Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag Sergal/Mantua Mississipi 1870 - Schaal 1:50[wip]

Ondertussen begonnen aan de motorkamer.
Ook deze moet volledig beplankt worden.

attachment.jpg

De eerste beplanking van de romp gaat ook gestaag verder.
 
dit is een mooie afwisseling om samen met de romp te verlijmen.
tot nu ben je alvast goed bezig.
succes met het vervolg
vgr Marc
 
Ik heb ooit dezelfde kit gehad van dezelfde uitgever,Nooit kunnen bouwen helaas wegens omstandigheden en diende die te verkopen ongebouwd.
Veel genot er van en plezier met deze mooie kit.
 
Ik heb nu de eerste 9 latjes (volgens het plan) langs beide zijden vastgelijmd.

attachment.jpg

Nu zou ik moeten beginnen (volgens het plan) op 4 cm vanaf de kiel, en zo langzaam aan naar de kiel toe werken.

Over het algemeen ben ik tot nu toe tevreden over mijn werk, al heb ik aan het voorsteven wel wat extra stukjes moeten toevoegen vanwege te grote spleten en niveauverschil.

attachment.jpg

Er zal waarschijnlijk heel wat kneedbaar hout en schuurwerk aan te pas komen om dat voorsteven in zijn goede vorm te krijgen.

Hopelijk lukt de tweede beplanking beter, want daar kan ik me geen fouten meer veroorloven.
 
niet slecht bezig , de fout die je maakt is je opgedrongen door de handleiding dus vrij logisch als je de eerste x een houten model bouwt.

Je moet zorgen de de plank van kop tot gat doorloopt en deze verjongen indien nodig.
lees eens bij "houten schepen" de post
Tips ivm het bouwen van schepen in "hout"
of rechtstreeks via volgende link:
http://www.modelbouwen.be/threads/12-Beplanken-van-de-romp

het gaat hier wel om een ander soort schip maar de manier van beplanken blijft hetzelfde.
ik zou je gedane werk wel niet meer afbreken maar goed opschuren en eventueel wat plamuren. De 2 de laag kan je dan aanbrengen zoals het echt hoort.
Nog vragen ? wees niet verlegen.

veel leesplezier en succes
vgr Marc
 
Bedankt voor de link Marc.
Ik zal straks die tips eens goed doornemen.

Maar wat bedoel je met "verjongen

Groetjes
 
verjongen is een term die men gebruikt bij het beplanken van een schip en betekend letterlijk minder hoog maken door schaven of schuren.
samengevat komt het hier op neer.
je zoekt de langste spant, vanaf de kiel gemeten tot aan de reling. deze verdeel je door de hoogte van de huid planken op af te tekenen.
stel dat je uitkomt op 6 volledige planken in de hoogte. Dan ga je alle spanten door 6 delen. zo bekom je de hoogte van de plank op elke spant.
de huidplank aanpassen naar de hoogte die op elke spant is afgetekend noemt men verjongen.

vgr Marc
 
Dank je Marc & Debart. Ik heb het wel ongeveer begrepen.

Het verschil met een rivierboot of een zeeschip is echter wel enorm.
Bij mijn boot is bijna alles rechtaan. Er zit zo goed als geen verschil op de meeste spanten. Enkel de voorste 3 verkleinen zeer snel. Ik heb gisteren nog even snel een berekening gemaakt en dan kom ik tussen de 1 a 2mm uit op het voorsteven, terwijl in die tekst staat om de latjes nooit meer dan de helft te verkleinen. Dus mag ik niet onder de 3mm komen daar deze 6mm zijn.

Ik zal nu eerst de eerste beplanking gewoon verder doen zoals ik bezig was om het dan zo goed mogelijk in zijn vorm te schuren.
Dan op hoop van zegen de 2° beplanking. ;)
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg

De eerste beplanking van de romp is klaar.

attachment.jpg

Nu nog de romp tot zijn uiteindelijke vorm afschuren.
Zal ook een hele klus worden.
 
Mooi project , dus je moet een tweede beplanking opleggen . Dan speelt het geen rol dat je hier en daar wat passtukjes en of plamuur gebruikt . Als je uiteindelijk de romp maar mooi glad schuurt en dat er nergens geen bulten of kuilen zijn .
Succes !
 
Klaar voor de tweede beplanking.

attachment.jpg

De linker en rechter zijde van het voorsteven zijn spijtig genoeg niet 100% gelijk.
Ik kan echter niet meer bijschuren omdat ik dan door de beplanking ga.

Maar voor een eerste project ben ik toch tevreden over het resultaat tot zover... :8
 
Maar voor een eerste project ben ik toch tevreden over het resultaat tot zover... :8

En dat is nu het belangrijkste.Je moet voor al voor jezelf bouwen, als een ander het ook mooi vind is het natuurlijk tof.
maar het ziet er zeker niet slecht uit , integendeel zelfs, mooi rompje dat je hier af levert.
 
attachment.jpg

Foto is eigenlijk al achterhaald want de tweede beplanking van de romp is nu volledig klaar.
Nu nog de tweede beplanking van het achtersteven en kan ik alles weer gaan bijschuren.

attachment.jpg

De motorkamer is ondertussen ook klaar voor het plaatsen van de vensters en deuren.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan