Hoofdsponsor

1/1 Scout Trooper Helm 1/1[wip]

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Hallo luitjes, het is alweer heel erg lang geleden dat ik nog iets op het forum geplaatst heb. Ik geloof zelfs niet dat ik ooit een bouwverslag begonnen ben in dit sub-forum, maar voor alles moet er een eerste keer zijn natuurlijk.

De titel zegt het al, het wordt een Scout Trooper helm uit Star Wars en dit op ware grootte.

Deze dus :

Scout%20Trooper%20Helmet_zpsq00qurim.jpg

Een foto van de box-art kan ik helaas niet aanbieden omdat er natuurlijk geen bouwdoos van bestaat.
Wordt het dan een scratchbuilt ? Ja en neen, of eigenlijk helemaal niet... Er is wel degelijk een kit van deze helm (en van zowat alles), maar deze komt niet in een doos, maar wel in de vorm van digitale bestanden.

De onderdelen zal ik dus zelf moeten produceren, dat heeft als voordeel dat ik er zoveel kan van maken als ik zelf wil, en als belangrijkste nadeel dat ik niet kan z**ken over de kwaliteit van de stukken.

Mijn onderdelenproductieeenheid (OPE):

Wanhao_i3_zpsczeojgog.jpg :)

De OPE bezig met enkele stukken van de helm :

P1000523_zpsvlprkpde.jpg

En enkele van de reeds geproduceerde onderdelen :

P1000525_zpsjxn7s6uh.jpg

Zoals je kan zien, heb ik het toch niet kunnen laten om reeds enkele stukken aan elkaar te lijmen, gewone modelbouwlijm heeft geen invloed op het gebruikte plastic (PolyLactit Acid oftewel "PLA"), dus daarom gebruik ik een twee-componenten lijm.
 
Knap dat je dit zelf print. Zal de helm niet vrij snel afgebroken worden door zonnestraling en condensatie tijdens het dragen? PLA is biodegradabel.
 
Dat is een speciaal model..
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Is het de bedoeling dat dit gebruikt zal worden (als Cosplay)? Of enkel als statisch model op de kast?
 
Steven,

Sorry voor het off topic gaan

PLA is inderdaad biologisch afbreekbaar het duurt een aantal jaren vooraleer PLA begint af te breken als je het onbehandeld gebruikt.
Wanneer men een primer of andere oppervlakte behandeling (verf) op de PLA gebruikt zal het jaren meegaan.

Knap dat je dit zelf print. Zal de helm niet vrij snel afgebroken worden door zonnestraling en condensatie tijdens het dragen? PLA is biodegradabel.

Heb onbehandelde stukken liggen uit een 3D printer die nu bijna 15 jaar oud zijn en daar is nog aftakeling aan te zien.
Als je bij PLA of ABS de juiste instellingen voor je materialen respecteert krijg je stukken die heel lang meegaan.
Vorig jaar in Jabbeke staan praten met iemand die stukken maakte voor trucks op schaal 1/24.
Die vertelde me dat je met een degelijke primer op je stukken aan te brengen dat ze levenslang konden meegaan.

Grtn

Dikkie dik
 
Zoals Dikkie zegt, het duurt erg lang voordat PLA begint af te breken, dus dat mileuvriendelijke aspect moet men toch tussen aanhalingstekens plaatsen. Bovendien zal dit model, net zoals alle modellen nog behandeld worden (schuren, plamuren, primen en lakken).
Het zal in eerste instantie dienen als ornament op de zoon z'n kamer (later komt er nog een stormtrooper helm bij ook).
 
En het volgende onderdeel is onder handen van de "OPE"...
Stuk16_zps1s282ws1.png
 
Danny,

Een tip die ik gebruik voor het aan één zetten van grote stukken.

Als ik na verlijming van verschillende stukken ergens een naadje hebt die een beetje openstaat
dan dicht ik deze met een stukje filament en een soldeerbout.
Zo krijg je een oppervlak met een zelfde kleur is soms handig bij verdere afwerking van een project.
 
Danny,

Een tip die ik gebruik voor het aan één zetten van grote stukken.

Als ik na verlijming van verschillende stukken ergens een naadje hebt die een beetje openstaat
dan dicht ik deze met een stukje filament en een soldeerbout.
Zo krijg je een oppervlak met een zelfde kleur is soms handig bij verdere afwerking van een project.

Dat is een goed idee, Dikkie, echter ik gebruik daarvoor ipv een soldeerbout, een 3D pen, kleur speelt echter geen enkele rol, aangezien alles nog geschuurd, geplamuurd en gelakt wordt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan