Hoofdsponsor

1/9 Ducati 996R [wip]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
And now something completely different....

attachment.jpg
Bron: Internet google, for reference purpose only

Op de beurs in Bissegem had ik een kit mee welke hier al een kleine tien jaar ligt stof te vergaren tijdens het wachten om gebouwd te worden :wall:
Nu heb ik mezelf voorgenomen om deze tegen ten laatste de volgende beurs in Bissegem afgewerkt te hebben. Ik heb dus een jaar de tijd, ruim genoeg denk ik.... :nowink:

Een beetje uitleg over deze bike op wikipedia

En een filmpje (engelstalig)
https://www.youtube.com/watch?v=Da_4OzHgNno

Zelf heb ik geen beetje verstand van motoren, dat is het gebied van mijn beste vriend, dus vergeef mij als ik ergens foutjes maak tijdens de bouw :8

En dan nu de start van de werken

Op de beurs ben ik gestart met het schuren van de voorvork, wat toch een ferm karwei was. Het is niet makkelijk om overal deftig aan te kunnen, en al zeker niet als je niet alle materialen ter beschikking hebt zoals thuis...
Vandaag dan maar nog wat verder geschuurd, en gestart met de montage.
Het zal bouwen en schilderen door elkaar zijn, want eens gemonteerd is het op sommige plaatsen zeer moeilijk om er nog aan te kunnen...

De doos met inhoud:
attachment.jpg

De remschijven moeten in het midden goudkleurig zijn, dus even een laagje "bladgoud" als eerste laag.
attachment.jpg

Voor de vork is er keuze uit een volledig statisch onderdeel, of één welke werkelijk kan veren, dus die laatste heeft mijn voorkeur.
Ook al van een grondlaagje "bladgoud" voorzien
attachment.jpg

Hier kan je zien dat het kan ingeduwd worden.
attachment.jpg

Hier nog even naast het statische onderdeel
attachment.jpg

Voila, het topic is gestart (Op vraag van Leysend ;) ;) ), nu op het gemak verder werken...
 
Zonder enig verstand van motoren, vind ik dit toch een leuk project om te volgen. Veel plezier en succes!
 
dit blijft in mijn ogen toch een van de mooiste motoren die bestaan, op alle vlakken. de looks, het geluid, ... Zelf bouw ik helemaal geen motoren maar deze ga ik toch met veel plezier volgen.
 
Is leuk dat je dit project terug aanpakt , ja hij ligt er al een tijdje... maar wie kan dit schelen ;)
Het is een mooie kit , en als ik zo de onderdelen bekeek in de doos op de beurs ,zijn de onderdelen van goeie kwaliteit !

Dus bij deze blijven we de bouw volgen hé :)

@Baenske , een jaar of 15 terug reed ik een kleine 2 jaar rond met een Duc, monster 1200 idd prachtig eigenzinnig geluid :)
alleen over de remmen/remsysteem was ik niet tevreden.
Maar het is en blijft een mooie machine !
 
Leuk weer eens eens een motor op het forum, ga hem volgen.

Ik heb zelf een kleine 30 jaar motor gereden zomer en winter door en was niet zo voor dit soort modellen hoewel ik de monter wel altijd een mooi model heb gevonden :) Zelf heb ik om er een paar te noemen gereden de Yamaha XJ 1400, Intruder 1400 (was toch 1400?), TDM 750 en als laatste een BMW K100.
 
Veel succes Beyond, het is idd een prachtige motor... ik zag idd op de beurs dat je hiermee bezig was, het is dus weer een kit met een (kast)verleden, leuk dat hij nu uit de kast is gekomen... ;)

@ Ron : De Suzuki Intruder heeft al in vele motorversies bestaan 750cc, 800, 1400, 1500... tegenwoordig zelfs in 250 en een 1800... maar dat oude model 1400 (kleine druppelvormige tank en cardan as) is wat mij betreft wel de mooiste... zowel origineel als een heel dankbare moto om een custom van te maken... breed stuur, balhoofd beetje aanpassen en lang stuur, een brede achterbrug, met idem dito band... heerlijke moto... bestaat die Intruder in een modelbouw kitje? Die staat zeker op mijn verlanglijstje...

Groetjes,
Kurt
 
Is de Ducati niet zowat de Ferrari onder de motoren?

Heb zelf nog nooit een motor model gebouwd (op de Cushman scooter na) maar ik weet wel dat die modellen perfect in orde moeten zijn omdat je zowat elk detail letterlijk tot in detail kan zien.
Daarom ook mijn vraag m.b.t. de remschijven: moeten die niet perfect glad zijn? Ik heb nu de indruk dat ze handgeverfd zijn en dat er sporen op zijn van penseelstreken.

Verder wens ik je alle succes met de bouw Xavier.
 
In de regel vind ik elke motorfiets wel iets hebben al ga ik meer voor de "ruigere" modellen: Custom, Shopper en dat soort dingen.
Maar dit ga ik blijven volgen, tenslotte zit elke motor aan de basis zowat hetzelfde in elkaar.
Ik heb een voorliefde voor Honda en Harley-Davidson maar Ducati ken ik ook, een vriend van mijn neef heeft er ene maar ik heb geen idee welk model of type.
Hoe meer tips en mogelijkheden ik nu kan verzamelen, des te meer kan ik gebruiken als ik terug aan bouwen toe kom.
 
Leuk om te zien dat er interesse is in deze bouw :)
Alvast bedankt voor de succeswensen :))

@Erwin: Alles in goudkleur is inderdaad met de hand geschilderd, en de penseelstreken zijn zichtbaar, maar ik heb slechts een heel dunne laag geschilderd (met de tips van de figuurschilders in gedachten..), dat vele dunne lagen een mooi eindresultaat opleveren. Dus m.a.w. er komen nog enkel laagjes overheen wat het zou moeten oplossen (hoop ik toch :8 )

Wat de kit betreft, volgens de info welke ik al heb bekeken op internet ga ik zowat alle soorten goud- en zilverkleuren uit de kast mogen halen. Zoveel verschillende tinten, je houd het haast niet voor mogelijk... Wordt dus nog een zoektocht welke kleuren het meest de realiteit benaderen :O
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor die je gaat bouwen Beyond!
Ook mooi met die werkende veren.

Als vervend motorrijder, Yamaha FJR 1300, ga ik deze zeker volgen.

Fred
 
ja dat is waar je mag staan waar je wil een DUC haal je er altijd uit dat komt omdat het een 2 cilinder is , nu Honda heeft er ook zo eentje een 2 cyl en dat geluid trekt er een beetje op , maar de DUC is wel onmiskenbaar en mijne favoriet is daarvan de " Monster " een naked bike maar de looks dat dat chassis heeft en de meeste bikers doen dan nog het deksel aan de koppeling er af en geeft dan weer dat typisch rammelend geluid als hij stationair staat te draaien machtige machine en zeker leuk om te volgen
Heel veel succes met deze prachtige bouw
Marc
 
veel succes met deze.
een Ducati racemasjien was mijn droommoto toen ik nog te jong was voor een moto :D
door de medische redenen (en voor mn eigen veiligheid) heb ik het maar bij Yamaha Dragstar gehouden :D

maar het blijft een prachtige moto.
Je bent al goed bezig met de beginwerken ;)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Leysend, was het eerst niet van plan, maar op vraag van iemand op de beurs.... ;) :)
Maar wees welkom, hopelijk kunnen jullie allen genieten van mijn gestuntel :laugh:

attachment.jpg
Bron: Internet. For reference purpose only

Een kleine update, want veel heb ik niet kunnen doen, alhoewel ik lang bezig ben geweest....met het zoeken naar twee onderdelen :@
Namelijk de nrs 78 en 79.
Blijkbaar een foutje in de handleiding, want na alles zorgvuldig te controleren heb ik ze dan toch gevonden. Wel onder de nrs 141 en 142 :O
attachment.jpg

De zwarte darm (iets anders dan de dikke darm ;) ), is zeer flexibel, TE flexibel, dus heb ik een koperdraadje in het darmpje gestoken. Op deze manier kan ik vorm geven zonder dat het zijn eigen leven gaat leiden...
Dit zijn dan al deze onderdelen samen (het onderdeel staat wel ondersteboven op de foto):
attachment.jpg

Verder heb ik nog, door mijn onhandigheid :8, een putje gemaakt in de benzinetank :angry: Alles wat mat is op de foto was een put van +-1mm diep.
Alles dan maar zo mooi mogelijk geschuurd, en dan enkele druppels lijm er in gedropt en een nachtje laten drogen. Terug wat opschuren als de lijm helemaal opgedroogd was, en terug enkele druppeltjes lijm er in gedruppeld.... Nu is de schade al voor 4/5 opgevuld. Morgen kan ik dan het laatste beetje terug schuren, en hopelijk merk je er niets meer van :)
attachment.jpg

Als laatste in deze update nog eens de schilderwerken tonen van de voorvork en de remschijven.
Eerst had ik Humbrol 91 gebruikt voor het goud, maar dat was niet wat ik wou (teveel blinkertjes in de verf, ipv glad goudkleur), als tweede laagje dan Tamiya Gold leaf genomen, wat mij al meer aanstaat :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Geef gerust jullie mening en/of tips, want dit is buiten mijn comfort zone :))
 
Ziet er mooi uit Xavier en goed dat je het stukje opvult.

Het enige wat ik eens zou overwegen aan te passen is de remschijf, die 'swirl'-lijntjes erop zijn in het echt nagenoeg perfect cirkelvormig. Daarnaast, als er zulke grote groeven in zitten wordt het tijd om je remschijf te vervangen.

Sorry alvast als ik wat direct overkom, heb ik al de hele dag last van ;)
 
...
Het enige wat ik eens zou overwegen aan te passen is de remschijf, die 'swirl'-lijntjes erop zijn in het echt nagenoeg perfect cirkelvormig. Daarnaast, als er zulke grote groeven in zitten wordt het tijd om je remschijf te vervangen.

Met het blote oog valt het nog goed mee, heb er ook al naar zitten kijken, maar ik zou niet direct weten hoe het op te lossen zonder andere details te verliezen...


Sorry alvast als ik wat direct overkom, heb ik al de hele dag last van ;)

Ik heb er om gevraagd hé ;)

Geef gerust jullie mening en/of tips, want dit is buiten mijn comfort zone :))

Dus je opmerking wordt gewaardeerd.
Want ik ken moto's enkel van te bekijken :))
 
Ik weet het niet, misschien gewoon gladschuren. Maar als het in het echt goed meevalt, niet te moeilijk doen en gewoon lekker laten zitten zou ik zeggen.

8ac1a5652e22c17e8c045f87bca44c60
 
Precies , kan ook hé , een goed gebruikte/versleten schijfrem :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan