Hoofdsponsor

1/200 Eric's Titanic (Mantua 1:200) [wip]

Hey,

Ha, ik zie het nu, ik dacht eerst dat het onderste ook van u was, maar blijkbaar is dit een tekening.
Een raad die ik u kan geven is om eens te gaan kijken naar de decals van Archer. Daar heeft men verschillende soorten van '3-D' decals die rivetten voorstellen. Men heeft dit in verschillende maten en gewichten...:)) , en daar kan je je misschien mee behelpen. Het is het enige in mijn gedachte wat ik momenteel kan voorstellen.
Ikzelf heb er al gebruikt voor mijn snellbootdiorama en moet zeggen, ze zijn van uitstekende kwaliteit. Je kan dit het beste zien als een soort van lintdecal waarop kleine resinbolletjes zijn opgebracht zodat die rivetten voorstellen. Aanbrengen is zoals een gewone decal, met wat sol en set erbij zodat de decal goed kan hechten op het oppervlak.
Tik gewoon archer decals in op je zoekmachine en je komt erop. Bestellen gaat heel eenvoudig en men geeft je een goeie service. Hopelijk voldoet dit voor je.

Persoonlijk heb ik een soort van tandwieltje om rivetten te maken, maar dit is voor op schaal 1/72, dus zeker veel te groot voor je. Meestal gebruiken we dit om vliegtuigmodellen beter te detailleren. Mocht er kleinere versies bestaan van dit zou je geholpen zijn, maar ik betwijfel het....
 
Het aanbrengen van rivetten is inderdaad een huzarenwerk,je zou er echt lang over doen,uiteraard is er geen tijdslimiet wat je bouw betreft.
Al doe je er drie a vier jaar over,het is maar hoe je je zelf erin stelt en voelt,het zou wel schitterend zijn mocht dat worden gedaan maar wat een werk he ;)
Het enige rest mij je veel plezier in je bouwwerk te wensen hier,het word echt wel mooi.
 
Hey,

Ha, ik zie het nu, ik dacht eerst dat het onderste ook van u was, maar blijkbaar is dit een tekening.
Een raad die ik u kan geven is om eens te gaan kijken naar de decals van Archer. Daar heeft men verschillende soorten van '3-D' decals die rivetten voorstellen. Men heeft dit in verschillende maten en gewichten...:)) op het oppervlak.
Tik gewoon archer decals in op je zoekmachine en je komt erop. Bestellen gaat heel eenvoudig en men geeft je een goeie service. Hopelijk voldoet dit voor je.

....

Ik zit zo te denken, een 3 d decal die is ook geprint. Is er iemand met een 3d printer die je om raad kan vragen. Een rivet namaken als stip of bolletje kan en verder is het kopieren zodat er bv 100 op een a5 geprint worden
 
hey dave,

leuk om nog een titanic-bouwer tegen te komen.
ga je een verslag plaatsen ?

ik meen ergens gelezen te hebben dat de uitvoering van Hachette gebaseerd is op de plannen van Amati; indien dit zo is, dan zit er een serieuze fout in de voorste spanten, waardoor een zeer eigenaardige knik in de romp te voorschijn komt.
Zeker nakijken

Eric
 
Idd . Die spantencorrectie is in men bezit .
En een verslag kom er wel hier .

Dave
 
Ik zit zo te denken, een 3 d decal die is ook geprint. Is er iemand met een 3d printer die je om raad kan vragen. Een rivet namaken als stip of bolletje kan en verder is het kopieren zodat er bv 100 op een a5 geprint worden


is inderdaad een optie; zal eens zoeken en prijs vragen
 
Hey,

Ha, ik zie het nu, ik dacht eerst dat het onderste ook van u was, maar blijkbaar is dit een tekening.
Een raad die ik u kan geven is om eens te gaan kijken naar de decals van Archer. Daar heeft men verschillende soorten van '3-D' decals die rivetten voorstellen. Men heeft dit in verschillende maten en gewichten...:)) , en daar kan je je misschien mee behelpen. Het is het enige in mijn gedachte wat ik momenteel kan voorstellen.
Ikzelf heb er al gebruikt voor mijn snellbootdiorama en moet zeggen, ze zijn van uitstekende kwaliteit. Je kan dit het beste zien als een soort van lintdecal waarop kleine resinbolletjes zijn opgebracht zodat die rivetten voorstellen. Aanbrengen is zoals een gewone decal, met wat sol en set erbij zodat de decal goed kan hechten op het oppervlak.
Tik gewoon archer decals in op je zoekmachine en je komt erop. Bestellen gaat heel eenvoudig en men geeft je een goeie service. Hopelijk voldoet dit voor je.

Persoonlijk heb ik een soort van tandwieltje om rivetten te maken, maar dit is voor op schaal 1/72, dus zeker veel te groot voor je. Meestal gebruiken we dit om vliegtuigmodellen beter te detailleren. Mocht er kleinere versies bestaan van dit zou je geholpen zijn, maar ik betwijfel het....

heb daar al gekeken, en die dingen kosten +/- 18 euro per set, waarvan ik maar 20% kan gebruiken; wordt dus een dure grap.

Eric
 
Mijn redenering over houtbouw bij metalen schepen (in de veronderstelling dat ik er gebruik van zou moeten maken, want als er van een scheepstype al styreenversies bestaan zie ik het nut er niet goed van in tenzij om het model zwaarder te maken) is als volgt. Ik zou het skelet van romp en eventueel van de bovenbouw met houten schotten maken. De beplanking van de romp en beplating zou ik echter helemaal in styreen uitvoeren. Ik vind het zinloos om in dit model de rivetten te plaatsen en toch hier en daar houten afwerkingselementen over te nemen. Het is bedoeld als houtbouw en er gaan altijd details zijn die wegvallen. Zo heb je wel mooi stukken van de schoorsteen gescratcht met alle rivets die er thuishoren, maar is er tegelijk nog een houten hoepel rond de schoorsteen te zien met de nerven van het kitpart duidelijk zichtbaar. De details ernaast, waar je veel werk aan gespendeerd hebt, worden eigenlijk teniet gedaan. Die stukken hout zou je moeten gaan plamuren en schuren als je met de romp zo ver wil gaan als je beschrijft. Dit had dus ook vervangen moeten worden door een reep Evergreen. Er zou bij de metalen delen nergens een stukje hout zichtbaar mogen blijven en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van deze kit. Bij dit soort modellen mag je net niet te ver in detail gaan om de charme ervan te behouden. Het gaat lijken of je de boot in styreen hebt geprobeerd full scratch te bouwen, maar hier en daar hout gebruikt hebt, in plaats van andersom.


De beplanking in hout zal bij het gebruik van styreen als beplating moeilijkheden gaan geven als je de platen er op wil verlijmen. Dat zou veel makkelijker zijn wanneer de platen op een styreen skelet gekleefd kunnen worden, dat op de houten schotten bevestigd kan worden met veel minder spanningen tot gevolg. Ik denk dat je in dit geval best contactlijm gebruikt zodat de platen aangedrukt kunnen worden en onder spanning blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
hey Steven, je hebt inderdaad een punt.
ik tracht zoveel mogelijk details in te bouwen, wat in mijn vorige projecten aardig is gelukt omdat die op schaal 1:50 waren. Waarom makkelijk maken als moeilijk ook gaat, LOL.
op een schaal 1:200 gaan uiteindelijk al die details verloren, tenzij je een macro-opname maakt, maar met het blote oog zie je die niet.

ik denk dat ik inderdaad dat rivet-patroon ga vergeten, en werken met wat de kit voorziet.

Eric
 
Een goed idee, de bouw zal dan veel beter opschieten en bij schepen is dat zeker van tel.
 
voor mij hoeft het niet op te schieten, Steven; aan de Calypso heb ik twee jaar gebouwd, en ik ben nu al twee jaar bezig aan de Titanic, en voorzie toch nog 1 à 2 jaar daar mee zoet te zijn, weliswaar enkel de wintermaanden.
de zomer is voorbehouden voor het zeilen :-)

Eric
 
Update 18/01/2017

Plamuren en schuren van de romp is klaar.

voor
1opD1V.jpg

na
SOF8vG.jpg

De achtersteven

Voor :
A3xX0M.jpg
Na :
v6J2Tl.jpg
Zo hoort een kontje te zijn, lekker strak


Zicht vanaf de boeg
MPynLn.jpg

3C9K4n.jpg

Zicht vanaf de achtersteven
TcRoyL.jpg

Afwerking van de schroefassen (hier moet nog een retouchke gebeuren)
FuoMbP.jpg


Dit kan naar de schilder voor primer, schuren, primer, schuren ….

Tot een volgende update.

Eric
 
Je model ziet er mooi uit!

Is het een goed idee om spelden te gebruiken als imitatie klinknagels?
Je drukt de speld in het hout en knipt het af op 1mm van de romp, na het schilderen vorm zich een rondje dat lijkt op een klinknagel.
Deze methode heb ik toegepast zien worden en dat zag er erg realistisch uit.
 
Wat een mooie lijn had dat schip toch hé, zo vanaf de boeg gezien, prachtig!

Fred
 
Je model ziet er mooi uit!

Is het een goed idee om spelden te gebruiken als imitatie klinknagels?
Je drukt de speld in het hout en knipt het af op 1mm van de romp, na het schilderen vorm zich een rondje dat lijkt op een klinknagel.
Deze methode heb ik toegepast zien worden en dat zag er erg realistisch uit.

is wel een ongelooflijk friemelwerk; was er eigenlijk vanaf gestapt omdat ik denk dat op een schaal 1:200 nog weinig zichtbaar blijft.
in elk geval een goed idee en ga erover nadenken en eens uitproberen; het voordeel is dat ik de mooie onderdelen van de kit zou kunnen gebruiken

Eric
 
Al een knap resultaat! Ik weet hoeveel werk er in kruipt om alles netjes glad te krijgen, respect!


Patrick
 
Is het een goed idee om spelden te gebruiken als imitatie klinknagels?
Je drukt de speld in het hout en knipt het af op 1mm van de romp, na het schilderen vorm zich een rondje dat lijkt op een klinknagel.
Deze methode heb ik toegepast zien worden en dat zag er erg realistisch uit.

In de Titanic zaten 3.000.000 klinknagels, dat is echt héél véél werk om dat te doen.
Respect als je daar aan durft te beginnen :3some:

Ik heb voor de Oseberg ook zelf de klinknagels gemaakt, dat waren er maar 1.300 in schaal 1:25 en dat was al veel werk!

recht met en links nog zonder klinknagels:
IMG_6270.jpg

Fred
 
Wow da is hier de moeite om te zien fijne stielmannen zijn dat hier wel he
Marc
 
In de Titanic zaten 3.000.000 klinknagels, dat is echt héél véél werk om dat te doen.
Respect als je daar aan durft te beginnen :3some:

Ik heb voor de Oseberg ook zelf de klinknagels gemaakt, dat waren er maar 1.300 in schaal 1:25 en dat was al veel werk!

recht met en links nog zonder klinknagels:
http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/12135/IMG_6270.JPG

Fred

Hey Fred,

maar deze Titanic is in schaal 1:200, dus ik vraag me sterk af of je daar nog iets van gaat zien. En zelfs al zie je het, dan krijg je dit nooit waarheidsgetrouw. Wil je dit wel dan zijn die rivetten ongeveer 0,1mm, met een tussenafstand van eveneens ongeveer 0,1mm :unsure:

Eric
 
in afwachting dat ik mijn romp kan primeren (zon, windstil - want ik woon op een appartement zonder garage, moet het dus op mijn terras doen, romp is +/- 1.300mm lang) begonnen aan de uitrusting die op de verschillende dekken moet komen; OMG wat een friemelwerk allemaal

JVJkqt.jpg

o2mysT.jpg

G5rxPX.jpg

ook al één relaxstoel gemaakt uit 2 deeltjes PE, duurde ongeveer 30 minuten om dat in elkaar te krijgen (nog 39 te gaan) :tongue:
yimIir.jpg

eb7QfR.jpg

Nadien moeten ook nog 48 banken in elkaar geplooid worden, maar daar ben ik nog niet aan begonnen

tot een volgende update

Eric
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan