Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw American Graffiti-where were you in 1962

Status
Niet open voor verdere reacties.
Netjes Patje , veel plezier met het snij en hakwerk ;)
 
Het is duidelijk te zien dat je er plezier aan beleefd :)
Wat moet je nog meer hebben van je hobby??? ;)
 
Weeral het zoveelste mooie project op dit forum.... prachtig wat jullie zomaar uit de mouwen schudden... die voorkant langer maken ziet er nog beetje easy uit, ma ook nog eens een extra raam ertussen steken vind ik toch al echt een level up waard... ik stalk... euh... volg in ieder geval...

Groetjes
Kurt
 
Het is duidelijk te zien dat je er plezier aan beleefd :)
Wat moet je nog meer hebben van je hobby??? ;)
Helemaal niks meer Beyond , snijden zagen en verbouwen dat is wat ik graag doe. :)
 
wow :wow: crazy nu heb ik ooit eens een bus verbouwd maar dit hier ik ben sprakeloos
Patje ik zou zeggen " break a leg " oftewel succes ( nie echt doen he makker ;) )
grt
Marc
 
Dat word een knappe verbouwing.Die moet ik zeker blijven volgen.veel succes ermee.
Marc S
 
Goeie avond en allen dank voor de reactie.
Ik ben zover gekomen dat een van de raamlijsten terug is geplaatst,er zal wel schuurwerk aan te pas komen maar dat kan geen probleem zijn want we hebben tijd genoeg voor dit model. Makkelijk is het niet maar dat is nu juist de uitdaging.
attachment.jpg
Daar waar de uitsparing is komt een geheel nieuwe raamstijl aangemeten.
attachment.jpg
zoals je kan zien is er plamuur en schuurwerk nodig.
attachment.jpg
Hier en daar wat meer schuurwerk maar het gaat goedkomen ,ik voel het aan mijn water lol.
attachment.jpg
Je ziet duidelijk de deurlijn lopen,dit alles verdwijnt en worden opnieuw gekrast maar dan op de juiste plaats.
Dus dat wil zeggen dat de deur als het ware wat korter word maar dan met rechtere hoeken. Gelukkig heb ik een panel scriber in huis om dit alles te kunnen doen.
Terwijl het ene droogt en uithardt doe ik verder aan een ander deel van de wagen zoals de motor en chassis.Momenteel breek ik me het hoofd om de lucht happers te maken.Maar ook dat krijgt me niet klein,zo dat is het weer en ik zeg maar tot volgende update weer.
 
Momenteel breek ik me het hoofd om de lucht happers te maken.


26329033845_fc0f79d62a_b.jpg

26303328306_247878471a_b.jpg

26303375036_fcaa2fc80b_b.jpg

Ik zou het als volgt aanpakken:

1) Koop K&S messing pijpjes in de juiste maat.

Round+Brass+Tubing+2.jpg


2) Buig, bijvoorbeeld met een buigveer, vier pijpjes in precies dezelfde gradatie. Je kunt die gradaties makkelijk met elkaar vergelijken nu. Zie tekening.

3) Zaag elk pijpje aan de onderkant door (zie tekening stap 3 onderaan).

4) Vijl elk pijpje aan de onderkant bij (zie tekening stap 4 onderaan). Ga net zolang door totdat alle vier de pijpjes gelijk staan. De curve moet dus steeds even hoog zitten.

5) Herhaal stappen 3 en 4 voor de bovenste zaaglijnen.

6) Eventueel: de bovenste randen nog bijwerken met schuurpapier om het iets dunner te krijgen.


26321765282_5a16ce31d7_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok ik heb het zelf maar even uitgeprobeerd en moet wijzigingen aanbrengen op het bovenstaande stappenplan, omdat stap 6) bij dit soort dunne pijpjes zeker gedaan moet worden maar je kunt daar dan beter de multitool voor gebruiken, en bij stappen 3) en 4) moet 'bovenste zaaglijnen' worden gelezen, omdat je anders geen grip meer hebt om met de multitool te werken. Het nieuwe stappenplan zoals door mij voorgesteld, wordt dus:


1) Koop K&S messing pijpjes in de juiste maat.

2) Buig, bijvoorbeeld met een buigveer, vier pijpjes in precies dezelfde gradatie. Je kunt die gradaties makkelijk met elkaar vergelijken nu. Zie tekening bij vorige post.

3) Zaag elk pijpje aan de bovenkant in de juiste hoek door (zie tekening stap 3 bovenaan).

4) Vijl elk pijpje aan de bovenkant bij (zie tekening stap 4 bovenaan). Ga net zolang door totdat alle vier de pijpjes gelijk staan. De curve moet dus steeds even hoog zitten, het 'uitsteeksel' met meteen daarachter de opening van elk pijpje moet steeds gelijk staan.

5) Gebruik een boortje in een multitool (Proxxon / Dremel) om de randen dunner te krijgen. Let op dat je niet te ver door gaat.

6) Herhaal stappen 3 en 4 voor de onderste zaaglijnen.


Mijn bevindingen (in totaal: 10 minuten werk):

Stap 2: ik had helaas geen buigveer voor zo'n dunne opening. Dus heb ik maar gewoon, voor het voorbeeld, met een tangetje gebogen. Je kunt misschien jouw buisje, als je ook niet de juiste buigveren hebt, vullen met zand en dan buigen.

26389158366_9de6daf8de_b.jpg

Aan het einde van stap 2 ziet het er als volgt uit.

26322741392_804731e164_b.jpg

Gebruik je zand, dan zal er minder torsie en vervorming optreden en krijg je een nog mooiere curve. Ook kun je het buigen vereenvoudigen door het messing wat te verhitten. Overigens kun je beter een langer 'uitsteeksel'-stuk maken, dan kun je de gelijkheid van de hoeken van de vier buisjes beter met elkaar vergelijken. Ik heb dat hier niet gedaan om op materiaal te sparen.

Vervolgens zaag ik het pijpje aan de bovenkant door, stap 3. Even puzzelen hoe ik de verstekbak moest gebruiken hier.

25810245364_47bbc5861c_b.jpg

Dan krijg je het volgende resultaat.

26348913091_0e39bf340b_b.jpg

Het is duidelijk dat ik beter iets verder naar voren had kunnen afzagen, want nu zat ik onderaan op de vouw... naja het gaat maar om het voorbeeld he. Ik denk trouwens dat dit buisje iets te dun is, maar ik had even niets beters voorhanden.

En dan ten slotte het uitboren van het kleine gaatje tot een groot gat, door middel van de multitool (in mijn geval Proxxon, maar Dremel werkt net zo goed).

26348918301_6bc4dbc767_b.jpg

25812322063_a32863733d_b.jpg

De foto's zijn wat onduidelijk door het glanzende messing. Ik hoop dat het volgende filmpje duidelijker is:


Aan het eind nog even, ten overvloede, aangeduid waar de zaag nog moet worden gezet om het luchthappertje op maat te maken.

Hopelijk kun je hier mee uit de voeten.
 
(Overigens, je kunt dit hele gebeuren trouwens even goed terzijde slaan he, ik probeer je alleen tips te geven maar als je het liever anders doet of andere ideeën hebt, even goede vrienden, dat weet je he..)
 
Momenteel breek ik me het hoofd om de lucht happers te maken
Is maar een ideetje:
Een evergreen buisje van de juiste diameter opvullen met een metaaldraadje of zand opwarmen en dan voorzichtig
plooien. De stukjes dan op de juiste lengte snijden en voorzichtig ovaal zetten.
je kan ook desnoods een stukje sprue gebruiken uitboren opwarmen en plooien.

Grtz
 
Evergreen buisjes-idee had ik zelf eigenlijk al meteen laten afvallen omdat je dat plastic niet, of slechts met heel veel moeite, mooi dun geboord / geschuurd krijgt. Daarnaast kunnen die dingen van het bijwerken hun oorspronkelijke gradatie verliezen. Het zal er niet zo mooi uit zien als wanneer je met messing werkt, tenzij je het engelengeduld hebt om alle vier 'identiek' te maken; naar mijn idee een hels karwei waar je misschien wel een middag voor nodig hebt terwijl je als je met messing werkt in ruim een uur klaar zou kunnen zijn met alle vier de luchthappers.

Afgezien daarvan, krijg je het plastic nooit zo mooi dun als het messing. Het is veel teerder, dus je schuurt sneller erdoorheen en dan kun je opnieuw beginnen. Het eindresultaat wordt, zelfs met al het engelengeduld op de wereld, nooit zo mooi als hetgeen je met messing kunt bereiken.
 
Beste Roy ik neem je tips zeker ter harte en ga het niet zomaar terzijde slaan hoor.Je neemt de tijd dit alles mooi uit te leggen en zelf met video te tonen.
Ik apprecieer dit ten zeerste ,kan je van op aan.Het lijkt moeilijker dan het eigenlijk is dus we gaan er voor. ;)
 
ik zou het anders doen
gewoon oftewel een spreu plooien uitboren of soldeertin plooien op zo een klein stukje moet dat gaan en uitboren dat is zeer zacht en dat kan je opblinken als chroom
 
Hallo mensen,terug een update bij deze bouw. Alvast dank aan ieder voor de tips.
Ik ben bezig geweest met het plaatsen van een firewall en de raamstijlen aan het reconstrueren.Dit laatste loopt een beetje moeilijk bij de tweede raamstijl want ik was zo dom genoeg om deze in drie delen uit te zagen,de tweede deed ik in 1 deel.Maar goed dat terzijde,ik kan het herstellen en zal goed komen.
Uiteraard is er hier en daar wat aanpassing nodig om de nodige contouren te verwezenlijken.
attachment.jpg
Hier dus de gehele nieuwe firewall,je ziet een dieper liggende firewall,hoort ook zo dus dat ging goed.
De kleine kieren onderaan de firewall moeten even blijven bestaan tot ik de constructie heb ingebouwd van de bestuurders en passagiers stoelen.
Dan pas kan ik de firewall netjes sluiten en zien waar ik indien nodig nog uitsparingen dien aan te brengen.
attachment.jpg
Hier zie je aan de flank onderaan grenzend aan de nose een randje lopen,dit gaat helemaal over de neus tot aan de andere zijde
Ook dit werd handmatig aangebracht met styreen van 0.30 dikte.
attachment.jpg
We zijn toe gekomen aan het verder bewerken van de raamstijlen,hier een steunpunt aangebracht waar ik de rest van de raamstijl moet gaan op herbouwen als het ware.Word ook met styreen gedaan dus dat word een beetje sculpten lol. De ronndingen aanbrengen en netjes schuren zodat alles 1 lijn vormt met de bestaande
vorm van de kit stijlen.
attachment.jpg
Ook deze zijde hetzelfde verhaal dus.
attachment.jpg
Wat we hier zien is de hersamen stelling van de verzaagde raamlijst! Dit was in drie delen helaas.Maar ok we werken eraan en gaat goed komen.
attachment.jpg
Op de binnenzijde styreen strips aangebracht als versterking.
attachment.jpg
Even ter dryfit,een beetje buigen en alles komt op zijn plaats te zitten
attachment.jpg
Het uitstekende deel word vooraf op maat afgezaagd om een goed resultaat te bekomen na het plaatsen van het laatste deel zijnde een dakdeel.
Het is risico als men gaat zagen en snijden in een kit,vooral bij het dak en raamlijsten maar het loont de moeite om doen .
De reeds gekleefde delen staan nu ter sneldroog op de schoorsteen mantel,wat ik meestal zo doe dus ik kan straks de tweede raamstijl gaan plaatsen.
Om de grootste openingen te vullen heb ik nog een goed product liggen zijnd miliput. Gelukkig heel erg weinig van nodig dus dat word dan weer makkelijk om nadien te gaan schuren in juiste vormen. Miliput word keihard dus vorm geven voordat het helemaal is uitgehard.
Zo ik ga weer aan de slag en houd jullie met alle plezier op de hoogte.

Edit:

Hier nog een korte update,wat deed ik en wat doe ik daarna.....
attachment.jpg
Ik nam de body van een porsche en sneed het achterste raam eruit,enfin de raamlijst eigenlijk. Zodoende heb ik een perfecte mal om de rondingen
van de nieuwe te maken raamlijst er van over te zetten op het model. Dus ik teken de rondingen af op de brede stukken styreen die reeds werden geplaatst.
attachment.jpg
Zoals je ziet is dit de ideale vormgeving ervoor. Dus ik ging aan het werk en kwam tot volgend resultaat na snijden en vijlen.
attachment.jpg
Zowel links van de dummy stijl als rechts de rondingen reeds uitgesneden en gevijld. Dat doe ik eenmaal deze beide zijn gemaakt,er word met miliput een laag over gelegd en bewerkt zodanig dat ik de juiste dikte en vormen verkrijg,die nadien net voor het hard worden nog extra worden bijgewerkt en ingekrast waar de scheidingslijnen dienen te komen. Op die manier verkrijg ik een juiste weergave van de raamlijst en word het op de goede plaats allemaal gedaan. Bedoelend dat de lijnen op de juiste plaats zullen zijn. Al doe ik er dagen over het maakt niks uit.De meesten onder ons kennen het product miliput en weten hoe hard deze word,dus alles krassen en vormgeven voor het daadwerkelijk uit gehard is. Jullie denken wellicht van...doomwad je waagt je op glad ijs....is wellicht zo ook maar oh wat een fun heb ik erin dit allemaal te doen. Eenmaal de raamlijsten helemaal zijn afgewerkt kan ik gaan beginnen aan de primer en dan de lak erop te zetten.
Maar ik heb me voorgenomen om eerst na het afwerken van de raamlijsten de motor te voor zien van de luchthappers en de nodige staafjes die er dienen bij te komen,als dat is gedaan word de motor in kleur gezet en ingebouwd in het chassis. Deze laatste word op voorhand geprimed en gespoten in zwart.
Wat er dan volgt is voor de nieuwe update en zal niet lang meer duren. Goed dit gezegd zijnde ga ik weer verder met het heropbouwen van de raamlijsten.
Tot de volgende update weer.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er veelbelovend uit Patje, met wat fantasie zie je al de stroomlijn erin zitten (als de milliput er eenmaal op zit gaat het hard). Milliput is een geweldig product, dat als voordeel heeft dat het niet krimpt bij het droog worden.

Veel plezier met het verder vormgeven van deze hotrod.
 
Haha ja dank je Roy,het is en blijft natuurlijk een risicobouw,maar zoals je zelf zegt eenmaal de miliput en het loopt als een treintje.
 
Goede avond mede bouwers,eindelijk een update betreft deze bouw dus hier gaan we. Ondanks het feit dat ik erge last heb met de rug deed ik toch wat en dat bracht mij tot volgende resultaten. De truk als het ware met miliput is gelukt en heb dus de raamlijsten herop gebouwd.

attachment.jpg

attachment.jpg
Gisteren avond de miliput aan gebracht en een ruwe vorm gegeven.
attachment.jpg
De achterste ronding ook ruwbouw lol.
attachment.jpg
En hier dan de tweede ronde hoek.....ronding van de hoek dus haha.Let niet op gaten die worden netjes weggewerkt.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier enkel wat bij gevijld om de lijst de juiste breedte en vorm te geven.
attachment.jpg
Zoals eerder al het gat komt helemaal in orde en zal je niks meer van zien.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ook de nieuwe lijn van het portier werd gekrast,hmmm onduidelijk dus,dat word een nieuwe foto.
Maar het gaat goed en het is leuk om doen,vanavond doe ik de andere zijde en word de oude lijn van het portier weg gewerkt en herkrast op de juiste plaats.
Ook de handgreep gaatjes komen op de plaats waar ze horen te zijn bij deze wagen en dus niet vooraan.
Maar ok ik ga verder en zou zeggen tot later dan weer.
 
Goeienamiddag. Ik heb reeds vele uren besteed aan het schuren herkrassen en herplamuren.
Het is best veel werk dergelijke herbouw goed te krijgen en mooi te hebben.
attachment.jpg
Ik toon ook enkele detail fotos die ik zo meteen ga uploaden.
attachment.jpg
Je ziet dat er nog heel wat werk aan is en dat het tot dusver gelukt is om de ombouw te verkrijgen.Het herzetten van de raamstijlen was een hele uitdaging waarvan ik eerlijkheids halve dacht dat me dit niet ging lukken. Toch hield ik voet bij stuk met dit als resultaat. Het is echter zo dat ook de spatborden moeten worden zelf gemaakt. Gelukkig zijn de ingesloten kit onderdelen een goede donor,maar ik weet niet of ik de eindmeet kan halen op tijd. Nu ja niet dat het echt belangrijk is maar zou leuk zijn natuurlijk. Dit body gedeelte vraagt het meeste werk en dat is wat me een beetje in tijds krediet brengt. Want ook aan de motor is heel wat werk nog en zoals vermeld de spatborden....... de bekabeling en dergelijks nog. Afijn we blijven enthousiast en gaan gewoon door he.
Wat ik al deed hier met de body even op enkele puntjes duidelijk maken.

1: Uit meten en verzagen van raamlijsten.
2: hulpstukjes gemaakt ter bevordering van het her plaatsen van de raamlijsten.
3: Gebruik gemaakt van miliput om de grootste gaten herop te vullen en vormen te verkrijgen.
4: Gebruik gemaakt van revell putty om aan de achterzijde de rondingen te kunnen hervormen.
5: Na het uitharden van de beide typen putty de body lines herkrast op de goede plaatsen.

Besluit:
Het werk is veel en soms moeilijk maar toch gaan we verder. Aan het achtereind waar de kofferbak zit waren beide flank panels die aan de koffer grenzen vervormd.
Dus zette ik de grote middelen in en nam de vijl ter hande en zette ik deze netjes rond.Afgewerkt met schuurpapier korrel 400 en daarna 2000.
Resultaat een mooie stroomlijn verkregen en dus is deze jongen tevreden.Ook deze panel lines zijn herkrast geworden.
Goed ik ga nu een schetsje maken met wat ik bedoel vervorming en zo meteen uploaden en hier delen.
Tot straks weer :)

Edit:
attachment.jpg
Het was zo dat de rondingen bovenaan aan het raam grenzend aan de koffer vervormd waren,gelukkig enkel daar en niet over de gehele lengte naar onderen toe. Dus ik nam de vijl daar het plastiek toch dik genoeg was en vijlde die in goede vorm. Er rest me nu details beter af te werken en de primer kan er op.
Tot genoegen dan weer ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan