Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oops Aris5 er is helaas geen foto te zien .
 
Idem hier, maar toch benieuwd naar de voor mij onbekende term kwam ik hier uit en dat is zeer aansprekend! Laat maar komen dat fotoverslag :)
 
ik heb de foto eventjes opnieuw geplaatst, hoewel je album op openbaar stond, snap ik niet goed hoe het niet zichtbaar was


grtz Jordi
 
Hey Aris lang geleden he ? Zeg man wat ga je hier mee doen gewoon bouwen of militair ik ga zeker volgen iets dat je niet zo dikwijls hier tegenkomt he
Marc
 
Een origineel model, benieuwd hoe deze bouwt ;)
 
Deze tractor is militair gebruikt en civiel. Ik ken hem als civiel, zoals hij ook langs de snelwegen te zien was. Wel met de decals behorend bij het Tsjechische leger. Dit model ben ik verliefd op geworden, toen ik op zoek was naar bouwkits van tractoren. Mijn bedoeling is hem te bouwen, zoals de beschrijving is en daarna te verweren/vervuilen.
Het verslag is ook ergens anders te lezen, dit om mocht ik vastlopen, toch raad te krijgen.
De kit is mijn bedoeling van om hem te showen op een bouwdag. Het liefst in de buurt van Dordrecht, maar dat komt later.

De kit bestaat, uit 232 onderdelen, waaronder, leidingen en slangen. Maar ook koppelingen en nippels, tot en met bevestigingsplaatsjes.
Een bouwbeschrijving en een cd met foto's van de bouw en gebruik.

Allereerst de doos en de inhoud.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Te beginnen, let op dat je dat resin nat bewerkt (schuren met name) en dat je anders een goed stofmasker gebruikt en buitenshuis werkt. Vergelijk resin gemakshalve met asbest. Vergelijking is misschien niet helemaal juist, maar geeft wel aan hoe gevaarlijk het spul is.

Ik schuur mijn resin altijd onder water, in een gevuld steelpannetje.
 
De bouwbeschrijving is heel gedetailleerd, behalve op de foto, heb ik hem doorgenomen, met behulp van de onderdelen. Ook om te controleren, of alle onderdelen in de goede staat zijn

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Dat zijn een hoop kleine, fijne onderdeeltjes.
Rustig en voorzichtig werken zal een must zijn ;)
Veel suk6 alvast :)
 
Wow Aris leuk spul maar wees zeer voorzichtig met het bewerken hoor
groetjes
Marc
 
Aan de onderdelen te zien zal er toch flink wat opkuiswerk inzitten.
 
Zopas nog eens de dunne onderdelen bekeken, en wellicht kan je de dunne staafjes vervangen door koper-/ ijzerdraad welke je kan rechten door er met een (metalen) lat over te rollen.
Op die manier heb je minder schuurwerk en verklein je het risico van breken tijdens de werken (= veel minder frustratie ;) )
 
Ik ben dol op de kit, om de fijne details, de meeste dunne staafjes, zijn het niet. Dat zijn de koppelingen en pookjes. De foto's die ik geplaatst had, lieten die details niet helemaal goed uitkomen. Zo zijn ook de drukregelaars en delen op het motorblok in miniatuur.
Sommige weten, dat ik ooit geprobeerd heb zoiets te doen met de binnenkant van een motor. Was 1/24, zijn de onderdelen, 1/35, met het voordeel dat het van resin is.

De foto is de 2de onderdelen foto, 3 stukjes van linksboven, te zien de hendels voor oa kraan, schuiver en versnellingsbak. De andere delen, zijn de koppelingen gebruikt, als de vaste leidingen overgaan op slangen.

Omgaan met resin, is geen probleem, net zoals vele van mijn leeftijdgenoten, heb ik gewerkt met asbest, dit ruim boven mijn hoofd. De overgang naar veilig en/of naar een asbest vrije omgeving. De eerste en simpelste veiligheid ben ik bekend mee en ook de verdere zoals verwijderen van asbest in treinen in de luchtkanalen

attachment.jpg
 
Dit geeft inderdaad direct een ander beeld op de onderdelen ;)
 
Was even werk, de digitale bouwbeschrijving, zijn ook bouwfotokes bij. De cd overgezet naar stick, mijn "moderne" laptop (2016) kan geen cd lezen...

Wel is het meeste van de beschrijving, al in mijn hoofd. Voordeel blijft die 3 krullen in de dieselleiding, die zijn makkelijk te maken, de smeerleiding naar de voorwielen, is duidelijk. De Hydraulische leidingen ook.


Let op dit is een voorbeeld plaatje


attachment.jpg
 
Mooi voorbeeldplaatje ;)

Zijn de koperdraadjes ook (op maat) bijgeleverd? Ik heb dat tot nu toe slechts bij één kitje van mijzelf gezien.

Goed idee die v-snaar in messing strip, iets om te onthouden voor 1/35 en kleiner.
 
Alk ik dat voorbeeld plaatje bekijk dan ziet het er toch geen simpele bouw uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan