Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Weer nog een klein detail toegevoegd, de deurhandgrepen en deurhendels.

attachment.jpg

De handgrepen zijn gemaakt van overschotten van Voyager's Maultier PE.

attachment.jpg

Hier wordt de maat genomen om naar de andere 3 portieren over te zetten.

attachment.jpg

De handgrepen moesten in zesvoud gemaakt worden, ze waren te dik voor metaal dus werd er styreen gebruikt.

attachment.jpg

Dat werd over een scherp vijltje geplooid en meteen aan de trucks gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Indrukwekkend hoe dat gij het weeral klaar speelt
Steven hier aan deze kit hebt ge toch al wat plezier aan beleeft he ?
grt
Marc
 
Bedankt, Marc, ik vraag me af of ik die deze zomer echt al af ga krijgen zoals voorzien.

Om te weten hoe het portier er aan de binnenkant uitziet, kon er alleen een beeld gevormd worden door twee referentiefoto's samen te bekijken. Je ziet op de bovenste foto in zijaanzicht 5 details:

1) onderste slot aan achterkant
2) bovenste slot aan achterkant
3) handgreep vooraan binnenkant
4) deurvergrendeling vooraan binnenkant
5) ruitenopener

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de tweede foto herken je nog net 3 en 5, de handgreep heeft dezelfde aanzet als die aan de buitenkant van het portier. Al het benodigde materiaal is al naast de foto klaargelegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is de binnenkant van de openstaande deur te zien, zo zijn ook de drie gesloten portieren nagemaakt. Daarnaast zijn nu ook de eerste onderdelen klaargezet op de spuitstand, alleen gooiden de weergoden weer roet in het eten.
 
mooi hoor en volg steeds Steven grt.
 
Bedankt, Pascal. Er komt nu een zware update aan waarin jullie zullen zien dat praktisch het hele atoomkanon nu in de zwarte primer staat. Het is er dus eindelijk eens van gekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De stukken zijn opgesteld op de twee grootste stukken sprue die net in gaatjes in de draaischijf passen.

attachment.jpg

Hier is de tweede lading onderdelen al gespoten, waaronder de eerste truck. Het is een nieuwe grote spuitbus maar ze voelt al bijna leeg aan. Let ook op de twee bumpers, die zijn in bleekgeel geprimerd omdat ze in waarschuwingskleuren moeten. Geel hierover gaat makkelijker dan over zwart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De lagen lijken niet goed te dekken, maar je ziet eigenlijk de weerspiegeling van de wolken in de lucht. Voor de volgende foto's is een ander verfnummer gebruikt. In de Brico hadden ze weer geen spuitbussen matte zwarte lak meer. Het is dus zijdeglans geworden, op het eerste zicht is er toch nauwelijks onderscheid. Steeds grotere delen van het atoomkanon krijgen nu een zwarte lading. Er zijn ook al een paar zones bijgeplamuurd, nu de diepte van de kieren beter te zien is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantal kleinere stukjes worden eerst gespoten aan de zijde waar ze het minst zichtbaar zijn. Zo worden ze het laatst geschilderd aan de goede kant en kan je daar geen afdrukken krijgen van de kneedgom die gebruikt is om ze vast te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het affuit kreeg wel wat verf te verwerken, begin hier maar eens aan met Tamiya rattlecans...

attachment.jpg

Om de loop te kunnen schilderen, heb ik eerst de staalborstel bovengehaald. Je staat ervan versteld hoe het beduimelde messing terug gaat glanzen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is nog een groot onderdeel dat ik vandaag nog niet afgewerkt kreeg, de gun cradle. Ik heb er net de kraag aangekleefd waar een reinigingsborstel in zit. Nu moeten op de kruispunten van de pentekening rivets van 1mm komen. Helaas is de buis al dichtgekleefd en kan ik niet van binnenuit de rivets doorslaan. Ik zoek nog naar een alternatief, ik kreeg ook geen deftige exemplaren uitgesneden uit een bewerkt stukje styreen.

attachment.jpg
 
Wow een titanenwerkje , indrukwekkend
Steven heb jij dat allemaal in de tuin ( buiten ) gespoten en zo te zien zonder al te veel stofjes , prachtig
Grt
Marc
P.s. dat verhaaltje van de Brico ken ik maar al te goed we hebben dat ook altijd voor kleine wieltjes 6 nodig maar 5 in stock , spuitbus hoogglans 1 in stock een tweede bus kan je gaan zoeken in een andere Brico
 
Bedankt, Marc. Bij matzwarte verf heb ik het al vaker geweten, ook in Artobi bij verschillende merken.
 
Voor het probleem uit de vorige post is de volgende oplossing bedacht:

attachment.jpg

Het uiteinde van een zachtmetalen draad van 1mm diameter wordt met een vijl bol gemaakt en dan afgesneden, dit 32 maal. Ik heb halverwege ook een doosje spelden gekocht maar mijn eigen creatie leek zoveel beter op de foto dat ik maar verder gevijld heb.

attachment.jpg

Daarna kon dit stuk ook nog in de verf.

attachment.jpg

Nu is praktisch het hele kanon geschilderd, alleen nog niet de buitenkant van de vrachtwagencabines. De kleinere accessoires pasten in een opbergdoosje, zodat er geen zoek geraken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Netjes gevonden de bolletjes zo. Staat mooi in de lak
 
volg steeds en kijk uit naar schilderwerken grt.
 
Hey,

Met een likje verf gaat dat hier al wel wat schelen, benieuwd naar de verdere afwerking....:)
Mooie vooruitgang....;)
 
Vandaag nog wat meer kleurenpret. Ik heb al wat kunnen schilderen vandaag maar ik ben voortijdig moeten stoppen wegens een onaangekondigd familiebezoek. De meeste onderdelen van het cabine-interieur staan dus nog maar in de grondkleur, Tamiya Olive Drab.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuren waren in een gelige primer, dat geeft een heel ander resultaat. Sommige ervan zijn nog niet dekkend maar ik wilde zeker nog een ander onderdeel afgewerkt hebben in deze sessie.

attachment.jpg

De bumpers aan de uiteinden van de combinatie hebben waarschuwingskleuren en ik wilde de gele kleur dus al graag afgewerkt hebben om het te kunnen maskeren. Daarvoor heb ik Gunze RLM04 gebruikt, dat is wel wat donkerder geel dan op de decal maar die vind ik toch wat te citroengeel.

attachment.jpg

Nu moet daar een patroon van donkere streepjes op komen. Er zijn meerdere voorbeelden te vinden, de decals van de kit zijn wat gebaseerd op bovenstaande foto maar ze kloppen niet qua aantal streepjes (het is namelijk de brede bumper die je daar ziet). Ik heb alle fotovoorbeelden van voor- en achterbumpers eens naast elkaar gelegd. Bij de overgebleven exemplaren is dat van Aberdeen Proving Ground nog in deze kleuren bewaard, die in Albuquerque is groen geschilderd.

attachment.jpg

Ik ga niet dezelfde stijl gebruiken als op de decal. De tweede onderste zegt me wel wat en die vormt een uitdaging. Tot mijn spijt ontdekte ik pas na het geel spuiten dat er op beide bumpers rivetpatronen te zien zijn. Daar moet ik dus nog wat gaan bijschilderen als die aangebracht zijn.
 
Vandaag heb ik de cabine wat verder kunnen schilderen. Er zit nu post-shade op de panelen, duidelijk zichtbaar gemaakt zodat het binnen de gesloten cabines nog opvalt. De twee boxermotoren zijn volledig in gunmetal gezet, ik zoek naar referentieplaatjes wat voor kleuren er moeten inzitten. Voorlopig is er alleen een foto van een M75. Nu rond de banken maskeren zodat die in het leer kunnen worden gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag was het een marathon-schilderdag waarop ik van 14 tot 23u bijna constant het kanon aan het verven ben geweest. Ik heb daarbij haast een volledig potje Tamiya TS-62 Olive Drab opgebruikt; ik had er al 2 in reserve ingekocht. Ik denk dat er haast tien bekers doorgejaagd zijn. De twee vorige avonden was er een gezellig afplakwerkje voorbereid.

attachment.jpg

De onderzijde van de bumpers werd dan met gom op de spuitstand gemonteerd.

attachment.jpg

Dit blijft nog even gemaskeerd tot de post-shade er op zit. Dan was het affuit aan de beurt:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De front truck: deze moest niet gespoten worden waar de cabine vooraan komt. Beide trucks zijn ook eerst voorzien van een pre-shade in gunmetal op de fenders, waar veel rivets voorkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voetstuk voor het kanon en de draaischijf, die nu nog een effen onderkant heeft. Ik wil hier een nep-reliëf in spuiten omdat de schijf onderaan concentrische richels vertoont, die ik niet kon namaken. Ik vermoed dat de bodem concaaf is en de cirkels in die holte gelast zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De gun cradle had heel wat diepe holtes om te beschilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De rammer is apart behandeld, de lade blijft ongeschilderd.

attachment.jpg

Wielen werden vanuit de vier windstreken gespoten.

attachment.jpg

De winch vertoonde een vergissing van tijdens het primeren, het clearpart van de lamp was meegespoten. Ik probeerde met een scalpel eens wat verf weg te schrapen en het clearpart bleek onaangetast tevoorschijn te komen. Daarna is het afgedekt met gom.

attachment.jpg

De loop is alleen vooraan beschilderd. Helaas is mijn zilverprimer tijdens het verhuizen teloor gegaan, dit wordt dus met Tamiya zilver airbrushen.

attachment.jpg

En het laatste wapenfeit van deze goed gevulde dag:

attachment.jpg
 
Afgezien van de pre-shade, vind ik dat alles er mooi en realistisch uitziet.

En het is prettig om nu eens wat groen op al het aangepaste plastic te zien. De bare metal-liefhebbers mogen zeggen wat ze believen, maar dit is wat mij betreft echt modelbouw op z'n best: het weergeven van het voorbeeld in plaats van het benadrukken hoeveel werk je eraan gehad hebt. Je stelt op deze manier al je werk in dienst van te behalen realisme in het eindresultaat.
 
Beste Steven dat ziet er hier weer ongelooflijk uit hoor , das hier weer genieten
Het gaat hier nu toch redelijk snel
Houden zo
Suc6
Marc
 
Herzie mijn eerste gedachten en vind hem geschilderd knapper en volg met aandacht grt.
 
Niettegenstaande ik persoonlijk voor een naked kit zou opteren om al je mooie extra werk duidelijk naar voor te brengen steun ik volledig je initiatief om deze te verven en ik ben er vast van overtuigd dat we hier weer met een prijsbeest te maken hebben.
Hoop van harte om deze te zien op de Nationals in oktober en als hij de boekskes niet haalt dan weet ik het ook niet meer.
 
Dan moet er eerst een geloofwaardig jasje rond gehangen worden. Gelukkig kon het grootste deel van de dag weer aan het kanon gespendeerd worden.

attachment.jpg

Dit ideetje kwam in me op toen ik de banden van naderbij bekeken had en merkte dat er een duidelijk opschrift was. Ik wilde een mask maken voor deze tekst, zodat ik die op de sidewall van de band kon spuiten. Bij nameten bleek het wel kleiner dan eerst gedacht. Ik gebruikte de congruentie van gradenmeting om de maat om te zetten van de foto die niet op schaal was. Het stukje metaal werd eerst in vorm geplooid om rond een wiel te passen.

attachment.jpg

Hier is de tekst met een scalpelpunt uitgestoken. De grootste letters zijn benaderd, de kleinste zijn gibberish.

attachment.jpg

Zo past het rond een wiel, maar de pasvorm werd er wel afgehaald toen dat krassen achterliet in de lak. Ook bleek de tekst stevig in de holte van het wiel gedrukt te moeten worden om een scherpe afdruk te maken.

attachment.jpg

Deze wielen moesten eerst nog zwart gemaakt worden, ze zijn soms nog te transparant geprimerd.

attachment.jpg

Hier zijn ze in Tamiya zwart met een drupje lichtblauw gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze foto's tonen hoe het opschrift er uit ziet. Niet alle banden tonen het zo duidelijk maar er zijn er toch maar acht die van buiten zichtbaar zijn. De kleinste letters slibden na een paar keer dicht, er werd met het linker gedeelte voortgewerkt.

attachment.jpg

De zetels zijn nu in het leer gezet. Rechts de enige aanwijzing van de kleur die dat zou moeten hebben. Men houdt de mensen wat weg van het interieur.

attachment.jpg

Daardoor moest ik ook wat gokken naar de kleuren van het dashboard. De metertjes zijn achtereenvolgens met een chrome marker geschilderd en met een fijne Kolinsky van een zwart schermpje en witte wijzertjes voorzien.

Vandaag is ook de schaduwing van het kanon al uitgevoerd. Hiervoor werd hetzelfde XF-62 gebruikt maar dan met twee druppels donkerblauw in de beker.

attachment.jpg

Als je dit mengt, krijg je een juist zichtbare donkere schaduw.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is er ook al een highlight uitgevoerd met een paar druppels geel, alleen zie ik het verschil niet met de gele schijn van het Tamiya olive drab. Het afplakwerkje van de bumpers is ook uitgepakt, we kunnen wel van een succes spreken, vind ik.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
geweldig wie had dit ooit kunnen denken dat het zover zou komen dat er kleur op kwam wel het is nu zover
Proficiat
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan