Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Platoon bustes 1/9 [done]

er zal idd wel meer uit te halen, maar ik denk dat er hier ook wel sprake is van een niveauverschil van verschillende verdiepingen :D :ph34r:
Het lijken mss eentonige uniformen, maar ze zijn wel degelijk met verschillende kleurtonen. De riemen die over het lichaam lopen zijn ook een heel andere tint groen..

gisteren en vandaag nog wat verder gewerkt

attachment.jpg
Willem Dafoe (Sgt. Elias) is helemaal klaar
Charlie Sheen (Chris) is bijna klaar. Nog wat details bijwerken, de knopen van het uniform nog in zwart...
Tom Berenger (Sgt. Barnes) is nog niet klaar. Wenkbrauwen nog, haar dat onder de hoofddoek uitkomt, details bijwerken....

Zoals er op de voorbeeldfoto's te zien was, hebben Tom en Charlie nog wat extra accesoires, maar ik vind deze niet echt een meerwaarde geven aan het figuur. Dus ik ga ze weglaten :)

Ik heb dit geprint, maar ben nog niet zeker of ik ze ga gebruiken in de ondergrond
Colt 1911 in schaal 1/9 (nog niet klaar)
attachment.jpg

en dit wordt de ondergrond
attachment.jpg


grtz Jordi
 
Ik ben geen figuurschilder en misschien de laatste die opmerkingen mag geven maar eerlijk gezegd vind ik de huidskleur van deze figuren veel te geel. De uniformen zelf zouden kunnen genieten van een dark wash in de diepliggende delen en drybrush op de hogere.
 
bedankt voor de opmerking ;)
ik vind ook dat het op de foto nogal geel overkomt, ik ga ze straks eens bekijken want het viel me tijdens het 'knutselen' niet zo fel op
en ik zal dan ook proberen om een degelijke foto te maken
 
Jordi, je hebt nu de basis om mee te beginnen hier wat diepte in te brengen. Er zijn erg veel mogelijke variaties van huidskleur die je zou kunnen combineren, elk plekje op hun gezicht zou je een andere tint kunnen geven. Ik gebruik hier voor vaak een donkerrood kleurtje van Panzer Aces dat een mooie schaduw oplevert, genaamd flesh Shadow, het zou meteen de kleur wat in evenwicht kunnen brengen. Je moet de verf zo verdunnen dat ze voor 90 procent of meer water bevat, zodat alles onmerkbaar in elkaar overvloeit. De borstkas van Dafoe kan je zeker wat donkerder kleuren. Overal waar er kledij over het lichaam komt, kan je met een bruine wash schaduw op de huid zetten, zodat het niet meer strak afgelijnde kleurvlakken blijven. Dat zou je ook met de kledij kunnen doen, waar je dan wel wat werk gaat hebben om elke vouw apart in de schaduw te zetten en alle randen met drybrush op te lichten. Dat lijken me enkele technieken die je in het figuurschilderen nog vaak zal moeten toepassen om er levendigheid in te krijgen.

attachment.jpg

Hier bij deze figuren had ik er misschien wat in overdreven, maar hier zie je dat ik over al waar er een aansluiting met de kledij is, een lijntje roze heb zitten over de huisdkleur heen. Dat breekt meteen wat anders een saaie platte figuur zou zijn. De oren bevatten meer roze, onder de ogen zit er wat blauw, enzovoort. Je zal er wat mee moeten experimenten, maar ik raad je aan er niet mee te wachten tot de volgende figuur, want deze verdienen het om je op uit te leven.
 
Laatst bewerkt:
Al mooi werk dat je hier geleverd hebt JordiC, ik zou het zeker niet beter kunnen...
Bij het snel doorlezen van de tips van Steven lijkt het mij eerlijk gezegd een beetje chinees klinken, maar na nog eens opnieuw te lezen, met beetje meer aandacht, zit er zeker en vast gouden tips in, om deze mooie figuren naar een hoger level te trekken... Doen zou ik zeggen, effe niet aan die groepsbouw deadline denken en er voor gaan... Succes...

Groetjes,
Kurt
 
de schaduw en oplichting zijn mooi gedaan maar teveel in dezelfde kleuren gebleven denk ik zoals riemen zijn hetzelfde als kleding en verschil word te klein.
maar blijf het toch mooi vinden.
huidskleur is te geel voor Amerikanen en Europeanen.
maar ben zelf nog in de leer en dan is beoordelen moeilijk maar pas toch op met te veel roze kleur
roze en geel zijn kleuren om bij te mengen in huidskleur .
ben benieuwd hoe figuurschilders dit beoordelen
grt Pascal
 
het laatste stukje is aan het printen

attachment.jpg
 
Deze avond is de film Platoon nog eens uitgezonden op Q2 (het oude kanaal2), dus ik heb nog maar eens gekeken. Er zijn me wat details opgevallen waarvan ik geen weet had en die ik niet op de referentiefotos had gezien..
zo had Charlie Sheen een tekst op de linkerkant van zn helm staan. Nu moet ik mij nog afvragen of ik dit realistisch ga kunnen overbrengen op de buste.. en ook zoeken wat die tekst was
 
Jordi, Ik neem aan deze tekst ??

attachment.jpg

Ik denk dat het beste is gwn met de hand schilderen.

Natuurlijk, is de vraag staat die tekst al van het begin in de film op zen helm, of enkel maar na een tijd ?
Dan kan je nog altijd de keuze maken hé.
 
Wow das heftig maar ja die gasten hadden toen niks te verliezen he , nu ik heb dat soort film's nooit gezien ik zie dat niet graag mijn laatste oorlogsfilm ( lach niet he ) was " The 13 dozen " en was toen nieuw in de zalen nee niet mijn genre , ik veroordeel niemand of niks hoor ieder zijn ding ik kijk liever naar goei actie films
Maarvind het wel leuk naar de mensen ( collega's en andere modelbouwers ) die zoiets kunnen verwezenlijken dat zijn in mijn ogen kunstenaars
Zo Jordi pak uw pn en probeer maar he
grt
Marc
 
mijn project voor de groepsbuild is klaar :)

Wat heb ik dus allemaal gedaan?
_ De 3 bustes van 'Mitches Military Models' in elkaar gezet en van de nodige kleurtjes voorzien
_ 3 pilaren geprint met de 3D printer om de bustes op te zetten en deze in een legergroen tintje geverfd
_ een houten fotokader voorzien van een laagje klei
_ de klei geschilderd in verscheidene lagen modder
_ iemand heeft speciaal voor mij het Platoon-logo ontworpen in een printbaar bestand en dat heb ik dus afgeprint in zwart filament met de 3D printer
_ afwerking: uitmeten van de positie van het logo en de bustes en natuurlijk het vastlijmen van alles :)

de posities zijn met een reden gekozen. Charlie Sheen (Chris) was lager in rang dan Willem Dafoe (Sgt. Elias) en Tom Berenger (Sgt. Barnes), dus ik heb deze bewust achter de 2 andere personages geplaatst. Mijn keuze om Elias en Barnes zo te plaatsen is dat in de film ze vaak in de clinch lagen (en later is Barnes eigenlijk ook verantwoordelijk voor de dood van Elias), hiervoor heb ik dus gekozen dat ze van elkaar wegkijken ;)

ps: op de foto's lijken de gezichten lichter (en meer geel) van kleur. Ik breng het mee naar ledendag, dus daar is het ook te bekijken.

Eindfoto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Het was een leuk projectje. De kwaliteit van de bustes was ook zeer goed, zeker een niveau hoger dan mijn Aziatische figuurtjes.
Voor mij was het ook een 'uitdaging' om toch 3 verschillende uniformen te verkrijgen. Hiermee bedoel ik de tinten groen verschillend laten zijn bij de 3 bustes. In het echt is dit ook zo, de ene zijn uniform zal feller versleten (of bezweet) zijn en daardoor krijg je andere kleuren :)
Hetzelfde verhaal met de huidskleur.. :)
Ik heb nog veel te leren qua figuurschilderen (zeker als ik weet dat er mensen zoals Grijze Wolf meekijken in het topic :ph34r: ) Maar dit is mijn 3e figuren-project (na 'Het grote onheil' en 'Miss Krueger') dat klaar is en ik verwacht van mezelf ook niet dat ik nu al op een niveau zit dat nog maar in de buurt zou komen van de figuurschilders waar we allemaal naar opkijken.
Ik weet dat ik een aantal mensen tegen de borst ga stuiten met deze uitspraak, maar ik leer liever stap voor stap bij (elk figuurtje een beetje beter met de tips die ik overal krijg) tegen direct alle tips en tricks op 1 figuur gooien en op het laatste zoveel gedaan hebben dat je niet meer weet waar je hoofd staat. Ik heb (en sommige zullen het mss niet geloven) na de opmerkingen over het geelzucht-probleem, getracht de huidskleur te verbeteren naar meer rozig, maar dit was geen succes. Met als resultaat dat ik Willem Dafoe z'n buikgedeelte helemaal opnieuw ben kunnen beginnen en opnieuw heb kunnen proberen om dezelfde kleuren te verkrijgen als in z'n halsstreek zodat de overgang niet te bruut was :)


Bedankt voor de tips, commentaren en het meevolgen

grtz Jordi
 
Je hebt je project van de groepsbouw tot een mooi resultaat volbracht ! :)
 
Knappe bustes Jordi, en bovendien niet onverdienstelijk geschilderd.
 
Mooi project tot een goed einde gebracht, elke stap vooruit is er een in de goede richting vooral als het je iets bijbrengt.

Grtx Jan
 
Proficiat met je drie prachtige bustes Jordi Applaus Applaus
En ook voor het behalen van de eindmeet :)
 
mooi werk
hetgene mij wel beetje stoort is het ruwe oppervlak van de sokkeltjes
ik zou ze persoonlijk glad geschuurd hebben, maar denk dat dat eerder een persoonlijke smaak is
 
en voor mezelf dan ook maar...

Proficiat met het behalen van de einddatum

eindfoto's van de afgewerkte projecten vind je HIER
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan