Hoofdsponsor

1/35 6. SS-Sturmbrigade Langemarck StuG III [WIP]

GewoonWouter

Well-known member
Registered
Lid geworden
31 mrt 2016
Berichten
390
Goedendag dames en heren,

Hierbij deel ik jullie mijn huidige project.

Enkele jaren geleden las ik het boek 'Hitlers Flemish Lions' van Jonathan Trigg. Een interessant werk over de Vlamingen die tijdens WOII vochten. (het boek is ondertussen ook in het Nederlands vertaald, maar ik kan de Engelse versie aanraden omdat hierin vrij zeldzame foto's staan. Geen foto's in de Nederlandstalige uitgave). Eén van mijn interesses is WOII, meer bepaalde de Duitse Heer en Waffen-SS eenheden en hun panzerafdelingen. De vele buitenlandse vrijwilligers in het Duitse leger en Waffen-SS zijn hier zeker een integraal onderdeel van. Toen ik in het boek las dat de SS-Sturmbrigade Langemarck (opvolger van het Vlaams Legioen) ook een Sturmgeschütz peleton had was mijn interesse gewekt. Helaas is hier niet al te veel informatie over te vinden. Twee zeldzame foto's kan je vinden op het internet waar SS. Ustuf. August Heyerick en zijn crew voor hun StuG staan. Uiteraard laat dit juist ook ruimte voor interpretatie.

Dus, besloot ik om een kleine scene rond een StuG met Vlaamse vrijwillgers te maken. De StuG die ik bouw is een Dragon exemplaar met een Aber kanon, Atak zimmerit en Easy Metal Link rupsen.
Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden 8)
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

De whitewash heb ik gechipped met de haarlak methode, daarna het geheel een eerste pinwash gegeven.
attachment.php

Ik heb ook een aantal figuurtjes voorzien voor de scene. Bedoeling is dat een SS-Grenadier (waarschijnlijk van Das Reich) SS-Ustuf. Heyerick aan het briefen is terwijl de bemanning munitie aan het inladen is. De figuren zijn hier en daar licht aangepaste Alpine Miniatures mannekes. En ik ga proberen er twee zelf te sculpteren...videos van Bill Horan en Radek Pituch, en het werk van Roger Hurkmans (heb hem twee jaar geleden op de Belgian Scale Modellers Convention in Putte hier een klein workshop over zien geven) zijn van onschatbare waarde hiervoor...hopelijk gaat het me af :laugh:
attachment.php

Momenteel zit ik in het begin van de verweringsfase...Eerst wat mapping met witte enamel en olieverf om de whitewash hier en daar te accentueren en daarna de OPR methode (groot fan van Michael Rinaldi's technieken!)
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Ik houd jullie op de hoogte.

Cheers
 
Laatst bewerkt:
Ik kende deze set nog niet moet ik bekennen. Maar zowiezo dragen de Tamiya figuren niet de juiste kledij en ik ben geen groot liefhebber van plastic figuurtjes. Nu, het is zowiezo een beetje een gok om ze zelf te maken, zeker in vergelijking met de superieure kwaliteit van Alpine...maar langs de andere kant, no pain no gain :D
En zo doen we ook weer eens iets nieuws

Cheers
 
Dat is een veelbelovende start hier :)
Waar speelt het tafereel zich af? Ergens in Rusland?
 
echt prachtig, ga ik zeker volgen diene LANGE MARK.;)
 
Beyond, thanks. Aan het Oostfront...het ontgaat me even maar ik dacht dat de Langemarck als Sturmbrigade vooral in de Oekraïne in actie is gekomen. Zij hebben geholpen om Das Reich te helpen ontsnappen uit een cauldron of pocket...niet ver daar vandaan hebben trouwens de mannen van de Sturmbrigade Wallonie in de Tcherkassy pocket zwaar gevochten...velen zijn er zwaargehavend of zelfs niet meer uitgekomen...

tiger...welkom aan boord :D

Cheers
 
dit volg ik met genoegen mooie uitdaging om zelf figuren te maken
grt Pascal
 
Wauw ,ik zie hier mooie foto's passeren van een prachtig model in wording, ook je figuren zien er top uit ! :)
 
Hey,

Mooie start uiteraard.
Let wel, je moet goed kijken in welke periode je dit tafereel wilt laten afspelen. Langemarck zat meestal in het Noorden, naar Leningrad en de Wolchowkessel alwaar zij zwaar slag hebben geleverd. Enkel eind 1943 zijn zij afgezakt naar de Oekraïne om hulp te bieden bij de zware tegenstand die men daar te verwerken kreeg. Na een korte rustpauze zijn zij dan terug bijgezet naar het noorden toe. Dit kan een belangrijk punt ivm de uniformen dit je wilt maken.
Ik heb hier de beide originele delen van ' Vlamingen aan het Oostfront' , dit geschreven door een ooggetuige van ginder zelf. Deze delen zijn echter niet meer te verkrijgen. De beide delen zijn van 1973 en 1975. Dus ze zijn al wat jaartjes oud.... :)
Daarin staan enkele foto's van hun stormkannonen, maar niet in die zin dat je er veel aan hebt als modelbouwer. Daarvoor zijn ze te donker afgedrukt en te oppervlakkig. Als dit leest, is dit echt wel aangrijpend wat deze mannen ginder hebben meegemaakt.
 
Pascal en Jochen, thanks ^^

Swaken, bedankt.

In het noorden bij Leningrad was het nog de SS-Freiwilligen Flandern en was niet gemoderniseerd. Ik heb mij gebaseerd op o.a. Vlaanderen in Uniform 8 en Hitlers Flemish Lions, ikzelf heb het eerstgenoemde boek niet maar ik heb het hoofdstuk in PDF waarin Heyerick en nog iemand vertellen over hun StuG en later Hetzer (al is het twijfelachtig of ze deze laatste ooit in deftige aantallen ontvangen hebben)in actie aan het oostfront. De ss.Sturmbrigade zag actie in Oekraine (buurt van Jampol,Zitomir e.d).in de fase waarin het Oostfront stilaan aan het inkrimpen was. Nadat ze o.a. Das Reich hielpen ontsnappen waren er nagenoeg geen StuG meer over. Een kleine Kampfgruppe van de Sturmbrigade werd ook ingezet bij Narva (waar Remy Schrijnen het Ijzeren Kruis eerste klasse verdiend heeft) Later na het hervormen in een Divisie (althans op papier) zagen ze nog actie aan het Oderfront als ik me niet vergis.

Idd, bijna geen foto's, maar dat maakt het ook makkelijker...kan je een beetje een eigen artistieke invulling geven. De StuG op de foto's (is trouwens voornamelijk die van Heyerick en zijn crew) had bijvoorbeeld geen Winterketten en voorzover ik kan zien schürzen, maar ik heb het een beetje een eigen invulling gegeven.
Qua uniformen moet het wel meezitten...de standaard kledij van panzer- en panzerjäger bemanningen zijn nagenoeg niet veel veranderd tijdens de oorlog, buiten de kwaliteit van de gebruikte stoffen en hier en daar details. Over winterkledij binnen de Waffen-SS heb 'k enkele toffe boeken liggen dus dat zit wel goed.

En goed nieuws voor wie de 'Vlaanderen in Uniform' reeks niet heeft: uitgeverij de Krijger heeft deze herdrukt en zijn te verkrijgen op oa. Bol.com en De Standaard Boekhandel...heb ze zelf nog niet maar staan zeker op mijn wishlist.

Ik vind dit soort conversaties leuk trouwens, voor ik aan deze bouw begon wist ik niet echt veel hierover...nu nog steeds niet maar toch al iets meer :D

K heb trouwens nog onderzoek naar de insignia van de Langemarck gedaan voor Archer Transfers, de zaakvoerder was enthousiast hierover maar of het ooit in print komt is niet zeker. Ik hoop van wel want ik zou graag minstens één van de figuren een kraagspiegel met het driebenige zonnewiel willen geven ipv de SS Sigrunen. (k heb geprogeerd om het te verven maar das nagenoeg onbegonnen werk)

Oef, veel tekst :D

Cheers
 
Mooi werk ! Je figuren zijn van topklasse. Meestal is dit het grote struikelblok voor de meeste diorama bouwers, maar jij hebt het duidelijk goed onder de knie.

Ook het verweerwerk aan het interieur van de Stug is toppie !

Ik volg met veel plezier.

Groeten Rik
 
Hey Wouter,

Indd, als modelbouwer mag je nog altijd wel wat artistieke vrijheid hebben, anders is het plezante eraf... :)
De boeken van Vlaanderen in uniform heb ik hier ook liggen, ja, ik weet het, die tweede passie nietwaar....als halve historicus...:) , maar heb ze ook niet volledig omdat de vroeger uitgever ermee gestopt was ten tijde dat ze uitkwamen. Nu hoor ik van je dat ze opnieuw uitkomen, dit zou zeker eveneens tot de wishlist komen, temeer dat de reeks uit ongeveer 16 delen moet bestaan. Dan pas kom je goed te weten wat er allemaal in België heeft rondgelopen... en dit is zeker geen terechtwijzing omdat je alles in zijn contexten moet zien natuurlijk.
Sowieso zal ik je bouw volgen, veel succes ermee makker ;)
 
het heeft wel niks met dit topic te maken maar een beetje humor mag : ik heb mijne legerdienst gedaan in kazerne CORTEmarck (13A buren) :-)
 
Puik werk wat je hier aflevert Wouter,de figuren zijn idd knap,iets waar ik mij nog niet durf te wagen...keep on the good work..!!

Grtz yves,
 
Een StuG is altijd goed :-) goede start Wouter en dapper met die figuren, ik moet binnenkort ook zelf aan geloven om figuren te verbouwen :unsure:
 
Zeker een topic om te volgen enne......een beetje geschiedenis kan nooit kwaad.
Als ik eens goed zoek vind ik misschien nog het boek "Vlamingen aan het Oostfront" terug.
 
Heren bedankt voor de positieve commentaren! ^^

Ik heb niet stil gezeten de voorbije dagen :P

De whitewash kon nog wat extra variatie gebruiken. Aan de slag met titanium white olieverf en het bezinksels van MIG Winter White Wash (is volgens mij iets enamel achtig :D). Hier en daar aangebracht om wat verschil in toon te verkrijgen. Daarna heb ik Vallejo White Glaze aangebracht in heel klein hoeveelheden, om wat verfchips te benadrukken, en vlekken en verfaflopers te simuleren. Een whitewash was een soort kalkoplossing die door de bemanningen werd aangebracht met borstels en allerhande materiaal. Het was zeker niet heel erg netjes en dat probeerde ik te verkrijgen (wit op wit fotograferen is echter een pain in the bottom zoals men dat in het Engels pleegt te zeggen :P).
attachment.php

Een tweede pinwash was de volgende stap. Gewoon omdat het kan en ook omdat dit subtiel wat variatie toevoegt. Deze gebruikte ik AK Interactive Winter Streaking Grime
attachment.php

Vandaag ben ik dan begonnen aan de leukste stap: de 'Oil Paint Rendering' technique, geperfectioneerd door Michael Rinaldi. Een hele nest olieverfjes gebruikte ik in zowel pure als verdunde vorm om gebruikssporen en afgesleten verf enz. te simuleren. Het is een heel vergevingsgezinde techniek aangezien je bij olieverf wel wat tijd krijgt om fouten recht te zetten (droogt traag).
Foto's van de tussenstand (ik ben nog lang niet klaar met de OPR tech, maar het is wel redelijk tijdsintensief)
attachment.php

attachment.php


Cheers
 
Laatst bewerkt:
Mooi mooi mooi...
Leuk om te zien dat de whitewash ook over de rubber van de loopwielen komt.
Dit zie je zelden op modellen, dit terwijl op 1/1 exemplaren zelfs soms de camo (overspray) daar zichtbaar op is...
Enkel de loopvlakken hebben dit niet (door wrijving), maar dat komt waarschijnlijk nog? ;)
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan