Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag Sergal/Mantua Mississipi 1870 - Schaal 1:50[wip]

Voor het ogenblik al een poort en 4 kleine vensters geplaatst.

attachment.jpg

Echter, in de handleiding staat dat ik de (plastic) ruiten er met UHU HART op de vensters moet lijmen.
De eerste uren leek dat prima, maar daarna kwamen ze allemaal los :@

Gevolg, vielen die plastic ruiten ook nog eens in de verse lijm en krijg ik ze niet meer proper.
Geprobeerd met thinner en alcohol.

attachment.jpg

Nu gebruik ik Epoxy van 15 minuten om het plastic op de ramen de lijmen en dat gaat veel beter en ook properder.
Wel eerst wat lijm aanbrengen en enkele minuten laten intrekken voor het plastic op zijn plaats te leggen.

attachment.jpg

Geen UHU HART meer voor mij. Ligt trouwens al in de vuilnisbak :D

Enkel nog iets vinden om die reeds gelijmde ruiten enigszins wat te reinigen, want het stuk plastic dat bij de kit zat is maar net voldoende.
 
Jammer van de lijm , zelf heb ik UHU al jaren afgezworen, begrijp niet dat sommigen dit een super lijm vinden.
De poort en ramen zien er verder netjes uit. de pvc folie kan je ook vinden in sommige knutsel/handwerk winkels, de meeste kans heb je waar ze materiaal verkopen om maquettes te maken.
vgr Marc
 
De pvc folie kan je ook vinden in sommige knutsel/handwerk winkels.
vgr Marc

Inderdaad Marc,
Maar het probleem is dat alles al op zijn plaats gelijmd is en dat zou me nog veel meer werk bezorgen om alle stukken te reinigen.

Ik moet echter wel zeggen, dat het er op de foto's veel rampzaliger uitziet dan in werkelijkheid. Speciaal op mijn blog waar de foto's veel zuiverder worden weergegeven.
 
Mijn idee: Waarom doet iedereen zo moeilijk over lijm, ik gebruik al jaren deze, of dezelfde soort lijm van Bison:

ik gebruik wel de "gewone" dus nooit de watervaste versies - deze is ook gemakkelijk te verwijderen met een vochtig doekje tijdens de lijmwerken.
Zelfs metaal op hout lukt perfect voor kleine onderdelen met deze lijmen.

http://www.pattex.be/nl/producten/houtlijm/express.html
Patrick
 
Zoals op de foto te zien, zijn alle deuren en vensters nu geplaatst.
Er moeten nog wel zonneluiken bij geplaatst worden, maar dat zijn er zo veel dat ik dat liever wat tussendoor doe.

attachment.jpg

Cabines zijn ook al vastgelijmd op het dek.

Ondertussen ook begonnen met het beplanken van het tweede dek.
Dit heb ik nodig om de plaats van de onderliggende trappen mooi te kunnen uitlijnen.

attachment.jpg

Toch alweer een stapje dichterbij bij het eindpunt :D
 
Mijn idee: Waarom doet iedereen zo moeilijk over lijm, ik gebruik al jaren deze, of dezelfde soort lijm van Bison:

ik gebruik wel de "gewone" dus nooit de watervaste versies - deze is ook gemakkelijk te verwijderen met een vochtig doekje tijdens de lijmwerken.
Zelfs metaal op hout lukt perfect voor kleine onderdelen met deze lijmen.

http://www.pattex.be/nl/producten/houtlijm/express.html
Patrick

Ok Patrick, maar bedenk wel dat ik in Mexico woon en heb hier nog nooit Bison en/of Pattex in de winkels gezien. Kan wel zijn dat ze aanwezig zijn onder een andere naam. Dat gebeurt veel buiten Europa dat merknamen veranderen.
Het maakt het voor mij enkel maar wat ingewikkelder :@
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen, begint meer en meer op de boot te lijken die het worden moet.
 
Dit is toch weer knap werk , en weet je wat ik nu zo leuk vind jij zit in Mexico en wij in de koude lage landen en toch kunnen we elkaars projecten zien en bewonderen
tot eenvolgende
Marc
 
...jij zit in Mexico en wij in de koude lage landen en toch kunnen we elkaars projecten zien en bewonderen...

Mooi toch hé Marc. Internet is toch een mooie uitvinding :)

Probleem hier in Mexico is dat het moeilijk is om een degelijke winkel te vinden voor modelbouw. Bijna alles is via de VS.

Momenteel ben ik E-bay aan het afspeuren en heb deze gevonden per opbod; HMS VICTORY LORD NELSON WOODEN MODEL SHIP KIT 1:98 SC ART 776

Morgen loopt de veiling af en momenteel staat de prijs op 163.50 dollar. Ben benieuwd.

Groetjes
 
Na even wat inactiviteit, uiteindelijk weer begonnen.
Heb eigenlijk veel bezig geweest op de plannen om één en ander uit te zoeken.

Ondertussen het tweede dek wel helemaal beplankt en uitgelijnd op het onderste gedeelte.

attachment.jpg

Met de steunbalbalken tijdelijk op hun plaats gezet ziet het er allemaal goed uit, maar toch zit er hier en daar een foutje in de uitsparingen van één der dekken. Dit ligt niet aan mezelf, maar door een foutje in de uitsnijding met de laser. Volgens mij kan ik dit nog wel rechtzetten eens het dek is vastgelijmd.

Dan zit ik nog met de zonneweringen. Daar moet ik latjes 0,5x3 mm voor gebruiken. Echter, ik heb twee pakketjes van deze afmetingen, donkere en lichte, maar beiden met verschillende lengte. Maar nergens, niet op het plan en niet op de gebruiksaanwijzing staat aangegeven welke lengte voor wat te gebruiken.

attachment.jpg

Ik zal dus maar voor de donkere gaan, want deze komen het best overeen met het raam waar deze latjes in moeten komen.

attachment.jpg

Hopelijk spoedig een update...
 
Eventjes geleden maar ben terug up to date en is genieten grt.
 
kan je ook niet vinden welke latjes je in een later stadium nog nodig hebt?
 
zo op die ene foto te zien ziet dat er echt geweldig uit , alleen spijtig dat je de juiste latjes niet vind , ik hoop dat je een mooie oplossing vind en dat het zeker niet opvalt zou zonde zijn , maar ik geloof er in hoor
suc6
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan