Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Oei, de vorige update was wat draaierig, zo te zien. Hier komt alweer een brok, maar eerst een intermezzo. Om goed aan het kanon te kunnen op mijn nieuwe hoge werkblad, ben ik naar de winkel geweest.

attachment.jpg

Ik had wel zo'n strakke labostoel gewild maar het bleek dat je voor dat geld zo'n drie tot tien gewone bureaustoelen kon kopen en dat je ze ook nauwelijks in een etalage vindt. Zoiets online bestellen zonder uit te testen is nogal riskant. Dus ben ik de hoogst instelbare stoel in de IKEA gaan halen, "Flintan".

attachment.jpg

attachment.jpg

Zithoogte tot 60cm in te stellen, de handgrepen kocht ik er niet bij want die zien er ongemakkelijk uit. Hij rolt ook lekker.

Nu de plaatjes van de hydraulische slangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Beste Steven altijd goed oppassen met zulke stoelen die voor niets zo duur ik heb de mijne gratis gevonden op een gratis site die was spiksplinter nieuw ik zo fier als een gieter en na enkele dagen erop vertoefd te hebben ben ik erachter gekomen waarom die mensen er vanaf wilden , namelijk de wieltjes die doen niet wat ik wil en dat geeft veel gevloek en gewring om toch de juist richting uit te gaan verder is die ok hoor
Nog even terug komen op uw gigantisch project nu veel kan ik er weer niet aan toe voegen dan gewoon wat genieten en de ogen uit mijne kop kijken zoals gewoonlijk
grt
Marc
 
word steeds knapper Steven grt.
 
Heb hier net 2 uur zitten kwijlen. Het was de eerste keer dat ik hier naar kwam kijken (shame on me !!). Mijn kinnebakkes ligt nog op tafel.
Maar ik heb wel heel de tijd zitten denken: waarom koop jij een kit? Je houdt er volgens mij geen 20% van over.

Enfin, om kort te zijn: ik ga zeker eens meer komen kijken. Ook al is het niet mijn ding, het is een zeer boeiend verhaal.

Grts,
Joost
 
Bednakt voor de toffe reacties. Er waren nog enkele details toe te voegen aan de binnenste bumpers van het stel trucks. Het lijkt een installatie om de armen recht te houden als ze niet verbonden zijn aan het kanon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Kleine update van een stroomkast die voorzien is van 8 slotjes uit 5 onderdelen en dan aan de bekabeling bevestigd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Manman, hier blijven gewoon meer en meer details bijkomen :O
Komt hier ooit een einde aan? (niet dat ik je wil opjagen hoor :nowink: )
Dit is echt een meesterwerkje.
 
Manman, hier blijven gewoon meer en meer details bijkomen :O
Komt hier ooit een einde aan? (niet dat ik je wil opjagen hoor :nowink: )
Dit is echt een meesterwerkje.

Steven allereerst complimenten voor de mooie bouw.

En ik wil je ook niet opjagen


Toch wil ik iets opmerken, het lijkt meer op een bedieningingskast, met 6 sluitingen, dit om waterdicht af te sluiten. Op de voorkant, iets waarvan ik denk, dat is een ornament voor een schakelaar en een signaallamp, of een combinatie.

Wat mij meer opvalt is de bovenkant, waar de kabels binnenkomen. Dit kunnen 2 Stekers zijn, maar eigenlijk in de jaren 50 waren er geen stekers in gebruik en halverwege de jaren 80 nog geen waterdichte stekers.
Dit zijn dus wartels en dan waterdichte haakse wartels, haaks om de isolatiemantel niet te beschadigen.

Hoe zag die eruit, een soort echte, gasleiding koppeling, waar de kabel door gaat, en die met 5 of 6 losse delen in elkaar gezet werd en beurtelings over de kabel geschoven, daar zaten dan geen rubber dicht ringen in, maar een materiaal wat lijkt op een soort Clever Putty, wat er tussen geperst werd door de wartel moeren. EN natuurlijk van metaal, met bramen erbij

Een verder verhaal over hoe je die ondingen in elkaar zet en uit elkaar haalt, ga ik je besparen, maar bij het werken aan oude installaties, waar in Nederland de draadkleuren, Groen, Rood en Grijs zijn is het zelfde “waterdichte wartel”
 
Bedankt voor de technische uitleg en de aanmoedigingen. Hier alweer een update voor een aantal kleinere details, in dit geval de hendel om de rammer te regelen, het kistje met documenten en het travel lock. De hendel was iets overscale en dichtgegoten. Ik heb het kitonderdeel wel gebruikt maar dan voor het massieve achterdeel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bevestiging van het kistje met het "gun book" maakte noodzakelijk dat de elektrische kabel wat verlegd werd.

attachment.jpg

Het travel lock kreeg ook een zwengel om de loop op slot te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven ge zijt hier weer goed uw best aan het doen en zoals reeds vermeld lijkt hier geen einde aan te komen
Nu wil ik toch efkes reageren op Aris vroeger bestonden er wel degelijk waterdichte stekkers maar die zagen er dan wel heel anders uit dan nu dat waren ronde ( zoals op de foto ) hulzen met een dichtingsring en in die huls zaten dan pinnetjes of gaatjes in een bepaalde volgorde en die maar op 1 manier ineen gestoken worden denk maar aan radio en zend apparatuur daar was dat al jaren zo
Knap werk weeral Steven
Marc
 
Bedankt, Marc. Nu gaan we eens kijken naar de richtapparatuur. De periscoop zit nu al voor een groot deel tegen het kanon gemonteerd. Van dit stuk gereedschap is er wel wat documentatie te vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ja Steven ik hou mijn hart vast wanneer het schilderen komt want al het werk valt of staat daarmee en dit is toch al een huzarenstuk grt.
 
Dat komt wel goed, Pascal. Hier de foto's van de telescoop.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag het quadrant M1 waarmee ik vermoed dat ze de elevatie bepaalden. Dit quadrant ziet er op het kanon in Albuquerque gemoderniseerd uit, ik baseerde me op dat van Junction City en de manual.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Weer knap detail werk Steven.
 
Dank je, Camaro. Vandaag een update over hydraulische leidingen. Dit bleek daarna nog eens gekopieerd te moeten worden aan het andere uiteinde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Beste Steven gaat dit ooit af geraken ? Niet dat het ons verveeld hoor maar het lijkt op een " Never Ending Story "
Alle gekheid op een stokje je levert hier weer knappe prestaties wow
Grt
Marc
 
heel indrukwekkend allemaal.....en ik doe het je niet na :)
Ik vraag me wel af hoe je dat straks allemaal mooi glad krijgt en in de verf, lijkt me bijzonder lastig om achter al die kleine hendels, buizen etc te spuiten.

Ik blijf je volgen en veel succes verder met de bouw wordt vast een indrukwekkend geheel.

grtz Ed
 
Bedankt voor de reacties. Sommige van deze stukjes zijn zo klein dat ze bij het schilderen beter al vast zitten. Bij het lijmen vallen ze meestal een paar keer omver waarbij er lijm gemorst kan worden, of raken ze vermist op het werkblad.
 
Ik blij er bij: ik vind dat dit een "naked kit" moet blijven.
Verven van dit model doet afbreuk aan al het gedane werk en de sublieme details.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan