Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Je blijft toch nog altijd ons te verrassen met uw bouw ik zal heeeeel blij zijn dat het november zal zijn dat ik de 507 in het echt zal kunnen aanschouwen
Grt
Marc
 
Wauw , je blijft ons verbazen hoor :) knappe details !
 
met een mooi resultaat vergeet je vlug de moeite en zorgen die je heeft moeten doorstaan en hij is mooi aan het worden top man grt Pascal
 
Merci voor de reacties Marc, Filip en Pascal, ze zouden een standbeeld van jullie moeten maken want jullie nemen steeds de moeite om te reageren op bouwtopics als deze. Dit forum lijkt soms een plek waar over van alles en nog wat gepraat wordt behalve modelbouw; jullie en de anderen die in dit en andere bouwtopics blijven reageren bevorderen dat er ook echt modelbouw-content op het forum geplaatst wordt.


634. Hier kun je het verschil zien tussen de gewashte lijn (kofferdeksel) en de nog niet gewashte lijn (portier).

29188381781_2282e5a6fa_b.jpg

635. De onderkanten van de ruitenwissers krijgen een laagje rubberkleur.

28645928043_80cbb3543d_b.jpg

636. Bovenkant dashboard wordt bestoft, zoals je dat wel vaker in auto's ziet.

28643777694_e1a51f8cbd_b.jpg

637. Achterlichten krijgen in het midden een laagje Vallejo Air 71.003 scarlet red.

28978705090_f1985d5527_b.jpg

638. Vervolgens krijgen de achterlichten, van achteren, (eigenlijk: vanaf de voorkant van de auto gezien) transparante rode en oranje verf opgebracht. Het deel van de achterlichten waar je straks tegenaan zult kijken (dus: de buitenkant), krijgt dus géén likje verf.

28643783144_b38e329643_b.jpg

639. Als alles klaar is, worden de glaasjes in de behuizingen geplaatst (vastlijmen met Revell Contacta Clear) en komt er een chromen reflectorlaagje achter op.

29188377241_d1165fcaf8_b.jpg

640. De auto heeft dan alle onderdeeltjes. Ik ben nog steeds ontevreden over de linker grille, voor de rest voldoet het tussenresultaat min of meer aan mijn verwachtingen.

29188439961_e09fff0d9d_b.jpg
28643788684_2802fabbda_b.jpg
29266942115_33d0fc6d40_b.jpg
28978700310_a4e630580f_b.jpg
28643699074_5b33698737_b.jpg
28646009733_b48b4431ea_b.jpg
29266948075_6a8c8b2781_b.jpg
28643772954_921fab595a_b.jpg

De ontevredenheid over de grille is dusdanig, dat ik hem ga vervangen door een deels gescratcht exemplaar. De een mag het zien als afwijking van het principe, de ander als vervanging van een kapot onderdeel. Ik bewandel laatstgenoemd pad. Voor eerstgenoemden, die mogen de bovenstaande foto's als eindfoto's beschouwen wat het all-out-of-the-box project betreft :D

Na vervanging van de beide grilles zal de BMW worden verweerd en dan zal de bouw definitief zijn afgerond.

Totaal bestede tijd: 156 uur.
 
Ongelooflijk prachtig wat je er van hebt gemaakt, OOTB dan nog wel :O
Hier is alvast een Applaus op zijn plaats...
Ik ben natuurlijk ook wel benieuwd naar de grilles welke je nog gaat maken ;)
 
Zeer knap werk tot nu.
Ben benieuwd naar het allerlaatste eindresultaat.
 
Dank jullie wel heren administrators.


641. Ik moet een half uurtje wachten totdat de (op wachttijd na perfecte) gele Gator Glue gedroogd is, dus maar even een update om de tijd nuttig te gebruiken.

Het wegbreken van de roosterdelen van de grilles en het strak maken van de frames kostte ongeveer anderhalf uur. De linker grille was op zoveel plekken gelijmd dat die er met weinig moeite en in diverse stukjes uit kwam.

Met deze dryfit wil ik een zo perfect mogelijk passend paar grilles!

28659154313_9b5ab99b27_b.jpg

642. Twee kopspelden worden met een kniptang op maat gebracht en met gele Gator Glue op de frames bevestigd. Dit zijn de middelste spijlen.

29201193061_cbd1ea0742_b.jpg

643. Toevallig zijn deze kopspelden precies groot genoeg om niet alleen de spijlen voor te stellen maar ook om te fungeren als 'voelermaten' voor de ruimte tussen de spijlen. Dus als de middelste spijl goed vast zit (na een half uur drogen), worden twee nieuwe spelden op maat geknipt en in positie gelijmd, met in Blu Tack staande kopspelden als 'spacers'.

29201192331_7b82ecb157_b.jpg

Totaal bestede tijd: 158 uur.
 
644. Weer even drogen, dus weer een update. De rechter grille is klaar wat horizontale spijlen betreft. Nu de linker grille nog, dan spuiten en bevestigen...

28992539740_136a60233a_b.jpg

Totaal bestede tijd: 158.5 uur.
 
Wel wel wat een geduld , deze heer heeft een echte passie voor modelbouw , man wat mooi
Nu moet ik zeggen met de grilles vooraan dat het beter is want de chauffeurskant die was niet mooi maar Roy die laat de moed niet zakken en gaat gewoon door tot het einde , en beste collega's dat siert hem wel he ?
deze bouw heeft wel enig bloed en tranen ( figuurlijk ) gekost maar op het einde loont het zich toch
Roy proficiat
marc
 
Roy het is misschien ongepast als leek maar het klopt niet en vind dit persoonlijk niet mooi sorry .
gedurfd wil ik dit idee naar voor schuiven.
Het is maar een idee waar je iets beter kan op vinden
attachment.php
attachment.php
]
 
Het blijft me verbazen hoe je te werk gaat.Het is dan ook een plezier uw topic te volgen.Ik heb zojuist eens gekeken hoeveel uw topic al bekeken is en dat is nu voor de moment 9961 maal.Dus uw werk word wel veel bekeken.Maar het is dan ook topwerk wat je hier laat zien.
Marc S
 
Als ik de foto welke Pascal gepost heeft vergelijk met wat Revell blijkbaar uitgebracht heeft dan zit er wel verschil tussen.
Dus nu ligt de keuze bij Roy: bouw ik de kit na of ga ik voor de werkelijkheid?
Vermits Roy steeds door de hele bouw getracht heeft om OOB te bouwen en nu ook die slechte kit grille wil herbouwen denk ik dat hij ok zit maar, en daar geef ik Pascal dan gelijk in, als je dan toch de werkelijkheid wil nabouwen dan zit ie fout.

Persoonlijke mening: de kit is OOB gebouwd met een wereld van tijd besteed aan verfijning en dus zou ik opteren om de grille zoals geleverd in de kit te herbouwen. Op die manier toon je beter aan wat je met geduld en passie kan bekomen bij het bouwen van een standaard kit.
 
Ja en vergeet te zeggen dat dit de bmw is van Elvis Presley in Duitsland tijdens legerdienst en ik vind juist op google dat die nu opgemaakt is en daarmee is de topic nog meer geslaagd.
Top Roy.
 
Drie geweldige reacties!


@Marc v. N.: toffe reactie; inderdaad was de grille aan chauffeurskant niet meer mooi en hij fungeerde vooral nog als doorn in mijn oog. Ik ben blij te zien dat het extra werk gewaardeerd wordt.

@Marc S.: dank je wel Marc, ik ben blij met de vele views; bekijk ze echter wel in verhouding tot de 451 posts die tot heden al zijn geschreven (andere topics komen vaak niet verder dan 100 posts) en dat Google hier zodoende ook vaker kijkt om de pagina te indexeren (immers, de pagina wordt vaak geactualiseerd).

@Pascal: je reactie heeft mij positief verrast! Ik zal eens een kijkje in mijn gedachten geven wat mijn beleving van dit forum betreft en hoe jij die met een post als die welke je hebt geplaatst ten positieve beïnvloedt.

Ik vind het forum gezellig, vooral de ledendagen. Maar de laatste tijd heb ik me ook behoorlijk geërgerd aan dingen die ik eerder al zag maar die me steeds meer opvallen. Anderen zullen het niet zien of er zich weinig van aantrekken (of zeggen: ieder doet toch gewoon waar hij zin in heeft, wat zeur je) maar ik zit aan mijn eigen gedachten vastgeketend. Voorbeelden, zonder daarbij een discussie te willen starten: 1) Er wordt relatief weinig gereageerd in bouwtopics. Ik heb dit al vaker geschreven. Mensen doen moeite om hun bouw te voorzien van foto's en tekst, maar de meeste forumbezoekers reageren daar niet op en vinden het interessanter om te praten over beurzen, nieuw gekochte modellen, verjaardagen en het weer. Ik klaag niet over een gebrek aan belangstelling in dit topic, want die was er in voldoende mate, maar heb het over andere bouwverslagen.

Er zijn ook steeds meer forumleden die alleen maar oog hebben voor hun eigen verslagen en nooit reageren in andermans topics. Hoewel dit ook niet hoeft, benadeelt het de sfeer op een forum (althans zo zie ik het). En 2) Er is te weinig opbouwende kritiek op elkaars bouw. Het is een beetje de Vlaamse mentaliteit (op zich een heel positieve eigenschap, beter dan bij het vaak venijnige Modelbrouwers, laat ik daar helder over zijn!), waarbij men een ander niet wil kwetsen, maar zo help je elkaar niet vooruit. Tegenargumenten als 'het gaat erom dat je zelf tevreden bent' en 'ieder zijn eigen tempo' overtuigen mij niet. Ik heb hier al het nodige over gezegd en zal niet in herhaling treden. Wel zal ik eerlijk zeggen dat sommige bouwprojecten op dit forum echt van een behoorlijk 'voor verbetering vatbaar' niveau zijn, om het eens voorzichtig uit te drukken. In het verlengde van dit punt, vind ik het dan ridicuul, contraproductief en beledigend voor de bouwer dat er dan een overload aan complimentjes komt. Beledigend, omdat we hier geen kinderen zijn en niet hoeven te worden gepaternaliseerd. Ridicuul, omdat het gebrek aan visueel succes in een bouw soms recht evenredig loopt aan de intensiteit van de gegeven complimenten. En contraproductief, omdat de bouwer én er niet van leert én denkt dat hij op de goede weg is; terwijl ik zeker weet dat er achter zijn rug om iets anders wordt gezegd.

Vanzelfsprekend is het zo, dat sommige bouwers niet verder kúnnen en andere niet verder wíllen. En sommige bouwers hebben niet de materialen ter beschikking om optimaal te kunnen scratchen bijvoorbeeld. Of niet de financiële middelen. Een oplossing om die gevallen in reacties goed te kunnen benaderen is, wanneer de bouwer in zijn openingspost vertelt wat voor reacties hij graag zou willen. Wil hij kritiek? Kritiek op macro-niveau alleen, of ook op micro-niveau? Hoeveel ervaring heeft de bouwer? Hoeveel geld wil hij maximaal aan deze bouw besteden wat materiaal betreft? Et cetera. Maar dit voorstel is door het forum niet opgepikt. In nieuw te starten bouwtopics zou je dit bijvoorbeeld als template kunnen zetten die door de topicstarter alleen nog maar hoeft te worden ingevuld als een soort formuliertje, ik heb hier ook al een voorstel voor gedaan; helaas is hier niets mee gedaan en weten we niet wat de starter van een bouwtopic van de forumleden verwacht (op een enkele bouw na, bijvoorbeeld die van Pascal... ik heb hem recht toe recht aan gevraagd wat hij van mijn en andermans reacties verwachtte en ik kreeg daar een eerlijk antwoord op, vervolgens gaf ik dan ook een eerlijk antwoord).

Dus blijven we dobberen met 'prachtige bouw' en 'ik ben groot fan' en dergelijke, aan welke reacties je niet kunt zien wat de werkelijke mening is van de mensen. Het enige, en werkelijk enige, wat je hier aan hebt dat de bouwer motivatie krijgt om verder te gaan. Dat is dan een kortetermijnsverdienste, want volgens mij krijgen de meeste bouwers echt blijvende motivatie als hun kwaliteit blijft groeien en als ze merken dat mensen ook gemeend enthousiast zijn.

Dan zijn er nog verschillende manieren om je punt te maken. Afbrekende kritiek en opbouwende kritiek. Ik denk dat met wat tact, iedereen de verbale kwaliteiten zou kunnen kweken om aanvaardbare opbouwende kritiek te geven.

De laatste weken heb ik mij behoorlijk geërgerd aan bovengenoemde punten en om die reden las ik, na afronding van dit topic, zoals mijn gevoel nu is, een pauze in op dit forum; behalve wat betreft de ledendag betreft, daar heb ik veel zin in want om de een of andere reden kan daar wel in eerlijkheid worden gesproken over modelbouw en elkaars verworvenheden. Ik kan achteraf zeggen dat Erwin en Silenoz me, door hun eerdere kritiek over de stoelen, hebben aangezet dit topic te vervolgen want ik zag het eigenlijk niet meer zitten. Daar kreeg ik dus een boost van. Maar na afronding van dit topic zal ik tot nader order minder actief zijn op het forum. Ik weet dat sommigen daar blij mee zijn en vermoed anderen wat minder.

Zo heb ik het kader geschetst waarbinnen ik kan terugkomende op jouw punt. Zoals je inmiddels begrijpt, vind ik het tof dat je niet alleen zegt dat het niet realistisch is, of dat je een voorstel doet hoe ik het zou kunnen verbeteren, maar dat je daarnaast ook durft te zeggen dat je het niet mooi vindt. Ik kan niet anders zeggen dat dit me ook weer energie geeft en extra motivatie om het de volgende keer beter te doen.

En normaal gesproken zou ik het ook aanpassen conform jouw tekening. Je hebt namelijk gelijk. Ongepaste reactie? Totaal niet, je hebt alle recht om iets wat je signaleert te benoemen. Zoals gezegd, dat is zelfs beter en het is een verfrissing op dit forum.

In alle gevallen behalve dit, zou ik je suggestie volgen. Je weet inmiddels dat ik redelijk ver ga om voor elkaar te krijgen hoe ik het graag wil (in deze bouw vooral het maken van de laklaag met de vermaledijde Faskolor-verf en, in mindere mate, het aanpassen van de stoeltjes; voor een extreem geval zie dit topic waarbij ik op 13 verschillende manieren probeerde louvres na te maken. De 14e manier volgt na afronding van de BMW-bouw, ik ga proberen de louvres te photo etchen. Uiteindelijk moet en zal het goed zijn).

De reden dat ik in dit geval blijf bij de grille zoals ik die heb gemaakt is, dat de dikte van de kopspelden te vergelijken is met die van de spijlen in de Revell-grilles en dat ook de afstand tussen de spijlen vergelijkbaar is. Uitgangspunt blijft dat deze bouw uiterlijk als 'out of the box' zou moeten kunnen gelden. Zou ik het mooi willen doen, zou ik in plaats van 3+2 spijlen 6+2 spijlen maken zoals jij het aangeeft, en dan proberen de gaatjes te boren (hoewel dat wel een héél lastige methode is). Maar ik wil het dus bewust niet mooier maken dan hoe het was.

Hartelijk dank voor het eerlijk delen van je gedachten dus. Alleen daar kan ik als modelbouwer mee vooruit komen. Groot compliment!
 
O ik zie nu dat er nog twee reacties bij waren gekomen.

@Erwin: precies mijn gedachten, ik kan er niets aan toevoegen.

@Pascal: ja die is werkelijk prachtig geworden. Marc (Coachke) had er al foto's van getoond hier, voor een link met foto's van het gerestaureerde model klikke men hier. Hij is ontzagwekkend mooi geworden.
 
645. Ik heb weer wat droogtijd, dus nog een korte update. Nadat de vijf spijlen van het rooster gedroogd zijn, worden ze aan de randen nog met een héél klein beetje gele Gator Glue toebedekt. Niet te veel, want Gator Glue die in meer dan een oppervlaktelaagje wordt aangebracht (een druppel bijvoorbeeld) zet uit.

28671459624_5dd03b6a3a_b.jpg

646. Ik heb gisteren bij Aviation Megastore een display case gekocht voor de BMW. De kwaliteit is niet geweldig maar hij doet wat 'ie moet doen, de BMW stofvrij houden. Ik ga straks de body nog een keer goed schoonmaken en dan een lichte verwering toepassen op de carrosserie. Over een maand of wat stofvrij of schoon maken van het model zou die verwering meteen grotendeels ongedaan maken en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

De display case heeft ongeveer ook dezelfde breedte en lengte als een diorama waarin ik de BMW mogelijk wil plaatsen. Ik moet wel nog eens bekijken of ik dat diorama wel überhaupt wil bouwen (=of ik niet meer zin heb om terug te gaan naar het Heiligenbeil-dio) maar tot dat moment zal de display case goed dienst kunnen doen. Het is een exemplaar gemaakt door Trumpeter en heeft een oppervlakte van 31,6 x 27,6 centimeter (hoogte: 13,6 centimeter).

29294313315_4099f530d5_b.jpg

Totaal bestede tijd: 159 uur.
 
Wow Roy, dat is een serieuze polemiek die je daar gegeven hebt.
Ik kan je er wel grotendeels in volgen en begrijp je frustratie want er gaat dikwijls veel tijd en energie verloren in niet bouw gerelateerde topics maar ja, de mensen zijn hier vriendelijk en een lief of aanmoedigend woord is vlug gegeven.

Blij te lezen dat de bouw zo goed als afgewerkt is en wat dat dio betreft, tja, dat voel je wel als het begint te jeuken he.
Misschien niet slecht om weer eens iets anders te bouwen dat niet OOB is. Verandering van spijs doet eten en dat is in onze hobby niet anders.
 
Yep het is een behoorlijke uiteenzetting. Ik twijfelde of ik dit in een nieuw topic op het forum zou schrijven of enkel een PM aan de administrators. Ik was nog aan het bedenken hoe een en ander te formuleren, toen Pascal mij een perfecte opening gaf om het in onderhavig topic te plaatsen. Het zit me al lange tijd dwars en de laatste weken in verhoogde mate, vandaar de toon en pauze-keuze.

Je hebt zeker gelijk dat de forumleden meelevend zijn op persoonlijk vlak en op niet-modelbouwgerelateerde gebieden. Ik wil dat ook niet afkraken; ook ben ik overtuigd van de goede bedoelingen als mensen aanmoedigende complimentjes geven, maar du moment dat dit de teneur van forumcommunicatie wordt mis je als forum wat naar mijn idee een van zijn belangrijkste doelen is: educatie en bevordering van de ontwikkeling van het technisch niveau van de forumleden. Andere doelen zijn showcase en het bespreken van niet puur-modelbouwgerelateerde zaken. Gezellig babbelen dus... en daar is niets op tegen. Maar ik zie dat momenteel bij wijze van spreken als hoofdbezigheid van de forumleden, waarbij modelbouw op een tweede plek komt. Een lief en aanmoedigend woord zoals jij het zegt, zou naar mijn idee best eens wat vaker mogen in een bouwtopic om iemand in zijn werkzaamheden te stimuleren.

Dus, voor ieder wie in mijn vorige post een persoonlijk verwijt las, dat is niet de bedoeling. Zie het als verbeterpunten, vanuit mijn perspectief. Maar misschien sta ik er wel alleen in, ik heb geen peiling gehouden dus wie weet denkt iedereen 'waar heeft die kerel het nu weer over'...

--###--

Wat dio betreft, daar bedoel je op het Heiligenbeil-dio neem ik aan? Ja dat begint echt wel te kriebelen, het priegelen etc. waarbij ik weer spul 'mag' toevoegen. OOB was leuk voor een keer maar eerlijk gezegd duurt het me toch nog veel te lang (ik had gehoopt dat ik het model binnen 100 uur klaar zou hebben) dus dan kan ik maar beter het scratchwerk erbij doen ook. Alleen is altijd de vraag, waar hou je op met scratchen... tot hoever ga je...


647. Dryfit gaat goed! Niet verwacht, wel mooi meegenomen.

29009059430_7c0964302f_b.jpg

648. En de 'verticale' spijlen:

28676406963_4d12e064cb_b.jpg

Ik had nog wat geprobeerd met week gemaakt plastic (met liquid poly) maar die pogingen mogen gerust vergeten worden.

Totaal bestede tijd: 159.5 uur.
 
Beste Roy ik vind het erg dat je er zo over denkt , misschien heb je gelijk en inderdaad word er gemakkelijk " 't is goed of 't is knap " gezegd ( geschreven ), maar zoals je ook aangeeft zijn er bepaalde leden die niet graag kwetsen dat ligt grotendeels in onze opvoeding in Belgie niet dat het een verschoning is dat niet , k begrijp het ook dat we op deze manier verkeerd bezig zijn , maar het zit er in Vlaanderen zo ingeburgerd en sommige ( ik onder andere ) dat ik iemand zou kunnen kwetsen en ik voel me hier zo goed op dit forum dat ik liever dat dan niet zeg of schrijf , ik heb nu wel een andere manier misschien ook weer niet de juiste , maar in het werkelijke leven heeft dat bij toch vruchten afgeworpen , een klein voorbeeldje toen ik nog werkte had ik verschillende stagairs en op een keer heeft de jongen een wiel laten los staan , ik ga er mee rijden en voel dat er iets niet klopt .
Nu kon ik 2 dingen doen , de eerste is het aan de grote klok hangen zodanig dat die jongen serieus voor schut stond , ik heb voor de tweede manier genomen en hem appart geroepen en hem dat wiel zelf laten vast zetten en hem de boodschap gegeven van " maat 1 x ok dit blijft onder ons maar geen tweede maal " de jongen voelde direct dat hij een fout begaan had en zal deze verwittiging nog lang herinneren , dan dat hij voor de hele zaak voor schut staat dat kweekt een soort van haat of woede
Nu gelukkig is dat hier niet de mensen zijn hier geweldig en kunnen iets hebben , maar als ik iets opmerk dat me niet aanstaat zal ik het in een pb sturen en dan kan de persoon ook weer twee dingen doen het verhelpen of zeggen foert het blijft zo , zo Roy begrijp je wat ik ermee bedoel
Nu ik probeer toch wel eerlijk te zijn maar niet kwetsend
Ik probeer altijd te doen wat jullie van mij verwachten al is het soms niet makkelijk of meer waarschijnlijker vergeet ik het gewoon zonder dat ik iemand wil kwetsen
En beste Roy als je een time-out neemt hoop ik dat ik u snel terug mag verwelkomen , want wij bouwers hier zullen uw raad echt missen zeker ik mijn bondgenoot in de autowereld hier
Maar weet ook Roy dat er toch weer een paar nieuwe gasten zijn bijgekomen die geen weet hebben van hoe het zou moeten in het begin van een topic
Roy ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoelde he
grt
marc
 
De gril ziet er goed uit.
Spijtig dat de origine de stevigheid verloren hebben met ze aan te passen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan