Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Pfalz D.III (1/72)[DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Vermits ik een beetje slot zit in mijn andere lopende projecten ben ik dan maar overgegaan tot het starten van een nieuw item en waarom niet in deze WW1 groepsbouw.

Slachtoffer van dienst is een resin kitje van onbekende origine, t.t.z. ik weet van wie ik het gekregen heb maar de naam van de fabrikant is mij onbekend. Het is Engels en hetgeen moet doorgaan voor box-art werd getekend door Gordon Stevens in 1979. Deze man was indertijd een referentie op het gebied van getrouwe tekeningen, lees profiles, van vliegtuigen.

attachment.jpg

De Pfalz D.III betreft een jager van Duitse origine welke dienst heeft gedaan in 1917.
De eerste versie was de D.III, de er op volgende was de D.IIIa. Meest opmerkbare verschillen tussen beide toestellen was een iets gewijzigde vleugelstructuur, een groter staartvlak en mitrailleurs boven op de romp daar waar ze bij de D.III in de romp ingewerkt waren. Blijkbaar gaf dit problemen toen de mitrailleurs blokkeerden want de piloot kon dan zelf de blokkering niet verhelpen en daarom werden ze dan maar boven op de romp geplaatst.
Ik ben echter van plan om de eerste versie, de D.III, te bouwen. Waarom? Omdat Roden een versie van de D.IIIa heeft uitgebracht op 1/72 en Part er PE voor heeft gemaakt welke voor mijn type heel goed bruikbaar lijkt te zijn. Eduard heeft een 1/48 versie van dit toestel.

attachment.jpg

De instructies zijn "basic" maar alles wat je moet weten staat er op.

attachment.jpg

De resin onderdelen zitten redelijk goed verpakt in afzonderlijke zakjes en de Part PE set lonkt uitnodigend. Het is duidelijk dat Part een volledig interieur voorziet dat in de kit zelf bijna niet aanwezig is. Het is te hopen dat de PE en de resin goed overeen komen.

attachment.jpg

Door de jaren heen ook wat docu verzameld en we gaan ons verstand samen leggen met wat tekst en uitleg uit volgende vuile boekskes:
- Scale Aircraft Modeller International (SAMI) April 2003 over de bouw van de Eduard versie op 1/48.
- Wing Masters n°47, Juli-Augustus 2005 over de bouw van een Pfalz D.IIIa van Eduard op 1/48.
- Windsock Datafile 21 over de Pfalz D.IIIa.

De kit voorziet echter geen decals en deze zullen moeten geput worden uit de stock.
Als het lukt zou ik een toestel willen maken welke gevlogen heeft bij Jasta 5 in 1917. Toestel in zilver (standaard afgeleverd door de fabriek) en voorzien van 3 rode en 2 witte banden achteraan de romp.

attachment.jpg

En als het nog meer zou lukken steek ik er nog spaakwielen in ook maar we gaan niet te vlug vooruit lopen.

Erwin
 
Dat beloofd weer een boeiend project te worden Erwin...alvast veel succes!!!
Waar ik vooral naar uitkijk is de rigging..waar ik persoonlijk (nog)niet aan durf beginnen..

Grtz yves,
 
Dit wordt er één om te volgen.
Hoe klein dit al is, en dan nog de PE.... het beloofd een aardig topic te worden ;)
 
Dat doet me denken aan de film the bleu max met George Peppard.Deze ga ik toch ook volgen.
 
Hey,

Allez, veel succes. Ik weet dat dit je ding is, dus we zijn benieuwd naar de vorderingen.
Ik hoop met je mee dat de PÉ toch iets of wat bruikbaar is, met resin weet je maar nooit natuurlijk.
 
we volgen,in het zilver,waarschijnlijk met alclad
 
Of dat zilver met Alclad zal gebeuren weet ik nog niet, we zien wel......

Eerste resultaat van de opkuis was dat elk deel van de romp op 2 plaatsen vervormd was. Aan de staart krulde het naar buiten en daar waar de motor moest komen krulde het naar binnen. Dan maar ons madam haren haardroger genomen en de stukken weer recht gebogen.

De PE is heel fijn en uitzonderlijk wat details betreft maar het is en blijft PE en dat is vlak. nu zijn er in de kit geen interieur details behalve aan de linkerzijde een box met een hendel en aan de rechterzijde een soort pomp of brandblusser.
Deze pomp is in de PE ook weergegeven maar dus als een plat stukje.

attachment.jpg

Komt er dus op aan om dit plat stukje uit te snijden en het pompje in de kit in de PE te laten inpassen.
Als dit lukt dan kunnen we de box aan de andere zijde ook laten aansluiten op de andere romp.

Misschien nog vermelden dat de PE zijkanten moeten bol gebogen worden om in te passen in het rompgedeelte.

Wordt vervolgd.
 
Beetje verder geprutst met de PE toestanden die soms zo klein zijn dat mijn ogen ervan gaan schemeren.

attachment.jpg

Op het ronde isomo stuk rechtsboven liggen losse cockpit onderdelen.
De wielen linksboven zijn uitgeboord en kregen spaakwielen, lichtjes gebold naar buiten.
Het deel dat reeds verlijmd is in de cockpit bestaat uit 8 kleine onderdelen.

De Mercedes D III motor ligt klaar om wat extra detail te krijgen en een likje verf.

Wordt vervolgd.
 
Ik ben nieuwsgierig ! Vliegtuigen waren mijn eerste stappen in de modelbouw ...zo'n 50 j geleden ...
 
Hey,

Gezien op de laatste vergadering en moet zeggen dat die wielen echt wel zeer goed zijn.
Het interieur ziet er eveneens een juweeltje uit, met een mooie beschildering komt dat zeer goed.... :) ;)
 
Ben er ondertussen al aan uit dat mijn Pfalz D.III waarschijnlijk een RarePlane kit is maar dat is natuurlijk geen referentie dat het dan ook een mooie bouw zal worden.
Eerlijk gezegd heb ik overwogen om er met te stoppen want niets schijnt te lukken.

De hele mooie PE set van Part is niet ontworpen voor deze kit en dat laat zich voelen. Kwam het interieur bijna perfect overeen met de kit toen deze niet gemonteerd was, dan werd het bij het monteren vlug duidelijk dat het miserie ging worden.
Het interieur blijkt te breed voor deze kit en dus zijn er slechts 2 opties mogelijk: de kit aanpassen of het interieur aanpassen. Uiteindelijk is het gelukt door zowel de kit als de PE set aan te passen maar daarmee waren we nog niet aan het einde.
De kit zelf levert ons een redelijk mooi gedetailleerde Mercedes D.III motor compleet met uitlaat en verbindingsstukken. Maar als je de motor als onderdeel samenbrengt denk je toch wel dat hij minstens zal passen in de kit waarvoor hij ontworpen is maar niets blijkt minder waar. Uiteindelijk moet je vijlen en schuren en de onderdelen aan de linkerzijde van de motor weghalen opdat ie zich zou schikken in het voorziene motorcompartiment dat op zijn beurt ook al was uitgehold.

Kortom: we zijn nog niet aan het eind van ons lijden en we kunnen slechts hopen dat de buitenzijde van de kit iets beter wordt zodat we alsnog iets deftigs kunnen afleveren.

attachment.jpg

De romp is verlijmd maar moet nog opgevuld en rond geschuurd worden. Hierna gaan we trachten de staart en de ondervleugel te bevestigen en uit te lijnen.

Wordt hopelijk vervolgd.
 
Hey,

Wat een modelbouwer lijden kan, zekers als hij bezig is met draken van kits...... ;) :))
Neen, volhouden man... je komt er wel doorheen. Ik vermoed dat het resin is, die body, misschien eens met een fijne bolfrees doorgaan zodat je wat meer langs de binnenzijde kunt uithalen??? Zo kun je plaats maken voor al dat mooi's... :)
Ga ervoor ;)
 
@Yvan: we doen verder hé man.

@Swaken: de romp is nu gesloten en daar blijf ik dus verder van af. Ondertussen in geslaagd om de ondervleugel te verlijmen en nu volgt het opvul- en schuurwerk. Daarna wat bijkomende PE op de onderzijde van de romp en de staart plaatsen. Hoop dat hij er wat beter uit ziet tegen vrijdag.
 
Hey,

Dat komt goed Erwin, je zal het wel zien....😉
 
dat komt inderdaad goed, maar met geduld, boterhammen, enz.. resinkisten zijn niet altijd eenvoudig, maar geven wel een model wat je anders niet gauw gaat vinden, dus.... voor wat hoort wat..
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heeft je labeur toch goed gewerkt.
Het kan soms inderdaad vloeken zijn als je bezig bent, maar als je volhoudt heb je op het einde toch wel een speciaal model op je vliegveld staan hé ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan