Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

attachment.jpg

https://www.flickr.com/photos/rocbolt/8655478579/in/album-72157630556542078/

De achterbumper van de kit ziet er redelijk uit, maar hij is te dik qua materiaal. Ik wilde hem in messing uitvoeren.

attachment.jpg

De eerste poging mislukte omdat ik te snel met een grote boordiameter werkte.

attachment.jpg

Bij de tweede plaat kon ik beginnen buigen. Ik moest de plooimachine wel wat vergroten.

attachment.jpg

Hier is het stuk klaar om af te werken.

attachment.jpg

Nu is de dikte correct en zijn alle plooien aanwezig. Bij de echte hadden de gaten wel anders moeten zitten, blijkbaar. So be it...
 
De bumper kan opgehangen worden.

attachment.jpg

Ik heb ook een trekhaak moeten maken. Je ziet dat ik al een dwarsbalk vervangen heb. De Evergreenprofielen verbreden het frame.
 
Knap aangepakt ,deze update ziet er idd mooier (fijner) uit :)
 
Bedankt, Peiper. Ik heb nu het kistje aan de rechterkant maar vervangen door een groter.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De voorste wielen zullen het minste werk opleveren, alleen een paar mudholes boren.

attachment.jpg

De achterwielen zijn niet correct van diepte, ik moet een stuk afzagen en vooraan er weer tussen zetten om het te doen kloppen.

attachment.jpg

Dat zou de kit kunnen verzwakken.
 
Hey,

Kijk, dat zijn nu aanpassingen of toevoegingen die en model maken. Goed werk Steven, ik volg. :) ;)
 
Allé man Steven gij kunt beter gewoon een doos plastic kopen en een foto als voorbeeld en ge maakt er iets enorm knap van..!! Puik werk man..!!

Grtz yves,
 
Dankuwel. Het vorige was maar en schematische weergave, in deze update zie je hoe het in zijn werk gaat.

attachment.jpg

Eerst meten waar het binnenste vlak ligt en met een dun zaagje de cilinder doorzagen. Dan de kruisverbinding wegfrezen, die is later niet meer nodig.

attachment.jpg

Na een tweede zaagronde krijg je de drie stukken uit de foto in de vorige post. Het klopt niet helemaal, want ik had zo moeten zagen dat het binnenste rondje ook meteen mee door was.

attachment.jpg

Om te vermijden dat er teveel materiaal verdween, wilde ik nu geen volledig stuk doorzagen. Ik maakte een snede aan de kant en kon zo bij de naaf komen.

attachment.jpg

De klinknagels mochten mee afgezaagd worden, want dat moesten eigenlijk moeren zijn. Misschien zet ik hier later nog de 60 bouten tegen. Het dopje was nog net helemaal volledig.

attachment.jpg

Dit stukje slagschip wordt gebruikt om het dopje op een verhoog te zetten.

attachment.jpg

Daarna kan de snede terug dicht.

attachment.jpg

Nu de stukken gezaagd zijn, kan er een mooie vergelijkingsfoto gemaakt worden.

attachment.jpg

Bij de tweede poging kon ik de gebruikte maten overnemen om meteen goed te zagen.

attachment.jpg

Ik laat de voorkant en de achterkant nog los om de bouten gemakkelijker te positioneren.

attachment.jpg

De bumper kwam vrij makkelijk terug los, er moest ook nog wat aan gesleuteld worden want die gaten liepen gisteren nog niet door tot aan deze kant. Hij is nu ook wat schuin afgesneden. De verstevigingsribben moesten erg dik zijn volgens een foto, ik heb gewoon die uit de kit gebruikt. Een Evergreenconstructie verstevigt de trekhaak.

attachment.jpg

Alle oversize dwarsbalken zijn hier uit het frame gezaagd, er zit er nog een om de transmissie aan te hangen. Er komt er een minder in de plaats, ook weer met gaatjes.
 
Terug het betere hak en snijwerk, mooi ik volg zeker verder mee.

Grtz Bart.
 
Na een tijdje moet de zaag even rusten en kan je boutjes gaan opplakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het reservewiel heeft maar een paar bouten nodig maar ik moet daarvoor een foto van het net halen. Nu over naar de voorwielen. Eerst de centerpunten boren.

attachment.jpg

Dan met een halvemaanvormige vijl in het boorgat steken. Dat ging wat te stroef.

attachment.jpg

Het lukt beter nadat ik aan de binnenzijde materiaal had weggefreesd.

attachment.jpg

Na het indrukken van de opening konden de kanten met een scalpel uitgehaald worden.

attachment.jpg

Om de dwarsbalk van op het schema na te maken, heb ik een sparepart van een Krupp Protze gebruikt.

attachment.jpg

Nu nog even drie andere wielen vol gaatjes steken.
 
Lekker priegelen met plastic :)
Maar pas je ook nog de naaf aan van die verdiepte wielen want als ik goed naar de foto's kijkt lijkt er een naaf te zitten die maar 7 bouten heeft.
 
De bouten zijn gecorrigeerd en de nodige gaten zitten nu ook in de dubbele velgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik was eens aan het kijken naar een geschikt stel donormotor, er moet iets in de motorkap zitten want anders kijk je er dwars doorheen. De motor bestaat in 1/35 van Hobbyfan, maar twee stuks zouden me samen 100 euro kosten.

attachment.jpg

Er zijn nog wel tanks die deze motor gebruikten, zoals de M41 en de M42, maar ik vind daar geen modellen van die ook een blik op de motor gunnen. Ik heb nog wel een M47 dubbele V12 die ik in twee zou kunnen zagen en waarvan ik de motorblokken een aantal graden van zou kunnen draaien.

attachment.jpg

De transmissie ziet er ook niet helemaal volgens plan uit. Die zie je gelukkig niet zo goed zitten, maar de onderkant wil ik zeker wijzigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze twee schuine platen heb ik in metaal gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de handleiding worden deze stukjes omgewisseld, de kleine zou van achter moeten komen en de grote van voor. Er moet ook een torsiestaaf aan vast gescratcht worden.

attachment.jpg

Aan de andere kant van de tafel ligt moeder's borduurwerk, waarvan ik het patroon in Super Kruissteek 2 binnengehaald had uit een internetafbeelding. Als ik voor de zoveelste zak plastic ga, zal zij wel weer een fotokader nodig hebben...
 
De ophangingspunten worden nu een voor een aangepakt. Ik kleef er eerst stukken gerecycleerde framebalken aan, waar de klauwen uit gesneden kunnen worden. Bij de kit zijn die recht, terwijl de echte stukken naar buiten glooien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan worden ze gezaagd en bijgevijld tot ze visueel overeenkomen met mijn foto's. De grote bouten konden afgesneden en verplaatst worden. Een tube lijm was gebarsten en werd ook afgedankt.

attachment.jpg

Uiteindelijk konden de stukken in zijaanzicht vergeleken worden met de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit laatste stuk moet ik niet in spiegelbeeld maken, aan de andere kant zit het ook rechts.

attachment.jpg

Aan de cabine zal niet zoveel werk zijn, maar het stuur en het instrumentenpaneel zullen toch gescratcht moeten worden.
 
dat is gene flauwekul zeg knap om volgen grt Pascal
 
Hey,

Indd, grote structurele veranderingen, goe bezig daarmee :) ;)
 
Bedankt, hier alweer een stukje dat vakkundig vermixt wordt.

attachment.jpg

Ik kreeg alleen dat achterste deel, ook hier moest er dus weer een blokje op gekleefd worden. Er moesten ook ribben aan komen, daarom is er in gezaagd.

attachment.jpg

Het stuk is ook een centimeter te kort. Rechts zie je hoe het er in de andere truck uitziet, maar daar heeft het een andere hoek.

attachment.jpg

Aan de hand van een schets kon ik me voorstellen hoe het opgebouwd moest worden. Hier zijn ze beide afgewerkt.

attachment.jpg

De boutjes zitten er op en het stuk past nu beter.

attachment.jpg

Ze zitten alle acht op hun plek. Ik ga dit straks nog eens moeten volbrengen voor de andere truck.
 
Nog wat bladveren bijgesneden voor de voorassen.

attachment.jpg

Dan gaatjes boren.

attachment.jpg

Weer een draad er in om het midden te houden.

attachment.jpg

Met de vorige erbij kan er goed vergeleken worden. Ik heb nu wel lamellen van een tiende millimeter dunner gebruikt, die passen beter naast de kit.

attachment.jpg
 
Dit is passie ten top, zie er mij nog niet aan beginnen.
We volgen met aandacht.
 
Bedankt, Erwin, het is een kwestie van volhouden tot het laatste plankje gesneden is. Ik heb ondertussen de helft van de veren al vastgekleefd.

attachment.jpg

Deze veer is met de eerste lamel vastgekleefd, waarbij de schroevendraaier zorgt voor de kromming.

attachment.jpg

Een voor een worden de volgende plankjes vastgelijmd, deze keer met Tamiya Extra Thin zodat de lijm helemaal tussen de plankjes trekt. Zo houdt de volgende plank de eerste tegen en wordt de kromming steeds versterkt.

attachment.jpg

Hier is de connectie met het frame doorboord om er een koperen draad in te lijmen. De druk zal namelijk horizontaal afgevoerd worden.

attachment.jpg

Als de vier veren op hun plek gelijmd zijn, kan de as gedryfit worden.

attachment.jpg

Vergelijking van de kit met het scratchwerk.

attachment.jpg

Op de zijden van elke veer moeten er nu nog zes banden gelijmd worden. Hier heb ik nog een hoop metaalstrip voor nodig.

attachment.jpg

De achterste truck is nu ook afgeprint, waarbij weer een mankement van de kit opduikt. Deze keer moet het materiaalkastje kleiner worden en het moet weer verder naar achteren.

attachment.jpg

De dryfit van de as kan dan weer de test doorstaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan