Hoofdsponsor

1/9 Ducati 996R [wip]

Dank u allen voor de reacties :)

attachment.jpg
Bron: Internet; For reference purpose only

Vandaag het frame gespoten.
Eerst met Light ghost grey (Testors), om een egale kleur te hebben (de delen met de richtingwijzers waren in "metaalkleur" op de gietramen)
Daarna een laagje aluminium (Model Master), welke na 10 min drogen reeds kan gepolierd worden.
attachment.jpg

Dit is het resultaat:
attachment.jpg

Ik had plots een beetje water door de AB, gelukkig op een plaats waar de batterij van de moto moet komen, dus dit zal, gelukkig, niet meer te zien zijn :)
 
Mooi gepolierd. Al zijn moto's mijn ding niet, de techniek er rond lust ik wel.
 
Dank u Erwin :)

Het polieren heb ik gedaan met een wattenstaafje (of vier :8 )
Maar het gaat zeer vlot. De verf legt een stoflaagje, waarvan je dan het "stof" moet afwrijven...
Het was de eerste maal dat ik deze verf heb gebruikt, maar ze bevalt me wel :)
Kan wel enkel met een AB aangebracht worden...
 
attachment.jpg
Bron: fb (For reference purpose only)

Tijdens een dryfit van de grote onderdelen, helemaal in het begin van de bouw, had ik al gezien hoe erg de uitlaten met een grote opening zaten.
attachment.jpg

Deze zou zeker zichtbaar blijven, dus ben ik al een tijdje aan het nadenken geweest hoe ik dit het best kon oplossen.
Ik dacht aan een dikkere alu-folie oid, en dit had ik ter beschikking
attachment.jpg

Dit materiaal (van een tabaksverpakking, maar misschien ook te vinden op koffie ed?), kan mooi glad gestreken worden met de vingernagel.
Doe je dit op een relatief zachte ondergrond (zoals een stapel papier), dan krijgt het materiaal tijdens het wrijven reeds een krulling (voor mijn vorm komt dit zeer goed van pas :) )
Daarna werd de folie over de volle kant van de uitlaat in vorm gebracht, zodat ik een halve uitlaat kon maken aan de andere kant.
Dit werd dan met CA lijm bevestigd.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is al veel beter dan voorheen :)
Wel is het oppassen geblazen want van de minste aanraking zit er een deukje in :@

Intussen ook gestart aan de body, maar daar is nog niet veel aan te zien :nowink:...
...enkel wat rood... :))
 
Laatst bewerkt:
Juist, nog deze foto van hoe hij er momenteel bij staat tijdens het wachten :)

attachment.jpg
 
Leuk dat je een foto van je eigen bij de motor heb geplaatsr :)

Maar werkt toch altijd die huis middeltjes in onze hobby en zo te zien gaat het al aardig opschieten.
 
Goed gezien dat de opvulling nodig was, en zo te zien een goede oplossing.

Overigens stuur ik wel een factuur voor gebruik van de eerste foto :)
 
Bedankt Ron :)
Als ik zo alles bij elkaar, naar elkaar, zie toegroeien, dan komen de laatste ronden in zicht, maar daar zijn we nog niet :nowink:

Merci Roy :D
Die opvulling is zeker nodig. Je hebt een vrij zicht onder dat deel van de moto...
We zien wel bij de volgende behandelingen of alles sterk genoeg gemaakt is... :8

Morgen laatste dag verlof, dan terug even gaan werken voor een volgend verlof.... beard
 
Kan alleen maar zeggen dat je goed bezig bent , frame netjes gespoten en trouwens knap aangepakt die uitlaten zo :)
 
Da begint al een beetje op een motor te trekken.
 
Merci voor de reacties :)

attachment.jpg
Bron: Internet; For reference purpose only

Kleine, korte update.
Jammer genoeg met minder mooie resultaten :(
attachment.jpg

Bij het decallen van het voorspatbord ging het verkeerd :(
Het uitgesneden vel was in één stuk, met hier en daar een kneep ingesneden om het makkelijker de vorm te laten volgen.
Het had blijkbaar beter geweest om dit deel in 3 of meer delen te knippen.
Wat ga ik er aan doen? Wel, even laten uitharden, en dan lichtjes de luchtbellen en neepjes weg schuren met zeer dun schuurpapier.
Waar het nodig zal zijn ga ik dan een ander klein stukje decal leggen... (Altijd handig als je op zo'n momenten de kleine restjes hebt gespaard van je decal vel ;) )

Verder heb ik enkel nog een foto van hoe hij er bij staat in ruwe dryfit
attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je op deze foto's kan zien staat het voorwiel ingetaped, omdat ik de voorvork vergeten ben om een ander kleurtje te geven voor ik alles had gemonteerd :8
Ook kan je hier het eerste laagje rood zien op een deel van de body ;)
Volgende werken: uitlaten spuiten en monteren, 2e stuur spuiten en vergelijken met eerste stuur (er zaten er twee dezelfde in de kit), nu wil ik eens zien of ik met andere kleuren een mooier/ander effect kan maken. Dan kan ik kiezen welke ik ga gebruiken. ;).
Verder wil ik ook eens zien of ik wat extra bedrading kan maken voor aan de motor en op zoek naar stukjes koperdraad met een juistere diameter om de remkabels te maken. In de kit verwachten ze dat je voor alle bekabeling dezelfde dikte van kabels gebruikt. Zo zouden de remkabels bijna drie keer zo dik zijn als op 1/1... Dat doen we dus -nono-
Volgende week kan ik onmogelijk verder werken aan de Ducati, dus het kan even duren eer ik terug kom met een update, tenzij ik dit weekend nog even tijd vind om er aan verder te werken :wavey:
 
Ik vind het er allemaal nog steeds prima uitzien hoor! Even wat details herstellen en dan ziet niemand het meer.
 
Jammer van het voorspatbord, was inderdaad beter geweest om het in drie gedeeltes aan te brengen :( Ik weet niet of je nog van die carbon decals heb anders gewoon opnieuw aanbrenegen ook al is niet leuk.
 
Bedankt Roy.
Ik ga het herstellen, heb het redelijk glad kunnen schuren..
Het wordt een klein puzzeltje om het juiste restje decal te vinden met het ruitpatroon in de gewenste richting voor de betreffende delen.
Maar hopelijk wordt het onzichtbaar onder enkele lagen vernis??

Merci Ron.
Ik heb inderdaad nog van die carbon liggen, maar ik heb nog enkele onderdelen te doen, waardoor ik er niet genoeg heb om nog een extra spatbord uit te snijden :(
Ik probeer het wel te fixen :))
 
ferm kleurtje en knappe motor niet simpel om te maken en te schilderen respect grt
 
Om even de prikkel terug te krijgen, deze teaser van hoe de Ducati er momenteel bij staat:

attachment.jpg

Hier is duidelijk te zien dat er een neep zit in de carbondecal aan de zijkant juist onder het stuur, dit heb ik ook op het voorspatbord.
(ook een beetje de reden dat het stil gevallen is... :( )
Het voorwiel is ingepakt, omdat ik toch niet tevreden ben over het kleur van de voorvork, en Ron zijn tip eens wil uitproberen.
Wat wel naar mijn zinnen is, zijn de uitlaten, maar dat is op deze foto minder goed zichtbaar :8
 
Spijtig, maar idd tijd brengt raad. En even je zinnen verzetten met de HO voertuigen, kan helpen ;)
 
Dit zou met Micro Sol grotendeels opgelost moeten kunnen worden.

(Ik weet bijna zeker dat je weet hoe dat spul werkt, maar gewoon voor de veiligheid ten overvloede: als je het op je decal hebt gedaan laten drogen en intussen NIET je decal aanraken want dan wordt 'ie meteen verpulverd)

Zie hier, vanaf 3:45:


Gewoon een druppel Micro Sol op het bol staande stukje doen (met beleid en voorzichtig!), de decal zo laten krimpen en laten drogen... daarna nog een keer een flinke druppel Micro Sol en weer laten drogen. Het lijkt er vanaf hier op dat je die vouw nog wel weg kunt krijgen, door dit proces een aantal keren te herhalen (niet te vaak, anders beschadig je de decalafbeelding). Onthou dat Micro Sol er niet alleen voor zorgt dat de decal week wordt, maar ook dat de decal iets inkrimpt. Dat komt doordat de drager van de decal (het transparante gedeelte) langzaam wordt weggevreten door de sol. Dat zorgt er ook voor dat de decal eerst krimpt zodra je de Sol aanbrengt... op dat moment wordt de decaldrager een beetje opgelost en dus dunner.

Let op, door het gebruik van Sol zal de decal er anders, compacter en afhankelijk van hoe zorgvuldig je bent ook misschien iets rommeliger, uit gaan zien. Het is dan aan je persoonlijke smaak om te kiezen tussen beide kwaden: een rimpel op je motorfiets of een kleine oneffenheid in het patroon. Persoonlijk zou ik van dat laatste niet wakker liggen.

Hier nog een tekening van hoe Micro Sol werkt:

31171915061_39e46fb6e0_b.jpg

Wellicht kun je het zelfs bijna helemaal onzichtbaar maken met een stukje carbondecal dat je over de oude, inmiddels plat geworden, decal heen legt daar waar het foute patroon zit. Maar er is een grote kans dat als je klaar bent met de Micro Sol, je tegen jezelf zegt (en van anderen hoort) "niets meer aan doen".
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan