Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Bij deze foto's ligt de nadruk op het stangenstelsel, de overbrenging naar de voorkant, waar de rechte beweging die in lijn is, omgezet wordt via een draaipunt, naar een beweging dwars op de rijrichting.

attachment.jpg attachment.jpg
 
Nu is te zien, hoe op de onderkant de stangen lopen. Wat mij bevreemde was de hoek waarin de T arm geplaatst is op het moment dat de wielen recht staan. Dit kan ook zijn omdat er nog een schuiver onder komt. Kan ook zijn dat de constructie, zo is om bij ruw terrein de klappen op de voorwielen op te vangen. Het sturen bij ruw terrein, gebeurt voornamelijk met de linker en rechter wielrem. Als iemand het antwoord hierop weet hou ik me aanbevolen. De voorwielen zaten op de spreu over een lengte van ca 15 mm en een breedte van 4 bevestigd. Dit profiel heb ik met een fijn zaagje doorgezet. Bij de definitieve plaatsing zorg ik dat deze stukjes op de grond komen.

attachment.jpg attachment.jpg
 
beste Aris even om u op weg te helpen
B.v. neem nu een fiets hoe zet ge uw trappers als je wil vertrekken eentje naar boven en eentje naar beneden ? Neen he ofwel ene trapper halverwege en dan duw je erop met je voet en je bent weg
Zo is dat met die stuurarm ook , als de wielen mooi recht vooruit staan en de pitman arm staat er ook mooi haaks op zal je echt goed moeten wringen om uw stuur te verdraaien , daarom zetten ze de arm een beetje schuin en zal het sturen veel gemakkelijker gaan , omdat dood punt niet te hebben
Marc
 
Mooi werk tot nu toe...

Ik vraag me af hoe je nog bij alles gaat kunnen om te schilderen? Of is dit vooral een dryfit van de onderdelen.
 
Marc die simpele oplossing had ik echt zelf niet verzonnen. Ik was juist uitgegaan , dat alles waar ik mee gewerkt heb, juist in beginstand staat zoals je beschrijft.
Silenoz, het klinkt misschien vreemd, maar die overweging heb ik ook gemaakt. het voordeel is dat ik spuit, dus op veel plaatsen kom. En bij alles wat je nu ziet, komt nog een waterafscheider van glas, die monteer ik na het spuiten, een grijs stuurwiel en de banden werden zwart, de wielen zijn nog afneembaar en het stukje van de cabine wordt wit, dit is makkelijk afplakbaar. De rest wordt rood en bij tractoren is ook de gewoonte alles in elkaar te zetten en alles te verven, tot en met de leidingen naar de sproeiers toe. Of het wijs is weet ik niet, maar eerst verven, wat ik ervan gezien heb is het ook niet. En verouderen en verweren, dat moet ook als de kit in elkaar staat. Overigens ben ik niet van plan om de hele cabine of te bouwen voordat ik gespoten heb, of de ruimte onbereikbaar maken, zoals een motorkap definitief plaatsen
 
Hey Aris ik begrijp u even niet ge schrijft hierboven dat ge na het spuiten uw waterafscheider gaat plaatsen , ja dan is het niet meer nodig he beste vriend of heb ik iets verkeerd begrepen
Marc
P.s. verder ziet het er erg mooi uit
 
Ik heb er foto's bij geplaatst. Tijdens de bouw moet ik 3x onderdeel nr 90 plaatsen.

De eerste keer, was het een resin onderdeel, zoals op de motor komt. De tweede keer had ik hem later nodig, toen kon ik hem niet meer vinden.

attachment.jpg

Alle gelijke onderdelen hebben het zelfde nummer en gelijke nummers zitten meestal, op hetzelfde framepje, zo heb ik 26 x onderdeel 144 naast elkaar. De verdeling is in zakjes, naar maten, zo van delen met een lengte van 2 mm of met 5 mm of 10mm en wat er in de buurt zit, kan ik daar vinden. Onderdeel 13 heeft 2 mini frames. Enige logische nummering is er niet, niet in frames met onderdelen en ook niet in bouw volgorde.

Tijdens het bouwen, had ik dus het enige resin onderdeel verbruikt. Dacht al dat ik onderdelen miste. Totdat ik erachter kwam, dat op de bouwfoto's een resin onderdeel opeens vervangen was door glas. Toen ben ik verder gaan kijken. De waterafscheider, op de motor (waarvan ik denk de lucht toevoer) die wordt dus gewoon rood gespoten. De waterafscheider in de diesel leiding, is van glas. Deze heb ik dus weer kunnen vinden in de kit. Dat wordt een van de weinige delen, die ik plaats na het spuiten. zodat hij doorzichtig blijft. Ook is het resin onderdeel 90 bijna 2x zo groot als het glazen

Tot mijn schaamte moet ik ook vertellen, dat ik opnieuw en opnieuw 250 nummertjes heb zitten lezen om onderdeel 90 te vinden. En naar gewoonte alles van glas al uit de buurt van de kit hou, in een glasdoosje, waar ook glasdelen, auto, vrachtauto, motor in leggen, samen met de decals

attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De laatste dagen, ik heb veel tijd om er mee bezig te zijn. Nooit geweten dat seconde lijm zo langzaam droogt. Behalve op plaatsen, waar niet zoals aan mijn pincet, vingers en plaatsen, waar het niet moet. Het opbrengen doe ik met een gouden borduurnaald.
De laatste dagen, heb ik de voorwielen er weer afgehaald en de pritt resten verwijderd. Bij het op poten zetten, had ik de keuze, of in rijtoestand met de poten omhoog of in werktoestand, waarbij de achter wielen, los van de grond moeten zijn. Voor deze heb ik gekozen. De beugel, waar de kraan hendels op komen is gemonteerd. Ook de achterkant van cabine met een 15/8 ventiel. De draaikrans van de kraan is ook gemonteerd. De overweging deze draaibaar te maken, heb ik laten varen, omdat de kraan zelf ook statisch is.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Het word hoe langer hoe specialer als je die in werktoestand zal plaatsen.
 
En zo ga ik vlijtig verder, klinkt wel leuk...Rood koper en geel koper..
Er moet enig verschil zijn tussen, de stangen en de leidingen. Ik heb gemeten en de meegeleverde draad is, 0,35 mm. Die klopt wel. Nu de olieleidingen. Moeten echt dikker zijn. Dus koper stap aangeschaft van 1" dat is 0,8. Past absoluut niet. Begonnen met de olieleidingen te plaatsen, met staf 0,45. Wezenlijk verschil met de 0,35.
Omdat de leidingen parallel lopen, even met een gesneden tapeje naast elkaar en met een rondbektang op maat gemaakt. Of tijdens het bewerken even aan elkaar gekleefd.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de achterkant zijn twee 15/8 ventielen te zien en hij verouderd wordt, zou het niet kloppen, als alle leiding nog haaks en recht zouden zijn, anders kan er nooit olie uit een koppeling komen. De foto pal op de achterkant is te zien het hulpstukje wat ik aangebracht heb, zodat die T koppelingen blijven zitten. Bij deze foto is het jammer, dat de camera hier niet weet waar op te focussen. Het is echt mijn eer te na, om de leiding niet uit 1 stuk te buigen van koppeling naar koppeling.

Bediening aan de voorkant cabine
In de rijrichting, met de rechterhendel, bij het stuur wordt de rechterachterpoot bediend. Met de linker hendel bij het stuur word de linker achterpoot bedient. De middelste hendel, is de bediening van de voor schuiver.


De boutplaatjes waarmee de leidingen gekoppeld zijn. Staan heel mooi op de tekening aangegeven. Ik hoop dat na het spuiten de 6 kant nog te zien is.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er was al te zien, de achter/onder kant van de cabine is dicht. Nu met een fotoets plaatje de verbinding naar de wielschilden gebracht. Hier ontbreken nog 3 hendels op het middenstuk, die de kraan gaan bedienen, Met plaatsen wacht ik even totdat, het risico ze eraf te stoten minimaal wordt.
De meters en extra bediening van de kraan is ook aan gebracht
In tegenstelling tot de fabrikant foto's heb ik nu die van het 1/1 gevolgd en hier ook de stuurleidingen aan gebracht. De krulletjes, het is koperdraad van 0,35, hierbij heb ik een stuk staf van 0,45 gepakt. De 0,35 3 slagen naast elkaar er omheen gewikkeld.. Bij het 1/1 kon ik maar 3 leidinkjes traceren 2 gaan het interieur 1 en 1 gaat naar de kraan bediening.


attachment.jpg
 
paar foto's



De fotets delen zijn geplaatst, om de cabine te ondersteunen.
De drager van de olietank is geplaatst. Met de leidingen erachter/naast. Nog steeds uit 1 stuk en de retour gebogen om naar bovenin de tank te gaan.

De voor schuiver en trouwens ook de voorpoot, gebouwd. Te zien is een tape passing met nu de wielen erbij.

En om goed te kijken, iets als gereedschap box, en de achter schijnwerpers.

Bij de schuif,, heb ik het dunne stripje vervangen. Niet helemaal origineel, maar wel naar de afmeting, zoals hier een schuiver rondratelt. Vandaar geen kettingen aan de zijkant, maar 2 stukken staf.
Verder wil ik aan het ophangpunt, die nu zichtbaar is, of zijn collega een gewikkelde staaldraad maken. Zodat of de schuif, of de tractor aan een vast punt verankert kan worden.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Wat een vooruitgang Aris,veel details.Word mooi man,is eens iets anders dan wagens en tanks bijvoorbeeld.
 
'T is maar een tractor, zeggen ze dan. Wat een geduldwerkje.
 
Vandaag heb ik bemerkt de bediening/leidingwerk om de kraan te draaien, niet is beschreven. Ook niet opgenomen in de bouwfoto's. Uren onder de onderkant foto's van de echte gelegen om deze te volgen, zo met de laptop boven me.

Op de fabrikant foto's is te zien, dat de bovenste en de onderste cilinder de hoofd aansluiting is, aan de buitenkant zit. Bij het origineel is deze tussen de cilinders. Het aantal leidingen, is beperkt tot 2 en die horen niet op de hoofdaansluiting, maar bij het scharnierpunt op de volg-aansluiting. Dan is er ook een stuurdruk/regeldruk aansluiting, die ook bij het scharnierpunt komt. De twee cilinderstangen, gaan naar de ketting.
De cilinders die ik in de kit heb, zijn voorzien van deze 3 aansluitpunten. De fabrikant heeft er maar 1 gebruikt en de rest weggesneden.

:mrgreen: Gisteren begonnen deze cilinders te plaatsing en ook het leiding systeem te monteren. :mrgreen:

NB Deze cilinders en ook die van de achteruitzetpoten, ook de bevestigingspunten. Om beweegbaar maken, zou ik uit moeten boren, over een lengte van 8 mm tot 54 mm, met een wanddikte van 1 mm. Ook waar de scharnierpunten zijn, is het afval soms al dikker als de bevestiging. Zo is het al gebeurd, ik pak het stukje chassis-poot, op de plaats waar de cilinder zou draaien met een pincet en er is een breuklijn. Zo kan ik met de pincet ook de wanden van dit onderdeel knippen. Ik wist van te voren al, dat alles bestemd is om statisch te zijn. attachment.jpg attachment.jpg
 
Zoals op de foto's van het origineel te zien is, heeft iedere cilinder, 2hoofdaansluitingen en 1 stuuraansluiting. Verschil dikke leidingen en dunne.

Wat de reden is heb ik geprobeerd te achterhalen, maar het echte leiding schema, heb ik niet. Net zomin een doorsnede van de cilinder. Ik kan dus gokken op nog een klein cilinder of kogel om de draaisnelheid te regelen of drukverschil in olie stromen te veroorzaken.
Het meest logisch lijkt me uit de tijd, ven ontwerp, dat alle voertuigen, beremd waren, tijdens werking. Vermoed ik dat het een vergrendeling is om tijdens het rijden op de weg, het meedraaien te verhinderen, door een olie stroom te blokkeren en de last geen draaibeweging in kan zetten. Mede omdat er ook nog een mechanische draaivergrendeling op de kraan is.

Op de eerste foto's is te zien,. De hoofdleidingen, de middenaansluiting had een soldeerverbinding in V vorm horen te zijn, nu heb ik gekozen om er een T vorm van te maken. De leiding loopt in het midden, daarom heb ik gekozen, voor een aansluitpunt op het midden, te zien op andere foto's. De 2 hoofdleidingen naar het scharnierpunt heb ik gekozen, om bij de zelfde ventiel, de zijaansluiting te kiezen. De 2 stuurleidingkjes, naar het ventiel op de zijkant, zijn uitgevoerd, met dunner draad. Hierbij heb ik aangenomen, er is een 4-weg koppeling in gemonteerd en nergens wordt de 4de aansluiting gebruikt. Deze heb ik weer met een hoofdleiding aan het ventiel op de zijkant gekoppeld. Of dit klopt heb ik niet op de foto's terug kunnen vinden, wel in de bouwbeschrijving was expliciet opgenomen, die 4de aansluiting.

(Geen foto)Terwijl ik zo aan het frobelen was, bedacht ik, de stuurventielen op de voorkant hebben nog geen drukleiding. Deze heb ik, gelijk de foto's van het origineel, op de hoofd drukleiding geplaatst en tussen accu en cabine, naar dit ventielblok gebracht. De aansluitingen op de stuurarmpjes, heb ik ook een stuurleiding geplaatst. Ook hier weet ik niet, of het een drukleiding is, om resp. De hoogte van de voorwielen tov chassis te regelen, of gebruikt wordt om extra druk uit te oefenen bij het sturen. Mijn eerste aanname, een smeerleiding met vet, is nergens een andere vetleiding te vinden. Ook die optie blijft open. Die stukjes leiding komen vanzelf weer in beeld, anders worden het foto's van steeds meer van hetzelfde.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Stappenplan..

Tijd om nu over te gaan, tot de definitieve draaibediening van de kraan. Deze en het aan hecht punt is helemaal verbonden met het chassis. Onder de tractor komt ook een verschrikkelijk grot zware ketting een kettingtandwiel en de 2 cilinders. De ketting is een bovenstuk, fotoets geschoven over een rij pinnetjes en een onderstuk fotoets.
De werkwijze die ik bedacht heb is.
1 ik pak een scheerblad uit mijn moderne scheerapparaat, 2 dus, zodat ik een snijruimte over heb.
2 plaats de ondertse ets strip en kleef deze
3 plaats het kettingtandwiel en kleef deze.
4 de dikte van het kettingtandwiel vul ik op, naar resp. begin en einde ketting, door iets als koperdraad, liever papierachtig, kan ook een laag Pritt lijm zijn. Liqud mask van Vallejo lijkt me ook een optie.
5 De bovenste ets en ook weer kleven.
6 Nu de mesjes er tussen uit en met een scheermes afsnijden. (7) Niet vergeten messen terug te stoppen, bij de reserve messen van mijn Safetyrazor.
7 Niet vergeten de puntjes van de pinnetjes pinnig te maken.
8 Moet gebeurd zijn, voordat ik iets in de primer zet
attachment.jpg attachment.jpg
 
Toch knap bedacht hoe die ketting te maken.
 
Dank je voor de complimenten.

Update vandaag en gisteren, ik ben er trots op dat het gelukt is.

Eerst de onderste helft geplaatst, ik kwam er achter dat er al een passing gemaakt is voor mijn mes. Gelukkig nadat ik een blad van mijn scheermes gebroken had.
Ik pas het stukje een beetje aan, want de foto's waren niet naar mijn zin. Nu met de plunjer van de cilinder lukte het wel scherp te stellen.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan