Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Pt 109

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.315
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Niettegenstaande dat ik bij de stemming niet direct een geliefd thema kon aanvinken of kiezen zijn jullie uiteindelijk bij "Movie en TV" geland.
Aanvankelijk ging ik niet meedoen omdat ik dacht niet echt iets te hebben dat de moeite waard was.
Eerste idee ging naar enkele Star Trek modellen die hier liggen stof te vergaren maar uiteindelijk ben ik toch aanbeland bij een item waarvan ik al heel lang plannen had om deze eens te bouwen.

En zo komen we bij de PT109 onder gezag van Lt. Kennedy die later nog president van de USA zou worden.
Over het lot van Kennedy en zijn boot is in 1963 een film gemaakt waarvan jullie een intro kunnen vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=l5Ncfw_7n4A

Voor de bouw gaan we volgende oude kit gebruiken:

attachment.jpg

welke een update zal krijgen van een prachtige PE set van WEM (White Ensign Models) én een kleine bijkomende set voor een klein kanon dat aan boord was de dag dat het schip tot zinken werd gebracht.

attachment.jpg

Beschrijving


Voor zij die van cijfers houden: de PT109 werd gebouwd door Elco Naval Division en werd te water gelaten in Newark Bay in Juli 1942.
Twee maanden later vertrok zij naar de regio rond Guadalcanal en dan naar Rendova Island, een basis in de Solomon Eilanden.
In de nacht van 2 Augustus 1943 was zij op patrouille rond New Georgia toen zij geramd werd door een Japanse destroyer en in twee gespleten werd. Twee matrozen overleefden de aanvaring niet maar de rest overleefde dank zij de persoonlijke inspanningen van haar commandant Lt Kennedy.
Het was meer dan 80 voet lang, 21 voet vanaf de kiel en een waterverplaatsing van 33 ton.
Zij was aangedreven door 3 12-cylinder Packard motoren en had 4 torpedo buizen, machinegeweren en een stuk luchtafweergeschut.

Documentatie wordt gevonden in een artikel verschenen in FineScale Modeler September 1994 en volgend boek:

attachment.jpg

Nu juist maar hopen dat ik de tijd vind om het project binnen de gestelde tijd te bouwen maar niet getreurd moest het niet lukken (de Olympische gedachte hé) want er loopt nog een groepsbouw binnen mijn club ook waar ik reeds ingeschreven heb met een ander model :$ en er zijn ook nog een paar onafgewerkte projecten lopend die ook nog op afwerking rekenen.

Het model komt niet in een setting maar enkel op zijn sokkel want het zal later uitgestald worden in een glazen kast of in mijn traphal.
Reken ook niet op een model à la Swaken of Yvan want zo kunstig ben ik nu ook niet. :@ :nowink:

We zien wel hoe het af loopt.
 
Wel Erwin ik zou zeggen prachtige kit en veel plezier er mee man ;)
 
komt me bekend voor, prachtig scheepje met enorme capaciteiten.
succes
 
Veel plezier ermee.
 
Wordt het niet zoals Swaken of Yvan, dan wordt het toch volgens Erwin... Ik ga me hier ook in een hoekje nestelen
 
Vond dat een goede film.grt ik volg
 
Ik zeg het nog eens ik ben absoluut geen boot man maar ga het toch weer in het oog houden
Marc
 
Hey,

Ge moet gij niet bouwen zoals mij, ieder doet het op zijn eigen manier.... allez, het is weer dubbelzinnig zulle.... :)
Ziet er een mooi bootje uit, ik ga volgen....;)
 
gaan we zeker volgen,dacht dat er in u traphal een hms bluebell stond,in zo een nis
 
gaan we zeker volgen,dacht dat er in u traphal een hms bluebell stond,in zo een nis

Was zo, nu staat er de Cutty Sark.
HMS Bluebell staat in een vitrinekast en de Pamir (4-master) heeft zijn eigen glazen behuizing.
 
Iedereen bedankt voor de aandacht, we gaan proberen er iets moois van te maken.
Aan alle andere deelnemers veel succes gewenst.
 
De camo in het boek doet mij denken aan de neuschwabend. Erg verwarrende camo`s. Veel plezier met deze kit.
 
We zijn gestart al ziet het er op het eerste zicht niet veelbelovend uit.
Eerst enkele foto's van de onderdelen:

attachment.jpg

romp en dek,

attachment.jpg

en de kleinere stukken waarvan ik vrees dat er niet te veel zal van over blijven op het einde van de rit want er zal heel veel moeten vervangen worden door deze mooie set PE:

attachment.jpg

De kit stamt uit 1963, het jaar dat ook de film gemaakt is, en dat is te zien aan alles wat er in steekt inclusief de instructies

attachment.jpg

Als ik deze vergelijk met wat WEM voorstelt om te vervangen dan zal er nog flink geschuurd moeten worden.
Maar hé, daar zijn we modelbouwers voor.

Ik ga niet volledig het plan volgen maar zal trachten om eerst en vooral zoveel mogelijk onderdelen te verbouwen en aan te passen om ze daarna samen te voegen. Het zal dus zijn tijdje in beslag nemen.
 
Hey,

jaja, we volgen he, .... :)
Uiteraard verwachten een supergedetailleerd model waarvan het koper blinkt dat het geen naam heeft...... :):):):) ;)
Neen jong, doe maar gerust op uw gemak en bouw hem maar naar goeddunken... een oudje is altijd iets speciaals dan die 'shake and bake' toestanden...
Bouwt ge hem op standard of in dio met wat water....??
 
@ Swaken: zal op zijn standaard zijn, die is redelijk mooi gedetailleerd met het schild van de eenheid.
 
Veel succes ermee.Ik ben benieuwd.
Marc S
 
zal ni veel plastiek meer overschieten me dunkt,wem word veel gebruikt
in de scheepsmodelbouw,veel genot en succes
 
Oh boy, ik ben weer aan iets begonnen.

Als ik de instructies van Revell vergelijk met deze van WEM dan moet de helft van alle bovenbouw weggeschuurd en vervangen worden.
Maar, en nu komt het, dan missen we nog een groot deel waarvoor geen vervanging voorzien is maar dat zeker moet vervangen worden. Ik spreek hier in het bijzonder over alle lage railings die boven op de kajuiten en langs de randen lopen.

Maar eerst een paar foto's:

attachment.jpg

Dit is het dek OOB, ik heb er nog niets aan gedaan. Je kan al duidelijk een deel van de railings zien die moeten vervangen worden. Volgens de plannen zouden ook alle luiken en de (voet)steunen van de torpedo tubes moeten afgezaagd worden.
Hier zit ik al met een dilemma. De torpedo tubes staan iets hoger dan het dek maar als ik de steunen wegsnijd dan komen ze bijna gelijk met het dek en ik denk dat dat verkeerd is. Jammer genoeg leveren mijn boek, een tijdschrift en internet foto's geen 100% zekerheid hoe het werkelijk was.
Ook de 3 luiken zouden volledig moeten vervangen worden door PE maar ik weet zeker dat luiken op een boot niet plat op het dek liggen maar op een opstaand stuk zodat eventueel water kan geweerd worden. Ik vrees dus dat ik een huwelijk tussen bestaand element en PE zal moeten aangaan om de realiteit te behouden.

attachment.jpg

Op deze foto zie je de steunen voor de reddingsboot (dinghy) en deze is in de kit bijgeleverd. De PT 109 van Kennedy had deze echter verwijderd en in de plaats van de steunen was een anti-tank kanon geplaatst. De steunen werden dus weggeschuurd en de beschadigde beplanking werd opnieuw ingesneden (rescribed).

attachment.jpg

En dit is dan het resultaat na rescribing. Ik heb ook de ramen van de kajuit uitgesneden. Deze zullen later vervangen worden door Kristal Clear.

Noot: ik ga mijn gepresteerde uren niet optellen om reden dat ik hier ook nog met andere projecten bezig ben (Do24MS, Pfalz, Element Cointet) maar ik zal wel trachten om een beter en regelmatiger bouwverslag te schrijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan