Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

De ondergrond opvullen lijkt mij een goede oplossing.
Mocht het een muur zijn , dan had ik je aangeraden om de randen te verwijderen ;)
Op naar de tram....
 
Nog even wat klusjes aan de dio plaat en dan starten we met de tram.

Nu de dio plaat is verstevigd ben ik begonnen met het verwijderen van de bubbels. Deze bubbels zijn waarschijnlijk een gevolg van de produktie. Niet erg. Ze zijn makkelijk te verwijderen met een hobby mesje maar wel met wat voorzichtigheid.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal de bubbels verwijderd kunnen we verder ermee.

attachment.jpg



De volgende stap is het laten inlopen van verdunde verf in de spleetjes ( pinpoint wash ).

attachment.jpg



Een dunne kwast dopen in verdunde verf ( matzwart in dit geval ) de kwast uitdruppelen zodat er niet teveel verf inzit en dan de punt van de kwast voorzichtig dopen in de spleetjes. Hierdoor loopt de verdunde verf dan mooi uit in de spleet. Zonodig herhalen totdat je ermee tevreden bent.

En als laatste heb ik matzwarte verf over de dio plaat aangebracht als een soort dikke filter. Hierdoor lopen alle kleine spleetjes tussen de straat keien vol wat later een strak en mooi resultaat geeft. De voegen van de keien worden zo mooi zichtbaar. Dit heb ik met donkergrijze verf gedaan.

attachment.jpg
 
mooi mooi ik blijf volgen
 
Leuk dat er ook een poster van Fanta bij zit wat een typisch Duits WO2 product is.
Adolf was verzot op Coca-Cola maar toen hij "gevaarlijk" begon te worden heeft Coca-Cola zijn geheime productie formule uit Duitsland weggehaald en zo kwam de productie stil te liggen. Als erzats product hebben ze dan Fanta uitgevonden en de rest is geschiedenis.
 
Leuk wel dat ze er een diorama basisje bij plaatsen. Hier en daar wat opkuis maar al bij al degelijke kwaliteit, dat is wel vaker zo bij miniart. Ben benieuwd naar de rest
 
Leuk dat er ook een poster van Fanta bij zit wat een typisch Duits WO2 product is.
Adolf was verzot op Coca-Cola maar toen hij "gevaarlijk" begon te worden heeft Coca-Cola zijn geheime productie formule uit Duitsland weggehaald en zo kwam de productie stil te liggen. Als erzats product hebben ze dan Fanta uitgevonden en de rest is geschiedenis.

Dank je wel voor deze info. Daar heb ik weer wat over bijgeleerd.
 
Leuk wel dat ze er een diorama basisje bij plaatsen. Hier en daar wat opkuis maar al bij al degelijke kwaliteit, dat is wel vaker zo bij miniart. Ben benieuwd naar de rest

Ja inmiddels is er ook al wat gepaint hierin/hierop. Leuk werk.
 
De rails en de straat keien heb ik geverfd. Niet een kleur maar zoals ik vaker heb gezien bij oude straat bedekkingen. Verschillende steen kleuren. Denk aan reparatie plaatsen of vernieuwingen. Als de tram eenmaal klaar is geeft mij dat de gelegenheid om er wat meer omgevings onderdelen in toe te voegen. Maar dat is pas voor veel later..

attachment.jpg

Uiteraard nu geseald. Later zal dit nog wat matter en `vies ` worden gemaakt.

attachment.jpg

In zijaanzicht moeten de straat keien ook zichtbaar zijn. Dus eerst afplakken.

attachment.jpg

Wegdek-stenen doortrekken met verf.

attachment.jpg

En later zal ik het zand eronder ook wat meer gaan weatheren.

attachment.jpg

attachment.jpg

De saeling is nog wat nat.

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Bijzonder om eerst met de ondergrond te beginnen, ziet er wel al mooi uit zo.

Fred
 
De eerste stap is gezet in de bouw van de German tramcar. De ondergrond oftewel de dio plaat was erg leuk en zeer volvullend om te doen. En nu komt dan eindelijk de tram zelf aan de beurt.De eerste stap is het in elkaar monteren van de vier trapjes om in de tram te stappen. De pasvorm was prima want ik hoefde niets bij te snijden of bij te werken. De delen passen bijna vanzelf in elkaar.

attachment.jpg

Wat mij bij Miniart opvalt is dat de onderdelen in de sprue`s bijna allemaal veel aanspuitingen hebben. Dit is eigenlijk prima want zo is de kans dat een onderdeel te dun is of niet volledig is gevuld drastisch verminderd. Je moet dan wel meer aanspuitingen wegsnijden/knippen maar dat geeft niet. Ze gaan prima weg omdat ook de afstamd onderling tussen de sprue en het onderdeel wat groter is dan bij andere kits. Althans dat is mijn mening. Dus prima!.

In onderstaande foto zit een erg klein onderdeel. De pal voor het aandrijf mechanisme.Ongeveer een millimeter is het volume. Was ook wel wat prikwerk met de pincet. En dan moet je erg voorzichitg zijn met lijm want teveel lijm en het palletje zal eronder verdwijnen!.

attachment.jpg

De vloer aan de binnenzijde. Hier komen later zitbankjes op te staan. De ribben staan voor een houten vloer.


attachment.jpg

De eerste stap met de reeds gemonteerde trapjes en bladveren. Ieder balkje zal moeten worden gemonteerd. Details staan hoog in het vaandel. Alles moet in tweevoud. Miniart heeft ervoor gekozen om de tram uit twee identieke onderdelen samen te stellen. Na de basis montage worden deze dan samengevoegd tot een geheel. Dus alles is twee keer monteren. Dit is terug te zien in bovenstaande foto van de vloerdelen. We kijken hier dus tegen de onderzijde op. Hier komen enorm veel details wat veel werk geeft maar later helaas nauwelijks is terug te zien maar dat geeft niet want het past allemaal subliem in elkaar.

attachment.jpg

In onderstaande foto zijn we een grote stap verder. We zien o.a. de twee verenblokken zitten waar later de koppelings stangen voor bijvoorbeeld twee tramstellen tegen/of in elkaar mee worden geplaatst. Ook diverse verstevigings balken complimenteren het onderstel.

attachment.jpg

De twee bumpers passen helaas wel niet goed. Maar dat is simpel passend te maken door aan beide zijden gelijke deeltjes ertussen weg te snijden en weer tegen elkaar te lijmen. Hierdoor wordt het smaller en pastte het later weer goed sluitend.


attachment.jpg

Kortom deze eerste stappen zijn erg veelbelovend voor het verdere geheel wat nog moet gaan komen. We gaan ervoor!.
 
straat is meer dan geslaagd.
grt Pascal
 
Zo een bouwpaketten heb ik nog nooit gezien.Hetgeen wat je nu al gedaan hebt is prachtig.Nog veel succes ermee.
marc s
 
Zo een bouwpaketten heb ik nog nooit gezien.Hetgeen wat je nu al gedaan hebt is prachtig.Nog veel succes ermee.
marc s

Ja er zijn ennorm veel onderdelen in deze kit. De meeste zijn helaas later niet meer te zien. Mijn dank.
 
De graad van detail bij Miniart kits is enorm.
De basis is heel goed geslaagd en de tram ziet er veelbelovend uit.
 
Heb je al gedryfit of de spoorbreedte identiek is aan die van de tram?

Dit is inderdaad het controleren waard. Ook in het echt zijn er 2 spoorbreedtes in België in gebruik bij de Vlaamse trams.
Nog een overblijfsel van voor 1992 toen "De Lijn" tot leven geroepen is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan