Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Bedankt voor jullie commentaren. Vandaag werd er een lading zilververf in de airbrush gekieperd. Het uitschuivende deel van het kanon moest daarmee glanzend geverfd worden. Eerst wilde ik dat met een spuitbus doen omdat het dan echt zou reflecteren maar die bus is blijkbaar niet mee verhuisd met de rest van de verf. Dan maar Tamiya Chrome Silver uitproberen. Ik maskeerde het gekleurde deel en plaatste de loop op een stuk sprue om te kunnen draaien.

attachment.jpg

Het zilver is wat grof om door een 0.15mm nozzle te jagen maar het is gelukt om de loop helemaal in de verf te zetten. Vrij snel was te zien dat dit nog bewerkt moest worden om een goed resultaat te krijgen. Ik heb er dus met polish compound en een polijstkussentje op gezeten, beide meegeleverd in mijn Dremel Micro set. Rechts zie je het resultaat van een tiental minuutjes Dremelen en dan afspoelen en opwrijven.

attachment.jpg

attachment.jpg

De metaalverf werd ook gebruikt om de motor wat bij te kleuren, de oliekoelers bovenaan werden eerst rondom gemaskeerd om niet al te veel overspray te krijgen. Er is hier en daar wat met roest gespeeld op het motorblok, ook een paradepaardje zoals het atoomkanon ontsnapt daar niet aan. De kleur van de radiatorfan ga ik waarschijnlijk nog wel eens geel overspuiten, daar is weer geen foto van.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de cabines moesten eens in de primer gezet worden. Die moesten wel eerst nog dichtgekleefd worden. Hiervoor gebruik ik papieren maskers die ik met houtlijm op hun plek zet. Daardoor worden ook de deurstijlen aan de binnenkant perfect beschermd; velen gebruiken een sponsje in de cabine maar dat zou je zeker ergens zien door overspray achteraf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gelukkig zijn bij de engine grilles deze keer geen gaatjes dichtgespoten. Daar ben ik eerst nog een kwartier aan het uitprikken geweest na de primersessie voor de binnenkant.
 
Toch al maar begonnen met de cabines groen te spuiten, nadat ze een tijdje op de hete tuintafel hadden gestaan. Er is ook al een schaduw op gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantal projecten hadden een lading wit nodig, waarbij gebruik is gemaakt van Tamiya XF-02. Bij het kanon zijn er verschillende delen waar ze de nadruk op wilden leggen, zoals de uiteinden van de draagarmen.

attachment.jpg

Het was natuurlijk simpeler geweest als die armen nog niet in hun slots gevallen waren. Nu moest de hele omgeving afgeplakt worden. Op de referentiefoto uit AFV magazine zie je ook dat er lijnen in een donkere kleur over het wit gespoten waren. Ik moet eens op zoek of daar kleurenfoto's van bestaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga maar eens beginnen met de boel in de p+ te zetten, want bij het loshalen van een van de stukjes tape kwam er een fragment primer los. Daarna kan er gewoon verder gewerkt worden.
 
Nu gaat het snel heb ik de indruk en het wordt smullen grt.
 
Jaja, Pascal, knabbel maar eens aan deze smakelijke update. Helaas komt mijn congé vandaag ten einde, dus vanaf morgen geen marathon-spuitdagen meer.

Er is nu glanzende lak over het kanon gekwast. Dat doe ik met een penseel omdat ik niet graag dit spul door mijn H&S jaag. Een gevolg is dat nu de decals aangebracht kunnen worden. Ik heb een aantal van de bij de kit geleverde decals kunnen gebruiken, hoewel er overtollige stukken weggesneden zijn. Zo staat er "M551" bij opgeschreven, waar ik nergens fotobewijs van gevonden heb. Een aantal stencils ontbreekt ook op het decalvel. Niet alleen de beroemde "unit cost"-stencil, die de bemanning op de kostprijs van het stuk moest wijzen, maar ook serienummers voor de voertuigen ontbreken. Die zal ik moeten tevoorschijn toveren. Voor op de deur heb ik al wel viermaal het woordje "U.S.A." gevonden op een overschotje uit een Academy's Sheridan. Nu begint het kanon pas helemaal tot leven te komen (let er even niet op dat ik de bumper hier ondersteboven gedryfit heb...).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wow Steven een echte metamorfose geworden ik denk dat hier weer prijzen gaan gewonnen worden
Marc
 
We doen wat we kunnen maar het zal toch kantje boordje worden voor Mol. De figuren zijn nu verder gespoten met de kneedgomtechniek en ik heb de brandblussersteunen en de kraantjes rood geverfd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wauw, ziet eruit alsof het Kanon is afgeschoten
 
Om al iets van vorderingen van vandaag te tonen, deze plaatjes. Het lijken maar wat stukjes tape maar hier zit toch alweer een uur werk in om de zwarte banden straks even breed te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat er nog ontbrak aan de decals waren de serienummers die op de trucks aan elke zijde voorkomen. Ze volgen elkaar blijkbaar op. Ik zou dus twee keer vier identieke nummers moeten hebben. Ik vond er alleen kortere van zes cijfers. Ik had echter nog wat over van de decals van Toro voor de DANA, die genoeg aparte getallen bevatte om de nummers zelf samen te stellen. Dat betekende wel dat dit getal na getal geplaatst moesten worden.

attachment.jpg

Omdat de getallen op een doorlopende film staan moet elke rij apart doorgesneden worden. De decals kwamen snel los maar hadden wel de neiging tot silvering. Ik heb veel met Set en Sol gewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan was het spuitwerk aan de beurt, nu Tamiya zwart met een druppel donkerblauw.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kan niet zeggen dat het niet aan de verwachtingen voldoet... Nu moet ik me nog eens met de bemanning bezighouden.
 
Voor de beschilderde bumpers worden er nu de juiste aanhangsels geproduceerd. Ik heb de stukjes van Renwal eens gebruikt maar de achterplaat moest er nog wel af om hier ook de Meng-boutjes op te kunnen zetten.

attachment.jpg

Ik vond de velgen van de trucks in Albuquerque wel mooi, met alle witte moertjes er op. Die heb ik hier dus met Vallejo wit ingekleurd. Daarna zijn er ook delen terug schoongeschraapt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
plezierig om vooruitgang te volgen vooral nu omdat de kleuren erop komen tof Steven grt.
 
@Pascal: stilletjes hoop ik dat binnen twee weken af geraakt. Een belangrijke update vandaag: de laatste stukjes die nodig waren om het kanon te kunnen vervolledigen zijn vandaag opgehaald. Dit had ik laten laseren bij een collega van Dirk "Dikkie Dik", ik ben het dan in Oostakker gaan ophalen met instructies hoe ik de kermiskoers aldaar kon ontwijken. Er waren verschillende proefversies gemaakt. Plastic als materiaal kon niet gebruikt worden, want het bleek dat dit door de hoge temperaturen vervormd geraakte. Met karton lukte het wel, als er een offset van de lijntekening gemaakt werd, want dit materiaal verkoolt gedeeltelijk. Het rooster is dus iets dikker gemaakt dan het gemeten was. Dat gaat echter de indruk niet veranderen. Het hele pakket met vier probeersels heeft amper 10 euro gekost.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het plastic is nog niet ontbraamd geraakt. Gaatjes daarin uitduwen lukte maar ging traag, terwijl de roosters al krom stonden.

Een vergelijking tussen het dun gelaserde karton en het grovere materiaal. Het karton moet behandeld worden met secondelijm.

attachment.jpg

Nog twee plaatjes van de bumpers met vernieuwde sleepinrichtingen en een kabelgeleider.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
1 Ding is zeker dat komt hier goed komaan Steven uwe laatste sprint naar de eindzege , de bekers komen later wel
Marc
 
Ja Marc, we zullen het op een spurtje zetten. Op de referentiefoto's was er nog te zien dat de atoomkanonnen een aanduiding hadden voor de eenheid waarin ze opereerden. Die was te vinden op de bumper of onder het windshield van de truck. Die laatste plek was al bezet door een decal dus zou het de bumper worden. Eerst moest er een vakje zwart ingekleurd worden en dan zou daarover een masking aangebracht worden.

attachment.jpg

Het vastplakken van de masking vereiste heel wat precisie, want dit is een opvallend element dat goed recht moet zitten. Ook de volle letters mochten niet vergeten worden.

attachment.jpg

Na wat correcties konden de bumpers eens op hun plek gezet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien iets te veel commentaar van mezelf voor je prachtig model ..maar aangezien je zo een prachtige bouw hebt..kunnen de letters toch anders ? Het brengt geen meerwaarde aan je model voor mij althans is het een afbreker ,denk eens aan kleef of wrijf letters of je kan de kleef letters laten maken op maat bij een drukker uitknippen en erop plakken.
verkrijgbaar bij een drukker. heb ik zelf gedaan met mijn eenheids nummers en nummerplaatjes op schaal 1/35 of 1/72 .
 
Steven, sorry, maar moet hierin Cargomaster toch gelijk geven.
Je letters en cijfers doen hier afbreuk aan al je mooie werk waar enorm veel tijd en energie in gestoken werd. Het zou zelfs beter zijn ze gewoon weg te laten dan hier die vezelige en dansende letters te zien.
 
Er is al wat met een fineliner op gewerkt.

attachment.jpg

Als het mogelijk was mijn decals te gebruiken, dan had ik dat wel gedaan, maar ook decals maken zou een first geweest zijn. Verder is er aan de figuurkoppen al wat geschilderd.

attachment.jpg

Ik was het wel wat beu om steeds geel, wit en rood te mengen voor de vleeskleuren, dus heb ik van Panzer Aces nu ook de lichtere kleuren gekocht die hier nog over zullen gaan.

Het leukste heb ik voor laatst gehouden, want er is ook wel wat geplakt vandaag. Daarvoor ben ik speciaal de roze Zap-a-Gap gaan bijkopen. In tegenstelling tot mijn andere soorten secondelijm dringt deze helemaal door in het karton, hij vult zelfs de mazen niet als je niet op dezelfde plek blijft druppelen.

attachment.jpg

Hier zie je dat er al een groot stuk van het rooster doordrongen is door de lijm, waardoor het donkerder wordt.

attachment.jpg

Als alle roosters behandeld zijn, wordt er een omkadering gemaakt uit 1mm brede Evergreenstrip.

attachment.jpg

Hierin wordt in verstek een steunrand gemaakt met nog fijnere Evergreen. Het rooster dient daarbij als mal.

attachment.jpg

Het past er goed in.

attachment.jpg

Na een uur is alles mooi ingepakt en kan de bevestiging aan het kanon gaan beginnen. Dat wordt nu nog een dry-fit zodat alle zijden te schilderen zijn. Er moet wel nog een tweede strip onder de eerste gekleefd worden, zodat ik aan twee millimeter kom. Die splitsing is ook op foto's terug te vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het samenstellen van de roosters is al goed gevorderd. Om de afmetingen van het frame juist te krijgen, leg ik ze op de tablet en vergelijk. Het resultaat zal uiteindelijk heel dicht tegen de werkelijkheid aan liggen, wat zonder lasercut waarschijnlijk niet gelukt was.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er moeten ook vier laddertjes geplooid worden, de buisvormen zijn al klaar maar de gewrichten zullen nog wat voeten in de aarde hebben. Er zullen zestien plaatjes voor uitgesneden moeten worden.

attachment.jpg

De roosters die boven steundriehoeken staan, hebben aan twee zijden passingsplaatjes. Omdat ze opgeklapt staan, zijn die zichtbaar.

attachment.jpg

Het veelhoekige rooster wordt ondersteund door twee uitschuifbare buizen. Messing van Aber kan daar diensten bewijzen.

attachment.jpg

Het kleine laddertje zit aan het rooster dat met steunen opgehangen is. Die moet ik nog snijden uit metaalplaat.

attachment.jpg

Voorlopig heb ik dus dit. Het plastic zal in de primer moeten, maar het karton kan er nog overal uitgehaald worden zodat dit rechtstreeks onder de airbrush kan belanden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan