Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Zo'n kist zou ik alleen handig vinden als het weer tegenvalt, want soms regent het als de modellen uitgeladen moeten worden. Voor de rest ben ik gewend alles los of in een plooibox te vervoeren. Ik heb wel eens een groot diorama voorzien van handvatten om het niet vast te hoeven nemen. Hier zal dat niet gaan om esthetische redenen.

Vandaag heb ik de blokjes uitgeboord. Ik heb maar besloten om er niet helemaal doorheen te boren, dat ziet er mooier uit. Het blijkt ook onmogelijk om met zo'n lange boor juist te mikken en helemaal op het gewenste punt uit te komen.

attachment.jpg

Dit lijkt een beeld uit een slechte horrorfilm.

attachment.jpg

attachment.jpg

Om onder de juiste hoek te blijven boren wordt er een scherpe hoek van 30 graden tegen het blok gelegd. Door plat op de tafel te boren kan de hoogte in het oog gehouden worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste twee boorgaten lukten wel goed.

attachment.jpg

Toen liep het mis, er zat een hoekverschil.

attachment.jpg

Dit werd gecorrigeerd door de boor terug te trekken.

attachment.jpg

Het vierde boorgat zat niet horizontaal genoeg.

attachment.jpg

Het kwam aan de onderkant uit het blok. Ook hier moest ik terugtrekken, waarbij de afstand tussen de twee ingangsgaten een halve centimeter bleek af te wijken.

attachment.jpg

Voorzichtig werd een gat geboord naast het bestaande gat.

attachment.jpg

Dan werden de ijzers op lengte gezaagd na afmeten van de juiste afstand.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is het resultaat. Een van de boorgaten heeft een klein hoekverschil zodat de ijzers wat gespannen staan, dat boorgat heeft ook een erg ruime opening die geplamuurd zal moeten worden. De volgende stap is het bevestigen van de bodemplaatjes. Nu ik de boorkolom heb is het mogelijk om degelijke gaten te boren in de profielen want ik wil ze juist tegen elkaar aanspannen met schroeven.
 
Steven het is mosterd na de maaltijd zeg maar.


Allee ik probeer iets van goede raad te geven.
Uw lange boor, begin met een korte boor. Deze gaat door de lengte niet slingeren.
Als ge het boorpunt aftekent/uitmeet, doe dit door de lengte en de breedte en dan met de stift zo een kruisje te maken.
Dit kruisje, pakt ge een (oude rechte, geen kruiskop) schroevendraaier, en met een klap op de kop, brengt ge het kruisje over in het hout, dus een kruis meppen. Het middenpunt, kan ge nog verdiepen met een “centerpons”.
Daarna pakt gij uwe korte boor, en de gradenboog, dan kan de boor “niet weglopen” en begint u langzaam te boren.
Naarmate het gat dieper wordt is de richting vastgesteld. Dan spant ge uwe lange boor in, en volgt het reeds geboorde gat. Op een hele lage snelheid. Snelheid verhogen, want de spaanders moeten weg. Dan zal ook de lange boor recht blijven, de spaanders afvoeren, dan heel voorzichtig, vergeet niet, de boor en de machine doen hun werk, zal de lange boor zich in het hout vreten.
Geen duw kracht van u. De kop van de boor gaat naar binnen!!! gij zorgt alleen dat hij blijft draaien.
Dan merkt u, dat de boor zichzelf in het gat trekt, en opeens niet slingert.

Ik hoop dat je het volgt, pak een stukje hout, en ga daar gewoon gaten in boren. En bedenk de kracht of de druk, mag niet groter zijn als uwe pink kan doen.

Wat de eerste foto betreft, dat is echt horror, als ge uwe boormachine aan gezet had, was de boor gaan slingeren, en uwe haren gegrepen, of de baard.
Dus bij gebruik van de boorstandaard, haarnetje en baard beschermer!!!!! anders mag je bij de Indianen wonen en wordt je gescalpeerd
 
Bedankt voor je tips, Aris. Het voorboren had ik ook toegepast met een korte boor van 5mm, zodat de lange boor van 6mm een aangrijpingspunt had. Alleen bleek het moeilijk om op een schuin vlak de juiste tussenafstand te regelen. Die is nu aan het schuine blokje 56mm en aan het rechte 58, nog steeds moeilijk te ondrscheiden. De standaard heb ik nog niet kunnen gebruiken, hij is te laag voor dit werk, maar als ik ermee ga werken doe ik een veiligheidsbril op. Ik herinner me van de cursus metaalbewerking dat de spanen soms tientallen centimeters lang worden en rond de boor gaan draaien. Het kan zeker aan het aandrukken liggen, soms ging de boor als boter en soms duurde het langer.
 
Ik had het anders aangepakt , ik had een groter gat geboord en dan de stangen uitgelijnd zodanig dat ze juist stonden hoe ik ze wilde dat ze moesten staan en daarna de gaten met de stangen erin opgevuld met een twee componenten product om hout op te vullen , ik heb dat overlaatst gebruikt om scharnieren in een kast te herstellen en het is super goed gelukt hoor
Eens de twee componenten hard zijn gaat dat niet meer uit elkaar hoor en het heeft de kleur van natuur hout en kan geschilderd of gebeitst worden
Maar het is zo ook gelukt he
Ik stond zaterdag toch vol verwondering hoe groot het toch weeral geworden is
Knap werk
Marc
 
Dit is toch bepaald indrukwekkend aan het worden hoor !
 
Bedankt om het meedenken. Ik heb wel een oplossing bedacht voor de bevestiging van de ijzers waarbij er geen lijm nodig is. Zo blijven de onderdelen nog demonteerbaar, moest dat ergens voor nodig zijn.

attachment.jpg

In deze sleuven aan de onderkant van de blokjes passen moeren, zodat de ijzers langs daar aangespannen kunnen worden.

attachment.jpg

Ook aan de buitenzijde komen moeren, daarom is de buitenkant van de boorgaten nu schuin gefreesd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De files voor het laseren van de roosters zijn ook afgewerkt.
 
Vandaag is het voetstuk definitief geassembleerd.

attachment.jpg

De boorkolom kwam van pas om de aluminium latten mee te perforeren. Ik heb geen boorpunten uitgezet maar gebruik gemaakt van de open ruimten tussen de uitsteeksels. Dat levert wat asymmetrie op maar ziet er vast mooier uit dan tussen de ribbels te gaan boren. Een van de langere latten heb ik in een moment van geestelijke afwezigheid aan de foute kant geboord, gelukkig had ik nog voldoende overschot om die te vervangen. Ik heb de latten dan met schroeven vastgezet. Daarbij heb ik wel boorpunten uitgezet, want het MDF had de neiging om met de vezel mee te splijten.

attachment.jpg

De hoekpunten van de profielen pasten niet overal 100 procent maar met een licht hamertje konden de naden dichtgeslagen en glad gevijld worden. Solderen zal dus niet nodig zijn.

attachment.jpg

Nu konden de blokjes tegen de basis geschroefd worden. Dit kon pas geassembleerd worden nadat de ijzers met de bouten vastgezet waren aan de onderkant van de blokjes, maar ik wilde de boorgaten al wel klaar hebben voor de constructie aaneengezet zou worden en minder hanteerbaar zou worden. De blokjes worden strak tegen de basis geklemd en dan in de bankschroef vastgezet.

attachment.jpg

De boorgaten worden verzonken om er dergelijke schroeven in te kunnen draaien.

attachment.jpg

Door de bolle kop slijten de schroeven niet uit als ze er bijna ingedraaid zijn en moeilijker draaien. Ik heb wel enkele gaten opnieuw moeten boren om niet in de kanalen voor de ijzers uit te komen.

attachment.jpg

Dan was het tijd om de aluminiumbuis over de ijzers te schuiven en met moeren vast te zetten. De moeren die ik had waren voorzien van een kunststofring en waren onmogelijk met de hand aan te draaien. Ik kreeg hulp van mijn vader voor dit klusje.

attachment.jpg

Voor de inwendige bevestiging van de ijzers had mijn vader gelukkig nog wat gewone moeren die met een simpele aanraking al draaiden. Zo kon ik het tweede blok makkelijk vastrijgen.

attachment.jpg

Toen de blokjes vasthingen kon de bodemplaat ertegen.

attachment.jpg

Enkele foto's van het bekomen geheel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De gaten voor de ijzers zullen nog wat bijgeplamuurd worden met houtpasta. Een van de twee voetstukken had ondanks zijn gewicht nog de neiging om wat te steigeren. Ik heb daarom de aansluiting wat bijgeplooid. Ik heb nu ook een uitgebreidere dryfit van het model gemaakt met een stel wielen aan een kant en een koppel 1/35 Sturmpionieren voor een schaalindruk. Het plan is om het model op deze manier te presenteren op BSMC binnen een week.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Man Oh man, wat een werk, dat is echt een gigantisch kanon!!!
 
mooie vorderingen en deftige constructie Steven grt
 
Bedankt voor jullie commentaar. Ik hoorde al voor- en tegenstanders voor mijn presentatiemethode. Vandaag een update over een onverwachte uitvinding die ik vandaag gedaan heb.

attachment.jpg

Aan de binnenkanten van de voorste velgen moest er nog een ingreep gebeuren. Op de foto kan je zien dat er ruimte in de velg zit om de reminstallatie te huisvesten. Rechts zie je dat de binnenzijde in de kit een trommelvorm heeft. Daardoor zou ik geen plaats hebben voor de remmen, die je duidelijk kan zien zitten van de voorzijde in de beide trucks. Links zie je een van de vier trommels waar ik eerst had geprobeerd om een gat weg te frezen. Dat levert echter een grillige uitsnede op. Ik vroeg me af of er geen interessantere methode bestond om dit uit te werken. Ik had nog ergens een mogelijk hulpmiddel liggen, dat op het eerste zicht weer een drastische maatregel lijkt.

attachment.jpg

De kleinste van deze gatenboren bleek exact te passen binnen de velg.

attachment.jpg

Daarvoor werd wel de opening voor de as uitgeboord tot de velg tegen de zaagtanden aankomt. Dan wordt ze met de hand uitgezaagd tot het center uit de velg gezaagd is, waarna de vier dwarsspanten aan de achterkant doorgeknipt worden.

attachment.jpg

Dit levert een scherpe rand op die beter lijkt op wat je op de referentiefoto's ziet.

attachment.jpg

Nu moet alleen nog de binnencirkel gladgeschuurd worden. In feite moet de diameter nog wel vergroot worden. Ik hoop dat het me nog lukt om ook de eerste velg nog op deze manier uit te zagen, al moet ik daar een tijdelijke nieuwe achterwand voor kleven en daar terug een gat in boren.

attachment.jpg
 
Ik besloot om de diameter ongewijzigd te laten, hij was maar een millimeter te klein. Na het zagen in de eerste velg werd de achterkant dichtgemaakt met styreen.

attachment.jpg

Voor de constructie van de remmen moest de vorm teruggebracht worden tot een paar basielementen, waaruit verdergebouwd kon worden. Ik vond ook een vergelijkbare as te koop op deze site: http://www.gearharteng.com/2-5-5-ton-hybrid-axles/:

http://www.gearharteng.com/wp-content/uploads/2014/02/DSCF3148-Small.jpg

attachment.jpg

De gele cirkel had ik al, dat is de velg. De blauwe cirkel is de achterwand in de velg. De paarse en groene cilindervormen komen nu aan de beurt. De buitenste zit zo'n tien graden gekanteld tegenover de binnenste. Door de diameters te vergelijken, kwam ik uit op 14 millimeter. Ik had nog een stukje messingbuis over van de loop.

attachment.jpg

De buis moest wel schuin doorgesneden worden, waardoor de buizensnijder niet overal bruikbaar was. Deze twee stukjes hebben me een kwartier zaagwerk gekost.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het laatste stukje buis kon wel in de snijder maar er was aan beide kanten nog maar een halve centimeter over. Dat was ook weer niet eenvoudig te snijden, ik kon maar langzaam de schroef aandraaien en had op den duur een snijwond in mijn vinger. Maar uiteindelijk leverde dit wel iets bruikbaars op.

attachment.jpg

Nu de binnenste trommel, waar blijkbaar weer boutjes op zitten.
 
Laatst bewerkt:
De assen worden verder afgewerkt om hun positie te kunnen innemen voor een dryfit. De velgen van de voorassen zijn nu voorzien van naven waar ik de geplooide barbecueprikkers door kan steken.

attachment.jpg

De achterste assen hebben dubbele wielen. Op het binnenste paar zit nog de oorspronkelijke velg, zodat er net een aluminium buisje van drie millimeter diameter paste tussen de prikkers en de velg.

attachment.jpg

Voorheen vielen de wielen er nog af bij een dryfit, nu blijven de trucks op hun poten staan. Ik heb in een aantal banden al gaten geboord om ze op de blokken te bevestigen. Ik heb ook spijkers doorgeslepen om aan acht asjes te komen waarmee dit stevig genoeg kan gebeuren om het gewicht van het model aan te kunnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Mooie vorderingen, we volgen....:)
 
Mooie werken, waarom chanfrein je de gaten in de traamplaat ook niet? Als je MDF splijt kan je ook gaatjes voorboren, maar normaal gezien schroef je steeds haaks op de richting van de vezels.
 
weet niet meer wat zeggen Steven alleen maar bewonderen grt Pascal
 
Bedankt voor jullie mooie reacties. @Silenoz: een goed idee, ik zal eens kijken of ik daarvoor dezelfde frees kan gebruiken.

Even een vooruitblik op een onderwerp dat nog niet aangeraakt is, de aandrijfassen van de trucks. Op de doorsnede zijn die goed te volgen. Er zijn er vijf, waarvan drie voor de achterste truck omdat die de motor achterin heeft. Daardoor moet er ook nog een lange as onder de cabine en het vijfde wiel door naar de transmissie. De andere twee assen hebben de trucks gemeen. Zo te zien beschikte Renwal in ieder geval al over deze doorsnedetekening want de posities van de kruiskoppelingen zitten wel goed. Ik zou bijna zeggen dat het bruikbaar is.

attachment.jpg

Omdat het kanon deze zondag voor de eerste keer integraal op een beurs komt te staan bij BSMC, moet het model stevig op zijn voetstuk bevestigd kunnen worden. De vorige dagen heb ik daarom al gewerkt aan een pen-en-gatverbinding tussen de banden en de houtblokken. Vandaag heb ik afgemeten waar de gaten geboord moesten worden.

attachment.jpg

Eerst is er een transparant zakje waar recent een stuk halftrack-sprue in zat, gebruikt als overlay om de boorgaten over te zetten.

attachment.jpg

Ook de tweede truck wordt ermee gemeten.

attachment.jpg

De punten worden dan met een hamer en spijker overgezet op het eerste blok. Hier gebeurde dat eerst fout want ik had het plastic niet omgedraaid.

attachment.jpg

Afgezaagde spijkers nemen de positie in. De voorste as heeft een grotere spoorbreedte wegens het enkele wiel.

attachment.jpg

Op de twee blokjes kunnen dan eenvoudig de geperforeerde wielen vastgeduwd worden.

attachment.jpg

De as blijft tussen de banden geklemd zitten en het chassis kan er over gekanteld worden.

attachment.jpg

Omdat alles nog los blijft, kan er later nog verder gedetailleerd worden.

attachment.jpg

De tweede truck kon pas gepositioneerd worden nadat het affuit opgesteld is op de trucks. Dit chassis blijkt nog niet helemaal vlak te staan, misschien moet een van de bladveren bijgewerkt worden of is de stuuras wat doorgedraaid.

attachment.jpg

Het enige dat ik nog moet doen tegen zondag is de koppeling aan beide kanten al te voorzien.

attachment.jpg

Door de opstelling in een hoek eist het model de ruimte waarin het staat helemaal op.

attachment.jpg

De achterste truck is zo geplaatst dat het affuit zoveel mogelijk gelijk komt met het buizenframe. Het statief onderaan het kanon moet nog wel een degelijke tijdelijke bevestiging krijgen.
 
Alle foto's bekeken, en het is stevig, en eist ruimte en neemt space.
Nu even naar trein taal, De twee people movers. Of Trucks, een cabine er boven op, zodat iedereen kan zien waar je naar toe gaat, dat is naar aanleiding van BMSC
 
Bedankt, Aris. De cabines stonden nog even onder hun beschermende stolp, dit weekend komen er uiteraard foto's van hoe het geheel er uit ziet. De rijrichting kan je herkennen aan de sturende assen die beide vooraan zitten. Ik heb vandaag wat doorgewerkt en ik heb de verbinding met het kanon al klaar.

attachment.jpg

De cirkel kwam goed overeen met het plan.

attachment.jpg

De bovenkant was wel niet zo gedetailleerd als gehoopt.

attachment.jpg

Dan doen we dat maar zelf.

attachment.jpg

De schijf paste niet meer tussen mijn gereconstrueerde frame. Als de erg dikwandige cilinder aan twee kanten doorgezaagd werd, paste het weer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is op het zicht gedaan maar dit kan er wel mee door.

attachment.jpg

De schijf blijft ook draaibaar.

attachment.jpg

De andere truck heeft wel een scharnier maar dit zal later verbouwd moeten worden om meer op het origineel te lijken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan