Hoofdsponsor

1/200 Eric's Titanic (Mantua 1:200) [wip]

torro

Well-known member
Registered
Lid geworden
16 jan 2016
Berichten
159
eerste update met foto's

samenstellen van de kiel
wHLi2y.jpg
gziHl9.jpg
cP0agL.jpg

spanten inlijmen
Dg4Aes.jpg
RjoJ9j.jpg

nieuw roerblad gemaakt (links) want het met de kit meegeleverde (rechts) is veel te dik
MnOQtT.jpg

eerste dekken beplankt
Dye9KA.jpg

houston we have a problem : toen ik probeerde om de bodem van de ankerput uit de fret te snijden, kwam de hele punt los
KvZjz2.jpg
zal hier iets moeten op vinden

tot zover een eerste update
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Das pech , maar moeilijk te beoordelen zonder zicht op hoe en waar dek op schip komt .
Mijn eerste gedacht is een extra steun langs onder het dek en zo terug opbouwen .
 
probleem is dat die ankerput verzonken ligt ten opzichte van het dek
 
absoluut niet michiel, maar ben nu bezig met het plannen waar de verlichting moet komen, want alle aansluitingen moeten geplaatst zijn voor ik de romp kan beplanken.

het schip heeft in totaal 18 verschillende soorten ramen die ik allemaal wil vervangen met PE-ramen; maar de kit is niet nauwkeurig wat betreft de aantallen en de vorm van de ramen, dus dat is ook nog een uitzoekwerk, snijwerk en plamuurwerk.

dit is een voorbeeld van hoe je het krijgt in de kit
eL4izl.jpg
eigenlijk wel zonde want dit is prachtig gedetailleerd laserwerk

en dit zijn de PE-ramen die in de plaats moeten komen
oVzUY1.jpg


ik ben dus nog wel effe bezig
 
hola , dat gaat mooi worden, maar veel tijd in beslag nemen om al die kleine raampjes te vervangen.
 
Dat gaat wel lukken , je hebt al wel ervaring zo te zien ! :)
 
om jullie een idee te geven hoe klein die PE-ramen zijn :

uTeRJc.jpg

LOL
 
Word vast de moeite om te doen,veel plezier met de bouw ;)
 
dag allen,
hier terug een update

dit zijn de railings die meegeleverd werden in de kit, worden allemaal weggesneden en vervangen door PE-railingen van Tom's Modelworks
Fwdhix.jpg

dryfit van het "boatdeck", het bovenste deck met beplanking van de opbouwen waar nodig
Ku6lMl.jpg

detailfoto van de beplanking
EM42oJ.jpg

dryfit van het "promenadedeck"
YyvU8F.jpg

alle opbouwen zijn nu klaar voor het schilderwerk, nadien moeten alle ramen vervangen worden door PE-parts

nu bezig met het plaatsen van de "deck supporting beams" (niet voorzien in de kit), styrene I-liggers van 1,5mm hoog, om de 5mm te plaatsen
Lkao57.jpg

tot binnenkort,
eric
 
Hey Eric,

Mooie voortgang die je maakt. Maar je spreekt van eerst schilderen en daarna de ramen te vervangen door PE. Zou je dit beter niet eerst doen om dan het geheel te schilderen zodat je nadien geen schade kan krijgen aan de verf? Voordat je dan alles gaat samenvoegen kan je nog doorzichtige plastiek, vb blisterverpakking, achter de ramen lijmen zodat er "echt" glas in de ramen zit. Geeft altijd een mooie schijn.
De railing zal zeker een meerwaarde hebben met PE, veel beter dan die houten looprekken op het dek.... :) ;)
 
hey swaken, zou inderdaad het meest logische zijn. Maar alle opbouwen komen in het wit, en de ramen moeten bruin geschilderd worden. Als je goed kijkt naar mijn vorige post zie je hoe klein die raampjes zijn. Met mijn 64 jaar heb ik al wat meer "bibberans" in mijn handen dan vroeger, dus dat is een onmogelijke taak
 
Hey Eric,

Ja, dat begrijp ik. Dan is het indd misschien beter om de ramen te schilderen terwijl ze in hun houders nog zitten, normaal ben ik daar tegen, maar in dit geval kun je ze dan nadien wel mooi inlijmen in hun behuizing.
Alleszins vee succes met de verdere bouw ervan.
 
Een Titanic op 1/200? Had dat dan eerder gezegd :D

Ik nestel mij op de tribune.
 
OK, begrepen; hier dan hopelijk met de goede link

Update 4/12/16
De zomer is voorbij, dus zijn we weer aan de slag gegaan.

Reddingssloepen zijn ge-assembleerd, elke sloep bestaat uit 8 laagjes, in totaal 20 sloepen, waarvan 18 afgedekt en 2 open. Zijn nu klaar voor de spuitcabine. Nadien kunnen dan de covers aangebracht worden en de “grablines”; deze laatste zijn photo-edged.
VHEBMv.jpg
oHUI9r.jpg
BdA9Xk.jpg

De 4 schoorstenen zijn ook flink gevorderd in de afbouw. Ik heb ze bekleed met 0,13mm styrene en het rivetpatroon aangebracht. De stoompijpen zijn gemaakt van plastic buisjes en koperdraad. De pijpen aan schoorsteen 3 zijn wel niet voor 100% conform, maar ik kan er mee leven. De PE- ladders en nog enkele kleine details moeten nog aangebracht worden, dan kunnen deze onderdelen ook naar de spuitcabine.
pyaxOg.jpg
2i8k2g.jpg
mfhj9C.jpg

Ook begonnen met het aanbrengen van de PE-ramen. Eerst moesten alle bestaande raampjes verwijderd worden, randen opvijlen en dan de PE-ramen erop gelijmd met Krystal Klear omdat dit ten eerste (bijna) onzichtbaar opdroogt en je , ten tweede, wat meer tijd hebt om alles netjes te positioneren, in tegenstelling tot secondenlijm. De eerste raampjes zijn aangebracht met het blote oog, maar dat lijkt nergens op. De volgende moeten met de loupe-bril gedaan worden. In totaal 250 raampjes te doen :tongue:. Ook komen er nog 15 extra-deuren die in de kit ontbreken.
l1sk4r.jpg
jhNuh7.jpg
HS7EGH.jpg

Heb ook verlichting voor de binnenkant van de romp gevonden : een zelfklevende LED-strip met controller, zodat de lichtsterkte met afstandsbediening kan aangepast worden. Twijfel nog of ik de navigatieverlichting ga aanbrengen, want die zijn zo miniscuul klein.
de4xvS.jpg
GUvn3t.jpg

Het hek heb ik helemaal uitgevuld met balsa, zodat ik bij het beplanken van dit deel van de romp wat meer “jus” krijg.
U58buL.jpg

Ondertussen ook een start gemaakt met het beplanken van de romp en dan besef je pas wat een lengte dit schip heeft : 1.300mm lang, wat een eind.
 
Wordt een grote schip, ziet er al prachtig uit.
 
Fijn gedetailleerd aan het werken, ziet er goed uit ;)
 
prachtig werk dat je weer laat zien.
De raampjes zullen je wel even bezighouden, misschien de geknipte bezigheid om af te wisselen met het beplanken van de romp.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan