Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Dat ziet er inderdaad niet simpel uit.Ik blijf zeker volgen.
Marc S
 
Mooi projectje , zal ik zeker volgen , succes :)
 
Voor die volgen ik hoop een mooie neer te zetten

De koperdraadjes, zijn bijgeleverd, wel in een zakje gebogen. Afmetingen in de normale standaard lengte zoals ze in de winkel te koop zijn. Alle met een diameter van 0,35. Hier heb ik al aan zitten rekenen, zou dus een buis diameter van 12,25 zijn. Dit komt denk ik redelijk overeen met de werkelijkheid. De slangetjes, zijn van een zachte flexibele rubber() Dit is lastiger meten met de schuifmaat, maar een koperen buis met een buiten/binnen diameter van 0,6 en 0,45 komt overeen
 
Ik ben gisteren daadwerkelijk begonnen. De afgelopen dagen alle bouw foto's en bouwtekeningen bestudeerd.
De passingen, zijn redelijk, of soms ook niet aanwezig of moeten passend gemaakt worden. Het is resin en ik heb bemerkt, dat zagen lastiger is als snijden. Het bewerken van gietnaden ed, gaat beter met een mes schrapen dan schuren. Eventuele kleinere plaatsen, gaat weer beter met de vijl dan schuren.
Daar ben ik heel blij mee, want nu heb ik "dikke" spanen als restafval en geen stof.

De achterassen, zijn van een geheel ander soort kunststof. Deze voelt harder aan als het resin. Wat de reden is kan ik niet vertellen.
Waar ben ik nu, de zij-onderdelen, de motor zelf en de versnellingskast zijn losgehaald, bewerkt en daarna geplaatst. De sproeiers/ gloeibougies heb ik voor het gemak even even op een muntje geparkeerd.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Word een indrukwekkende motor dat staat vast,eentje om te volgen Aris.veel plezier verder.
 
reuze knap en zeker de motor zo klein en toch mooie details
Marc
 
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 333
Woonplaats: Dordrecht

Even een kleine update, boven links, in de fotoetch is de V-snaar. Ik heb diverse uitvoeringen gezien, met verschillende materialen. Zoals tape of zwevende bobines. De keuze om deze als etch uit te voeren, vind ik wel zo mooi.
De tweede foto is tijdens het plaatsen, waar de generatorhoek, de spanning op de V-snaar kan brengen.

Foto 3 en 3 en 4 zijn de brandstof/sproeier leidingen gemonteerd. Zoals in de beschrijving is, alle 4 met dezelfde lengte.
Zo ook de dieselleiding, van het filter naar de carburateur en de lucht aanvoerleiding. Na dit gedaan te hebben de ventilator, (waar zelfs de klinknagels gedetailleerd zijn).

De passing in het chassis, deze past bijna helemaal perfect, met de leidingen er tussen. De afstand, achteras en voorste motorophanging, heeft het chassis een "kattenrug" Foto van dat hij niet waterpas is, is lastiger. Maar de kit is ook 1/1 over genomen van een heel oude, welke de nodige schade al opgelopen heeft. (foto van de cd is 6)

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Morgen warm maken en plaatsen.

Hoe krijg ik mijn avatar teug??
 
Laatst bewerkt:
Dag brouwer ^^

Het ziet er allemaal netjes uit. De leidingen lijken nu een beetje een rommeltje maar dat zal ook wel goed komen. Ik hoop dat je ze een goede laag primer geeft. Bij bepaalde typen primer kun je het beste even het koper een beetje schuren alvorens het te bespuiten, anders kan het loslaten.
 
Ik zet de koperen leidingen in dezelfde primer als de fotoetch delen. Beter is er altijd en slechter ook. Licht geschuurd heb ik al voor het plaatsen, anders doet de lijm het ook niet. Blijft over voor het spuiten, alles ontvetten, want ik heb er met mijn vette vingers aan gezeten.

Vandaag het motorblok en de chassis in elkaar geplaatst. Het chassis eerst verwarmd en recht gemaakt.
Volgens het bouwplan, de cabinevloer, op maat gemaakt en om deze iedere keer te passen.

Dan komen de, linker en rechterwielrem, verbindingen en koppelingen aan bod. De foto is van de bouwbeschrijving. Dit wordt totaal opgebouwd uit fotoetche en koperdraad. Op dit plaatje is ook de gashandel te zien,. Ook de bevestiging van het chassis naar de cabine vloer is in beeld.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tijd om de motor te plaatsen. Deze heeft voor 2 paspunten en achter, bij de achteras ook paspunten. Het chassis was een beetje hol, verwarmd, gerecht en zo de motor geplaatst. Foto 1

(NB) bericht boven, een foto geplaatst, hoe de stangen ongeveer moeten komen.

Foto 2. Het meest logisch was met het linker wielrem te beginnen. Deze zit gekoppeld aan het linkse linker rempedaal en aan het rechtse linker wielrem pedaal. Dit door middel van een stang over de versnellengsbak.

Foto3 Hierdoor was de plaatsing van het rechter linker wielrempedaal bepaald, zodat het rechterwielrem pedaal onder dezelfde hoek komt, zodat met de rechtervoet, zowel links als recht bediend kan worden/ gezamenlijk. De bediening naar de rechterwielrem, is ook aangesloten.

Foto 4 Hier is te zien de koppeling van beide stangen, waar nog een handbediende rem aan moet komen. Door de bouw is het nu tijd om de onderkant van de cabine te plaatsen samen met de wielschilden. Zodat ik een stang volgens opgegeven maat 2,3 mm kan plaatsen. Deze ligt al klaar. Tussendoor heb ik diverse keren gepast.
De koppeling van het hand/voet gas bediening hendel/pedaal is geplaatst.

Foto 5 hier is te zien dat alles in lijn ligt.

Ten slot foto 6 Met enige fantasie is te zien, dat de remhendel, samen met de afstandhouder, gebogen en geplaatst is. Het voet gaspedaal, zit daarvan links, op de foto rechts. Daartussendoor loopt een as, naar het verbindingspunt van bediening van beide remmen gaat. Dit alles bevestigd aan de bodemplaat van de cabine, en de wielschilden






Foto 1
attachment.jpg

Foto 2
attachment.jpg

Foto 3
attachment.jpg

Foto 4
attachment.jpg

Foto 5
attachment.jpg

Foto 6
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is heel knap hoe je te werk gaat, volgens een plan en steeds met in het achterhoofd de werkelijkheid. Technisch ziet de tractor er straks, is te vermoeden, volledig bestuurbaar en functioneel uit. Grote complimenten daarvoor, er zijn maar weinig bouwers die zo precies te werk gaan.

Wat je bouwverslag betreft, raad ik je aan om de tekst ná of vóór elke respectieve te bespreken foto plaatsen; dat scheelt de lezer heen en weer scrollen (en, de informatie komt beter over). Als je dat om welke reden dan ook niet wilt, dan raad ik je aan om de foto's ten minste te nummeren. De inhoud van het bouwverslag is leuk en leerzaam, fijn om te lezen (met ingedachteneming van het genoemde).
 
Paar foto's van het stangen stelsel pedalen van het Origineel.

Duidelijk te zien, de handels, de pedalen enz. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Zeer verzorgde en gedetailleerde bouw...zeer boeiend om volgen!!

Grtz yves,
 
attachment.jpg attachment.jpg

Vandaag heel veel gedaan, de stuurstang geplaatst samen met de handgas hendel/bediening. De stangen hiervan en de stangen van voetgas, doorgezet naar de carburator. Waarbij, de handgas in het ovale sleufje is en het voetgas en carburator stang in de voorste rechtse opening. Waarbij de handgas de achterste stang is.
Ook de hendel waarmee de hydraulische pomp aangezet wordt, is geplaats, de bediening stang onder de voer is er ook
 
De cabine vloer is ook dicht. De versnelling pook is erbij, zoals ook de voetdelen, van de rem pedalen en de koppeling. Volgens de beschrijving gad het stuur er ook op moeten zitten. Daar wacht ik mee, omdat er nog veel andere leidingen en ventielen bij komen."
In principe is hij nu, dat hij kan gaan rijden en remmen en sturen er gaat nog meer aan leidingen en stangen bijkomen. Dan de plaatsing van pedalen en stuur. Die zit helemaal rechts daar komt de zetel ook.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Wow Aris indrukwekkend hoor en laat me toe iets over te zeggen er is een hele grote verbetering van uw bouwstijl te merken hetgeen ik van u ken natuurlijk ben je er met reuzenschreden op vooruit gegaan tof gedaan zou ik zeggen
Grt
Marc
 
Wow de andere beelden had ik nog niet gezien
Aris ik hoop dat het nog allemaal een dry-fit is anders zal je serieuze problemen krijgen bij het schilderwerk maar niettemin ziet het er fantastisch uit
@Roy man dat zou echt iets voor jou zijn he om te verweren met al die vet en olievlekken en de verweerde lak ik zie me in gedachte je er al aan bezig
Marc
 
Dank voor de complimenten. Het is geen dry-fit. De onderdelen hebben geen passing of plaats punten en als die er zijn dan moet het op maat geboord of gevijld worden. Op tekening staat alleen een rood cirkeltje aangegeven. ik heb de keuze gemaakt eerst verven of eerst monteren. De de primer en laklaag, wordt dikker als de breedte van de onderdelen. Zo ook als ik ga spuiten, de nozzel van 0,3 is veel groter.
Dus eerst alles monteren, en dan in kleur brengen...
 
Aan details geen gebrek !

Netjes bezig en aangenaam dit verslag te volgen :)
 
De eerste drie foto's zijn genomen van de achterkant. De motorbedekking in met instrumenten is geplaatst. Zo ook de bedieningshendels. Nu komt het interieur van de cabine ook beter tot zijn recht.

Te zien is dat de voorwielen er ook onder zitten samen met de stuurstang hevel en de stangen naar de stuurinrichting. De focus ligt nu nog op de cabine.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan