Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Ik heb de bladveren verbonden met metalen banden.

attachment.jpg

Hier ben ik nog bezig om wat banden te snijden. Ik graveer het metaal en breek het dan over de lijnen.

attachment.jpg

Op bepaalde hoogtes kleef ik een strip vast zodat de naad aan de binnenkant ligt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De kameleon vindt het allemaal heel goed.
 
Die banden zien er mooi gelijk qua breedte uit.

Je bent lekker nauwkeurig bezig.
 
Bedankt, Roy. Vandaag heb ik de achterste differentiëlen aangepast volgens de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de zetels voor de bestuurder konden realistischer door ze met een Dremel te bewerken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
attachment.jpg

Ook de voorste differentiëlen krijgen vorm. Een aantal zaken hieraan zijn ingewikkeld, zoals de asymmetrische opbouw, mijn messingdraad in de bladveren die niet helemaal op de millimeter juist blijkt te zitten en het probleem dat er bij de voorste assen een onbekende tussenruimte is tussen de ophanging en de remtrommels.

attachment.jpg

Deze satéprikkers gaan net door de Evergreenbalken. Die van de voorassen zullen daarna geplooid worden zodat de combinatie gestuurd staat.

attachment.jpg

Als je de defensieve bewapening uit de kit vergelijkt met een moderne set op 1/35 zoals de M2 van AFV, dan zie je dat er meer lengteverschil op zit dan wat er door het schaalverschil te verklaren is.
 
De achterassen zijn weer een stukje verder afgewerkt.

attachment.jpg

Er zijn wat stukjes uit de sparebox aan te pas gekomen. Ik haal eerst stukken weg en plaats dan weer dingen bij. Zo was er hier een laag van het deksel afgehaald.

attachment.jpg

Nu lijkt het voldoende op de foto.

attachment.jpg

Dat vliegwiel ga ik ook nog tweemaal moeten scratchen, het zit niet in de kit.

attachment.jpg

Nog wat stukjes voor het kanon later bijgekocht. Een vel styreen van 0,75 en reepjes Evergreen.

attachment.jpg

Die gaan dienen om deze treeplanken mee te scratchen. Die uit de kit zijn te rudimentair.

attachment.jpg

Hier zie je een still uit een Youtube-filmpje van het opstellen van het kanon. Ik toon dit om de details aan de binnenzijde van het kanon duidelijk te maken. In de kit is dit natuurlijk glad. De binnendiameter is daar wel maar 8,5 mm.
 
attachment.jpg

De oude zeteltjes van mijn Dingo 2 kwamen nog van pas voor de overbrengingskassen aan de achterassen. Ik moest wel een eind op zoek gaan om de vliegwielen te vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de laatste doos zaten twee wekkeronderdeeltjes die het juiste formaat hadden.

attachment.jpg

Met wat aanpassingen leken ze voldoende op de foto om te gebruiken, als ik ze nog wat dunner krijg.

attachment.jpg
 
Dankuwel, vandaag nog een verslagje van de bouw van de bestuurderszetels gisteravond.

attachment.jpg

Het buizenframe volgt nauwkeurig de kussens.

attachment.jpg

De aanhechting aan de vloer is wat hypothetisch.

attachment.jpg

De beschikbare referentie is wel gevolgd.

attachment.jpg

Dit diamantgaas van Alliance Modelworks is bruikbaar voor de antislip op de treeplanken. Ik denk dat het origineel hier nog iets fijner is.
 
Ik heb meteen mijn nieuwe aanwinst uit Bornem uitgeprobeerd: een product van Meng.

attachment.jpg

Deze plaat heeft aan beide kanten honderden uitsteeksels in de vorm van bouten.

attachment.jpg

De ene kant zijn boutkoppen in drie maten. De kleinste zijn wat te klein om te zien of ze zeshoekig zijn, maar het voordeel is dat je ze allemaal even dik kan afsnijden.

attachment.jpg

De andere kant is nog interessanter, hier zitten moeren op schroeven. Zelfs de kleinste van 0,8mm zijn nog gedetailleerd te noemen.

attachment.jpg

Losmaken met een schaafmes en goed uitkijken waar je ze dropt.

attachment.jpg

Ze waren meteen bruikbaar voor de differentiëlen, na een kleine aanpassing van het tandwielhuis.

attachment.jpg

De voorste assen zijn al voorzien van verstevigingsribben. Hier zitten drie van de nieuwe bouttypes op.

attachment.jpg

De achterste met nu een metalen tandwielkast.
 
Hey,

Ja, dit zijn detail die het hem doen, met zulke afwerking zal dit zekers knallen. Mooi tot nu toe, ga er voor Steven...😉
 
Dat is wel een interessant product van Meng, die boutjes. Leuke details voor scratchwerk!
 
Bedankt voor de complimentjes. Er moesten nog wat bouten bij komen op de voorste assen, ik vond een foto waaruit bleek dat de achterkant gelijk was aan de voorkant.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Kijk ze, dat is nu scratchwerk.....😉
Mooie voortgang die je maakt.
 
Merci, Swa. Nu weer naar de achteras.

attachment.jpg

Hier moesten ogen aan gelast worden om ze mee vast te schroeven aan de bladveren. Ik had te dun plastic gebruikt om daar zulke dikke ogen tegen te kleven, dus werden ze als een geheel uit dikker plastic gevijld. Zo was ik ook zeker van de correcte afstanden.

attachment.jpg

Hier zie je de dunne buitenlaag van de as waar een passend gat in gesneden is.

attachment.jpg

attachment.jpg

De plaatjes zitten zo op hun plek dat ze een geheel vormen met het ashuis. Dan zijn er nog ribben tegen geplakt. Later zouden hier nog de torsiestangen tussen passen.

attachment.jpg

De zetels voor de passagiers worden geloofwaardiger gemaakt met een Dremel, een set vijltjes en een schuurpapiertje.

attachment.jpg

Deze dryfit met de buitenkant toont de aanzet met de bodem, die ik afgesloten heb met Evergreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De buitenkant is drie millimeter te hoog gemaakt. Ik moet er onderaan een reep afzagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De achterste cabine is al op maat gezaagd. Omdat de deuren hier gesloten blijven, heb ik de locatorpins daarin mee overgenomen. Met deze zaag kan je zodanig recht werken, dat de aansluiting met de bodem recht blijft.

attachment.jpg

Deze deurklink zal niet gebruikt worden.

attachment.jpg

Het plafond is niet puntig genoeg.

attachment.jpg

Het portierraampje is ook te hoog.

attachment.jpg

Aan de binnenkant zit er een structureel element dat ook nog eens hinderlijk is als je de opening voor de Brownings wil snijden. Dit hele dak wordt vervangen door een passender stuk, dat dus ook in tweevoud nodig is.
 
Mooi werk Steven weerom. Dank voor het nemen van al die moeite om de foto's te maken, de begeleidende tekst te formuleren en op de foto's nog lijntjes en aanduidingen in te tekenen. Dit maakt het topic tot een lust voor het oog en ik weet zeker dat ik namens velen (die kennelijk in verbijstering achterblijven en niet altijd zullen reageren) spreek als ik zeg dat dit een zeer waardevol topic is voor iedereen die meer wil weten over scratchen, over deze bijzondere voertuigcombinatie of zelfs de koude oorlog in het algemeen.
 
Zopas even de tijd genomen om je topic te vervolgen. Het was namelijk al een tijdje geleden, en ik had zomaar 3 pag. in te halen :wall:

Zo te zien aan je werk zal er van de kit zelf maar een kleine fractie in je model verwerkt zijn. Je scratsht (wellicht geen correct nederlands?) er een volledig nieuw model van.
Het is prachtig om het te zien vorderen.
Ook handig om foto's en tekeningen op schaal te hebben, dit is mij al enkele keren opgevallen in je topics.
(Hoe bereken je trouwens een foto om naar je gewenste schaal?)

Ook bedankt voor de moeite dat je neemt om alles zo uitvoerig ,met foto's, te beschrijven. Dit topic is zijn sterren waard ;)
Ik kijk al uit naar je volgende update, en deze keer zal ik niet zolang wachten, ben veel te benieuwd ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan