Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Pt 109

Status
Niet open voor verdere reacties.
Erwin

mijn pa heeft deze ook al eens gemaakt en gespoten in die gestreepte camo, ik weet dat hij veel gevloekt en lang aan bezig is geweest .
en is een heel goeie film.
 
Het onderwerp zelf vind ik iets minder interessant, de bouw zelf des te meer. Het is ook mijn ervaring met WEM dat lang niet alles wat voor verbetering vatbaar is, door WEM wordt aangeboden. Bij de Dreadnought waren WEM en Pontos voor een groot deel (60%?) overlappend en dan nog 'moet' er van alles gebeuren.

Wat betreft referentie die je niet in het boek en op het internet aantreft: zou je die niet in een screenshot van de film kunnen vinden? Misschien is de film zelfs op YouTube te vinden. Kan het nu niet makkelijk nagaan want zit in de snackbar.

(Edit: je geeft zelf de YouTube-link al in je openingspost)
 
Deze middag wat verder gedaan en gestart met het hak-, snij- en schuurwerk.
Eerste wat verwijderd werd waren de klampen (cleats) gevolgd door de beide foot rails zijnde de lage railing op de neus.

attachment.jpg

Hier zie je ze nog staan aan de linkerzijde en verdwenen rechts. Normaal gezien moeten deze vervangen worden door PE maar daar ben ik nog niet van overtuigd omwille van de irreële fijnheid van PE t.o.v. de werkelijkheid. Voorlopig zorg voor later.
De drie opstaande stukken op het dek blijken verluchtingskokers te zijn en zij werden dan ook uitgeboord en geopend.

Deze morgen werd mij echter via een ander forum de vraag gesteld of ik van plan was het dek af te schuren en de beplanking te verwijderen. Ik was hierdoor enigszins verrast en besloot dan maar om al mijn foto's nog eens te bekijken en toch maar nog verdere opzoekingen te doen.
Resultaat: het raadsel werd alleen maar groter tot ik een foto tegenkwam van de crew van een zusterschip uit dezelfde eerste serie als de 109 die we gerust dus een "early" zouden kunnen noemen. Op deze foto was duidelijk te zien dat het dek voor de cabine effen was en geen beplanking; ik vermoed dus dat deze boten een soort anti-slip bedekking hadden boven op hun normale beplanking tenzij zij een stalen dek hadden; dat heb ik niet kunnen terugvinden.

attachment.jpg

Hier een zicht op de geopende ventilatiekokers. De blauwe vlekken op het dek duiden de plaatsen aan waar "deadlight frames" zijn die ook moeten vervangen worden door PE. Ik ken de juiste benaming en doel niet van die deadlight frames, de vertaling zegt poortdeksel maar wat dat juist inhoudt weet ik niet. Ik gok dat zij misschien dezelfde functie hebben als wat op vliegdekschepen "tie down holes" wordt genoemd, nl. delen in het dek waar men eventueel touwen kan doorhalen.
Misschien dat de scheepsbouwers hier kunnen helpen.

Ondertussen ook begonnen met het wegzagen van de voetstukken van de torpedobuizen die moeten vervangen worden. Heb gezien dat deze buizen inderdaad iets hoger stonden dan het dek en dus gaan we het aanpassen naar foto's.
 
precies weer eentje waar je je werk aan gaat hebben. Geen grote fan van varend materiaal maar toch zeer benieuwd wat je hier van gaat maken.
Ik ga je alleszins niet veel wijzer kunnen maken bij deze maar ga m wel volgen, denk dat ik hier veel zaken kan bijleren.

Het begin is alvast veelbelovend, succes ermee!
 
Goed op dreef zo te zien :)

Indien je dat wil kan ik op de ledendag enkele railings meebrengen van een ander schip waarvan ik hier een aantal onderdelen liggen heb (het zusterschip van de Titanic denk ik??)
Heb dat eens kunnen redden van de vuilbak :))
Het is wel in een andere schaal, maar wie weet past het bij jouw schip??
Laat maar weten indien je interesse hebt ;)
 
Ben vlug even gaan kijken, en ik heb te vlug iets beloofd :8
Het is van het cruiseschip AIDA.
En ik zie niet onmiddellijk reling zitten :(
Hoe dan ook, ik heb alles klaargelegd om mee te brengen naar de ledendag, je moet er maar eens in neuzen of er iets bruikbaars tussenzit ;)
 
attachment.jpghier iszo een opening te zien erwin,er liggen toch touwen in de omgeving
 
Hey,

Man, waarom heb ik dat deja-vu gevoel... :)
Bij de Snellboot was het juist hetzelfde. Er is nog wel wat scratch bij moeten komen om het goed te brengen. Aftermarket is ook niet alles natuurlijk, ze kunnen evengoed missen zoals wij dat doen....
Succes E, ik volg..;)
 
@Marc w: Behalve via het web komt mijn info uit een magazine, het boek vermeld in het begin van deze post en een Squadron/Signal boek over de PT boten.
Tevens krijg ik wat info via een ander forum.

Jouw link was mij totaal onbekend, op de foto's van de beëindigde bouw na, welke ik ergens anders op het web moet gevonden hebben.
Zeer interessante link trouwens die mij enorm vooruit helpt want de PT109 was een zusterschip van de PT103 uit dezelfde vroege serie.

Het toont ook aan dat die fameuze "deadlight frames" in feite toch een soort ramen waren welke aan de bovenzijde (dek) beschermd werden door een frame. Zij zullen dus moeten uitgeboord worden of geschilderd als ramen.
Tx
Erwin
 
Bedankt Bart, alles helpt.

Voor alle duidelijkheid wil ik hier even vermelden dat deze bouw even stil ligt.
Momenteel ben ik in de ban van de GMC maar eind deze maand vertrek ik op vakantie naar Normandië en neem ik de PT109 mee om daar verder aan te werken; tenminste dat hoop ik toch.
Uiteraard zal de verdere bouw van ginder uit gepost worden net als een verslag van mijn verblijf aldaar. Dacht dat jullie het verleden jaar wel leuk vonden om te volgen.

Erwin
 
Hoi Erwin.
Ik ben eens op mijn pc aant zoeken geweest en heb nog een filmpje gevonden van de pt109 kit is wel int chinees. Pm me maar als je deze graag hebt.
 
Hoi Erwin.
Ik ben eens op mijn pc aant zoeken geweest en heb nog een filmpje gevonden van de pt109 kit is wel int chinees. Pm me maar als je deze graag hebt.

Bedankt rvk maar denk dat ik het al gezien heb tijdens mijn opzoekingen.
 
Greetings from Normandy waar de bouw van de PT109 weer op gang gekomen is.

Raar hé, te midden van green machines een boot bouwen maar het is nog altijd beter dan proberen om samurai krijgers te schilderen wat hier toch niet lukte.

Wat is er gebeurd?
Na het wegsnijden van de delen die moesten vervangen worden in feite niets meer, maar hier zijn we begonnen met het plaatsen van wat PE stukken, in het bijzonder deze die de steunen en geleiders van de torpedobuizen moeten voorstellen.

attachment.jpg

dit is de eerste fase waar de basis vervangen werd.......

attachment.jpg

om dan meer details te ontvangen.
Ook de PE van de "deadlight frames" is geplaatst maar ik heb de openingen niet uitgeboord. Ik zal de stukken voorzien van een speciaal kleurtje.
Tevens zijn we begonnen met de bouw van de cabine waarvan de zijwanden geplaatst werden.

Wordt hopelijk de komende dagen vervolgd.......
 
is het daar zo nat dat je reeds een boot aan het bouwen bent? Misschien binnenkort ook nog eens je vliegtuig onder handen nemen? Je weet maar nooit dat een evacuatie per boot niet lukt en je het vliegtuig nodig hebt?
Alle gekheid op een stokje, het ziet er weer een geslaagde vakantie uit desondanks het weer. Stiekem mijn vrouw eens laten mee-lezen, er wordt hier nog naar een vakantie bestemming gezocht waarbij de kids de nodige voorzieningen hebben in geval van slecht weer en de oudste heeft de microbe reeds te pakken dus dat komt wel goed.
ik zal weer uitkijken naar je updates van je bouw en je vakantie de komende dagen.
 
@ Mods: zoals jullie reeds kunnen vermoeden zal deze bouw nooit zijn einddatum halen.
Gelieve deze te verplaatsen naar de topic "plastiek schepen" waar hij beter zal thuis zijn. De kit is zeker niet afgeschreven maar momenteel eenvoudig geen tijd voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan