Hoofdsponsor

1/72 Austin 8HP Tourer en Austin 8HP Staff Car [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Nu de Gaz en de Jeep afgewerkt zijn is het tijd om toch weer iets met wielen op de werktafel te hebben.
De keuze is hierbij gevallen op een model dat ik 2 jaar geleden in Normandië opgestart ben maar tot heden niet afgewerkt had nl. de Austin 8HP Tourer, bij de Britten ook wel de "Breakfast Car" genoemd. Waarom? Wel omdat jonge officieren deze cabrio dikwijls leenden om er met te gaan pronken bij de jonge dames. De officier aan wie ze toestemming tot gebruik moesten vragen zei hen dan dikwijls "home before breakfast", ze moesten hem terug brengen voor het ontbijt.

De kit is van ACE op schaal 1/72. Wie ACE kent, weet dat het redelijk dik plastiek is en dat het ook niet altijd past.

attachment.jpg

attachment.jpg

De te dikke onderdelen,

attachment.jpg

en de instructies.

Maar we hebben niet alleen deze cabrio versie, we hebben ook nog de saloon versie van deze wagen:

attachment.jpg

Leuke wagentjes die hun plaats zullen vinden op mijn vliegveld/museum.

De Tourer zal gebouwd worden in de kleuren van de Auxiliary Territorial Service (ATS) 1945 ter ere van de vrouwen die een rol gespeeld hebben in het Britse leger. De Saloon zal gebouwd worden in de kleuren van de British Expeditionary Force (BEF) 1940 welke uiteindelijk al hun materiaal dienden achter te laten rond Duinkerken.

De info komt natuurlijk via het www maar ook uit een paar vuile boekskes zijnde:
- British Military Trucks of World War Two, Tankograd Publishing
- Classic Military Vehicles (CMV) 151 en 171

Stay tuned...
 
Mooi ...komen ze in een diorama ?

Neen Michiel, mijn vliegveld/museum is een diorama op zich.
Het is een beetje opgevat als het Luchtvaartmuseum in Brussel (algemeen idee) maar ik presenteer de voertuigen bij de periodieke vliegtuigen.
De Austin Staff Car zal waarschijnlijk bij een Hurricane komen te staan en de Tourer bij de verkeerstoren, we zien wel.
 
Hey,

MmM'. Weer de kleintjes aan bod, goed he, ik volg.....😉
 
Wielen zijn altijd leuke dingen bij ACE, je weet nooit waar je er mee uitkomt.

In het geval van de Tourer (cabrio) blijkt dat de achterste wielen niet in de wielkassen passen en dat ze veel te breed zijn. Het is dus nodig de wielkassen aan te passen naar realiteit en de dikte van de banden aan de binnenzijde wat te verminderen.

attachment.jpg

Links het wiel uit de kit en rechts de verbeterde versie.

Wat de Staff car betreft weet ik nog niet hoe we daar gaan eindigen wat betreft de wielkassen maar het is in ieder geval een ander type velg gelijkend op het origineel. Elke velg was voorzien van 12 gaten en die zijn mooi weergegeven op de wielen.
Ze zien er natuurlijk beter uit als ze uitgeboord zijn en dus hebben we 4x 12 gaatjes te boren.

attachment.jpg

Links het wiel uit de kit en rechts de uitgeboorde versie.
We doen verder....
 
veel succes met deze stoeferscar,we volgen
 
Beetje verder gewerkt en de body's in elkaar gekregen.
Ze staan in een groene primer (spuitbus Humbrol) en moeten hun definitieve kleur en camo dus nog krijgen.

attachment.jpg

Tevens moet er hier en daar nog wat verfijnd worden en onderdelen aangebracht. Het glas is niet voorzien in de kit, wel de templates om te gebruiken bij het uitsnijden.
We doen rustig verder.....
 
Vind het altijd onbegrijpelijk dat jullie in deze kleine schaal kunnen werken :) maar de karretjes krijgen vorm.
 
Inderdaad , oogt de versie van de uitgeboorde velg mooier Erwin, het zijn de details die het maken :) , knap bezig !
 
Een leuk project! Ik ben het zeer eens met Filip over de uitgeboorde velgen: het is mooier dan hoe het was én het zijn de details die het hem doen. Je kunt de algemene vormen en lijnen van een voertuig nog zo goed voor elkaar hebben, maar totdat je dit soort details aanpakt blijft het er toch een beetje uit zien als speelgoed. Mooi werk tot nu toe.
 
Sorry dat er geen tussen updates geweest zijn maar de beide kerels zijn deze avond afgewerkt geraakt en ik wil jullie hun foto's niet ontzeggen.
Zal er in de toekomst wat meer op letten dat er meer en regelmatiger updates komen.

De eindfoto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals eerder vermeld zullen zij gaan deel uitmaken van mijn vliegveld/museum en, geplaatst bij een Hurricane, ziet dat er dan zo uit:

attachment.jpg

De Staff Car is in de kleuren van HQ, 2nd Army Corps, BEF, 1940 en de open Tourer behoort tot de Auxiliary Territorial Service (ATS) 1945.

Het zal misschien opvallen dat de Tourer wel een bridging plate (gele schijf) heeft en de Staff car niet. Dit komt doordat het gebruik van bridging plates nog niet in voege was in 1940; het werd pas vanaf 1943 aangebracht op alle geallieerde voertuigen.
Interessant om weten is wel dat de US classificatie werd gebruikt op alle voertuigen. Men sprak dus niet van "lbs." zoals in de UK maar wel van "tons". Het vermelde getal sloeg ook op het beladen gewicht en niet het leeg gewicht.

Wat mij betreft mag dit topic afgesloten worden.
Tot de volgende !!!! :wave: :wave:
 
Het is een mooi eindresultaat geworden Erwin.
 
Hey,

Indd, mooi afgewerkt die kleine prutsen.
Ik dacht dat ik hier ook nog zoiets liggen heb, het belooft dus weer wat te worden....
 
Dat succes zal Erwin wel nodig hebben, nu de modellen al afgewerkt zijn ;)
 
1/72...zulk griezelig spul, zo klein. Ik word er gek van, niks voor mij :D

Maar jij weet er blijkbaar wel raad mee, mooi resultaat!

Cheers
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan