Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Volgens mij gaat het hier over een Duitse tram en geen Belgische, dus is de vraag hoe de spoorbreedte daar toen was. (En misschien nog is).
In België waren er vroeger wel meer spoorbreedtes maar de bekendste zijn er twee: die van de stadstrams en die van de buurtspoorwegen, in Antwerpen beter bekend als "den boerentram".
De sporen van de buurtspoorweg waren breder, wist je trouwens dat in het begin van de buurtspoorweg de tram ook goederenwagons had buiten dat die passagiers vervoerde?
 
Ja dat mag je wel schrijven Erwin dat de graad van detail erg hoog is bij Miniart. Bijzonder hoog.

Ik heb de spoorbreedte op het onderstel nog niet kunnen testen omdat ik de draaistellen nog moet samenstellen. Zo vlug als dat mogelijk is ga ik dit ook zeker doen. Deze tram heeft ( en staat nog ) in Berlijn gereden.
 
@Sam: dat klopt inderdaad dat klopt van die sporen. Ik verwees enkel naar de 2 die er nu nog zijn in Vlaanderen. Vroeger waren er inderdaad ook goederenwagons. Er waren zelfs speciale kantelwagons om het huisvuil naar het stort te voeren waar de sporen verlegt werden naarmate het stort uitbreide. Heb er nog foto's van in een boek over de boerentram in het pajottenland. Wist je dat je tot over enkele (meerdere) jaren zelfs met de bus van "De Lijn" pakjes kon opsturen? Daar waren toen speciale ticketten voor. Jij moest wel het pakje aanbieden aan een halte en de ontvanger moest het op die rit afhalen aan een halte.
 
Dit is een van de vele posters welke in de kit aanwezig zijn om later in de tram op te hangen. Hiermee is ook meteen te zien uit welk jaar dus deze tram van origine komt. Hij reed dus rond omstreeks de jaren 30 van de vorige eeuw.

attachment.jpg
 
Hiermee is ook meteen te zien uit welk jaar dus deze tram van origine komt. Hij reed dus rond omstreeks de jaren 30 van de vorige eeuw.

Als je maar niet de datering van de tram aan die poster hangt... ik neem aan dat je de datering van het boekje hebt en dat je die poster als tijdsconform beschouwt en dat met ons wilt delen.

Ik zou er zeker niet vanuit gaan dat de mensen bij Mini Art die de posters hebben uitgezocht hebben gekeken naar periodecorrectheid.
 
@ BUZZY10719, nee dat van die pakjes ik niet, ik heb de informatie van een oom van mij die meer dan veertig jaar bij de lijn in Antwerpen heeft gewerkt. (Vroeger was dat de MIVA en in het begin nog iets anders, maar dat weet ik meer zo dadelijk).
Hij heeft een boek over de geschiedenis van de Antwerpse tram en één over de geschiedenis van de NMBS, wat staat voor "Nationale Maatschappij voor Buurt Spoorwegen.
Niet te verwarren met de trein dus waar de BS staat voor Belgische Spoorwegen.
De Buurtspoorwegen zijn inmiddels opgegaan in "De Lijn" en rijden voor zover ik weet nog enkel met bussen.
 
Deftige kit zo te zien, fijne details...
Miniart is er de laatste jaren flink op vooruit gegaan :)

Wat betreft de spoorbreedtes in België, er waren vroeger ook smalspoor lijnen (vooral voor/door de industrie aangelegd), wat nog iets anders is dan tram- en (de huidige) spoorlijnen.
En inderdaad, trams werden vroeger vaak ingezet om ook goederenwagons te trekken, hoewel dit in Berlijn en/of andere grootsteden niet het geval zal geweest zijn. Eerder voor de lijnen welke van dorp naar dorp reden...
 
De spoorbreedte in de dio plaat is 145 mm. Ik heb daarbij het idee dat deze iets te breed kan zijn omgerekend naar schaal 1:35. Maar dat geeft voor mij niet als de tram maar een goede indruk gaat geven later bij oplevering. De details zijn enorm goed in de kit. Nu het onderstel klaar is ( foto`s volgen nog daarvan ) Ga ik een heleboel stappen eerst overslaan om de aandrijving met de beide E-motoren te gaan samenstellen. Het kan omdat de bouw ervan los staat. Het aandrijfblok is een aparte constructie met wel erg veel details. Dat geeft wat. Nog een foto trouwens van de samenstelling van het onderstel tijdens de droging. Eerst de beide delen stomp ( met aansluit nippeltjes ertussen ) tegen elkaar. maar wat een passing weer.

attachment.jpg

Valt mij trouwens erg op dat hoe kleiner de onderdelen zijn hoe beter ze passen in de kit. Ze glijden soepel in elkaar.
 
Ik heb daarbij het idee dat deze iets te breed kan zijn omgerekend naar schaal 1:35. Maar dat geeft voor mij niet als de tram maar een goede indruk gaat geven later bij oplevering.

Je weet inmiddels dat ik vervelend kan doen bij dit soort dingen he, dus zeg maar gewoon wanneer ik mijn waffel moet houden :D

Komt 'ie. Zou je niet de optie open willen houden om de trambaan gewoon in te korten? Dat moet toch niet te moeilijk zijn; bijvoorbeeld de plaat doorzagen ter hoogte van de in de lengte liggende stenen binnen de spoorstaven, vervolgens een beetje bijschuren en weer aan elkaar lijmen. Moet je wel weer opnieuw verweren dat stukje, maar goed ik ga dan gewoon echt keihard zeggen 'had je maar moeten dryfitten'. Zoals ik dat haast in elk topic schrijf trouwens. Het belang van dryfitten wordt zó ontzettend onderschat.

Het zou zonde zijn als je zoveel moeite zou stoppen in de tram, als die niet precies zou passen op de rails. Just my 50 ct. Don't shoot me.
 
Ha nee hoor!. Ik kan het wel hebben. Dryfitten is erg belangrijk en ik ben het daarmee volledig met je eens. Ik heb de stoute schoenen vanavond aangetrokken en heb de E-motoren in basis samengesteld ( ja echt wel ). Gewoon omdat ik niet kon wachten op het passen van de wielen in de rails. Foto`s van de E-motoren komen later nog. Ik kon het genoegen niet aan als het niet overeen zou komen. En heel gelukkig lopen de wielen erg synchroon met de rails. Ik weet niet of het de bedoeling is van Miniart om de assen draaibaar te houden maar het was relatief simpel om de assen in de E-motoren draaiend te plaatsen. Kwestie van goed omgaan met lijm. Ik heb handmatig de beide motoren over de gehele lengte van de rails kunnen voortbewegen zonder dat ze omhoog kwamen of zouden ontsporen. Dus ja jij hebt mij gedwongen om deze stap te doen. En het ging allemaal van een leien dakje. Binnenkort uiteraard plaatjes hiervan maar nu nog even niet. Het past allemaal uitstekend....mede dankzij jou heb ik de E-motoren maar al in hun eerste stap gemonteerd. Met draaiende assen. De wielen zien er erg mooi uit en floepen mooi in de assen.
 
Daar ben ik erg blij om, want ik heb nog de beelden van de bulldozertracks op m'n netvlies en dat vond ik ook zonde (uiteindelijk visueel goed gekomen gelukkig).

Eigenlijk is de 'juiste' volgorde hier eerst een onderstel dryfitten, dan checken of het past op de rails en dan verder. Jij bent een enorm getalenteerd scratchbouwer en hebt volgens mij jarenlang in de haast onbegaanbare jungle van de scratchbouw gewerkt. Dryfitten is daar iets wat je bij elke stap, bijna elk onderdeeltje, als in een automatisme doet. Het kan ook haast niet anders, want je begint met niets en het zou vreemd zijn als alles wat je hebt berekend en uitgemeten zomaar ineens zou passen. En nu kom je dan de luxe van dit soort kits binnen, waarbij je misschien soms dat dryfitten eens achterwege hebt gelaten; ik heb het gevoel dat je dat nu wat meer zult doen.

Wat betreft het dryfitten van de E-motoren, had ik opmerkelijk genoeg al het voorgevoel dat je die in elkaar aan het zetten was. Gewoon omdat je het toch voor jezelf wilde weten, zoals je nu ook schrijft. Het zal dan toch een opluchting zijn geweest erachter te komen dat het precies past, en dat is je ook gegund trouwens.

Ik ben trouwens buitengewoon benieuwd naar die motoren, waarschijnlijk zien die er schitterend uit. Met jouw verweringskunsten (ik denk aan de U-boot) moet dat een plezier om naar te kijken kunnen worden.
 
Dank je wel voor deze mooie woorden. In de scratchbouw wereld ontkom je er inderdaad gewoon niet aan om te dryfitten, het is daar niet anders mogelijk. in de kit wereld ook niet. Dat jij de andere modellers daarin aanspoort om te doen is lovenswaardig. Het is een zeer balangrijk gegeven om dat eerst te doen. Nu bij Miniart ben ik net als bij Mirror models erg verwend geworden. Ik moet mezelf met het dryfitten wakker schudden. Ik ben het gewoon niet gewend dat alles bijna kant en klaar is. Miniart springt daar echt wel bovenuit. De kleinste onderdelen tot nu toe passen perfect en ze vallen gewoon vanzelf op hun plaats. Daar staan ze bijna wel boven in de ladder mee in mijn inzicht.

De E-motoren zien er ook inderdaad goed uit en zijn zelfs moertjes in terug te zien alsof je ze er zelf op hebt gemonteerd zo perfect. Ik heb de optische zoom van de camera volledig op macro gezet en dan zijn ze goed te zien. Hoe je het in mijn inzicht bekijkt deze kit is een ware verfrissing om te doen. Niet alleen voor de pasvorm en de enorme details maar ook het gehele concept ervan is prachtig. Een tram is eens wat anders om te doen en dan zeker met deze hoge mate van details erin.
 
benieuwd naar het vervolg... miniart is wel redelijk gedetailleerd zo te zien.

In verband met het dryfitten, ben momenteel ook bezig met zo'n kist, als je het 1 keer vergeet mag je herbeginnen... maar als ik zie hoeveel correcties anderen doen in hun verslagen, ik moet er toch minder doen...
 
Het onderstel is nu voor zover voorlopig klaar in de basis. Dat wil zeggen dat er nog aan de onderzijde de aandrijving moet komen later en aan de bovenzijde het tramhuis. Dus er moet nog een enorme berg aan werk verzet worden. In de bouwinstructie staat het tramhuis aangegeven als de nu volgense stap. maar ik wijk daar nu vanaf omdat ik eerst de aandrijving hierna wil gaan doen. Dit is een aparte constructie en staat los van de overige klussen in dit grote project toch wel.

attachment.jpg

De voor of achterzijde ( hoe je het bekijkt ) met het koppelingsstuk.

attachment.jpg

Een van de vier instapjes waarmee de tram constructie was begonnen. Het zal later wel iets hoger komen te liggen als de aandrijving eronder zit. Maar de meeste trams liggen toch wel vrij diep om makkelijk in te kunnen stappen in die tijd. nu zijn de officiele instap plaatsen verhoogd net zoals bij de huidige bushaltes.

attachment.jpg

De nu reeds goed gedetailleerde onderzijde. In het midden komt dus later de aandrijving met de twee E-motoren.

attachment.jpg

De vloer aan de binnenzijde. Deze wordt later in hout modus gemaakt. Aan weerszijden komen dan de zitbanken. Extra opmerking is wel dat in de binnenzijde veel leuke dingen komen zoals posters en hangriemen. Maar dat voor later.

attachment.jpg

Onderdelen tot nu toe zijn 94 stuks.
 
Laatst bewerkt:
Echt prachtig spul, en met een bouwverslag als dit hoef ik de kit zelf niet aan te schaffen maar kan ik genieten van hoe jij het doet. Ga zo door!
 
Ik doe mijn best :) . In de foto van de onderzijde is het opmerkelijk dat alles wat je ziet erin moet worden gemonteerd. Dus elk balkje welke je ziet moet worden gemonteerd en is niet reeds van te voren erin meegevormd. Bij de start is de onderzijde geheel vlak op de wigvorm erin na dan.
 
Inderdaad super gedetailleerd deze kit zo te zien. Mooie bouw ook Ron.
Voor jou doen niet te simpel?? :laugh::laugh:

Fred
 
Nee fred. Er komen nog goede uitdagingen aan zoals het glaswerk waar ik goed moet plannen. De binnenzijde is erg goed te zien en dus moet hier veel aandacht naar uitgaan. Later is alles gesloten. Verder is het glaswerk natuurlijk gevoelig voor knoeiwerk. Dus er mag absoluut geen lijm of verf opkomen. Ik denk dat deze kit best wel uitdagend is ook voor mij. Daarom is het wel een mooi project zeker door de vele details.
 
ben weer helemaal mee stilletjes weliswaar want ken daar de ballen van.
toch zeer interessant allemaal. grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan