Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

ben weer helemaal mee stilletjes weliswaar want ken daar de ballen van.
toch zeer interessant allemaal. grt Pascal

Is voor mij ook allemaal nog nieuw. Tenminste de techniek welke hierachter in de tram allemaal zit.
 
Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar de aandrijving en de E/motoren is dit de reden waarom deze update een aantal flinke stappen voorwaarts is gegaan in tegenstelling tot de bouw instructie. Ik ben benieuwd of de afstand tussen de rails en de wielen ook passend is en ook omdat ik denk dat de verdere opbouw van de tram beter kan gaan als het onderstel op eigen benen staat. De constructie van de aandrijving staat los van de tram opbouw. Het is bijna een mini constructie in de algehele bouw in dit project. Ook geeft het goed weer hoe Miniart alles goed heeft doordacht en ook erg goed heeft opgelet met het aanbrengen van de kleinste details erin.

De start bestaat erin beide motoren in hun basis samen te stellen. Iedere E motor bestaat uit 4 delen. De doorlopende as van de motor is zonder moeite draaibaar te monteren je moet alleen zuinig zijn met de lijm. In de instructie staat hierover niets geschreven dus ik denk dat veel bouwers de as waarschijnlijk onbewust vastlijmen maar het kan dus ook duidelijk gewoon draaibaar gemonteerd worden en dat laatste lijkt mij vele malen beter en leuker.

attachment.jpg

Goed in bovenstaande foto zijn de transmissie bakken te zien die het draaimoment van de motor omzetten in een trager maar sterker moment.

Gemonteerd met de draaibare assen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Let ook eens op de fijne details. Zo fijn dat er bij de macrostand van de camera erg kleine details tevoorschijn komen.

attachment.jpg

Kleine moertjes die bijna niet goed zijn te zien met het blote oog...

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen..

attachment.jpg

Klein beetje flash op de naven maar dat mag de pret nauwelijks onderdrukken.

attachment.jpg

Een van de twee verbindings constructies van het aandrijfblok. Hier moeten er veel kleine plaatdelen op worden gemonteerd. Niet te doen zonder pincet. in de foto zitten er al vier kleine delen op gemonteerd.

attachment.jpg


Deze glijlagers lijken groot maar zijn redelijk klein maar er moeten tach wel wat SUPER kleine onderdelen op gemonteerd gaan worden. Een vleugelmoer in het midden en aan weerszijden twee SUPER kleine moertjes-draaibussen.

attachment.jpg

Conclusie is dat dit een zwaar onderdeel wordt om te gaan monteren. Erg kleine delen maar die ongetwijfeld vele mooie details gaan geven in de aandrijving die je later uiteraard niet meer terug gaat zien tenzij je het model optild en naar de onderkant kijkt. Wat een kit!.
 
Laatst bewerkt:
Een pracht kit als je het mij vraagt en heerlijk veel onderdelen,een lust voor het oog maar ook voor de lijmtube ;)
Veel plezier met deze kit.
 
Ik kan geen enkele tip of opmerking geven ivm de bouw.
Ziet er goed uit, alsook de details er op :)

Wat de Engelstalige tekst op je foto's betreft daarentegen toch dit meegeven:
Ashes = assen van verbrande voorwerpen
Axes = assen van een voertuig
;)
 
Prachtig inderdaad. Onderkant kun je eventueel later tentoon stellen door de tram op zijn zij te leggen.

Het principe van zo'n motor is eigenlijk heel simpel, zie hier bijvoorbeeld een uitleg.
 
De wielen test. Belangrijk is voor mij om nu al te weten of en hoe de wielen stellen later gaan passen op en in de rail.Dus heb ik de wielen als dryfit op de E-motoren geplaatst om te kijken hoe alles in elkaar gaat vallen. Simpel maar wel veilig.Later zal er uiteraard nog het een en ander omheen gaan komen en kan het zijn dat het allemaal wat strakker gaat zitten maar tot nu toe weet ik zo wel dat het tot nu toe prima gaat passen in de rail.

attachment.jpg

attachment.jpg

Strak in de rail.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De assen in de motor zijn draaibar.

attachment.jpg
 
Mooi mooi! Het past inderdaad geweldig zo te zien.
 
Nu we inmiddels hard op weg zijn in dit project komen er wat detail werkjes aan.
Als eerste ben ik begonnen met het painten van de wielen. Dat is nodig omdat straks de E-motoren tegelijk met de wielen in het chassis geplaatst moeten worden. Dus moeten de onderdelen zoals de wielen ook reeds voorzien zijn van hun laklaag. Dat gaat later niet meer.

De wielen heb ik eerst gepolijst waarmee ik ook de ultra kleine flash meteen heb verwijderd.

attachment.jpg

Dan de wielen ontvetten met spiritus. Is een veilige methode om niet oppervlakte details per ongeluk te verwijderen. Het is niet aggresief maar verwijderd wel vet en andere ongeregeldheden voor het lakken.


attachment.jpg

In de primer gezet.

attachment.jpg

En de basiskleur erop gezet en dat is zwart. Hierna worden de loopvlakken voorzien van metaal kleur en wordt het later allemaal geweatherd.

attachment.jpg

Vervolgens het basis deel van het aandrijf chassis ook polijsten en daarna ontvetten.

attachment.jpg

En ook in de primer.

attachment.jpg

Om nog eens de kleine details te laten zien zien we hieronder vleugel moertjes o.a. voor glijlager bevestiging.


attachment.jpg



Boven het rode gedeelte is wat nodig is eronder is alleen aanspuiting.

En onder in de foto zien we een vleugelmoertje boven de rode lijn moet nog worden verwijderd.


attachment.jpg

En hier is waar ze zitten na montage.

attachment.jpg

En ook de E-motoren in de primer.

attachment.jpg
 
Jeetje wat een details, die vleugelmoeren zijn geweldig!

Mooie vooruitgang, het gaat goed vooruit.
 
Ja het zijn de details die het `m doen. En daar zitten nog heel veel kleine dingen aan en rondom. Dat belooft nog wel wat.
 
die rails zijn subliem en zag gisteren een kitje met tram volk en dacht direct aan jou project en dat is toch plezant hoor grt Pascal
 
Gisteren een film gezien (The reader), en deze speelt zich voornamelijk af eind de jaren '50. Komen er daar ook (soortgelijke) trams in beeld, en dacht ik ook onmiddellijk aan dit project :)
 
mooi, die gietnaden op de wielen kon je denk ik laten zitten... deze zijn de gietnaden van de zandmatrijs bij zo'n gegoten stukken. maar 't is prachtig werk wat je hier laat zien...
 
die rails zijn subliem en zag gisteren een kitje met tram volk en dacht direct aan jou project en dat is toch plezant hoor grt Pascal

Erg leuk dat een programma ook meteen aan dit project doet denken. Dat vind ik erg cool.
 
Gisteren een film gezien (The reader), en deze speelt zich voornamelijk af eind de jaren '50. Komen er daar ook (soortgelijke) trams in beeld, en dacht ik ook onmiddellijk aan dit project :)

Geweldig alweer dat een film/programma meteen de gedachten oproept aan dit project. Ja ook erg goed.
 
mooi, die gietnaden op de wielen kon je denk ik laten zitten... deze zijn de gietnaden van de zandmatrijs bij zo'n gegoten stukken. maar 't is prachtig werk wat je hier laat zien...

Ja misschien was dat een mogelijkheid geweest. Maar ja automatisme.....:(
Dank je wel.
 
goed bezig, een goed idee met de spirtus.
 
goed bezig, een goed idee met de spirtus.

Ik gebruik spiritus al vele jaren als ontvetter. Het tast vrijwel geen details aan en het ontvet daarbij uitstekend. En het ruikt ook nog eens niet vies.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan