Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Inleiding
De BMW 507 wordt gezien als één van de mooiste klassieke auto's ooit gebouwd. Bijna unaniem wordt hij beschouwd als de visueel meest geslaagde BMW. Van 1956 tot 1959 zijn er maar 254 verkocht, waarvan er nog een stuk of 230 over zijn. Overgebleven exemplaren zijn onbetaalbaar. Het verkoopfiasco (BMW had gehoopt op veel grotere omzet) zorgde ervoor dat BMW eind jaren '50 bijna failliet ging.

De bouw
Zoals in dit topic uitgelegd, ga ik proberen dit model volledig uit de doos te bouwen. Zoals zwijgen vaak veel moeilijker is dan spreken, is weglaten in de modelbouw vaak veel moeilijker dan scratchen. Geen bougiekabels, geen gordels, geen verbeterde ophanging, etc. Om het concreet te houden, stel ik mezelf de regel: plastic weghalen mag, plastic of metaal toevoegen niet. Dus ik ga wel de uitlaten uitboren en de V-snaren bijvijlen bijvoorbeeld.

Ik zal dit topic, zoals altijd, vrij basic schrijven zodat beginnende modelbouwers er wellicht iets van kunnen opsteken. Mijn fouten zal ik beschrijven (dat ze komen is zeker) net als een aantal basistechnieken.

25384850132_a5e01b115e_b.jpg

1. Dit is de inhoud van de doos; alles netjes in plastic hoesjes. Rubberen bandjes, mooie decals.

25410504141_060b729671_b.jpg

2. Als je de twee helften van het blok tegen elkaar zet, is er natuurlijk een grote naad te zien. Maar in plaats van te vullen en strak te maken, is het altijd een goed idee om te bezien of de naadjes verderop in de bouw niet zullen worden opgevuld door andere onderdeeltjes, zoals koppen of kleppendeksels. Ik kom daar later dus op terug.

24876585943_fed4d242fb_b.jpg

3. Onderdelen die erg lijken op andere, worden genummerd. Hier een van de twee koppen.

25477192656_89735be8ff_b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
succes ermee
het is idd een mooi model van BMW
 
Veel plezier ermee Roy.
 
Deze heb ik ooit aan mijn baas gegeven voor de opening van de nieuwe zaak ( die-cast 1/16 ) mooi op een mooie plant ik heb de auto nooit meer terug gezien op mijn werk ik denk dat ergens in een glazen kast beland is zonde maar hij is weg
Ik hoop dat hij mooi zal worden u kennende zal dat wel lukken ( ben er vrij zeker van )
Ik volg met volle aandacht
Marc
 
@Jordi, @Camaro en @Marc: bedankt voor de aanmoedigingen.

@Marc: dat is een mooi cadeau. Een 1/16 of 1/18 heeft toch net wat meer cachet dan een 1/24 model, vind ik altijd.


4. Hier het blok in dryfit met diverse motoronderdelen bevestigd (de onderdeeltjes moeten hier en daar nog strak gemaakt worden, maar zijn gemiddeld voor 80% goed).

Alle oorspronkelijke naadjes behalve één zijn uit het zicht geraakt door andere onderdeeltjes. De enige drie onderdeeltjes die ik niet heb toegevoegd zijn de twee V-snaardelen en de fan van de radiateur. De reden daarvoor is dat ik de V-snaren wil bijvijlen om ze tot een realistischere dikte te krijgen en dat doe ik liever terwijl ze nog aan de gietramen vast zitten.

24879260874_e2a1a33058_b.jpg

5. Hier is de enige overgebleven gietnaad.

24883092133_95cc85c352_b.jpg

6. Om te kijken of ik niet alsnog overbodig werk doe door het laatste gietnaadje te vullen, dryfit ik de motor aan het chassis (zie foto hieronder). Motor zekerheidshalve helemaal naar voren geschoven. Zo te zien zal er toch nog wel iets te zien blijven, dus ik ga het naadje zekerheidshalve bewerken. Bijkomstig voordeel van steeds maar dryfitten (en zo vroeg al) is dat je nu eventuele problemen al kunt spotten. Beter nu dan straks als alles in de grondverf (of nog erger: in de eindlak) staat. Dit is ook de reden dat ik carrosserie en andere body-delen pas ga spuiten als ik zeker weet dat er niets aan hoeft te worden bijgeschaafd. Vooral bij de motorkap kan dat nogal eens een probleem geven omdat die bijv. tegen de luchtfilters aan kan komen.


Toelichting: plaatwerk van een auto is gemiddeld 0,8 millimeter dik (je leest het goed, niet 0,8 centimeter maar 0,8 millimeter). Op schaal 1/24 wordt dat 0,03 millimeter dik. Je kunt dat op schaal niet goed nabootsen omdat de stevigheid verloren gaat. Stel je voor dat je een motorkap hebt van niet 0,8mm. maar 24 keer zo dik, dus bijna 2 centimeter dik. Stel daarnaast dat je luchtfilters net iets te groot zijn. Bij zo'n slanke, lage auto wordt er toch al tegen de grenzen van het mogelijke aan ontworpen en dergelijke marges zijn niet ingecalculeerd. De motorkap zal dus niet sluiten. Daar ben ik bij dit model dus een beetje bang voor; zeker als er ook nog eens een paar lagen verf overheen komen (voegt weer dikte toe) denk ik dat de motorkap niet goed zal sluiten. Ik vermoed dus dat ik flink zal moeten gaan schuren aan de onderkant van de motorkap. Pas als ik zeker weet dat alles past, ga ik de bodydelen in de grondverf zetten.

25214190430_522d05b2c3_b.jpg

Totaal bestede tijd: 1 uur
 
Veel plezier Roy met Snowy White ;)
 
Dank jullie wel Tourpretendent en PeiperJ... maar:

7. Waarschijnlijk wordt hij bij nader inzien toch maar niet wit. De pasvorm van de motorkap is, naar 1991-Revellmaatstaven goed, maar de kiertjes zijn niet egaal qua breedte. Dit zal met een donkere kleur veel minder opvallen dan met wit. Ik zal dan toch nog eens moeten bezien welke kleur beter is. Zwart misschien, of een bepaald type groen dat ik ergens online bij een BMW 507 zag.

25497775336_048642ea34_b.jpg

Weer een uitstekend voorbeeld van waarom dryfitten zo belangrijk is. Hier leidt het er zelfs toe dat de auto een andere kleur krijgt dan tevoren gedacht!

8. De bovenstaande foto geeft overigens ook weer dat mijn verwachting over krapheid in de motorruimte (nu al) uitkomt. De motorkap drukt hier tegen het voorste luchtfilter aan en dat is nog zonder enige laag verf. Waarschijnlijk moet dus inderdaad de onderkant van de motorkap worden bijgeschuurd, eventueel in combinatie met een kleine verlaging van de ligging van het blok (=motorsteunen beetje uitvijlen) en/of kleine inkrimping van de hoogte van de filters. Ik zal hier foto's voor moeten raadplegen, maar het komt wel goed. Dit zijn lichte ingrepen die bovendien passen bij de doelstelling van deze bouw ('wel weghalen, niet toevoegen').

Wanneer ik het in dit topic heb over 'voorste', doel ik op het luchtfilter dat het dichtste bij de voorkant van de auto zit. 'Links' betekent bestuurderskant. Het is goed dit ook voor andere bouwtopics te onthouden, want zo wordt een positie in een auto standaard beschreven. Op het forum komen daar nogal eens vragen over, vandaar deze opmerking.

Hier zie je hoe hoog het voorste luchtfilter nu komt:

25497775236_5d5e608119_b.jpg

9. Het ziet er naar uit dat de buitenkant van de body pas kan worden gespoten als alles op z'n plek zit. Twee redenen: 1) Het plastic moet met enige kracht uit elkaar worden getrokken om het over het chassis heen te zetten. Daarbij zouden er barstjes of craquelé in de lak kunnen ontstaan en dat risico wil ik voorkomen; 2) Er moeten eerst twee onderdelen met elkaar verbonden worden en vervolgens gevuld en strak gemaakt worden, alvorens er gespoten kan worden: de carrosserie en het T-stuk waar de grille in zal worden geplaatst. Dit is goed zien op de volgende foto.

25431135071_3c616ae921_b.jpg

Totaal bestede tijd: 1 uur
 
Ja , ik denk dat Revell er vanuit gaat dat hun modellen bij goede modelbouwers terecht komen .
Prachtige oldtimer ! Ik verwacht dan ook een prachtig resultaat ! :)
 
Fijn om te volgen. Nu kan ik eens zien hoe je een modelautootje maakt en hoe je eraan begint. Heb een golfke (revell) staan om te maken, vooral om met de airbrush te leren. Ook heb ik een oude camarro z28 van monogram die gevonden heb bij schoonvader. Die was al begonnen en er ontbreken wat stukken De ramen. Heb ik al volledig gedemonteerd. Die word een barnfind. Dus ik volg met grote belangstelling.
 
Enigszinds wel blij dat je het niet in het wit gaat doen. Op internet staan veel mooie voorbeelden van donkere kleuren zoals inderdaad zwart maar ook grijs, donkergrijs... Zelfs bordeaux.
Keuze genoeg dus. Zero Paints heeft onlangs enkele BMW kleuren uitgebracht voor de nieuwe BMW I8 kit die Revell heeft uitgebracht.
Misschien is dat ook nog een optie.

Wat het spuiten betreft, dat kan volgens mij best wel zonder dat alles gemonteerd moet worden. Het is meestal wel zo dat de body heel moeilijk over het chassis past maar met wat wringen komt dat meestal wel goed.
En als je je verf genoeg tijd geeft om uit te harden, zou er geen verf mogen afspringen bij het monteren ook.
Ik denk dat je anders wel heel veel moet gaan afplakken om tot een mooi resultaat te komen.
Maar anderzijds, als jij denkt dat dat kan, hou ik je zeker niet tegen.

Veel succes in ieder geval en laat ons hopen, dat die veel te kleine motorkap, het enige minpuntje is in deze kit.
 
@Michiel: dank je wel, ik zal proberen de basis goed te krijgen. Natuurlijk is er tussen het Revell van nu en het Revell van 1991 wel een groot verschil. En eerlijk gezegd vind ik de kit er tot nu toe redelijk goed uitzien (op wat flash na).

@rvk: ik ben bepaald niet het lichtend baken op dit forum wat automobielmodelbouw betreft, maar ben des te vereerder dat je dit topic gaat volgen om je kennis te controleren en misschien op sommige punten aan te vullen. Er zijn zoveel goede modelbouwers hier actief dat als ik er vijftien zou noemen, ik er vijftien zou vergeten. Talentvolle mannen als Rebelish en Rocknrolla die zich bijvoorbeeld bezig houden met rallye, admin Camaro die zich bezig houdt met... onder andere, hoe kan het ook anders, Chevrolets Camaro (bekijk zijn topics zeker eens); maar ook iemand als Coachke die zich al heeft gewaagd aan de Volkswagen Golf. Als ik de strekking van zijn topic goed heb begrepen is dat een prachtige kit die goed in elkaar steekt (ook echt een nieuwe kit van Revell, sommige kits worden opnieuw uitgebracht als dezelfde gietramen in een nieuwe doos) maar de Golf is splinternieuw. Kijk voor je begint zeker eens Coachke's topic door, met zoals altijd veel informatie en beschrijvingen van technieken. Dit is zeker van waarde voor als je zelf de Golf gaat maken.

Persoonlijk ben ik dus zeker niet bij uitstek een autobouwer maar wat mijn topic wellicht wel de moeite waard maakt voor jou als modelbouwer met nog geen tientallen modellen achter je naam, is dat ik meestal vrij uitvoerig uitleg wat ik doe. Voor de experts (die zo beleefd zijn om mijn topics vaak toch te volgen, zie hierboven al een aantal antwoordenden) is het misschien niet altijd even spannend, maar ik probeer steeds ook de basisdingen aan te tippen hier en daar. Eigenlijk gewoon omdat ik dat leuk vind. Nu ik bij de BMW niets ga scratchen, blijft er niet veel anders over om over te schrijven dan de basisdingen, en nu ik weet dat je dit volgt zal ik extra goed mijn best doen.

@Rocknrolla: ik geloof dat ook anderen blij zijn dat ik 'm niet in het wit ga doen. De motorkap is niet zo heel slecht passend trouwens hoor, de eerdere foto geeft een wat vertekend beeld omdat het luchtfilter de kap iets omhoog duwt. Hier een betere foto:

25421070312_c3aa629a59_b.jpg

Mij gaat het vooral om de (korte) spleetjes nabij de rode pijlen. Die zijn ontsierend, zeker in het wit omdat wit met donkere schaduwen zo vloekt. Ik ga eens goed kijken naar de verschillende kleurmogelijkheden voor dit autotype. Dank voor de Zero paints-tip, misschien dat ik zoiets ga doen maar de kans bestaat ook dat ik gewoon met enamel ga werken en dan wat glossy vernis erdoorheen voor de glans (hopelijk dat ik nu niet vloek in de kerk, ik weet dat enamel niet vaak wordt gebruikt bij modelauto's spuiten)...

Wat betreft de twee redenen om achteraf te spuiten: oké met dat eerste heb ik zelf geen ervaring maar als jij dat zo zegt valt die reden af. Tweede reden blijft, zie foto 9; dat zal eerst gelijmd, gevuld en strak gemaakt moeten worden alvorens er gespoten kan worden. Ik maak me niet teveel zorgen over het afplakwerk; zodra er gespoten kan worden zal ik dat ook doen dus er hoeven bijv. geen assen of wielen te worden afgeplakt etc.

Merci voor alle aanmoedigingen weer!
 
Het is een pracht model en verdiend het om goed te worden gebouwd.Ik weet zeker dat je het probleempje gaat oplossen,Dit gaat je zeker niet tegenhouden me dunkt. Er is inderdaad een verschil met nu en de negentiger jaren qua Revell,klopt helemaal daar ik er heel wat ervaring in heb,gezien het feit ik meest Revell aanschaf,Ik zou zeggen laat je gaan en alles komt goed.
 
Merci Patje voor het volgen en voor de aansporing.

10. Een lastig en tijdrovend klusje is het bijwerken van de V-snaar. Het gietsel is slordig, heeft flash en is te dik. Gebruikte materialen: scherp mes, micro-zaagje van RB Productions, schuurpapiertje, schuurstick (gewoon van de drogist) en een tweetal modelbouwvijltjes. Hoe het was:

25258882270_8e48e6e377_b.jpg

11. Flash is verwijderd en een van de drie snaarstukken is bijgewerkt.

24923969904_68989b1b3e_b.jpg

12. En zo werd het.

24927774423_6d635178fc_b.jpg

Het bijwerken van dit stukje kostte ongeveer anderhalf uur. Sneller gaat het wanneer je de poelies schoonschuurt, de snaren weghaalt en vervangt door een stuk Evergreen strip. Wil je dat goed doen, dan kost het overigens toch nog wel wat tijd.

Doe je het zoals ik hierboven laat zien, wees dan heel voorzichtig en geduldig. Niets forceren, anders breekt het makkelijk af. Als je de eerste en laatste foto met elkaar vergelijkt, zie je dat een beetje TLC toch wel een behoorlijk verschil kan maken.

Zie hier het origineel:

MVC-015X.jpg

(copyright Doctorelectrode.com, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Totaal bestede tijd: 3 uur
 
Zo Roy er is heel wat werk aan het reinigen van de onderdelen merk ik op,wat overigens steeds zo was toen he,Als je kijkt naar de laatste foto dan ziet het blok er klein uit. Toch is het een best krachtige motor. Uiteraard zijn de technieken veranderd door de jaren heen en ook motor blokken veranderden,wat tot nu toe nog steeds gebeurd. Dergelijke oldtimer is een plezier om te bouwen al is er heel wat werk aan,en zo te zien gaat dit goed.Maar zo kennen we jou nu eenmaal.
Alles word netjes uitgelegd en dat maakt een topic leerzaam en leuk om volgen.
 
Amai , bij die laatste foto :wow:was ik even op het verkeerde been gezet (1 millisec) :laugh:
 
@Doomwad: dank voor je opmerkingen. Inderdaad niet zo'n erg grote motor (maar hij moest dan ook in zo'n lage auto passen) met redelijke prestaties. De auto was bedoeld als tussenweg voor de exclusieve Mercedes 300SL en de wat mindere goden van Jaguar en zo.

@Rocknrolla: merci.

@Michiel: lol


13. Het kost moeite, maar het resultaat maakt veel goed.

25621355415_2b958c47d0_c.jpg

14. Er moet nog wel afgewerkt worden, maar het schuurwerk is voor 95% klaar.

24994632273_609c7bdfce_c.jpg

Totaal bestede tijd: 4 uur
 
15. Als je nog eens goed naar de foto van het origineel blok kijkt, zie je dat de dynamo (de cilinder waar de bovenste poelie aan vast zit) en het vulstuk ernaast, zwartkleurig, los van elkaar staan.

MVC-015X.jpg

Revell heeft ze echter aan elkaar vast gegoten. Ik zaag het vulstuk los, om twee redenen: 1) dan kan ik het vulstuk mooi apart zwart schilderen; en 2) het is realistischer, zoals op de foto te zien. Het loszagen van het onderdeel gaat, mits behoedzaam, vrij gemakkelijk met een microzaagje van RB Productions.

25379611730_2fdb396171_c.jpg

16. Met grote zorg wordt vervolgens de dynamo in cilindervorm gezaagd, gevijld en geschuurd. Dit duurt ongeveer een half uur. Ik weet inmiddels ook welke kleuren het blok gaat krijgen en het is niet zo exotisch zoals Revell het bedacht heeft. Vooral aluminiumkleurig, zoals op de foto van het origineel te zien. Daarover in een volgende update meer.

25561733372_be6176bc81_c.jpg

Totaal bestede tijd: 4 uur
 
Roy dat komt omdat BMW in die tijd al aluminium blokken gebruikte , daarna niet meer vandaar dat zilveren kleur
Ik wil nu niet lastig doen hoor maar aan de andere zijde van de motorzit die dynamo op een scharnierend punt en dat latje diende om de spanning te regelen van de v-snaar , maar je ziet dat moeilijk omdat het ook in zilver is
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan