Hoofdsponsor

1/25 Tram 102Na schaal 1:25 [wip]

pfff... als ik zie wat voor werk hier in gaat zitten zou ik ook aan de drank gaan:D

In papier bouw zit meer werk dan plastic kits zo te zien,maar het resultaat mag er wezen.
 
Dit wordt een flinke klus. Hoe kun je het papier goed buigen als er een soort schuine/ronde vorm in moet komen?. Ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel. Ik wilde je ook nog vragen hoe je de ronde vormen mooi strak erin krijgt maar deze heb je al beantwoord in je info. Wordt een knappe klus.
 
Hoe kun je het papier goed buigen als er een soort schuine/ronde vorm in moet komen?. Ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel.

Leuke vraag Ron en ik denk dat ik weet wat je bedoelt ;)

Het onderdeel wat Fred op onderstaande foto aanwijst is rond en taps:
IMG_2555_zpsupnyhbwy.jpg

Het gaat om dit onderdeel:
IMG_2556_zpsesdmxocf.jpg

Dat snij je uit en leg je ondersteboven op een stukje schuim ( Of de onderkant van je muismat)
Vervolgens rol je met een stukje hout met lichte druk met de ronding mee:
IMG_2558_zpsvosep4ct.jpg

Je ziet dan al dat deze taps gaat krullen:
IMG_2559_zpsronjjxy8.jpg

Als je dit onderdeel wilt plakken kan je het beste iets taps pakken, ik gebruik gewoon een dikke kwast, die lopen mooi taps:
IMG_2560_zpsaizmahkt.jpg

En zie daar een mooi rond en taps toelopend onderdeel.
IMG_2562_zpsenv2xhaq.jpg

Ik hoop dat het duidelijk is zo :D

Fred
 
Mooi uitgelegd Fred en wat een vernuftig ontworpen papieren asconstructie.
 
Dank je wel. Dat is erg goed uitgelegd zo. Vooral het " omrollen " van het papier is mij nu duidelijk. Zo leer je altijd bij. Bedankt ervoor.
 
mooi werk, maar als je zo doorgaat kom je niet toe met 3 flesjes bier...
 
Vervolgens zijn de draagbalken constructie gemaakt:

Alle onderdelen bij elkaar:
IMG_2563_zpsrgpt5uyn.jpg

Eerst de zware balken in elkaar plakken:
IMG_2564_zpsof13vbrr.jpg

En daarna de verstevigingen:
IMG_2566_zpsbhatts1m.jpg

Daarna moesten er allerlei balken en ondersteuningen gemaakt worden, dat waren veel kleine stukjes :O
IMG_2568_zpst40hufpi.jpg

En samen geplakt ziet dat er dan zo uit:
IMG_2573_zpsbbdnyxf3.jpg

De draagbalken zover afgewerkt:
IMG_2576_zpsisdm1yt8.jpg

En de eerste dry fit :D
IMG_2579_zpsfbrhz27q.jpg

Tot nu toe 204 onderdelen verwerkt.

Fred
 
Zeker een geduldwerkje die tram, maar ja, op een tram moet je altijd wachten hé...... :D
Vol bewondering Fred.
 
Wow...wat een klus is dit. Erg interressant om te volgen. Wat mij weer een vraag geeft. Die erg dunne delen. Hoe zorg je ervoor dat je op de lijmnaad geen lijm gaat zien?. Ik bedoel dit is erg dun en overtollige lijm ga je dan al erg snel zien. En erlangs weg vegen zal ook wel niet gaan om het risico te vermijden dat je teveel lijm verwijderd?.
 
Ik doe een druppel lijm op een schoteltje, daar dop ik voorzichtig het te lijmen onderdeel in.
Dan leg ik het gelijmde onderdeel nogmaals op het schoteltje maar nu waar er geen lijm ligt.
De overtollige lijm blijft op het schoteltje achter en op het onderdeel zit precies voldoende lijm.
Mocht er onverhoopt toch nog wat lijm onder het onderdeel uitkomen haal ik dat gelijk met een naald weg ;)

Fred
 
Prachtig Fred en indruk wekkend gedetailleerd, deze kit doet niet onder voor plastic kits lijkt mij zo?
 
Ik doe een druppel lijm op een schoteltje, daar dop ik voorzichtig het te lijmen onderdeel in.
Dan leg ik het gelijmde onderdeel nogmaals op het schoteltje maar nu waar er geen lijm ligt.
De overtollige lijm blijft op het schoteltje achter en op het onderdeel zit precies voldoende lijm.
Mocht er onverhoopt toch nog wat lijm onder het onderdeel uitkomen haal ik dat gelijk met een naald weg ;)

Fred

Dat is een duidelijk antwoord. Bedankt wederom voor de uitleg.
 
Bedankt mannen!

Vervolgens werden de ophanging van de elektromotoren gemaakt:
IMG_2583_zpsimhhjpjg.jpg

De rubber schokdempers werden ook van 5 stukjes papier gemaakt:
IMG_2585_zpslldlt7ah.jpg

IMG_2586_zpssdbyfjqp.jpg

Zo zijn ze klaar:
IMG_2587_zpsfvxivhyf.jpg

En een dry fit hoe dit er gaat uitzien ( gewoon even weggelegd hoor ;) )
IMG_2589_zps8cxfe4hd.jpg

Er zijn 252 onderdelen verwerkt nu.

Fred
 
ongelooflijk zelfs als je zulke zaken in het echt ziet zijn ze nog prachtig
Marc
 
Mooi hoor, ze hebben het ontwerp van de kit duidelijk geen shortcuts genomen, maar een opbouw net als de echte.
 
Bedankt mannen, inderdaad zijn de details bijzonder goed.

Wat mindergoed is, de nummering..... :O
Het is me al opgevallen dat soms nummers niet voorkomen op de tekening maar ben er nu ook achtergekomen dat nummers 2 maal voorkomen....
Toen ik bij nummer 32 was zag ik die 2 maal in de kit zitten, dat zou kunnen dat die bij elkaar horen.
Maar nee hoor, 1 is voor de motor ophanging en 1 is voor de motor zelf.....
IMG_2598.1_zpsgwlnps6u.jpg

Er kruipt dus best veel tijd in onderzoeken waar het juiste onderdeel moet komen :22:

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan