Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Mooi werk.Is een plezier om te volgen.
Marc S
 
Ik heb inmiddels het hoofdgestel bijna klaar en wil deze drie foto`s nog laten zien waarin ik het wielstel metde aandrijving heb getest op de passing.

attachment.jpg

Niet zoveel bijzonders maar het ging er zich bij mij om dat de binnenste flenzen mooi strak aan de binnenzijde tegen de rails aanliggen.

attachment.jpg

En dat lagen ze gelukkig. Ik heb dit gedeelte niet kunnen spuiten maar met de hand verder gepaint. De reden was dat de vier wielen gemonteerd in het chassis moeten zitten tijdens deze samenstelling. Aan de binnenzijde moeten ze worden voorzien van staalkleur. Ondanks dat de wielen kunnen draaien zou het mij nooit goed gaan lukken om ze op het loopvlak te painten zonder te gaan kliederen. Derhalve deze beslissing.

attachment.jpg

Later bleek dat ik alsnog het loopvlak moest gaan nakleuren omdat ik het stel aan de wielen had vastgehouden met mijn vingerafdrukken erin :(
 
Dat ziet er al prachtig uit Ron en het blijft een plezier om jouw bouwtopics te volgen.
 
Mijn dank. Hopelijk kan ik het blijven doen. Ik doe in ieder geval mijn best :)
 
Gewoon adembenemend zulke bouwen vind ik altijd fantastisch en zeer leerrijk
Doe jij verder ik zal genieten
Marc
 
Het aandrijfblok of stel is bijna klaar. Er moeten nog vier delen rondom worden gemonteerd. Dit zijn platte profielen om bescherming te bieden en om te voorkomen dat er mensen/dieren tussen de draaiwielen kunnen komen. Ook gaf het bescherming tegen grof vuil wat op de weg kan liggen. Deze onderdelen komen er op in een later stadium. Eerst het aandrijf gedeelte wat nu klaar is.

attachment.jpg

In deze stand wordt het later onder het eerder gemonteerde vloer gedeelte gemonteerd. Het is vrij sterk en de pasvorm was subliem. Ik heb het nergens hoeven bij te werken om passend te krijgen.

attachment.jpg

Rondom de wielen komen dus later de bescherminigsprofielen gemonteerd.

attachment.jpg



De onderzijde klaar voor weathering en is daarom hier reeds geseald.

attachment.jpg

Glijlagers als eerste geweatherd met zandkleur. Roest komt er weinig in voor want de aandrijving is een belangrijk onderdeel en zal nooit erg roesten wegens onderhoud.


attachment.jpg

De rest wordt geweatherd met zand kleur en licht grijs. Stof was toch wel aanwezig en zeker in de zomermaanden wegens de keien bijvoorbeeld. Foto is helaas een beetje bewogen.


attachment.jpg



We zien duidelijk het kleurverschil nu. Het ziet er nu al een beetje meer realistischer uit.

attachment.jpg

attachment.jpg



Voor de definitieve montage komt er nog een filter overheen in een lichtblauwe kleur om het staal effect te benadrukken.

attachment.jpg
 
Door de weathering komen de details mooi naar boven.
Mooie vooruitgang/verandering voor het oog ;)
 
Het is een machtige kit en ik heb er veel plezier mee. Het past allemaal goed en de details maken het af. Wat ik het fijnste erin vind is dat het eens iets anders is..het wijkt af van de doorsnee kit zeg maar. En dan te bedenken dat dit pas het begin is van het project. Er moet nog heel veel gebeuren in dit project.
 
Nu het aandrijvings stel in constructie klaar is was het tijd om het eens te dryfitten ( droogpassen ). Erg belangrijk om te voorkomen dat alles straks niet of niet goed gaat passen. Als het goed past kan ik dit onderdeel in het project gaan weatheren.

En ik moest alleen een beetje primer wegkrassen langs de vier bladveren om dit gehele montage stuk in zijn plaats te laten glijden. Passing ten top. het is immers een groot stuk met veel details erin en dat het dan zo goed gaat passen had ik niet verwacht. Top!.

attachment.jpg

Het zwarte montage stuk zit er in als dryfit zonder problemen. En zit uitstekend op zijn plaats.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat ziet er goed uit,ik ben dit met veel aandacht aan het volgen daar ik deze kit ook heb liggen.Ik blijf deze volgen
want je geeft veel nuttige tips,zeker voor de volgorde van het bouwen en verven.

groetjes,

Yannick
 
Dat ziet er goed uit,ik ben dit met veel aandacht aan het volgen daar ik deze kit ook heb liggen.Ik blijf deze volgen
want je geeft veel nuttige tips,zeker voor de volgorde van het bouwen en verven.

groetjes,

Yannick

Dank je. Dan weet je dus dat de instructie aangeeft om het aandrijf gedeelte pas te gaan monteren nadat de cabine opbouw er helemaal op zit en klaar is. Het leek mij niet juist omdat het aandrijf gedeelte in het slechtste geval gewoon niet of slecht zou kunnen gaan passen. Als je dan pas het onderstel moet passend gaan maken ( snijden of schuren bijv. ) is de kans op beschadiging van de opbouw erg groot. En het aandrijf gedeelte staat los van de verdere constructie dus het kan gewoon. Beter voorkomen dan genezen maar tot nu toe is alles prima passend.
 
En zo zien de rondom aangebrachte steun en beveiligings balken eruit nu ze zijn aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg


Deze balken liggen vrij diep in het gestel. Is natuurlijk belangrijk dat de straat oppervlakte langs de rail redelijk recht en strak ligt. Ook belangrijk dat de toegestane belading ( lees aantal mensen ) niet teveel wordt overschreden. Moderne tram voertuigen hebben nu net als de liften een drukpunt sensor tussen de assen en de cabine gemonteerd. Nu wordt constant gemeten hoe zwaar de belading is om de tram bestuurder tijdig te waarschuwen voor overbelasting. Het gaat zelfs zover dat moderne trams gewoon niet meer rijden ( override ) als de maximale belading wordt overtroffen. Dot is automatisch en de bestuurder kan dit niet zelf beinvloeden behalve om het aantal passagiers te minderen om verder te kunnen rijden.


attachment.jpg

In de beginjaren was dit natuurlijk niet aanwezig en moest de tram bestuurder dit zelf beoordelen. Ging meestal wel goed. Anders schraapten deze balken onder druk van de dalende cabine tegen het wegdek aan.

attachment.jpg

Een tweede functie van deze balken gaf het aandrijfstel de benodigde stijfheid in de constructie en voorkwam dat grote stukken EN mensen tussen de wielen konden komen. Het zal je maar gebeuren!.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
In onderstaande foto`s is de eerste stap van het weatheren gezien in het onderstel. Roest laat ik er niet of nauwelijks in voorkomen. Ondanks dat deze tram al wat jaartjes heeft meegedraaid is er toch veelvuldig onderhoud geweest en waarbij uiteraard roest wel werd bedwongen.Wel vuil mag er ruim aanwezig zijn.

Na het aanbrengen van de basis kleur zwart is in deze foto te zien dat er al strepen zijn getrokken van boven naar beneden zoals het stof zou kunnen vormen.

attachment.jpg

Drybrush met licht grijs geeft al flink wat details bloot van de constructie.


attachment.jpg

Geel en groen in drybrush strepen geven al wat gebruikers sporen weer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met flits licht zijn de sporen erg goed zichtbaar door het oplichten ervan in het felle licht.

attachment.jpg

En zo kan het er uiteindelijk hebben uitgezien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Duidelijk dat er veel tijd gaat zitten in dit eerste onderdeel maar dit project is nu eenmaal een aparte kit waar veel aandacht vereist is want een tram behoort realistisch uit te zien..
 
Wauw, onderstel ziet er echt goed uit Ron :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan