Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Bedankt voor de aanmoedigingen! De buizen waren me ook al opgevallen, maar ik vind ze in dit geval niet uit de toon vallen omdat er boven op het kanon ook al een glanzend metalen buis zit. Bovendien gaan ze gebruikt worden om het naambordje op te bevestigen, dus zullen ze toch al gedeeltelijk aan het zicht onttrokken worden. Vandaag kreeg ik tips van de jury waaruit bleek dat ze de verwering onvoldoende vonden. Daar zal dus nog wat aan gesleuteld worden. Voor vandaag zit er ook al een uurtje bouwen op, na een halve dag op de Boekenbeurs rondgelopen te hebben. Daar heb ik onder andere dit gekocht:

attachment.jpg

attachment.jpg

Het setje met de tools is al helemaal gebouwd. Hier even een review:

attachment.jpg

Zeer degelijke handleiding.

attachment.jpg

attachment.jpg

De gieting is redelijk, niet zonder flash en wat luchtbelletjes maar er moest toch in gesneden worden in verband met de omzetting van 1/35 naar 1/32. De schop moest net in het kadertje passen dat ik al op de M251 gekleefd had.

attachment.jpg

De PE riempjes maken het geheel erg realistisch. Bijgevoegd een foto van http://g741.org/PHPBB/viewtopic.php?f=6&t=2842&start=0.

attachment.jpg

En passen doet het.

attachment.jpg

De rode primer lag het dichtste bij. Een goeie ondergrond om het hout op te schilderen.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen! De buizen waren me ook al opgevallen, maar ik vind ze in dit geval niet uit de toon vallen omdat er boven op het kanon ook al een glanzend metalen buis zit. Bovendien gaan ze gebruikt worden om het naambordje op te bevestigen, dus zullen ze toch al gedeeltelijk aan het zicht onttrokken worden. Vandaag kreeg ik tips van de jury waaruit bleek dat ze de verwering onvoldoende vonden. Daar zal dus nog wat aan gesleuteld worden. .


Steven, ik ben maar simpel en toch een beetje moeilijk met deze tips, al dat schrats en gedoe, telt niet meer mee, de perfecte maatvoering, en alle veranderingen, zelfs je Vrolijke soldaatjes en Willie Wortels word niet naar gekeken,
Je moet nu gaan Verweren, en dat word ingefluisterd, nu dan een set...of verwerings set kopen, die nu op de markt is en daarmee onder kliederen. Doet mij denken,. als iedere willekeurige deelnemer met dezelfde startkit iets in elkaar zet, en daar je juiste voorgeschreven hoeveelheid verf over gooit, dan is die beter en mooier. Maar dat roept het bij mij op.....
 
@Aris: ik veronderstel dat het erbij hoort nu, maar er werd wel naar gekeken of het niet overdone was. Je hebt wel gelijk dat het voor een jury soms moeite kost om onder de verflaag te kijken en niet alleen de buitenkant te quoteren. Ik veronderstel dat het bij de volgende wedstrijd, die op de ESM plaatsvindt en waarvoor het kanon al ingeschreven is, evengoed anders kan aflopen.
@Pascal: bedankt!

Gisteren heb ik verder gewerkt aan de persluchtslangen en de hydraulica. De aansluitingen met de eerste truck zijn bijna af, maar dit in de primer zetten kan nu niet meer apart van het voertuig en het kanon kan vanaf nu ook niet meer weggenomen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

(Foto's https://www.flickr.com/photos/rocbolt/8656615904)

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag heb ik wat leidingen bevestigd en de spuit erbij gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een paar kabels waren te kort, ik moet er een stukje tussen zetten.
 
Toch wel knap allemaal Steven grt.
 
Weer bedankt, Pascal. De communicatielijnen zijn gemonteerd en ook de tools zitten op hun plek. Er gaat nog wel een laagje verf over moeten om de primer te bedekken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook de Duitstalige koonvooiwaarschuwingsborden eens afgeprint. Eens kijken of dat ergens op lijkt als het aan de truck hangt.
 
Het werd tijd om eens aan het naambordje te denken. Er was plek genoeg voor iets groots, maar een plakkaatje monteren kon niet in het midden op de twee verbindingsbuizen. Hier zou een 3D-constructie zoals in mijn Bismarckvitrine er mooier uit zien. Ik had wel geen zin om alle letters weer in aluminium te plooien, een eenvoudiger materiaal diende zich aan. Ik had hiervoor in Artobi een H-profiel gekocht van 3x3mm. De opzet was om hier Hollywoodgewijs letterstukjes van te zagen en aan elkaar te lijmen. Door de caviteiten zou dit aan sommige delen van het kanon doen terugdenken. Ik maakte een ontwerp voor de letters, een beetje dynamiek zou wel passen, dus schuinde ik de bovenkanten af.

attachment.jpg

Moeizaam begonnen er zich letters te vormen.

attachment.jpg

Het profiel leverde wel de rechte letters maar niet de ronde. Daarvoor moest nog een andere techniek uitgeprobeerd worden.

attachment.jpg

Er lag nog een oud venndiagram met een ovaal die maar een millimeter te groot was.

attachment.jpg

Door dit met een offset uit te snijden en daarbinnen nog een tweede uitsnijding te doen, kreeg ik de centrale ring voor de vier ronde letters. Een bufferstrookje werd in het venndiagram gepast.

attachment.jpg

Een tweede strookje paste daarin en dan kon de ring het geheel fixeren met Tamiya Extra Thin. Daarmee heb ik het venndiagram ook maar eens gerepareerd.

attachment.jpg

Dit leverde alvast een bijna perfecte O op, die aan een kant wat uitpuilt. Dit kan ik misschien met wat plamuur wegwerken. Een tweede is onderweg.

attachment.jpg

Over de kleur denk ik nog na, ik heb mijn kleurenpalet er eens bijgepakt.

attachment.jpg

De waarschuwingsborden zijn ook al gemonteerd, al moeten deze nog wat verweerd worden met hetzelfde pigment. Het papier is met contactlijm op styreenplaatjes gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de voorbeeldfoto in het boekje waren er banden gebruikt om het plakkaat op te hangen. Ik vond kettingen hier praktischer.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven dit heb je weer fantastisch opgelost , tof gevonden hoor
De rest ook natuurlijk
Knap werk
Marc
 
Knap werk, maar mijn oog viel toch op de kameleon, is dat een ambilobe red bar? Ik heb dezelfde gehad. Leuke beestjes!
 
Ze zijn nogal herkenbaar met hun oranje kleur.

attachment.jpg

De letters zullen voorlopig toch maar een metallic kleur krijgen om op de ESM te kunnen staan morgen, we zien later nog wel of dat volstaat.

attachment.jpg

Nu ze allemaal afgewerkt waren, moesten de letters nog wel op het voetstuk komen. Apart op de buis kleven vond ik te riskant, dan zouden ze makkelijk afbreken. Ik wilde ze met modelbouwlijm vast kunnen zetten, dus zaagde ik een eindje styreenbuis in 2 helften en gebruikte er een om op de aluminiumbuis te zetten.

attachment.jpg

De letters werden dan een voor een opgekleefd, het tweede deel in omgekeerde volgorde om de marge links en rechts gelijk te houden.

attachment.jpg

Tegelijk moesten ze in het lood blijven staan.

attachment.jpg

Als de letters geschilderd zijn, zullen ze zo vastgekleefd worden met contactlijm.

attachment.jpg

Dit zal van een hele afstand zichtbaar zijn.
 
Steven,

Model gezien en meer of goed bevonden uiteraard.
Je letters zijn geslaagd, goeie oplossing hierbij.
Weet je nu ondertussen al iets meer van de prijsuitreiking of blijft het oorverdovend stil....;)
 
Bedankt, Swaken. De uitslag is bekend, het is te lezen op deze pagina van de IPMS website.

https://www.ipms.nl/euroscalemodelling/30-esm/2624-esm-2017-wedstrijd-uitslagen

Er was eigenlijk voor zover ik kan zien geen van de militaire voertuigen bekroond met edelmetaal, alleen commendations en daar ben ik zelf niet bij. Ze geven ook geen prijzen aan figuren, alles vanwege computerproblemen blijkbaar, wat ik larie en apekool vind, want je gebruikt tijdens het jureren toch papier om iets op te schrijven, veronderstel ik.
 
Hey Steven,

Indd, ook bij ons gebeurt dat op papier en drie personen en een moderator die een eindbeslissing kan nemen.
Zo zie je maar dat computers niet altijd goed genoeg zijn om iets af te handelen. Lang leve papier, het is juist controleren en dan heb je de uitslag.
Spijtig dat je geen onderscheiding of 'edelmetaal' hebt gewonnen, maar ja, men weet natuurlijk niet wat werk daar is in gekropen, ondanks het boekje dat erbij lag...
 
Bedankt voor de appreciatie, ik ga er nog een schepje bovenop doen voor de BSMC komende zondag.

attachment.jpg

Op de vier hoekpunten van de combinatie werd in een konvooi blijkbaar soms een rode vlag gehangen. Dat het rood moest zijn, bleek uit de ingekleurde foto die in de manual staat en de vlaggetjes staan duidelijk afgebeeld op het grote plaatje. Dit kon ik eenvoudig toevoegen op het model door metaalfolievlaggetjes aan te maken.

attachment.jpg

Deze staan ondertussen in de rode primer.

attachment.jpg

Een ander onderdeel dat het niet haalde, waren de twee bij de kit geleverde granaten. Uiteindelijk bleken ze totaal niet te lijken op het exemplaar dat in het museum in Albuquerque bewaard wordt, en kunnen ze er ook niet naar omgebouwd worden.

attachment.jpg
 
De vlaggetjes zijn geschilderd in Tamiya Flat Red met een schaduw en een highlight er op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er wordt nu ook meer beweging gesuggereerd.
 
Die vlaggen geven een soort gevoel van beweging vind ik, mooi gedaan.

Wat ik wel vreemd vind is dat het raam zeer vuil is, heel goed gedaan trouwens want dat is niet makkelijk heb ik al gemerkt, maar dat de rest van het voertuig zo proper is. Als de ramen van mijn auto zo vuil zijn is de rest nog veel erger.
 
De vlaggetjes zijn mooi gemaakt, maar wat mij opviel is dat de vlaggetjes zo proper zijn tegenover de rest van het voertuig of zijn ze net gewisseld?
 
Bedankt voor de opmerkingen, ze zijn meegenomen in de eindsprint dit weekend. Gisteren won het Atomic Cannon brons in de masterclass Militaire Voertuigen in schaal 1/35 op BSMC in Putte. Ook een Special Prize uit de hand van John Flooren werd in de wacht gesleept.

attachment.jpg

Aan een dergelijk model zou je kunnen blijven voortploeteren, maar ik ga het na bijna twee jaar dagelijkse arbeid, tientallen grammen plastiekstof, tweederde van een plakkaat Mengboutjes, een tiental diameters plastic en metalen buisprofielen en een schoendoos met afgekeurde stukjes voor bekeken houden. Hier komen alvast de binnenfoto's en in het weekend vind ik vast nog wel eens de tijd en vijf minuten zon om het stuk in een natuurlijker biotoop te fotograferen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan