Hoofdsponsor

1/200 Eric's Titanic (Mantua 1:200) [wip]

Update 25/12/16

Ondertussen gestart met het beplanken van de romp en dan besef je pas wat een lengte dit schip heeft : 1.300mm lang, wat een eind, ik krijg het amper op één foto.

HpX4o5.jpg
1NJjxT.jpg
XWJTJD.jpg

Begonnen met de afwerking van de 8 kranen, met PE-deurtjes en PE-ladders (waren niet voorzien in de kit). Eerste foto met de kraanboom uit de kit, tweede foto met een PE-kraanboom. Ik heb de indruk dat de kraanboom uit de kit er beter uit ziet, meer relief. Wat denken jullie ?

PV8Yom.jpg
yQGeVa.jpg

Ook verder gewerkt aan de reddingsboten, met name de davits. Links wat de kit voorziet, rechts met PE-parts. De keuze is duidelijk.

Hm21L0.jpg
utCTtd.jpg


Prettige eindejaarsfeesten en tot een volgende update.
 
Die kraan zou er zo uit moeten zien:

attachment.jpg

http://www.copperas.com/titanic/dynamo.htm

attachment.jpg

http://www.moddb.com/mods/mafia-titanic-mod/images/poop-deck-cargo-equipment-added2

Het PE-onderdeel zou moeten volstaan. Het enige probleem is dat het stuk met de spanten niet bovenaan de arm moet zitten maar er midden in. Ze hadden het PE-onderdeel nog twee extra vlakken moeten geven waardoor het in doorsnede een H-vorm zou gekregen hebben. De zijkanten zouden I-profielen moeten zijn maar die zou je apart moeten aankopen als je die correct wil krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Komt er nog een afwerklaag over de beplanking?
Op de foto's zijn nog openingen en oneffenheden te zien namelijk.
De romp van de Titanic was geklonken dus ben benieuwd hoe dat verder afgewerkt wordt.
Anders zal het nog een hele klus worden om de romp netjes te krijgen denk ik.

Fred
 
hey Fred,

romp is nog lang niet klaar, moet nog volledig opgeschuurd worden en er zal nog wel wat plamuur aan te pas komen ook. Ben aan het twijfelen om de romp met Evergreen te bekleden, inclusief het fameuze rivet-patroon. Heb alle tekeningen om het te doen, maar dit is zo een gigantisch werk. Ga eerst eens kijken wat er nog in de kit zit, dan zien we wel verder

Eric
 
Duidelijk Eric, succes dan maar om deze grote romp mooi te krijgen :sleep:

Fred
 
hier zitten deftige boten bouwers op forum en dit beloofd ook weer ik volg al van begin in stilte en kan er van genieten mooi grt Pascal
 
Ik ook genieten das al wat ik kan want van boten en schepen heb ik echt geen kaas gegeten maar vind het wel geweldig
Marc
 
Indrukwekkende kit, ik schuif mijne stoel ook bij
 
bedankt allen voor het volgen. Nu eerst de romp volledig beplanken, plamuren en schuren, dan kunnen we weer verder.

prettig eindejaars aan iedereen
 
Update 12/01/2017

Beplanken van de romp is eindelijk klaar, waar vooral het achterschip voor de nodige problemen heeft gezorgd. Zal nog wat werk vragen om dat netjes te krijgen.

A3xX0M.jpg

Begonnen met de eerste schuurbeurt van de romp

Voor :
1opD1V.jpg
Na :
tBu66M.jpg

Volgende stap : plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren ……..en dan kan de romp naar de verfstraat voor de grondlaag.

Toch iets bijgeleerd : volgende keer met zo'n lengte (1.300mm) gebruik ik bredere planken voor het bekleden van de romp; zal heel wat minder schuurwerk meebrengen; nu heb ik het gedaan met de in de kit voorziene plankjes van 2mm breed en die gaan dan over deze lengte langs alle kanten wringen

Tot een volgende update.

Eric
 
Hey,

Toch een mooie vooruitgang...;)
Indd, in de toekomst kan je bredere planken gebruiken, je schuurt nadien toch op en plamuurt het geheel, je ziet eigenlijk niets meer dan van de planken, en met de verf erover....
 
En zo leren we van elk model dat we maken weer iets nieuws ^^
Na de schuurbuurt ziet het er al een pak beter uit, plamuren zal een klus worden maar het schip zal er erg mooi van worden!

Fred
 
HELP

voor het bekleden van het bovenste gedeelte van de romp heeft de kit volgende voorzien
gZPQft.jpg
super gedetailleerd, wel zonder het fameuze rivet-patroon, maar ik vrees dat met grondverf en nadien aflakken, al die details gaan verdwijnen.

iemand een oplossing ?

een andere mogelijkheid is om de bekleding van de romp natuurgetrouw te bouwen (zie plan)
lYJkjk.jpg
dwz met evergreen 0,25mm, daar alle rivetten in prikken, dit kleven op nog een strook van 0,25mm. Maar als je goed kijkt op het plan, moeten dat allemaal kleine plaatsjes worden van ca. 10 x 35mm. Daar moeten nog de deuren opkomen (kan ik eventueel recupereren van de triplexplaat uit de kit) en alle raampjes en portholes uitboren. Volgens mij ben ik daar 2 jaar mee bezig om heel de romp af te krijgen :(

Eric
 
De romp ziet er goed uit , nog wat plamuren en opnieuw schuren en klaar is ie om te verven.
Betreffende de opbouw:
Als je de verf met de air bruch of spuitbus aanbrengt zal het wel meevallen om de details te behouden.
Aan de andere kant zou ik persoonlijk de rivetten vergeten , je kan natuurlijk als je heeeeeel veeeeeeel geduld hebt je er aan wagen maar voorzie er dan wel een half jaartje voor. Lijkt me echt niet doenbaar en zeker niet leuk.
Maar het is jouw schip en jou tijd , je bepaald zelf hoever je wil gaan in de details.
succes , Marc
 
Beste Eric dat word monnikenwerk , gaat ge dat riskeren ? Veel heel suc6 en moed vriend
Marc
 
zal eerst eens een test doen met het handmatig aanbrengen van dat rivet-patroon; wie niet waagt die niet wint

Eric
 
Hey,

Zijn de rivetten ingeduwd in de triplex of staan ze erop gezet, dus kleine 'bolletjes' die erop staan?
Mochten ze ingeduwd zijn stel ik voor om ze wat dieper in te boren/duwen, zodat je nadien geen verlies gaat hebben van dit detail. Natuurlijk mag je niet te diep gaan werken. Verf aanbrengen met airbrush zal hier eigenlijk wel de beste oplossing zijn omdat je hiermee heel fijn kunt schilderen zonder verlies van detail. Geheim hierbij is dat de verf sterk verdund moet zijn om een mooie egale oppervlak te verkrijgen. ;)
Staan de rivetten erop als 'bolletjes', heb je geen probleem, maar ook dan is spuiten met de airbrush aangewezen. ;)

Mooie bouw:)
 
swaken, dat is nu juist het probleem; op hetgeen meegeleverd is in de kit (een zeer dun lasergesneden multiplex van 0,6mm) staan de rivetten niet op (zie onderstaande foto)
gZPQft.jpg

wil ik het doen zoals het in werkelijkheid was, dus met de rivetten, moet het er uitzien als volgende foto
lYJkjk.jpg

maar dan moet ik alle lasergesneden onderdelen van de kit overbrengen op evergreen van 0,25mm, en daar met de hand alle rivetten indrukken. Ik zou die 0,25mm gebruiken omdat die dikte bij testen de beste resultaten gaf. Je moet het nadien dan nog eens op een ander vel card 0,25mm kleven. Nadeel hiervan is :
1. al die rivetten met de hand aanbrengen (een paar duizend)
2. alle details zoals ramen en portholes moeten extra uitgesneden worden
3. alle deuren van de lasergesneden delen moeten voorzichtig losgemaakt worden en nadien overgebracht worden op de evergreen card
4. het moeten dan allemaal stukjes card worden van ongeveer 10 x 35mm, die elkaar nog eens overlappen ook

dat is dus een titanenwerk, waarmee ik een jaar of twee zoet ben.

het minst moeilijke zou natuurlijk zijn als ik op één of andere manier die rivetten (met de bolling naar buiten, zichtzijde) op de lasergesneden delen kon aanbrengen.
maar hoe doe je dat ?

Eric
 
Ik volg deze op de voet ...
Ikzelf heb de titanic op schaal 1/250, hachette.
Ik ben alles aan het opsporen en verzamelen en ga ook vanstart.
Zelf was ik aan het denken om de beplanking achterwege te laten en bekleden met balsa .
Daarna styreen over in laagjes zoals op de plannen te zien is . En heb me al suf gedacht over de rivetten......

Dave
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan