Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw American Graffiti-where were you in 1962

Status
Niet open voor verdere reacties.

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
De oudere bouwers zullen wellicht dit herkennen denk ik,het was een film uit de zeventiger jaren.
attachment.jpg
Na een tijdje zoeken koos ik ervoor de 1932 Ford coupé te bouwen die men in deze film ziet.
Hier wat verklarende woorden van de Film zelf.



American Graffiti is een Amerikaanse komische film uit 1973, geregisseerd door George Lucas (Star Wars), met in de hoofdrollen onder andere Richard Dreyfuss, Ron Howard en Harrison Ford. De diskjockey Wolfman Jack treedt in de film op als zichzelf. De film volgt vier schoolvrienden in het stadje Modesto (Californië) die in 1962 een laatste nacht doorbrengen voordat ze uit elkaar gaan om elders in het land te gaan studeren.
De film was een enorm succes in de Verenigde Staten en wordt vaak de eerste zomer-blockbuster genoemd. De film bracht alleen al in Noord-Amerika 115 miljoen dollar in het laatje – wel 92 keer het schamele filmbudget van 1,25 miljoen dollar. Met de winst van American Graffiti kon Lucas zijn Star Wars-project financieren. Het succes van American Graffiti maakte het ook mogelijk voor Lucas om een nieuw contract voor Star Wars met 20th Century Fox te tekenen waarmee hij onder meer het recht kreeg om vervolgfilms te maken en ook de rechten op de merchandising verkreeg, wat later een goudmijn zou blijken.
In 1979 kwam een vervolgfilm uit, More American Graffiti, geregisseerd door Bill L. Norton.




PRODUCTIE:
Het project werd oorspronkelijk gefinancierd door United Artists, maar later overgenomen door Universal Studios. Universal tekende in 1971 een contract met Lucas voor twee films, American Graffiti en wat later Star Wars zou worden. Ze vonden het idee voor Star Wars echter maar niks en lieten het project al snel vallen.
American Graffiti was de tweede bioscoopfilm van George Lucas en de laatste film voordat hij aan Star Wars begon. De opnames begonnen in San Rafael (Californië) maar na klachten van een plaatselijke bareigenaar werd de filmmakers verzocht om het stadje te verlaten. De film werd vervolgens voornamelijk opgenomen in Petaluma (Californië).
Toen American Graffiti af was, reageerde Universal teleurgesteld, ondanks enthousiaste reacties van testpubliek. De filmmaatschappij weigerde de film uit te brengen en dreigde de film geheel opnieuw te laten monteren of als televisiefilm uit te brengen. Francis Ford Coppola, 20th Century Fox en Paramount Pictures boden aan om de film te kopen, maar uiteindelijk besloot Universal de film toch zelf uit te brengen. Wel werden er drie scènes (zo'n vier en een halve minuut) uit de film geknipt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De wagen werd speciaal gebouwd voor de film,en die ga ik zo goed mogelijk proberen na te bouwen.
Hier alvast enkele teasertjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bouwdoos is er eentje van monogram en is een 32 Ford coupé 3 windowed. Zoals jullie zien zal dit moeten veranderd worden .
Ik zorg zo snel mogelijk voor de boxart ervan. ;)

Bij deze zoals beloofd de boxart:

attachment.jpg

Het is de bedoeling om deze niet oot te bouwen dus dat word druk verbouwen.
De materialen zijn het plastiek van de kit zelf,styreen sheets en rods, er word ook miliput gebruikt want het zal zeker van pas komen.
Vijltjes,schuurpapier en lijm in de aanslag,zaagjes en scalpels liggen klaar.Uiteraard veel referentie is een must.
Hoofdzakelijk word de carrosserie aangepakt en de motor want anders kan ik niet tot gewent resultaat komen.
Om de carrosserie de juiste kleur te geven word zeer binnenkort de bestelling geplaatst bij Domino.
Kabeltjes en metalen pennen zullen ook worden gebruikt hier in deze build,we willen toch zo goed mogelijk de realiteit naderen.
Ik denk zelfs dat ook de wielen zullen moeten worden bewerkt en vooral de achterste.Dat wil zeggen goed bestuderen en dan aanpassen.
Goed en nu aan de slag
 
Laatst bewerkt:
veel succes.
ik ken de film niet, hoewel ik wel hou van oude films. Maar wat een wagen :ph34r: 8)
 
Veel plezier ermee Patje.
 
Veel succes met de build; deze ga ik zeker volgen.
De film heb ik enkele jaren geleden nog eens van het net gehaald.
Had deze wel eens gezien in mijn kinderjaren maar altijd leuk om terug te denken aan vrolijkere tijden gezien alle ellende die er nu is.
 
Leuk kitje :)
 
@ Jordi moet je beslist eens zien op you-tube vind je hem wel goeie film ook een heel oude aanrader is de " Lively set " met niks anders dan Hot-rods , dragsters en races met een speciale Chrysler Turbine die echt bestaan heeft en waar er nog maar een paar van bestaan de rest is gewoon de pres in gemoeten ik heb deze gezien in het jaar 1966 en overlaatst nog eens terug gezien op ,you-tube
 
Leuke kit , veel plezier en maak er iets mooi's van :)
 
Is dat niet dezelfde als " The California Kid " maar dan de kid had een gechopped dak en de motor was afgedekt ook een mooi voorbeeld om mee te doen he ?
Marc
 
Is dat niet dezelfde als " The California Kid " maar dan de kid had een gechopped dak en de motor was afgedekt ook een mooi voorbeeld om mee te doen he ?
Marc
Marc mateke ik zou het niet weten,zal es kijken via youtube om dat te weten te komen,tegelijk zoek ik de dragscene op van de filmwagen ;)
 
@ coachke:the california kid gaat om het uitzoeken van doden langs een bepaalde bocht ergens langs een grens en dat is wat je ziet in de film,een corrupte Sherriff,deze bumpt ze van de weg en zo verdient de stad er geld aan zonder dat hij er voor op draait,toch uiteindelijk worden zijn handelingen hem zelf fataal.
In de hoofdrol Martin sheen,de film dateert van 1973 en gaat dus over de ongevallen tijdens de jaren vijftig.
American graffiti is een jaar later op het scherm gekomen.
Hier een teasertje van de dragrace met deze wagen.
 
Zo mensen het is zo ver en we kunnen van start met deze bouw.word fun om doen en ga dr gewoon voor gaan.
Om te beginnen de afbeelding op het einde van de bouwplannen.
attachment.jpg
Zo zou de wagen eruit zien als ik deze volgens plan zou bouwen. Uiteraard wijken we daar sterk van af en word het weer heerlijk zagen en hakken haha.
attachment.jpg
We starten dit bouwverslag met het bouwen van de motor en ik zie wel wat er aan moet worden gedaan om deze de look te geven zoals bedoeld in
de filmversie van deze Ford.
attachment.jpg
De gietramen er bij genomen.
attachment.jpg
Chrome parts ;)
attachment.jpg
En als laatste de cabin van deze deuce. Goed ok na de motor word de cabin als eerste onder handen genomen want er moet worden veranderd ten
einde het juiste resultaat te kunnen krijgen. Ik zou zeggen aan alle deelnemers have fun en bouw ze.
 
Goede nacht beste medebouwers.
Heb via youtube zeer goede referentie gevonden qua motor gedeelte en wat voor de wielen en interieur.
Deze foto's zijn enkel ter referentie,en worden verwijderd op vraag van de eigenaar die het filmde.Deze zijn screenshots gemaakt
tijdens het bekijken van de informatieve film over deze wagen,het gaat hier om de originele Ford uit de film zelf.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Mocht het zijn dat de heren moderatoren vinden dat deze afbeeldingen indruisen met de regels van het forum,zal ik ze verwijderen zonder talmen.
 
Hoi Patje nu weet ik het terug dank zij uw uitleg maar niettemin zijn het beide goei films he
En dan is er nog een goeie ( nog veel zelfs ) met een zanger R.D.Taylor die drag en streetraces doet nu plots schiet me de titel binnen mijn brein loopt al 65 jaar mee en begint wat sleet op te komen , nu die film heet " Two Lane Blacktop " die toch alle autofanaten moeten gezien hebben of " Vanisching Point " och er zijn nog veel goei films waar mooie auto's in komen
Bedankt voor de info
Marc
 
Goede namiddag mensen,er is een begin gemaakt en wil alvast dit even delen en wat uitleg geven van wat ik er moet gaan aan veranderen.
Zoals gezegt begon ik aan de motor,echter is er een probleem met de carburatie,er is er slechts eentje beschikbaar in de kit.
Zelf gieten is geen optie voor mij daar ik zware alergieen heb voor bepaalde producten. Rest me dus binnen de zes maand deze opgelost te hebben haha.
Maar goed dat even terzijde en hier wat beeldmateriaal.
attachment.jpg
Sorry voor de lengte mar u ziet allen het verschil,boven is 3 windowed coupe en onder is de 5 windowed coupe.Dat wil zeggen zagen snijden en aanpassen.
attachment.jpg
Hier even de motor deels gebouwd en de pijltjes tonen waar de carburatoren moeten komen,het moeten er vier zijn in totaal.
attachment.jpg
Vergeef me mijn kennis van motor delen maar daar waar de groene pijlen duiden moeten de carburatoren komen,ook komt er op elke carb een kelkje te staan.
De afdekplaat zal ik maar zeggen waar dit alles op moet gaan komen is niet goed maar dat word aangepast.
attachment.jpg
Hier waar de rode lijntjes staan word dit ook aangepast omdat dit te kort is dus er komt een 4tal mm bij zodat de cabine de juiste lengte vertoond met die van de
filmversie,uiteraard leg ik uit hoe ik dit zal gaan doen.
attachment.jpg
Om deze te verlengen bouw ik gewoon de hele motorkap en kleef ze vast aan de cabine,ik plak af waar de snede dient te komen en op die manier waneer
deze is afgezaagd heb ik de juiste lengte. Rode pijltjes tonen de scharniertjes die worden verwijderd.ze komen vooraan te staan,de groene kader toont aan dat dat gedeelte ook word aangepast.Het stukje dak op het einde word eruit gezaagd en de raamlijst word naar achter verplaatst,nadien maak iik zelf een stukje
bij om zo de 5 ramen type te bekomen,Heel wat werk maar word leuk.
attachment.jpg
Hier even ter verduidelijking van wat ik bedoel,groene lijn is daar waar word gezaagd,de pijltjes zijn aanduidingen dat deze daar eerst word verlijmd.
attachment.jpg
De rode kader zegt u dat de plaats van de lijst niet juist is dus dat word veranderd.De ovaaltjes is wat de nieuwe plaats word van de scharniertjes.
attachment.jpg
Inderdaad opnieuw deze foto,de zwarte lijn duid erop dat de deur ook word aangepast,ze moet een rechte hoek krijgen.
Ja het word een uitdaging om dit alles te gaan doen,maar zoals jullie al weten deins ik daar zeker niet voor terug ;) .
Goed dat gezegd zijnde ga ik aan de slag en op zoek naar carburatoren :). Tot volgende update mensen.

Edit:
De motorkap is verlijmd en kan worden verzaagd.
attachment.jpg
Tekst op foto zegt het al :)
attachment.jpg
Uiteraard is de groene lijn als voorbeeld en word de werkelijke zaaglijn ietsje dichter naar de cabine toe maar dit is het principe dat zal worden gehanteerd.
Zo morgen terug maandag dus ik sluit af deze avond en zou zeggen tot een dezer dagen komende week :)
 
Laatst bewerkt:
Goede avond beste medebouwers,even wat beeldmateriaal erbij gezet ;)
Volgende stappen werden reeds genomen,raamlijsten en motorkap werden verzaagd.Ook het motorblok werd onder handen al genomen.

attachment.jpg
Dankzij de hulp van Roy die betere referentie vond van de motor kon ik de volgende stappen reeds doen.
Plaatsen van dichtingen en de carburatoren. Beeld je in dat de kleppendeksels erbij staan dan is de hoogte van de carburatoren juist.
Doordat deze motor eerder klein is ..is het wat moeilijker om de onderdeeltjes er bij te maken natuurlijk.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Om het dan nog realistischer te krijgen zal ik proberen er de hendeltjes en kabeltjes er bij te plaatsen.
attachment.jpg
De motorkap los gezaagd van de neus en er rekening bij gehouden dat er een viertal mm moest blijven zitten.
attachment.jpg
het neus deel netjes geschuurd om de opstaande randjes te verwijderen die er zaten.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
En als laatste de uitgezaagde raamlijst,tenminste de uitsparing er nog van.Zo meteen zet ik hier een vergelijkings- foto van de cabine om te tonen welke lijnen randen werden weggehaald. Tot volgende update weer :)

Edit:
Hier de verduidelijking.
attachment.jpg
Daar er vooraan een heel dunne sheet styreen komt die net wat groter is den de vorm van de neus zelf kan ik een nieuwe rand maken.
Tegelijk zal deze dienst doen als de nieuwe firewall.
 
Laatst bewerkt:
Mooie vooruitgang aan dit project dat ik in stilte volg.
 
succes patje met de bouw van dit mooie project.
 
Dat zijn behoorlijk ingrijpende werken, dit topic ga ik met veel interesse volgen. Succes met het project, word zeker een knaller.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan