Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Roy,

Ik heb in stilte je bouwverslag gevolgd.
Als beginneling in de modelbouw sta ik uiteraard bewonderend te kijken naar het resultaat, maar nog bijna meer naar de bijna maniakale (POSITIEF bedoeld!!) zin voor detail en precisie die zowel doorheen de bouw als doorheen het zeer interessante bouwverslag blijkt. Een mooie inspiratiebron, maar eveneens een beetje overdonderend ! Eenzelfde gevoel krijg ik als ik het bouwverslag over het atoomkanon lees : amaai, moet ik daar ook ooit geraken ?!?

Groetjes,
Daniel
 
Eidfoto's zijn gepost :)

......: amaai, moet ik daar ook ooit geraken ?!?

Hier wil ik even op reageren voor de beginnende modelbouwers.
Het is geen kwestie van moeten :nowink:
Het is eerder een kwestie van wanneer ga ik daar geraken?

En dat ligt volledig in je eigen handen ;)
De ene legt de lat voor zichzelf vlugger hoger dan de andere, en daar is niets mis mee, zolang je zelf plezier beleefd in de hobby, dan zie je jezelf wel evolueren met de tijd... En voor je het weet heb je een gelijkaardig model zelf gemaakt :))
 
Ongelooflijk wat je hier hebt neergezet.ik heb er gewoon geen woorden voor.Als beginnend bouwer valt je mond gewoon open.Prachtige details met een zeer goede en duidelijke uitleg.Echt een goede leerschool.
Marc S
 
@Xavier: dank voor de aanpassing en plaatsing!

@Daniel: ik volg op mijn beurt met veel bewondering jouw bouwtopic, daar stop je toch ook veel details en energie in en ik leer er van. Het is ontzettend knap hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt.

Ik hoop dat mijn bouwverslag niet in enigerlei mate bij iemand demotiverend werkt, dan zou het zijn doel voorbij schieten. In dit topic worden geduld, doorzettingsvermogen en oog voor detail gepromoot. De een vindt dat belangrijk, de ander een snellere bouw waarbij het vlugger behaalde resultaat het plezier bevordert.

Verder hoop ik dat je in het bouwverslag niet alleen maar dingen hebt gelezen die goed gingen. Ik heb ook de talloze fouten beschreven die ik heb gemaakt en de moeilijkheden waar ik tegenaan ben gelopen. En uiteindelijk komt er dan een toonbaar model uit met goede en slechte kanten. Van deze bouw heb ik nuttige dingen geleerd en ik hoop anderen met mij. Ik ben het verder helemaal met Xaviers reactie eens. Overigens voel ik me vereerd met jouw antwoord.

@Marc: dank voor je vriendelijke en opbeurende woorden! Ik ben blij dat je iets aan het bouwverslag hebt.
 
@ Beyond : een nuttige en terechte opmerking waarmee ik het volkomen eens ben ! Iedereen dient inderdaad af te tasten tot waar het leuk is en blijft en hoever hij op ieder ogenblik wil gaan (en dat zal wellicht met de tijd evolueren).

@ Roy : wees gerust Roy, ik voel me zeker niet gedemotiveerd, integendeel ! In zo'n gevallen ben ik steeds volgende uitdrukking indachtig : 'zelfs de meest intelligente en wijze uil is ooit als een uilskuiken begonnen' :8:8
Ook bedankt voor je lovende woorden !
 
Ontzettend mooi eindresultaat. Het is niet alleen een goed model maar eveneens een leerzaam topic waarin elke handeling uitgelegd is.
Hier kunnen veel (ervaren) autobouwers wat van leren. Petje af!
 
@Daniel: helemaal mee eens.

@Cedric: hartelijk dank voor het, deels wellicht verdiende, compliment. Ik heb nu wel echt de basistechnieken grondig uiteengezet inderdaad, in het vervolg, het topic over de McLaren MP4/6, ga ik verder en beschrijf ik gedetailleerd de bouw van de bij die auto gebruikte gevorderde technieken. Ik laat daar de basis voor wat hij is.
 
Misschien wat laat om te reageren, maar ik heb deze topic nu pas gelezen en ik moet zeggen dat ik van mijn sokken ben geblazen door wat jij hier presteert.
Een heel mooi model van BMW, prachtig afgewerkt. Helder geschreven en heel veel uitleg waar ik als (her)beginnend bouwer veel aan heb.
Proficiat en nu alleen nog dat diorama erbij :-)
 
Beter te laat dan nooit Y.

Ik heb nog vaak over dit model, waar ik niet volledig tevreden over ben, nagedacht en blijf het jammer vinden dat ik niet mijn oorspronkelijke plan heb doorgevoerd om de glans van de laklaag terug te dringen.

In eerste instantie was de bedoeling: verflaag -> 2K-vernis meerdere laagjes -> net zo lang schuren in steeds kleinere korrel tot er een spekgladde eindlaag was -> aan het eind een iets grotere korrel, bedoeld om minieme krasjes te krijgen waardoor het model nog steeds mooi blonk maar niet meer zo overdreven hard. Bijvoorbeeld korrel 2.000.

Dit plannetje ging niet door. Omdat de karmijnkleurige lak zo ontzettend moeilijk te bewerken was (dik, ruw) was ik op een gegeven moment blij met een redelijk gladde laag. Ik weet niet meer bij welke korrel ik precies ben gestopt met schuren, maar in elk geval wat te vroeg. Ik was op dat moment bang om het model te verpesten als ik verder zou gaan (door de vernis heen te schuren). Achteraf gezien vind ik mezelf hierin te voorzichtig, ik had niet zo snel tevreden moeten zijn. Mijn volgende laklaag ga ik zeker op de beschreven manier proberen (maar met andere basisverf).

Daarnaast meen ik, dat het concept 'out of the box' mislukt is. De bedoeling was om eens lekker snel iets te gaan bouwen door strikt 'out of the box' te bouwen, maar in de praktijk ging ik allemaal trucjes bedenken om me daar toch weer niet aan te houden. Gloeilampjes van secondenlijmdruppel: OOB, want lijm mag ik gebruiken. Uitgebreide verwering? OOB, want ik pas niets aan. Verfvariaties om effecten te krijgen? OOB, want verf is verf. Alles tot in de puntjes schoonmaken en alle gietnaden zo goed als ik kan verwijderen? OOB, want dat hoort bij de opkuis. Maar uiteindelijk kostte deze bouw me door dit alles veel meer tijd dan verwacht.

Geheel ontevreden ben ik ook weer niet, ik ben blij met de zorgvuldig aangebrachte verwering (maar had dan bijv. net zo goed 5 minuten extra kunnen besteden door even wat bougiekabels toe te voegen, nu het OOB-principe te kunstmatig bleek). Het interieur is uiteindelijk, met behulp van forumleden Erwin en Silenoz geloof ik, toonbaar geworden. En het is natuurlijk een prachtig autotype, waar ik met plezier nog eens naar kijk.

Dit model is de aanleiding geweest om na te denken over methoden om het bouwen sneller en plezierig te maken, met specifieke regels; dit heeft geleid tot het idee van de recente groepsbouw. Misschien dat in dat concept nog een tweak kan komen, bijv. dat er op geforfaiteerde schaal verweerd mag worden (bijv. in totaal 2 uur), maar te lezen aan de meeste reacties in die groepsbouw ervaart men plezier in het 'snel' bouwen. Zo komt er eens resultaat; het hoeft niet altijd even gedetailleerd te zijn.

Dank je wel voor het doornemen van het topic, ik had het voor een groot deel bedoeld als 'lees mee en leer mee'-verhaal, reden waarom ik veel dingen redelijk uitvoerig beschreef. Fijn om te lezen dat het topic niet in de vergetelheid is beland!

Diorama komt er niet, ik weet niet eens meer dat dat de oorspronkelijke bedoeling was. Ik ben bezig met de Delage 15-S-8, zie hier, en probeer daar zo snel mogelijk een nieuwe vlog voor te maken maar op dit moment heb ik eenvoudigweg te druk op mijn werk om iets aan het Delage-project te doen.
 
nog even boven water rakelen in verband met het volgende, blijkbaar is de wagen van Elvis naar zijn origineel gerestaureerd en binnenkort te bewonderen in Knokke...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan