Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Yup, niet meer over twijfelen, deze kleur staat er heel mooi op.
 
Het is inderdaad een mooie kleur en precies wat ik in gedachten had. Resteert de vraag wat de kleur van het interieur zou moeten worden... ik heb tot nu toe lichtbruin en zwart gezien bij een karmijnkleurige body. Ik ga er nog eens over nadenken.


100. Hier nog eens getoond hoe zeer het uitmaakt welke kleur de ondergrond heeft. Onderaan vijf laagjes Humbrol 20 op een witte ondergrond, bovenaan vijf laagjes -eveneens- Humbrol 20 op een zwarte ondergrond. Ook al gaan er 10 of 15 laagjes overheen, het verschil zal zichtbaar blijven. De reden daarvoor is dat de Humbrol-kleur niet dekkend is. Karmijn is sowieso een moeilijke kleur, die voor zover ik snel heb kunnen nagaan niet dekkend te verkrijgen is.

26042636606_f984a86866_b.jpg

101. Ditmaal wordt elk onderdeeltje grondig stofvrij gemaakt met een kleefdoek.

26003861352_3777238605_b.jpg

102. De primer. Dit is de onderkant van de pot, gevuld met secondenlijm.

26070436096_d9f13bdcaa_b.jpg

103. Het airbrushen met een nieuwe naald voelt alsof je jezelf scheert met een nieuw mesje. Omdat Airbrush Services per ongeluk een 0,2mm. naald heeft meegegeven in plaats van een 0,4mm. naald, heb ik de 0,2mm. gebruikt om te primen. Dit gaat uitstekend en na een half uur primen met lakverf is dit de aanslag op de tip.

26096383815_8302fbbaa9_b.jpg

104. Geprimed.

25493769913_3f0244fd8e_b.jpg

105. Alvorens 'm in de uiteindelijke kleur te zetten (opmerkelijk genoeg krijgt de onderkant van de auto ook helemaal dezelfde kleur als de body!) check ik nog één keer of de uitlaatspruitstukken speling hebben. Dat blijkt het geval.

26070439886_d4574978a3_b.jpg

106. Weer met de kleefdoek afgedaan. Na het spuiten nog een enkel stofje hier en daar, ik weet echt niet hoe dat komt want ik heb hem grondig gecheckt alvorens te spuiten... raadselachtig!

26070437476_433dbcde3f_b.jpg

107. Na een paar laagjes lijken de stofjes naar de achtergrond gedrukt.

26070432466_f7e1368970_b.jpg

108. Op dat moment besluit ik dat de kleur toch niet voldoende overeen komt met wat ik wil. Wat volgt is een urenlange zoektocht naar de juiste kleur. Deze kleur mengen met Vallejo rood geeft een bruin resultaat (de twee merken laten zich wel goed mengen trouwens), met lichtrood eveneens. Vallejo-combinaties geprobeerd, werkte niet. Vriendin gebeld en om tips gevraagd, geen bevredigende resultaten. Online opgezocht hoe je karmijn maakt en dat blijkt te zijn met 6 druppels rood, 1 druppel wit en 1 druppel paars. Ik heb geen paars. Paars maak je met magenta. Ik heb geen magenta (verdorie Vallejo nu heb ik alle 150 kleuren maar de drie primaire kleuren zitten er niet bij!!!). Veel mengwerk, veel proefstukjes... op enig moment zag de tafel er zo uit:

26030042521_fd2679dde6_b.jpg

109. Tegen mijn zin heb ik uiteindelijk dan toch maar weer Humbrol 20 erbij gepakt, de karmijnkleur zoals in de eerste foto van deze post ook al te zien. Vermoedelijk ga ik hem rechtstreeks aanbrengen op het plasticwit en dan net zolang laagjes spuiten totdat ik de gewenste kleur bekom.

Het zal de eerste keer worden dat ik geen primer aanbreng. Bij enamelkleuren is dat ook niet nodig, omdat deze verven van zichzelf al ontzettend goed hechten en ik weet dat sommige ervaren modelbouwers nooit primer gebruiken bij enamel. Misschien dat ik een iets donkerdere laag aanbreng als een soort primer, ik zal het nog eens bezien.

26096388665_c660de0de3_b.jpg

Totaal bestede tijd: 24 uur.
 
Riskant werkje zo zonder primer. Hiermee valt mijn theorie van het niet barsten tijdens het wringen om het chassis wel weg natuurlijk.
Aangezien ik dit nog nooit zonder primer gedaan heb, kan ik nu niet garanderen dat de verf ook daadwerkelijk zal blijven zitten..
 
En wat als je een rode (matte) onderlaag spuit, en daarover dan je karmijnrood?
Persoonlijk zou ik dat opteren, omdat rood een moeilijk te spuiten kleur is (qua dekking dan)..
 
Riskant werkje zo zonder primer. Hiermee valt mijn theorie van het niet barsten tijdens het wringen om het chassis wel weg natuurlijk.
Aangezien ik dit nog nooit zonder primer gedaan heb, kan ik nu niet garanderen dat de verf ook daadwerkelijk zal blijven zitten..

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er niet veel gewrongen hoeft te worden, want de body wordt als het ware over het onderstel heen geschoven (van achteren naar voren). Ik kwam daar achter toen ik zag dat de twee body-stukken (het grote stuk en het kleine T-stukje bij de grille) aan elkaar vast gemaakt kunnen worden voor het huwelijk tussen body en onderstel. Er zal dus maar weinig spanning op de verf komen te staan. Desalniettemin zet je me wel aan het denken i.v.m. eventuele barstjes. Ook daarover ga ik nog nadenken.

Hoewel ik zelf altijd aanraad een primer te gebruiken, moet ik toch constateren dat er (enamel-) modelbouwers zijn die niets anders doen dan meteen de verf opbrengen. Dat komt door dat enamel van zichzelf de eigenschappen bezit zoals een primer die heeft, te weten de 'tandjes' die hechten op het plastic. Voor de goede orde, bij acryl moet altijd een primer gebruikt worden.

@Xavier: mijn vriendin raadt me aan een blauwe ondergrond te gebruiken, zodat het karmijnrood dieper wordt. Ze is docent tekenen, dus ik ga dit zeker testen.

Rood als onderlaag maakt het karmijnrood bruinachtig, dat is me nu al een paar keer overkomen. Was ook mijn eerste gedachte...
 
....... mijn vriendin raadt me aan een blauwe ondergrond te gebruiken, zodat het karmijnrood dieper wordt. Ze is docent tekenen, dus ik ga dit zeker testen.

Rood als onderlaag maakt het karmijnrood bruinachtig, dat is me nu al een paar keer overkomen. Was ook mijn eerste gedachte...

Goed om te weten, voor als ik nog eens rood als eindlaag wil hebben ;)
Bedank je vriendin maar van mij :07: ;)
 
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er niet veel gewrongen hoeft te worden, want de body wordt als het ware over het onderstel heen geschoven (van achteren naar voren). Ik kwam daar achter toen ik zag dat de twee body-stukken (het grote stuk en het kleine T-stukje bij de grille) aan elkaar vast gemaakt kunnen worden voor het huwelijk tussen body en onderstel. Er zal dus maar weinig spanning op de verf komen te staan. Desalniettemin zet je me wel aan het denken i.v.m. eventuele barstjes. Ook daarover ga ik nog nadenken.

Als de enamel een hechtende verf is, zou ik er zo niet mee inzitten dan inderdaad. Was iets die ik nog nooit geprobeerd had en eerlijk gezegd ook niet wist.
Ik gebruik bijna altijd acryl, dus heb er maar weinig ervaring mee.
Blauwe ondergrond was nooit bij me opgekomen, dus ben wel benieuwd welk resultaat dit geeft.
 
@Xavier: ik zal haar de groetjes doen :)

@Cedric: ik ga eerst eens proberen of ik een nieuw verfje heb gekocht dekkend kan krijgen over primer. Het betreft een matte acrylverf genaamd Faskolor Fasburgundy. Geen idee wat het betekent, maar het is een soort karmijnrood. Schijnbaar zeldzame verf en lastig leverbaar maar ze hadden deze staan bij de modelbouwwinkel om de hoek.


Ik moet hoognodig mijn auto wassen. Maar voordat ik dat ging doen, dacht ik nog even een paar foto's te maken van het vuil. Het voordeel is dat ik nu precies weet hoe vuil zich gedraagt op deze kleur (karmijn), omdat mijn auto ook karmijnkleurig is (zij het een andere tint karmijn).

109a. Allereerst de min of meer originele kleur zonder vuil, die zich bevindt onder de cabriokap:

26134176016_537d0081ea_b.jpg

109b. Bij het achterwiel:

25887234470_f22565847b_b.jpg

109c. Op de achterklep:

25555359794_1c6b129470_b.jpg

109d. Vuilsporen voor en achter het voorwiel. Ik ga proberen deze zoveel mogelijk na te maken met Tamiya Buff, moet nog iets bedenken voor het iets grovere werk.

25555358954_424984442c_b.jpg

109e. Dichterbij...

26067657632_3cf7f25300_b.jpg

109f. Nog dichterbij. Aan de hand van dit soort foto's kun je mooie nuances en precisie aanbrengen.

25555357874_a3c43ded3b_b.jpg

109g. De voorkant bezit vliegjes, ingewanden en alom een vieze bevuiling. Dit moet ik trouwens zo snel mogelijk eens schoonmaken want het is niet goed voor de lak.

26067656982_91fb941725_b.jpg

In het weekend ga ik als het goed is weer met de airbrush aan de slag.
 
Foei foei foei. Wat een vieze corvette.:P
 
Ok Jelle das waar maar het goede weer komt eraan en dan is het tijd om de beauty's te poetsen en te cruisen he en als het kan open , da kan ik nu niet met mijn Golfke maar kuisen wel zodat hij weer mooi blinkt
grt
Marc
 
@Jelle: ik wilde hem vandaag wassen maar mijn dochtertje was te moe. Misschien morgen... het wordt mooi weer de komende dagen dus ik ga zeker dit weekend aan de slag!

@Marc: helemaal gelijk. De tijd van verwaarlozing van onze automobielen (ook wel genaamd winter) is voorbij :)


110. Ik heb wederom jullie hulp nodig.

Terwijl ik wacht op de verfperikelen-oplossing, is het een goed moment om een keuze te maken tussen welke decals ik ga nemen. Revell levert de standaard BMW-logodecals (zie foto hieronder, nummer 9) en, wat destijds een optie was gezien de toenmalige samenwerking van BMW met Mercedes, de Mercedes-logodecals (nummer 10). Persoonlijk denk ik dat de Mercedes-decals mooier bij de kleur Karmijn passen maar ik twijfel nog. Het zijn maar kleine dingen, maar ook die zijn in het totaalplaatje straks belangrijk.

Als iemand goede argumenten heeft voor het gebruik van de BMW-logo's, zie ik die met interesse tegemoet. Zoals het er voorshands naar uitziet, worden het de Mercedes-decals.

26076976222_1ac9bb96c7_b.jpg
 
Hoi Roy, Als ik mijn mening mag geven zou ik voor de BMW-logo's gaan.
Reden: Mijn inziens zullen de BMW-logo's net dat ietsje meer in het oog springen en naar voor komen t.o.v. de karmijnrode kleur die je geschikt bent hem te spuiten.
Stef.
 
Merci voor je reactie. Verder geen meningen? :nowink:
 
Ik zou voor BMW gaan.
Gewoon omdat ik niks heb met mercedes.:$
 
Als je voor Mercedes gaat, zou de ster dan niet in reliëf moeten aangebracht worden?
Het BMW logo ook een beetje, maar dat lijkt mij makkelijker te realiseren door er een druppel vernis op te laten drogen...
Verder moet je zelf eens kijken wat jij het mooiste vindt hé ;)
 
BMW en Mercedes zijn altijd aartsrivalen geweest... Mercedes-logo's op het vlaggeschip van BMW zou zijn alsof je de Marseillaise het Engelse volkslied zou maken. 1 april jongens :laugh:
 
Wees gerustgesteld... :

26176292015_48bce22bc8_b.jpg

(Overigens, de moeilijkst in de maling te nemen persoon die ik ken, mijn vriendin, trapte er ook in na de hele dag alle grappen van collega's en kinderen aan wie ze les geeft te hebben genegeerd... ze baalde enorm toen ze op de valreep toch nog iets niet door had 8))
 
Mannen ik heb het nu maar pas gelezen en vond het toch raar en wou juist reageren toen ik de laatste beelden zag
Mij hadden ze ook goed liggen vandaag , ik heb sinds kort een heel klein bij jobke om mijn modelbouw te financieren , namelijk dagelijks in een splinternieuw benzinestation alles zowat in het oog houden en zien of alles proper is de vuilbakjes leegmaken het papier van de bankcontact terminals bijvullen zo een half uurtje per dag maar in feite is dat de job van mijn overbuur maar die zit bijna elke week in de ardennen en dan neem ik over of als er iets is het is geen kilometer van mijn deur af en dan ga ik kijken , nu krijg ik rond de middag een smske van mijn buur vanuit de ardennen en hij schreef " Marc vandaag alleen vandaag mag je gaan tanken aan -0,5 cent per liter ga snel tanken en met dat te lezen zei ik tegen mijn dochten ik ga straks hem goed vol gooien en dan werd ik het gewaar hij had mij bij mijn pietje de snoodaard
vond het wel geslaagd
grt
Marc
 
Roy dat heb je anders goed gephotochopt moet ik zeggen ik had het ook niet door maar kon alleen niet begrijpen waarom die twee rivalen op 1 blad stonden , een goeike
Marc
 
Mooi werk Roy en leuke gedetailleerde uiteenzettingen, zeer informatief! ^^

En verwaarloosde auto in de winter? Mijn auto detailen is een andere hobby en ik gruwel van van wagens die te lang verwaarloosd worden...ouch :D Zal maar niet vertellen dat ik aan de mijne overlaatst 24+ uren bezig geweest ben om hem weer helemaal klaar te maken voor de zomer:ph34r:

Keep up the good work!

Cheers
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan