Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Merci mannen, dan zal maar verderdoen met mijn twaalfmaandenbouw. Er komen al wat stukjes bij, zoals de voorste luchtketels.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik zou twaalf maanden in dit geval net zo knap hebben gevonden als twaalf uren in andere gevallen :)

Gaat het dubbele volstaan? Zelfs dan.
 
Geen wonder dat het zowat een olifantsdracht geworden is. Vandaag ben ik eens met wat roestige washes in de weer geweest.

attachment.jpg

Deze twee emailkleuren werden gemengd. Het rood was al eens van uitdroging gered en daardoor wat vlokkerig, maar voor een roestmengsel geeft dat net leuke effecten met kleurvariaties.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verlichting is nu ook gemonteerd, op het rode zwaailicht in de ster vooraan na. De richtingaanwijzers zijn uit een fietsreflector gezaagd, de ronde reflectoren komen nog van de Voyager DANA-set en de koplampen heb ik te danken aan Coachke, die me lukraak drie sets had geschonken waarvan er zelfs twee bruikbaar bleken. Bij de onderste foto's is de Crystal Klear nog aan het drogen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je hebt de laatste (hoofd)prijs met deze nog niet gewonnen Steven.

(vlieg)roest ziet er prima uit ook.
 
Petje af voor jouw werk Steven ! ik ben nog maar op bladzij 6 van je verslag, maar wil
toch al even een duim omhoog erbij steken :)

nog veel plezier :D
 
Thanks, mannen, ik zal er meteen nog een pagina bij doen, dan. Er is nu ook nog meer verwering op gekomen, boven op de laag roest. Het is ook de bedoeling dat het model al zover af geraakt dat het morgen kan meedoen aan de wedstrijd in Affligem. Dat wil zeggen dat de base nog niet voorzien zal zijn van een vernislaagje en een naambordje en dat er voor het model misschien nog afgewacht kan worden wat voor tips er bij de eindfoto's gaan komen. Ik heb ook nog een of twee figuren die nog niet in de primer staan, ik weet niet of die ook nog een plekje zullen vinden op dit model. De rest van het werk zou vandaag moeten kunnen afgewerkt worden.

Ik heb gekozen om het kanon zo te vervuilen alsof het net door een zanderige buurt gedenderd is, zoals op het filmpje "het atoomkanon op de proefterreinen in Nevada". Daarvoor is Tamiya Flat Earth gebruikt. Ik begon met de wielen. Elk bandenprofiel werd apart ingekleurd en dan nog eens een waas aan de zijkanten, er wel op lettend dat ik de belettering niet overspoot.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stof zou ook aan de ruiten blijven kleven, dus maakte ik een masker van het patroon dat de ruitenwissers zouden trekken. Door met dubbele tape te werken had ik meteen twee exemplaren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het glas in de zijkant voorzag ik van twee plooiranden, zodat het nergens heen kon. Dit materiaal is namelijk lastiger te kleven. Op de doorsnede zie je dat het op de deur rust met een van de randen, waar het goed te kleven was. Bij een van de ruitjes heb ik het glas half dichtgedraaid weergegeven, waarbij er een metalen rand rond het glas moet zitten, zoals te zien op een van de plaatjes in de manual. Die rand gaat blijkbaar mee naar beneden.

attachment.jpg

Onderaan de truck werd er kwistig met Flat Earth gesproeid.

attachment.jpg

Bovenaan werden vooral de niet-aerodynamische vlakken geaccentueerd. Het maskeren lukte goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tweede truck had nog een rood zwaailicht nodig. Ik had nog plasticplaat in een bruikbaar materiaal. Een experiment met de punch&die leverde een mooi rond schijfje op.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hier ging het spuiten goed. Hier en daar een spetter, maar dat kan bij het vervuilen natuurlijk geen kwaad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tenslotte is op het kanon al wat gewerkt, maar hier zijn eerst de hydraulische leidingen nog wit gespoten, dus verwering daarvan volgt later nog.
 
Laatst bewerkt:
Steven geweldig hoor , ik kijk er al naar uit zondag
Marc
 
Bedankt, Marc. Voor wie het resultaat wilde zien morgen, je hoeft het niet te zoeken want het zal er niet staan. Het wordt blijkbaar de trend om te kamperen bij de beurs, je moet op zondag niet meer met je model afkomen... Dan verschuift de afspraak meteen naar de clubdag, want ook op SMC volgende week hebben ze dit leuke regeltje ingevoerd.
 
Hey Steven,

Dat ziet er inderdaad heel goed uit, spijtig uiteraard dat je niet kon meedoen in de wedstrijd, het is raar dat je niet meer kon, inschrijven op zondag...
Maar ja, er komen nog genoeg beurzen om hem te showen, en dat komt goed man... ;)
 
Het zou ook te snel geweest zijn, vorig weekend, als ik zie hoeveel uur ik er ondertussen weer op heb zitten om de nodige stukjes aan te maken.

De voetstukjes zien er nu wat beter uit, nadat ze geschuurd en met P+ behandeld zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een ander detail dat tot hiertoe ontsnapt was aan de scratchwoede is de pomp achter de cabine van de eerste truck. Ze zit wat verstopt maar is wel zichtbaar van bovenaf. Ik had hiervoor een opening in de motorkap voorzien. In het hydraulisch schema in de manual is goed te zien hoe de leidingen van de winch er op aangesloten zijn. Een foto van Paul Gaertner toont het beste het uiterlijk van de pomp, een afgeronde driehoek. Die werd geproduceerd met een stuk metaalplaat rond een styreenmal, die dan met een vijl afgerond werd.

attachment.jpg

De pomp werd afzonderlijk aangebracht en dan werden de leidingen aangesloten. Dat alles moest natuurlijk al in de verf staan, hier Armypainter Gun Metal.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de foto's van vroeger was de constructie van de ruitenwissers af te leiden, want die zijn op geen enkel van de overgebleven trucks bewaard.

attachment.jpg

Ik moest het zodanig uitwerken, dat de ruitenwissers zowel op gesloten als geopende ruiten aan te brengen waren. Ze zitten niet vast aan het uitklappende deel van de ruit, dus de arm moest geleed zijn om omhoog te kunnen plooien. Dit is een still uit de video van de "42th army group".

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond geen PE fijn genoeg om 8 armen van te maken, dus werd het met metaaldraad opgelost. De wissers zijn van Evergreenlatjes gemaakt. Die werden zwart voorgeschilderd en dan met Crystal Klear op de ruiten gekleefd, zodat de metaaldraad contact maakte met het gewricht en daar met een drupje secondelijm vastgezet kon worden. Dan werd met Tamiya Olive Drab gekwast tot alleen het rubber nog zwart was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ben steeds onder de indruk als ik het vervolg lees Steven grt.
 
Bedankt, Pascal. Het was even een luwte met de beurzen dit weekend maar het kanon gaat er nu weer tegenaan. Vandaag stond er een paar kilo modder op het programma.

attachment.jpg

Die werd samengesteld uit twee kleuren pigment, een roodbruine en een gele. Dat werd gemengd in een oud deksel van een spuitbus. Het vakje ernaast werd gevuld met fixeervloeistof van Talens. Die bevat alcohol en een beetje lijm.

attachment.jpg

Nadat het pigment tussen de bandenprofielen gesmeerd was, werd het van het loopvlak afgehaald door de fixeervloeistof op een doekje te gieten en daarmee de smurrie weg te boenen. Het viel me op dat deze vloeistof zelfs de verf van Tamiya oplost, ik had hier geen P+ beschermlaagje aangebracht. Gelukkig kon het pigment aangebracht worden waar de wash verdwenen was.

attachment.jpg

Na een paar uur waren alle banden voorbereid. Ik vond het patroon al wel goed maar nog niet natuurlijk genoeg.

attachment.jpg

Hier zijn de velgen al verlijmd en zijn er nog wat modderspatten op gegooid. Ik ontdekte even later dat ik de banden met de paspingaten niet op de juiste plek had gemonteerd, dus moesten er nog enkele gaten bijgeboord worden. Straks moet ik er dan wel op letten dat de overtollige gaten allemaal naar beneden zitten.

Nu de resultaten van het bemodderingsexperiment. De trucks zelf moest ik kwasten met een oud penseel terwijl ik ze in de hand hield, want ze waren nog moeilijk om te keren en er lag hier en daar pigment op de tafel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn een paar onderdelen losgekomen zoals een kastje en een trapje. Ook zullen de wielen en de onderzijde nu een laag matte vernis krijgen. Misschien zal die voor de bovenzijde selectiever moeten gebeuren door het vele glaswerk.
 
Steven, ik weet niet goed wat ik er moet van denken.
Als ik je foto's bekijk zou ik eerder denken dat je getracht hebt om roest na te bootsen ipv modder te maken.
Tevens heb jij je beperkt tot het aanbrengen van modder op de plaatsen waar het recht naar omhoog zou vliegen en niets op de zijkanten. Kijk eens naar je 2 laatste foto's en je zal zien dat je geen modder aangebracht hebt op de chassisbalken en die zouden toch ook bevuild moeten zijn.
 
De voorlaatste foto mag je niet helemaal meerekenen. Op de meest zichtbare plek zat daar een opbergkast die losgekomen is. Als die terug vastzit, is alleen het voorste en het achterste deel van het chassis nog blootgesteld. Vooraan kan er nog toegevoegd worden. De linkerkant was me ook al opgevallen, daar moet nog wat bij. Wanneer ik gepigmenteerde zones mat aflak, heeft het pigment de neiging om wat te verbleken. Ik breng het nooit droog aan, want dan kan je je model niet eens afstoffen.
 
Toch maar een laagje NAVO groen over het glanzende aluminium gespoten. Tenslotte had ik daar nog een bus van liggen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is wel genoeg voor nog een laagje.
 
Je kan het kanon straks al bekijken in Deinze. Het is voor 99% af, ik heb wat leidingen die nog los hangen weggestopt onder het chassis, er zijn nog geen tools gemonteerd en er kan nog wat gefilterd worden. Ook is er nog geen naambord, dat moet ik nog gaan maken. Dat lijkt me niet te verhinderen dat het kan meedoen met de wedstrijd. Toch al wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het houten onderstuk is nu vernist met Talens glansvernis. Je ziet dat de groene verf toch al ergens gechipt is door het monteren van het houten blokje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtig model en ook een goed gekozen opstelling....
mag je trotst op zijn !!
 
ik heb hem daarstraks mogen aanschouwen , ongelooflijk , ik hoop ( het zal wel ) dat Steven in de prijzen valt
Marc
 
Deze ook bewonderd op de Artevelde Challenge, en ben onder de indruk...

Wat misschien beter zou zijn, is de buizen tussen de basissen ook in het groen te spuiten? Nu vallen ze nogal op door hun kleur, wat minder was voor je de metaalplaat in het groen hebt gespoten...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan