Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Een goede oplossing om de ketting te maken, daar hebben ze goed over nagedacht...
 
Op de eerste 2 foto's is te zien, dat ik de ketting losgesneden heb. Nu moet hij nog ingekort worden.
Omdat de kraan in de middenstand komt, gaat er aan beide zijde 1 schakel vanaf. Blijven er 4 vrije over vanaf het ketting wiel.
Afhankelijk van de stand, waarin de kraan komt had ik er aan de linker of de rechterkant 2 moeten verwijderen.

Op het schuurblokje is te zien, hoe de gemonteerde zuigerstang aan de ketting verbonden is.
Het montageblokje, waar de pinnetjes vanaf zijn, en ik denk een handig hulpstukje is wil ik zelf nog eens een ketting creëren.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Met de ketting heb ik een dry-fit gedaan. In tegenstelling tot mijn plan, eerst te spuiten, voor de definitieve montage, anders wordt er teveel afgedekt.
De zuigerstangen heb ik eerst uitgemeten, er is een stukje ruimte in de cilinder, na eerst buiten gemeten te hebben, de zuigers ingekort. Nu voorzichtig de stangen op maat gemaakt naar de inwendige passing, zodat het kettingwiel vanzelf op zijn plaatst valt.
De ketting is niet helemaal recht, de linkerkant, staat een beetje bol, maar ook het kettingwiel, moet nog iets gericht worden. Dit gebeurd bij de definitieve plaatsing. Voor de foto is het mooier zonder tape. attachment.jpg attachment.jpg
 
auto's boten vliegtuigen en al die technische tuigen zijn niets voor mij om te maken maar zeker de moeite om te volgen ook al om de precisie waar jullie mee werken op dit forum is buitengewoon.
grt Pascal
 
precisie waar jullie mee werken op dit forum is buitengewoon.
grt Pascal
Hoi,ja en toch zijn we evengoed ooit eens zelf begonnen :),de precisie tjah dat leer je uit ervaring.Steeds fijn dat mensen dit een goed forum vinden.;)
Aris je werk ziet er zeer goed uit moet ik zeggen,je oog voor details is buitengewoon voortreffelijk.
 
Hoi,ja en toch zijn we evengoed ooit eens zelf begonnen :),de precisie tjah dat leer je uit ervaring.Steeds fijn dat mensen dit een goed forum vinden.;)
Aris je werk ziet er zeer goed uit moet ik zeggen,je oog voor details is buitengewoon voortreffelijk.

Dank voor de complimenten.

Het is het beginnen en plezier hebben, en als iemand een jaar of zoiets geleden verteld had, dat het mij nu zo goed afgaat, had ik die persoon ook niet geloofd.
 
Eerste foto, de onderdelen van de dieseltank, cilinders van de schuiver.
Daaronder de zitting,
Foto 3 De zetel in beeld.
Derde foto de plaatsing, mijn idee is ook om hem zo af te bouwen
Onderste foto's, dieseltank en chassis definitief geplaatst, dry fit zitting.


Ik ben begonnen in gedachten met de afbouw, de kleuren heb ik al in huis, nu de verwering en vervuiling erbij besteld.
De Hydro-olie tank, staat ook zo goed als in elkaar. Volgens het bouwplan, moest er iets van een ontluchtleiding bij. Dit klopt niet, er komt een retourleiding bij, bovenlangs de accu's naar de cabine en langs de luchtzuig installatie. Deze is ook gebogen, zo ook de hydro-tank.

Verder begonnen met gereed maken om te spuiten. Om dit te doen, heb ik de onderdelen, of delen, op borrelhapjes stokjes gekleefd, haha alleen de vlaggetjes ontbreken.

Daar kleeft nu ook de grote ketting aan. Met die werkwijze, kan ik rustig verven en spuiten, en komt er geen verf op de delen, die verlijmd worden.

De kleuren, ik aarzel nog steeds tussen deze kleuren Beide van Vallejo. De nummers, en de naam, beschrijf ik, omdat op ieders scherm deze verschillend zijn.
72008 Orange Fire
72009 Hot Orange

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpgattachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan rest mij de vraag, de plaatsing van de dieseltank voorop.

Mijn argumenten zijn:

Zeker in de winter, wanner diesel bevriest, en deze toch werkt bij -20 en kouder of moet starten. Bij het rijden juist heel veel afkoelt. Ik breng het in verband, met dat er op het motordeksel, nog een handvat is, wat wijst op activiteiten daar, en ook dat in die tijd de dieseltank, boven de motor was geplaatst en de motor dient als dieselverwarming. Ook het verhinderen van de koeling in de zomer, vind ik zo vreemd.

Met ook dat het expansievat van het koelwater, gebruikt wordt door middel van een regelkraan, als cabine verwarming. De Hydraulische olie verwarmd wordt door de motor zelf. Die 2 zijn flink aan de maat, [even op meten]. Maar ik denk dat het expansievat meer als 20 liter water bevat. Gezien de kleine afmetingen, bevat de olie tank ook flink wat liters.

De diesel leiding, als ik deze volg, komt deze uit de tank, via een waterafscheider, naar een slang. Uit slang naar een waterafscheider, door/via het koelwatersysteem in het diesel circuit. (beide glas), Tegelijkertijd, komt er van boven nog een dieselleiding, door ook een filter en waterafscheider, in het zelfde dieselcircuit.

Eigenlijk denk ik dat er boven de motor een kleine dieseltank is, en de tank voor een extra werkvoorraad is.
 
24 en 26 De motorkap is al een aardig eind opgeschoten. Nu zijn ook de 2 extra gaten te zien, waar ik op doelde. Het rechter wordt nog de luchtkap geplaatst en het voorste komt de radiator dop door. De andere 2 moeten ook dicht, voor zover ik kan vinden, zijn hier in de kit geen doppen voor aanwezig.
De beide koplampen heb ik de montage van veranderd, het etsje moest tussen, de koplamp en de kap komen, op een heel klein paspuntje. Dit puntje heb ik weg gevijld en uitgeboord, net als het gaatje in de lamp. In de lamp een stukje staf geplaatst, het hoekijzer geplaatst en zo in geheel vast gekleefd.

attachment.jpg attachment.jpg
 
28 en 33 De voorkant van de motordeksel heeft nog een grille nodig. Dit is ook een foto-ets, met een hulpstukje om dit op maat te buigen. Na montage kwam ik er ook achter, dat door de voor tank de passing verdwenen was. Om dit op te lossen, heb ik de originele foto's nog eens goed bestudeerd.
Gekozen voor de oplossing van het origineel en ter hoogte van de lasnaad tank en in de grille een deuk geslagen.


Die foto's wachten nog even, want ik wil de motorkap afneembaar hebben en in tegenstelling tot de fabrikant, de montage van de luchtkap en het filter, vloeiend hebben en de kap overal aansluit. Dit ben ik aan het doen via een dry fit, waarbij de radiator ook is gemonteerd.
attachment.jpg attachment.jpg
 
Ik ken niets van tractoren af maar zou het niet kunnen dat je te maken hebt met een diesel- en een kleinere benzinetank?
De benzine wordt gebruikt om de motor of een bijkomende kleine motor te starten die dan voor de nodige warmte zorgt om de diesel vloeibaarder te maken vooraleer de grote motor start.
Soort van pre-heat systeem dat ook al in de tweede wereldoorlog gebruikt werd.
Zou ook de 2 ontluchters verklaren.
 
Erwin, die oplossing vindt ik ook heel aannemelijk. Ik liep deze week op met een oude vrachtauto chauffeur en die vertelde, toen hij jong was, moest hij eerst met de hand een motor starten. Een soort gloeikop motor die op benzine, gas en petrolie kon werken. Uit mijn jeugd ken ik die ook nog, dat zijn die met die grote terugslag. Als je dat verkeerd deed, liep je ook dagen met een lamme pols. Dat verklaard ook meer het gat, boven, wat bestemd kan zijn voor een slinger.
 
Nieuwe aanname,

Het vierkante uitlaatstuk, om de ronde uitlaatpijp. Is ook iets wat duidelijk later is aangebracht. Hierbij neem ik aan, hij werkt vaak in stilstand, zonder te rijden, de rrokgassen, worden, hierin opgevangen en door de extra warmte, buiten de motor nogmaals verbrand.

De werking, dit is een keramisch gangenstelsel, waar de uitlaatgassen doorheen gaan, en alles wat iets dikker is in blijft zitten.
Door de warmte, die steeds hoger wordt, bereikt dit gangenstelsel een temperatuur, waarop de dieselvlokken, nu branden en in onschadelijke rook het gangenstelsel weer verlaten.

Het vermogen is nu hier, als hij niet rijd, alleen de hydro-pomp bedient, wordt alles wat onzuiver is even opgeslagen, als hij echt rijd, komt de uitlaat op temperatuur en verbranden die gassen alsnog. De toepassing bij een loc zou zijn, die komt helemaal niet op warmte en wordt hij gekoppeld met een elektrisch verwarmingselement.
 
De cabine draaideuren ben ik al bezig de linker cabine deur draaibaar te maken. (in gedachten)

Wat heb ik wel gedaan, de kraan in elkaar gezet. Eerst nagedacht, hoe de graaf bak moet komen. Zo plat op de grond....

attachment.jpg
 
Dank denk ik, in die opstelling is hij echt "dood" de graafbak kan nog gebruikt worden om bloemetjes in te planten en ik wil ook geen kopie van het Plus model attachment.jpg
 
Ik kan vertellen, ben een hele avond bezig geweest, met een beetje verschuiven, beetje naar voor beetje naar achter, aanpassen, want draaien, lukte niet, dus hier wat vijlen en daar wat vijlen. Alles wordt gefixeerd, maar eerst moet het draaibaar zijn. Dat is echt voor mijzelf en het werkt!!!

In elkaar gezet en op de scharnier punten, even een raakpuntje gemaakt. Ik wil eerst de hele kraan inclusief leidingen in elkaar hebben, in kleur en dan pas op de tractor monteren.

In deze stand ga ik monteren, om dit te bereiken, heb ik de cilinders over een afstand van 3,5 mm verder ingeboord, zo ook de zuiger die aan de bak, komt, daar de bak uitgeboord.

Omdat het een proefopstelling is, heb ik de dubbele cilinders, expres ondersteboven , zodat de aansluitpunten boven liggen en ook wisselen bij de definitieve montage. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Wat heb ik vandaag gedaan, een kabel gestript, deze rond gedraaid, met de bedoeling er een staalkabel van te maken die voor komt.
Nog een paar kleine detail aanpassingen aan de tractor.

En de kraan definitief beleidinkt / bedraad ofzo. En ook de slangkoppeling gemonteerd

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
En foto's van de dry-fit, hoe ze wordt

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Hey,

Jaja, dat wordt het zeker.
Als naked kit ziet dat er ook niet slecht uit, zo zie je weer wat je er aan veranderd hebt.
Mocht je schilderen, dit wordt een hele klus.... :)
 
Ik ga niet schilderen, wel spuiten...Dat het een klus wordt samen met het verweren weet ik. De keuze, of eert in kleur brengen heb ik toch gemaakt, eerst zoveel mogelijk monteren en dan in kleur brengen. Was het kleurenschema anders geweest, had ik wel een andere volgorde gekozen. Als naked model, blijft hij in mijn ogen altijd niet af. Bij een tweede ernaast had ik het wel gedaan. ! naked en 1 in kleur.


Een begin gemaakt met het cabine dak. De vaste zijwanden zijn geplaatst, en ook het dakluikje. Heel goed te zien de vleugelmoertjes, waarmee de open stand vergrendeld wordt. In de cabine, heb ik de ruitenwisser motor aangebracht en de cabine verlichting.
attachment.jpg attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan