Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

We gaan terwijl vrolijk door met de tweede truck. Er is een probleem met de schuin oplopende voorplaat.

attachment.jpg

Die plaat houdt sneller op dan zou moeten. Ik moet ze er af halen en wat verder door laten lopen, door ze te vervangen in metaal.

attachment.jpg

Dit lijntje bakent de nieuwe plooilijn af. Die boutjes zullen moeten meekomen naar achteren.

attachment.jpg

Eerst in de breedte zagen.

attachment.jpg

Dan de plaat van de profielbalken halen.

attachment.jpg

Op de tekening zie je dat er nu nog aan de profielbalken gezaagd moet worden. Die zijn wat te zwaar uitgevoerd.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

De balken zijn verzaagd en de bumper kan al op zijn plek. Ik zou die wel gedeeltelijk in metaal kunnen maken, want door de gaatjes er in zie je de dikte wel goed.

attachment.jpg

Ik heb al wat aan de benzinetank gevijld om ze recht te krijgen. De achterplaat moet eigenlijk helemaal weg omdat de tank een stukje voor een bladveer komt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had een tweedehands model van een Pattontank voor drie euro gekocht op de rommelmarkt. Er zit een hele Continental-motor in, die toevallig net tweemaal zo groot is als in deze trucks. Ook heeft hij tweemaal zoveel cilinders. Hij heeft wel een V-stelling, dus de zaag zal er in moeten gaan. Ik vraag me af of je zou merken dat de motor in de tank ontbreekt.
 
De bumper van de M250 is gescratcht uit hetzelfde materiaal als de achterbumper van de M249.

attachment.jpg

Je ziet ook weer een paar verschillen van het kitonderdeel met deze foto's uit Fort Sill. De bouten zitten er lager, er hangt niets in het midden en de hoek van de afschuiningen aan de uiteinden is klein. Ik heb de maten overgetrokken op een papier en dat op messing gelegd om uit te snijden, wel met een kleine verandering.

attachment.jpg

Het gaten boren ging weer niet van een leien dakje. Een koplamp plooide zich rond de boor en scheurde in. Dat kon wel terug wat recht geplooid en aangestampt worden. De rest van het boren ging dan maar met de hand.

attachment.jpg

Nu de boutjes er in drijven aan de achterkant.
 
Misschien een domme opmerking maar waarom gebruik je voor dit soort werkjes geen dunne plastic plaat?
Met plastic plaat krijg je wel een strakker resultaat.
 
Het plastic zou inderdaad erg dun moeten zijn op de plek waar de lichten zitten, daar kijk je door de plaat heen. Het messing is gemakkelijker om die schuine hoeken te maken aan beide kanten, is het niet symmetrisch dan kan je het bijplooien. Als het middenstuk niet fout was, had ik waarschijnlijk toch het plastic middengedeelte van het onderdeel gebruikt en had ik daar plasticard in kunnen kleven.
 
Ik heb het plastic stuk terug in de bumper gekleefd, zo blijft die wat beter recht. Het blijkt wel dat de bumper ook wat smaller had gemoeten, ik zou er een stukje aan beide kanten af moeten snijden. Waar er boutjes of nagels moeten zitten, heb ik die er achteraan in gedreven. De platen zijn daarna op maat geplooid en ook de plastieken stukken hebben nageltjes opgekleefd gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is nog wat plamuur nodig maar we kunnen toch weer verder.
 
amai je laat echt niets heel van de originele kit! inspirerend werk :D
 
Er moest nog een stukje af.

attachment.jpg

De twee uiteinden van de bumper mochten niet uitsteken naast het voertuig. Met een slijpschijfje was de schade verder minimaal.

attachment.jpg

Wat er aan het frame te veel hing, is hier ook weggehaald. De dwarsbalk moest ook definitief weg. Onderaan werden al L-profielen vastgelijmd.

attachment.jpg

Die wordt namelijk vervangen door een cardanas waar het kanon op rust. Zo kan de combinatie van 26 meter een heuvel op rijden. Ik moet de as zelf wel toevoegen.

attachment.jpg

Bovenaan de draagarmen zit het scharnierpunt en daar is nog een beetje werk aan.

attachment.jpg

De armen hebben de juiste maten, maar ze zitten te hoog op het chassis en er zijn wat oneffenheden te zien.

attachment.jpg

De as hoort ongeveer halverwege deze hoogte te hangen. Niet zo'n moeilijke aanpassing.
 
attachment.jpg

De opening wordt terug dichtgemaakt met dunne plaat en dan wordt er een messing steun op gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna worden de koplampen en de bumper van binnen afgewerkt.
 
Steven man toch wat is dit weer knap werk ik kijk wel elke keer maar reageer nu niet altijd , genieten daarentegen eens zo veel , ik heb maar 1X bij Van Hool geweest en ik denk dat ik nu een " deja vu " heb echt Steven net een echt carrosseriebedrijf
En nog eens geluk gewenst met uw prijzen he ik heb ze wel zien staan maar heb u niet gezien ik heb uw stukken aan oldieman ( ook een Marc ) getoond we waren samen op de beurs
Marc
 
Bedankt voor uw lofbetuigingen, Marc. Ik zal het atoomkanon wel eens mee naar de ledendag brengen, dat is nog te doen nu het nog in stukjes is.

attachment.jpg

Deze achterste veersteunen waren te lang en zaten iets te ver naar achteren, zodat ze er een stukje af gehaald hebben.

attachment.jpg

Dat is snel gerepareerd.

attachment.jpg

Deze had ik ook al eens eerder gemaakt.

attachment.jpg

Deze heb ik bij nader inzien verkeerd geïnterpreteerd. Onderaan moet hij er anders uitzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze zitten al op hun plek gelijmd. Ook is er weer een dwarsbalk verdwenen.

attachment.jpg

Nu de laatste stuks nog in vorm vijlen.
 
Wat een toponderwerp zeg... en gelukkig laat je je kunsten er weer op los. Zeker de moeite waard om te volgen.
 
Je hebt me indertijd nog aangespoord om die hier te maken toen ik de kit demonstreerde, maar ik vind even niet terug waar dat was.

attachment.jpg

Een van deze twee onderdeeltjes is fout ontworpen.

attachment.jpg

Ze zitten er allemaal op. Ik heb ook een nieuw draaipunt geboord voor de cardankoppeling van de draagarm, die zit nu op de correcte hoogte.

attachment.jpg

Nu gaan we dat taartje op de draagarm eens vervangen.

attachment.jpg

Eerst de lijntekening graveren.

attachment.jpg

Dan langs de randen met een scherp scalpel uitkrassen.

attachment.jpg

Met een bot mes de rest van de vulling wegschrapen.

attachment.jpg

De bodem schoonmaken met Extra Thin.

attachment.jpg

Gelukkig zit dit figuurtje maar op een van de twee armen.
 
ziet er degelijk uit, goeie vooruitgang ook ondanks de vele aanpassingen.

ik vroeg me af Steven waar haal jij die messing en koperplaatjes en zo? ik vind dit wel interessant.
 
De zilverkleurige plaatjes heb ik in een groot pak cadeau gekregen van een neef die het weer van een school had gekregen waar dit vroeger gebruikt werd in een kopieermachine. Het koper en Evergreen is gekocht bij Artobi, op 5 minuten rijden van waar ik woon.
 
attachment.jpg

Het middelpunt moest nog wat verder uitgehaald worden.

attachment.jpg

De achterste dwarsbalk is vervangen door een dunner plaatje.

attachment.jpg

De werkwijze voor de bladveren is overgenomen van de voorste truck. Ik kan de assen gaan uitwerken.
 
Geweldig om de aanpassingen en toevoegingen te zien ontstaan en je aanpak is zo gedetailleerd.
Prachtig.
 
Bedankt, Tourpretendent. Vandaag heb ik aan de assen gewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hiervoor moesten de oude bladveren in stukjes gezaagd worden, want de remschijf zat er een stukje in verzonken.

attachment.jpg

Ik had onlangs ontdekt dat de differentieelhuizen naar de rechterkant moesten verschuiven. Bij de twee laatste kreeg ik ze nog los, dus die zijn al gecorrigeerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan