moet met een witte cabine, dat is de charme
Als ik bedenk, op een PE deel zit 1 laag grijze primer en 1 laag witte lak, dan vind ik het op de foto ook niet mooi overkomen, maar dunner kan niet. Althans ik niet.

Het lichte of donkere rood, is nu de kleur zoals de kit beschrijft.
Alleen wat nu in beeld is, gespoten, of over het Oranje wat niet klopte, of over Alclad dekkende primer, dat is de donkere geworden.


Zelf moet ik bekennen de ruiten, zien er op de foto veel schoner uit. Het vervolg zal zijn dat ik ga verweren met een lichtere kleur, is in mijn beleving makkelijker, maar de tijd zal het uitwijzen.

De lijmen, heb je gelijk in.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan