Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Het is nog niet gedaan, hoor Marc. Vandaag zijn de ladders aan de platforms vastgemaakt. Althans, eentje hangt er nu al half aan vast maar alle stukjes zijn gemaakt om ze allemaal te doen, alleen had ik er even genoeg van voor vandaag.

attachment.jpg

Hier zijn de hengsels van de scharnieren in serie uitgesneden, waarna ze nog voorzien moesten worden van drie boorgaatjes op 3 mm uit elkaar. Links op de foto zie je er vier hangen.

attachment.jpg

Ze zijn nu aan de platformen gekleefd. Je ziet ook wat buisjes die gesneden zijn om de gaten in de trapstijlen mee te maken.

attachment.jpg

Hier zijn twee buisjes op een tijdelijke as gezet om ze haaks op de ladder te lijmen.

attachment.jpg

Bij het weghalen van de as staan de buisjes meteen goed. Het plankje verhindert dat de secondelijm het geheel aan de mat kleeft.

attachment.jpg

Er moesten dan nog acht staafjes van 2mm gevijld worden.

attachment.jpg

De laddertjes zijn hier afgewerkt en klaar om te monteren.

attachment.jpg

Het ene exemplaar dat er nu al aan hangt. Ze worden met draden door de geboorde gaatjes geregen. Dat is wel een gruwelijk enerverend werkje omdat het uiteinde van de draad net iets te breed is om gemakkelijk door het haarfijne gaatje te glijden.
 
Bedankt, Pascal. Het gekkenwerk voor vandaag is weer achter de rug: de vier ladders hangen er al aan maar er moesten ook nog scharnieren gebouwd worden om de platformen mee op te hangen. Wel 12 in totaal, elk te snijden uit 2 metalen plaatjes van 5 op 3 mm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moet er opgerold worden. Ik vermoed dat er nog wel een paar gaan afbreken maar het geestdodende werk is toch al gedaan.
 
Steven toch wat is dat allemaal ik sta nog maar eens versteld hoe nauwkeurig gij hier te werk gaat gewoon niet te schatten en het geduld dat gij er voor opbrengt ongelooflijk
Marc
 
Ik had er even over gedacht om ergens een stel plastieken scharnieren te zoeken in de scrapbox, maar ik zou er toch geen 12 dezelfde gevonden hebben en ze zouden ook niet open gestaan hebben. Deze kan ik plooien zoals ik wil.

Om even een beeld te geven van waar we zitten:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu bezig aan de figuren. Ik kreeg zonet een tiental potjes Vallejo cadeau van iemand die stopt, tijd om daar een nieuw doosje voor te zoeken dus.
 
Mooi werk, hoe groot is ie eigenlijk, ziet me er toch een redelijk groot model uit.

Grtz Bart.
 
Bedankt, van hoekpunt tot hoekpunt meet de combinatie 82 centimeter. Uiteindelijk konden er negen scharnieren gebouwd worden met de reeds gesneden stukken. Drie andere zijn dan nog bijgemaakt. Hier even een walkthrough over hoe je zo'n scharnier assembleert, want die komen geregeld voor in PE-sets.

attachment.jpg

Eerst de hengsels wat uiteen wringen. Dit maakt het makkelijker om het middelste uitsteeksel van het driedubbele hengsel tussen de twee van de andere te krijgen.

attachment.jpg

Begin met de pin aan de dubbele te hangen. Hou de pin op zijn plek en plooi met een mespunt het uitsteeksel er overheen.

attachment.jpg

Steek dan de middelste van de drie door het bekomen slotje. De andere twee kunnen langs buiten omgeleid worden.

attachment.jpg

Buig het middelste uitsteeksel rond de pin met een pincet. Herhaal dan met de twee buitenste. Aantrekken tot de tussenruimte op is.

attachment.jpg

Hier waren er voldoende exemplaren gescratcht. De volgende foto's tonen het resultaat, waarbij alles beweegbaar blijft zodat het in de juiste stand geplaatst kan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik denk dat dit wel het meest complexe onderdeel is dat ik ooit gescratcht heb. Het geeft dan wel voldoening dat alles ook nog past.
 
Er is nog wat verder gewerkt aan de platformen. Er zijn steundriehoeken gekleefd onderaan, de laddertjes zijn iets verplaatst zodat ze zouden passen als ze opengeplooid werden, een platform dat los van het affuit staat is voorzien van steunen en er is ook een rempedaal voor de elevatie gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Er waren nog een paar kleine stencils te plaatsen op het kanon. Een eerste komt op een opbergkistje voor de papieren om het traject te berekenen. Ik had geen decals meer ter beschikking hiervoor en Windows 10 heeft de printer opgegeten, dus ik moest die zelf gaan scratchen. Er was nog een 1/48 vliegtuigdecal met veel witte lettertjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Die ben ik te lijf gegaan met een nieuw scalpel. Er nog even aan herinneren hoe scherp die zijn, het kwam niet plat op de plooimat terecht.

attachment.jpg

De lettertjes moesten een voor een uit de tekst gesneden worden, zonder de andere al te zeer te beschadigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De inzet onderaan toont het kanon in Albuquerque. Daarna kwamen de leukste decals aan de beurt. Deze fungeren als een reminder voor de crew waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er waren niet veel geschikte lettertjes over, maar een andere decal uit de Maultierkit loste het probleem op.

attachment.jpg

De getallen die ontbraken, konden geknutseld worden door 2 3-en om te vormen naar een 8 en een stukje K en een L te combineren tot een 4.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De letters en cijfers waren moeilijk te positioneren want met het scalpel werden ze meteen opgeprikt en met het penseel werden de andere letters uitgeveegd. Na een paar uur kon alles toch met p+ geseald worden.
 
Ik kan bijna niet wachten om het kanon weer eens te zien in het echt ( op schaal he mannekes )
Ziet er geweldig uit
marc
 
knapper telkens ik kom kijken grt.
 
Gisteren is het kanon weer in de prijzen gevallen. Op KMK Scaleworld (zie http://www.modelbouwen.be/threads/15217-10-September-KMK-Scaleworld-Mol/page4 voor een verslag) had ik de platformen, die het jaar voordien nog niet bestonden, als "naked kit" ingeschreven. Ik wilde tonen dat met een combinatie van scratchtechnieken en lasercutting ook gecompliceerde 3d-vormen aangepakt kunnen worden. De rest van het kanon werd "out of competition" gezet, zodat het volgend jaar als een geheel beoordeeld kan worden bij de militaire voertuigen. Deze keer begon de proclamatie met mijn categorie, zodat ik al meteen naar het podium moest. Er was een grote toeloop, moet ik zeggen. Ik kreeg daar een gouden plak in de handen geduwd. Dat had ik ook niet verwacht omdat het tenslotte maar een detail uit het geheel betrof. Ik had een poging gedaan om met wat foto's de assemblage te omschrijven maar had nergens het hele plaatje bijgevoegd in de veronderstelling dat ik het voertuig er naast had kunnen zetten. Dat moest echter op een andere tafel enkele meters verderop. Gelukkig kon de jury het wel plaatsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de tweede foto is ook te zien dat er een paar sleepinstallaties gescratcht zijn. Ik had er al eentje achteraan de M249, maar ik had geen spareparts meer om de ring mee te maken. Gelukkig had ik nog een paar bijzondere stukjes gietraam bewaard. Ik kan namelijk iedereen aanraden om steeds goed uit te kijken of je met je sprueresten geen bruikbare vormstukken weggooit, die vaak zelfs nog meermaals voorkomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitstoter-kernen of beschermingsringen rond kwetsbare stukjes. Hier ging het om twee torusvormige buisjes die net de juiste diameter hadden. Door ze met een schuurschijfje te bewerken, kregen ze ook de nodige canellures mee. De voorkant van de haak krijgt een styreen lip.

attachment.jpg

De uitgeslepen sporen worden met een vijl uitgediept en scherper gemaakt.

attachment.jpg

Met wat Meng-boutjes wordt het scharnierende deel uitgewerkt.

attachment.jpg

Een plaatje met nog meer boutjes en een grendel maken het af.

attachment.jpg

Dit zal na het schilderen op de bumper gekleefd kunnen worden zodat er niet gemaskeerd hoeft te worden.

attachment.jpg

Tenslotte zijn de platformen gedemonteerd en de frames in de spuitbusverf gezet, Rust-Oleum zwart deze keer. Aangezien het karton ondanks de secondelijm waarschijnlijk hier en daar nog poreuzer is, hoefde het niet mee in de primer. Dit wordt meteen met de airbrush groen gespoten.

attachment.jpg
 
Er is werk gemaakt van de afwerking van de platforms. De frames zijn nu groen gespoten en de lasercut delen afzonderlijk ook, waarna alles definitief geassembleerd werd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierbij zijn de roosters omgekeerd waardoor de scherpe kant van de uitsnijdingen aan de voorzijde komt te liggen. De botte zijde is naar het affuit gekeerd. Er gaat nog gedrybrushed worden waardoor het nog scherper zal lijken. Eerst wordt alles aan het kanon bevestigd zodat de onvermijdelijke lijmvlekken weggeschilderd kunnen worden.
 
Steven ik kan alleen maar schitterend zeggen
 
Toch weer bedankt, Aris! Bedankt, maar nu komt het lastige werk. De planken moeten op hun plek komen te hangen en die is maar opgemeten met relatieve schattingen. Er moesten al meteen een paar steundriehoeken weggehaald worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het plaatsen ging als ik voldoende lijm ertussen bracht. De Evergreenlatjes stonden wat naar binnen gekeerd.

attachment.jpg

Hier was er wat teveel verf weg achter de plank.

attachment.jpg

Aan de andere kant was er te weinig plaats, er moest nog een Renwal onderdeel losgemaakt en verplaatst worden. Alleen ging dit nu niet meer met snijgereedschap zonder de verf te beschadigen.

attachment.jpg

Het bakje met de grendel moest hoger staan zodat de tweede plank er onder paste.

attachment.jpg

Alleen door te boren kan het ding daar nog weggehaald worden. Gelukkig is dit ook weer hol gegoten.

attachment.jpg

Het resulterende gat wordt dichtgeplamuurd en het bakje hoger teruggezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook een lettermal gekocht van de juiste grootte om de bumpers opnieuw te beletteren. Hopelijk lukt dit beter.

attachment.jpg
 
Wauw die is oud en echt, dan moet je ook de Inktpennen gaan gebruiken om een blauw druk te tekenen..

De echte zijn er niet meer, maar een redelijk vervanger lijkt mij iets uit deze seriehttps://nl.aliexpress.com/item/Assorted-Black-Ink-9-Staedtler-Pigment-Liner-Drawing-Sketching-Pen-Set-Full-Range-005-01-02/32578849842.html?spm=a2g0z.search0304.4.13.l2pZAO
De 01 en 02 gebruiken en de 005. En bij een fout de dikke de 04
 
Van de bemanning had ik nog niet veel getoond. Ondertussen is die grotendeels geschilderd. Ik heb er ook een drybrush op uitgevoerd, met veel contrast zodat het ook in de cabine nog te zien is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb er al een dryfit mee gedaan toen ook de helmen geplaatst waren. Eentje had een redelijk brede helm nodig. Er zijn er ook niet veel die met hun voeten de grond of de pedalen raken, dit kan aan het schaalverschil liggen. Ik kan er wat uitrusting onder leggen zodat er toch iets contact maakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Persoonlijk zou ik deze figuren niet gebruiken je heb zoveel mooi werk in het voertuig gestoken dat deze jongens wel echt afbreuk doen op al je werk,kies voor een of twee mooie figuren netjes geschilderd het het resultaat zal top zijn...
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan