Hoofdsponsor

1/48 AH-1Z (Italeri) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Beetje geschiedenis

Hier is ie dan, de opvolger van de bekende 'Whiskey' Cobra, de AH-1Z.

102207tns_biga.jpg (The North Spin - Dedicated to Aircraft Test for the Aviation Enthusiast)

De reden voor de doorontwikkeling van de SuperCobra is zijn succes bij het US Marine Corps. Een drie fasenplan werd getekend door Bell Textron (fabrikant van de AH-1). Centraal in dit plan staat de verwerking van een 4 Blads schroef. Hoewel de Zulu zijn roots binnen dezelfde familie liggen als de AH-1G is deze ontwikkeling een quantumleap vooruit in de ontwikkeling.

De eigenlijke ontwikkeling startte al eind de jaren 70 en in 1982 werd een Bell222 uitgerust met een 4 bladsconfiguratie.

Bell Textron kreeg een AH-1T ter beschikking van het USMC en rustte dit airframe uit met de 4 bladsconfiguratie (aircraftn° 161022) en begon de eerste testvluchten in 1989 !

Deze configuratie voldeed boven alle verwachtingen en liet "High G" acrobatie toe, zoals een Split S, loopings, rolls etc.

Het model

Italeri heeft reeds een 8tal jaar geleden zijn model uitgebracht van de AH-1Z op schaal 1/48ste. Wanneer je de doos opendoet vind je drie sprues met de onderdelen van een AH-1W en een bijkomende sprue voor de Zulu variant te maken. In weze kun je dus enkel maar de 161022 maken , wat de Proof of Concept heli was).

Sprue 1 :

1_sprue1.jpg

Sprue 2 :

1_sprue2.jpg

De derde sprue, specifiek voor de Zulu wariant :

1_sprue3.jpg

Wanneer je de huidige status van de Zulu bekijkt en de variant die in deze doos zit, kun je niks anders dan te zeggen...'vuilbak' :| :

- fairing van de Schroef is neit accuraat
- een hoop 'bulten' en sensors op de flanken zijn niet voorzien
- uitlaten zijn niet accuraat
- Staartvelugels zijn niet correct
- ...

MAAR : voor iedere foto die je aanhaalt kan ik een andere aanhalen die dan weer dichter aanleunt bij het model;P Het leuke van Preproductie modelletjes te maken (denk maar aan de eerste modellen van Stealthfighters).

DUS : op met de bouw :

Het eerste wat opvalt in de sprues is de absurde samenstelling van de romp wat dus een kanjer van een scheur gaat opleveren ! De motor'blok' is een apart stuk dat je op het midden van de romp moet aaneen lijmen.

op deze manier kon mevr. Italeri met minimumkost een maximaal aantal varianten maken (AH-1J/T/W en deze Z)

Vanuit productiestandpunt goed te begrijpen, maar om te bouwen een ware ramp.

Bovendien moet je de bovenkant van de motorblok afsnijden voor een kleine cosmetische ingreep :

1_zaag1.jpg

Let op, wil je de 161022 maken hoef je dit niet te doen. De foto getuigd dus dat ik andere plannen heb :k

Eenmaal verlijmt krijg je dus dit :

1_zaag2.jpg

Een mooie naad die vlak naast opliggende (!) klinknagels loopt...wordt nog leuk.

Ondertussen de cockpittub in elkaar gegooid, likje verf erover, wash en een drybrushsessie met dit als resultaat, excuse the crappy pic

1_tub.jpg

De flash verkleurt het geheel teveel, maar later volgen nog daglichtfoto's.

Zo, hiermee is de aanzet gegeven voor de bouw van de AH-1Z, de gevaarlijkste helicopter van het westelijke halfrond en ver daarbuiten cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knappe intro die je hier geeft.
Ik blijf je bespioneren...
 
Haha, schitterend dat je deze heli gaat bouwen. Ik herinner mij nog dat jij een echte kenner van dit toestel bent. Dit wordt genieten van begin tot einde cute

Veel plezier en succes met de bouw.

Groeten, Pascal
 
Dat zal zeker een mooi vliegertje worden, en mijn complimenten over het intro. Dit is een mooi voorbeeld van hoe het zo hoort. :D
 
Leuke heli dat je gaat bouwen.
En inderdaad jammer van italeri om dat met die romp zo te doen als je dat mooi wil wegwerken gaat er nog wel een beetje werk inkruipen.
Ga ik volgen voor te kijken hoe jij dit gaat oplossen.(sta binnenkort voor het zelfde probleem)

Veel bouwplezier.

Mark
 
Bedankt voor de positieve reacties jongens cute

@ Markske : ook een cobra'tje aan het fabrieken, of is de Apache van een zelfde alooi ?

Anyway, een iets betere foto van de 'office' van de piloot/gunner :

1_tub.jpg

Zoals je ziet een basic uitvoering met wat verhoogjes die knoppen moeten voorstellen. Omdat de 'greenhouse' cockpit van de Cobra heel veel inkijk heeft heb ik een paar kleurtjes voorzien om het iets attractiever te maken, maar komt niet echt overeen met een echte Cobra Office:k

Het TSU (Telescopic Sight Unit) van de voorste Cobra piloot die als hoofdtaak de gunnery heeft had last van sinkholes, dus even de putty erbij gehaald :

1_sinkhole.jpg

Trouwens, de gunner van een Cobra kan, in geval van noodzaak, de besturing van de heli overnemen dankzij de F-16 achtige controlstick aan zijn rechterkant. Het is dan ook niet ongewoon dat beide piloten onderling van plaats wisselen als ze er zin voor hebben. Kwestie van elkaars realiteit te kennen.

Daarna heb ik me laten gaan om het geheel in te bouwen en de romp te sluiten. De stubwings (die voor deze Cobra een stuk groter zijn dan de vroegere exemplaren) staan er los opgemonteerd en de 4Blad is er los opgelegd voor een impressie.

1_endpoint.jpg

Al bij al valt deze dame goed mee om in elkaar te steken. De grote uitdaging zal vrijdag komen voor het laten verdwijnen van de scheur op de romphelften.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zo word het al een hele heli. :D:D

Maar even een kleine tip die ik eens heb opgevangen door een heli fanaat. De rotor bladen een beetje verwarmen om ze buigbaar te maken. Dit kan al bij dunne bladen met de wrijving van de vingers. En dan krom buigen zodat ze als het ware naar beneden hangen een beetje krom dus. Dit omdat als je een statisch model hebt. Deze op de grond staat, en dus de rotor stil hangt. Dan hangen ze. Als je een dio hebt, en een vliegende heli wilt maken, dan moet je ze iets omhoog buigen maar wel proberen de rotorbladen zelf recht te houden.
 
Inderdaad dat is een manier om rotor bladen te buigen.
Wees wel voorzichtig bij het plooien zodat je er geen knik in krijgt maar dat ze een mooie kroming krijgen.
Je kan ze bv in warm water dompelen om ze op te warmen.
Voor de rest ziet het er al goed uit.

En offtopic ja heb een apache en stallion liggen met enorm veel klinknagels,deze gaan ook een beetje weggeschuurd worden als ik de naden ga bij werken.
Die apache gaat mee vallen is van hasegawa maar die stallion gaat een ander verhaal worden.
Is van Revell en wordt vrij hard omgebouwd maar later daar meer over.

Terug on topic.
Nog veel bouw plezier ga ik blijven volgen.

Mark
 
Hoi Jade,

Mooie topic die je hier gestart bent, deze ga ik ook volgen, al is het maar om te leren van je werkwijze...
Vliegende dingen zijn niet echt voor mij, behalve om naar te kijken...en om van te leren ;)

Bouw ze,
Beyond
 
Truukje van de rotorbladen kende ik al van vroeger. Dit ding heeft al wat 'droop' van zichzelf doordat mevr. Italeri er al aan gedacht had. Ik heb al een aantal fot's liggen van deze Zulu waar de droop eigenlijk zeer minimaal is. Wellicht te wijten aan de samenstelling van de rotor.

Anyway, de droop komt er zeker in :k

Rik, dit is zowat het leukste moment van een bouwdoos vind ik persoonlijk, als de stukken plastiek langzaam samenvallen en je het geheel kunt ontwarren.

Beyond, sit back, relax and enjoy the ride zou ik zeggen

Markske, is dat toevallig de 'oude' Revellkit ? Ik heb de originele van destijds nog liggen. Moet ik ooit nog eens maken
 
offtopic Het is de vernieuwde uitgave:D:D:D:D
Als ik kijk hebben ze gewoon dezelfde mal gebruikt maar met andere decals.

Het doorhangen van de rotor hangt inderdaad af van de samenstelling.
Composiet blaren gaan minder doorhangen.

Mark
 
Hey Gang...

we hebben de verschrikkelijke scheuren aangepakt op de zijkant van het beest !

Vooral dat ik begin met de foto's een klein woordje uitleg. Alle details op deze Cobra zijn opliggend :| Voor de klinknagels is dat nu neit echt een probleem, maar de paneellijnen zijn ook opliggend.
Mevrouw Italeri is dus niet zo op haar best hier.

Als je nu weet dat de lijmnaad van de twee stukken op nauwelijks 1mm liggen van de klinknagels op de neus ben je dus goed op weg om compleet mesjogge te worden als je putty gebruikt...of toch niet verdacht


NOPPE

Milliput heeft 'groene' putty. Deze bestaat uit twee componenten, zijnde de putty en eenv erharder. Het grote voordeel vind ik persoonlijk is dat deze putty makkelijker EN veel langer bewerkbaar blijft. Hierdoor ben ik in staat om rustig te werken, hoef ik me niks aan te trekken van de klainknagels en kan ik met een tandenstoker de naad dichtwerken.

Eenmaal tevreden met het resultaat volstaat het met gewoon water de overtollige putty er af te halen zonder een schuurpapier aan te raken cute

Dit is het resultaat :

1_Putty1.jpg

Natuurlijk leggen we niet alle eieren te week in deze eerste ronde. om putty werk na te kijken ga ik er altijd grof over met Metalizer verf van Testor. Deze droogt snel en, net als Alclad II, is ze zeer gevoelig voor imperfecties :

1_verfje1.jpg

Zoals je ziet, nog wat werk aan de winkel boos

Wegens de andere kant net hetzelfde, even een fotoke daar van :

1_Putty2.jpg

En opnieuw een controle :

1_verfje2.jpg

Rekening houdende dat dit met een flits getrokken is en de Metalizer zeer goed doorgeeft durf ik toch te stellen dat het een geslaagde puttybeurt was :D

En omdat ik er zin in had hebben we maar onmiddellijk doorgedaan en de kleine details zoals antennes, opstapladdertjes ed er op te gooien. De rotor even dryfitten, kapje eropgooien en een fotoke trekken...

langzaam komt ze tot leven :

1_sideviewtotaal.jpg

En de voorkant :

1_fronttotaal.jpg


De typische neuspod van de Cobra is nog niet gemaakt, omdat ik met het idee aan eht spelen ben om de uiteidnelijke neuspod van de Zulu te scratchen, eveneens de extra fairing aan de rotorkop. Ik ben nog referentiemateriaal aan het zoeken en ga dan kijken als het haalbaar is om de volgende aanpassingen te doen :

- verhoogde aerodynamische fairing aan de rotorkop
- aangepaste flirpod
- diverse doosjes op de romp :

1_AH-1Z.jpg
Bron : www.militairyimages.net

De flirpod/dossjes opd e romp en andere gadgets er op aan brengen lijkt me haalbaar. Enkel de fairing ziet er me een beetje van een koppbreker uit, maar we zullen wel zien.

Zo dat was ie, tot de volgende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Geert...

de max, man, hoe je het allemaal doet. Ik lees het met plezier en leer er veel uit.
Binnenkort ga ik toch ook ne keer beginnen aan een plastiek modelleke. Je verslag hier doet mijn vingers kriebelen...

Ga door, ga door...

Heligroeten,

Nick

PS offtopic Weet je wat ik vandaag heb gekocht ???

Die Messerschmitt Bf 110 E, maar dan op schaal 1/48 van het merk Eduard.
Schitterende doos. Als ik er ooit aan toe kom krijg je er hier zeker een verslag.
 
Geert,
Je hebt hier inderdaad een mooi resultaat voor je werk. Ik ben er zeker van dat de rest ook in orde komt.

Blue Bird,
Aan dat verslag van die Messerschmitt houden we je .... :-))
 
Dat is idd iets dat ik vaker hoor over die lasnaden en panellines. Het is toch niet zo moeilijk om dit goed te doen lijkt mij. Dit zijn toch niet onbelangrijke details he.

Rik, dit is zowat het leukste moment van een bouwdoos vind ik persoonlijk, als de stukken plastiek langzaam samenvallen en je het geheel kunt ontwarren.

Helemaal mee eens. Dan kun je lekker aan de detail aan de gang en schilderen enzo. Dat is juist het mooie van de plastic modelbouw. :D
 
Hey Rik,

lijkt idd niet moeilijk, maar het nadeel van gewone putty is dat je die moet schuren achteraf. Je kan niet verhinderen dat je dan details weghaalt en op deze schaal is dat dodelijk. Het voordeel van de milliput is dat je met gewoon water de teveel aan milliput kan verwijderen...dat en ik schuur niet graag :)
 
:s heb de afgelopen dagen aan het zoeken geweest naar leuke info over de Whiskey en Zulu Cobra...met een verschrikkelijk resultaat :s

Kort samengevat heeft Bell een Whiskey verder 'verbouwd' naar het Zulu testframe. Tijdens deze ontwikkeling heeft het USMC geopteerd om een NTS (Night Targeting System) upgrade te laten doorvoeren op hun bestaande Whiskey's waardoor deze een andere neus/canopy verhouding hebben gekregen.

Resultaat is dat deze kit dus enkel met zware ingrepen naar een echte Zulu kunnen gebracht worden. Wat me dus twee mogelijkheden geeft :

Optie A : terug openbreken en zwaar gaan verbouwen

Optie B : deze kit afwerken zoals hij bedoeld is, een 3D weergave van een concepttekening.

Wat denken jullie ? Mijn idee gaat uit naar het tweede, maar mijn hart naar het eerste
 
Ik zou gaan voor optie B dit is iets gemakelijker.
Als je echt een W wilt maken is er onlangs een kit met update uitgekomen van academy mrc.
Deze is wel in schaal 1/35 en weet ook niet wat hier de kwaliteitvan is.
Ben er zelf ook wel aan het denken om deze eens te bouwen.

Maar als je kijkt op het net is de Z versie eigenlijk de enige cobra versie die de vier bladige rotor heeft.
Al de rest van de cobra famillie heeft maar twee rotor bladen.
Maar het is aan jou natuurlijk de keuze wat je doet natuurlijk.

Mark
 
Hey Markske,

Dat is idd zo. De Zulu (4 bladsvariant) wordt opgemaakt vanuit de Whiskeyvloot. Dus echt 'nieuwe' Zulu's zullen er weinig zijn.

De Italerikit is eigenlijk een AH-1W die ze, op basis van een concepttekening) hebben 'opgewardeerd' naar de Zulu, zoals in het echt ook wordt gedaan.
Als resultaat heb je dus eigenlijk een AH-1W met een 4 blads rotor.

Een 'echte' Zulu vandaag heeft een AH-1W NTS Romp met een 4 bladsaanpassing.

Wat betreft die MRC heb ik ondertussen gevon,den op het ww en ga ik bestellen. KWestie dat we die naast zijn gewone broertje kunnen zetten. Dat is dan mijn 4de MRC Cobra die ik maak ^^ De AH-1T+ , AH-1W OOB, eentje die klaarligt met updatesets van Eduard en dan deze NTS...

Herhaal mijn woorden : "ik ben GEEN Cobrafreak" :k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan