Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw American Graffiti-where were you in 1962

Status
Niet open voor verdere reacties.
beterschap met rug en volg dit stiekem want voorlopig is dit chinees voor mij grt Pascal
 
Dit begint er inderdaad al helemaal anders uit te zien dan de originele kit ;)
 
Patje makker ge zijt ongelooflijk knap bezig , we zijn wel het een en ander gewoon van u ,maar dit is toch weer een specialeke he , zeg iets anders de foto's van die 2 gele da zijn twee andere auto's ik heb da maar juist gezien , andere uitlaten , andere carburatoren zelf heft de foto waar de man bij staat vooraan spatschermen bijna niet te zien maar da maakt nu voor u niks uit he
Goe bezig makker
Marc
 
Vind zeker en vast gelukt. Werken met milliput is niet gemakkelijk, maar zeker rekening houden dat het kan krimpen of uitzetten :)
Kan je voor de kleine naden of plekjes geen putty icm tamiya lijm werken ?
 
Milliput krimpt nu juist als enige putty niet of zeer nauwelijks.
 
@Beyond: hahaha ja het ziet er inderdaad anders uit nu,het koste me wel wat meer tijd dan andere verbouwingen maar loont de moeite
@ Marc:Er zijn inderdaad twee modellen te zien bij de gele 1/1 versie,de originele en de custom build van een fan. Ik heb de film bekeken en de
motor word gebouwd naar deze uit de film (zo goed ik kan).
@Jumper: Ja miliput is een zeer goed product,uitzetten heb ik niks van gemerkt en inkrimpen nog veel minder gelukkig;) Heb het zelfs bij de Yamaha yzr500 gebruikt en de resultaten zijn gewoonweg goed.
@ Roy: Naar de korte ervaring hierin helemaal mee eens :)
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien komt het helemaal goed.
 
Goede namiddag; ik probeer met alles kennis dat ik bezit om de body goed te krijgen.De lijnen aan de raamlijsten schijnen me kopzorgen te brengen en heb het al eens opnieuw geplamuurd.Ik vrees echter dat dit grandioos gaat mislukken en de bouw zal moeten stoppen als het niet word zoals ik het verwacht.
Vanavond doe ik een laatste poging deze problemen op te lossen. Voor dat iedereen zegt neen gewoon verder doen zet ik straks wat afbeeldingen met de nodige uitleg. Laat ons hopen dat de body werken goed gaan en dat ik de wagen kan afwerken. Fingers crossed. ;)
 
Patrick ik denk dat met behulp van de forumleden dit wel goed gaat komen. Ieder weet weer net iets meer dan een ander en de een weet hier, de ander daar een oplossing voor.

Laat de foto's maar komen.
 
Hey die Roy. Ja dat is een feit met meer weten we veel meer.Nu ja ik heb zitten denken en kwam tot de conclusie dat er nog oplossingen zijn.
Ik ben met niks anders bezig geweest dan nadenken hier over en ga er mee door. De huidige lijsten die er in zaten zijn reeds verwijderd en ga deze opnieuw maken.
Dat wil zeggen de zogenaamde rubbers want het leek echt nergens op.Terwijl men dit leest neem ik een paar foto's en toon jullie wat er is verwijderd.
Dit gezegd zijnde zou ik zeggen tot straks weer.

Edit:

attachment.jpg
De eerst geplaatste stukjes voldeden niet en dus heb ik ze maar verwijderd
attachment.jpg
Wat ik ga doen is het volgende: ik neem rond hol styreen en snijd er ringen af van iets dikker dan de raamstijlen,deze deel ik in vier en gebruik de rondingen
om de raamhoeken te simuleren. Dat word eerst en vooral geplamuurd en dan pas gaat er nieuw plastiek in die dienst gaat doen als raam rubbers.
Je ziet reeds een witte lijn op het gele deel zitten dat was de eerste poging om alles goed te krijgen. Helaas dat mislukte en dus moet ik gaan herbeginnen.
De tijd staat niet stil en de weken vliegen voorbij,ook was ik veel ziek de laatste maanden. De job is niet mals met ons de laatste weken dus de moet zakte een beetje in de schoenen als het ware. Toch zal ik niet opgeven en ga gewoon door. Hal ik het niet op tijd.......het zij zo maar hij zal afraken zoveel is zeker.
By the way :) het is nog steeds een hobby he ;) Tot later mensen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest je post twee keer lezen om te begrijpen wat er precies aan de hand is, maar uiteindelijk is het me duidelijk.

Je hebt ook bepaald niet de makkelijkste klus op je genomen, om niet te zeggen dat het moeilijk is waar je mee bezig bent.

Als ik jouw project zo eens zie, denk ik dan ik zelf had gekozen voor vacuforming. Je kunt dat nog als reserve-optie zien voor het geval je bovenstaande methode toch niet succesvol zal zijn. Vacuforming heeft als voordelen dat je de vorm boetseert (het negatief-beeld maakt) in plaats van meteen de uiteindelijke vorm maakt. Het vacuformen zelf is niet zo moeilijk, het lastige is vooral dat boetseren. Dat zou veel schuurwerk vergen.

Ik heb hier al een beschrijving gegeven van de stappen.

In jouw geval begin je met een grote klomp klei die je laat hard worden en langzaam in de vorm schuurt van de bovenkant van het koetswerk. Eerst de basisvorm, een soort afgeronde goudstaaf. Als je daarmee klaar bent en het ziet er precies goed uit (en de afmetingen kloppen), dan schuur je het reliëf eruit zoals op deze tekening aangegeven:

28208884125_e46c3da6c1_b.jpg

Ik kan trouwens niet garanderen dat het reliëf er 100% goed in gevacuformd wordt, maar ik verwacht het wel.

Dan dus de vacuforming.

Volgende stap is een dryfit en het maken van de panel line bij A op de tekening.

Ten slotte de ruitjes... als je transparant plastic gebruikt kun je de stippellijn op de tekening (idem de andere ruitjes) afplakken waar de ruitgrens zich bevindt. Daarna kun je primen en schilderen. Dat afplakken zal van beide kanten (buitenkant en binnenkant) moeten gebeuren voor zover je ook de binnenkant wilt schilderen.

Gebruik je ondoorzichtig plastic, dan kun je dat iets binnen de ruitgrens (=stippellijn) doorsnijden en dan voorzichtig bijschuren tot het de gewenste vorm krijgt. Na het primen en schilderen kun je dan de ruitjes binnenin het koetswerk plakken.

Als je dit vacuformen wilt proberen, zou ik in jouw geval ondoorzichtig plastic pakken, bijvoorbeeld een vel Evergreen, omdat dat makkelijker te verkrijgen is en ik persoonlijk niet zo van afplakken hou. Bovendien krijg je dan nog een iets realistischer dubbel reliëf erin.

Vacuformen op zichzelf is niet moeilijk, het boetseren is het lastige stuk.

Maar probeer het eerst eens op jouw manier zoals boven beschreven, wellicht werkt dat al prima.
 
Misschien een domme opmerking maar waarom de middenstijl niet helemaal uit plastic gemaakt inplaats van milliput ?
Ik had dus zo gedaan, een strip ter breedte van waar je het nu terug geneden heb, rondingen afgetekend en de stijl, in model vijlen en schuren en als laatste nog een dun stripje voor de verdikking van het portier. Naar mijn idee krijg je dan een strakker resultaat dan met milliput.
 
Misschien een domme opmerking maar waarom de middenstijl niet helemaal uit plastic gemaakt inplaats van milliput ?
Ik had dus zo gedaan, een strip ter breedte van waar je het nu terug geneden heb, rondingen afgetekend en de stijl, in model vijlen en schuren en als laatste nog een dun stripje voor de verdikking van het portier. Naar mijn idee krijg je dan een strakker resultaat dan met milliput.

Ron zal ik eens wat zeggen,je heb honderd procent gelijk en stap van het idee af om miliput te gebruiken dus dat word herbeginnen.
 
Zie het als een leerschool waar je enkel slimmer en beter van wordt ;)
Slechts op deze manier leer je je eigen grenzen verleggen en leer je het gebruikte materiaal beter kennen en bewerken ;)
Ik ben er van overtuigd dat je op het einde van de rit een mooi model zal hebben :)
 
en het blijft chinees maar ben aan het opzoeken van de gebruikte benamingen die hier gebruikt word maar dat plastiek begrijp ik oef grt Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan