Hoofdsponsor

1/24 Fairwind 900 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.205
Beste wensen voor 2016 allemaal en veel bouwplezier.

Aan dit laatste ga ik dit jaar niet tekort komen vermoed ik.
Onder de kerstboom dit jaar een bouwdoos gevonden van een redelijk formaat.

De inhoud, een zeiljacht :) was dat nu niet net wat nog ontbrak in mijn vloot ;)

Gelukkig staan er voor de volgende maanden wat meer bouwuren op de kalender gereserveerd.
deze voormiddag de doos alvast even uitgespreid op de tafel en het stoeltje in elkaar gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

vgr Marc
 
Veel bouwplezier en een goede gezondheid voor jouw en je familie , de rest komt vanzelf ;)
 
vandaag de eerste werkzaamheden uitgevoerd.
alle gietnaden verwijderd en de onderzijde alvast een beetje geplamuurd.
vgr Marc

attachment.jpg
 
mooi zeiljacht marc maak er iets mooi van en veel suc6 met de bouw
 
deze heeft mooie vaar eigen schapen
 
tja, ben ik achtergekomen nadat ik hem gekocht had, 1/2 prijs was in de winkel namelijk de doorslag geweest.
Wel gek dat ik meer info op US sites heb gevonden dan op onze NL en VL sites.

Vermits het geen wedstrijd boot moet zijn, gaat er waarschijnlijk nog een en ander aangepast worden.
we beginnen met een houten dek en wat beslagwerk dat vermoedelijk vervangen wordt
 
Dat word hier een werkje om UUUUUU tegen te zeggen.
 
het is altijd mooier een gewoon zeiljacht te zein vaaren dan een wedstrijd zeiljacht ik zelf heb een micro magic en dat trekt op niets
 
merci allen,
Ondertussen hebben we natuurlijk niet stilgezeten al gaat het niet zo snel met al die nieuwjaars-bijeenkomsten her en der.
Even heb ik getwijfeld om al het houtwerk uit de kit te vervangen door kunststof, uiteindelijk toch maar gekozen de originele kit onderdelen te gebruiken.
de Eerste bouwstappen zijn dus genomen en het hout is voorzien van een beschermings-laag tegen eventueel water.
Verder wil ik er een planken dek op voorzien en ergens had ik gelezen dat iemand dit had gedaan met behulp van dubbelzijdige kleefband.
Ik sta steeds open om wat nieuws te proberen, zeker als het makkelijker lijkt dan de procedure die gekend is.
De eerste poging was zeker en vast een flop, met duurdere tape ging het al wat beter , maar straks maar alles overnieuw doen met deftige lijm zoals we ooit geleerd hebben van een ervaren modelbouwer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

vgr Marc
 
Goed bezig Marc, je zal later veel plezier hebben aan dit jacht, indien je er mee gaat varen.
Ik heb er verleden jaar van een medeclublid mee mogen oefenen en het vaart super.
ik blijf je volgen succes nog.
Scalemarc.
 
3de poging tot het aanbrengen van een houten dek.
Ditmaal voor de echte lijm gekozen met het gekende resultaat. Langer werk maar veel beter van kwaliteit.
Na het aanbrengen van de dekplanken vond ik deze toch te nieuw en waren hier en daar nog kleine spleetjes zichtbaar.
Vervolgens wat watervaste houtlijm verdund en wat zwarte verf toegevoegd waarmee we het dek hebben bestreken.
Tijden het wachten maar meteen de inwendig voorziene verstevigingen aan mast en kuip er in gelijmd met epoxy lijm.
Na het drogen van de houtlijm het schuurpapiertje bovengehaald en het overtollige goedje weg geschuurd.
Wat overblijft zijn een beetje verweerde planken die nu nog een teak kleurtje moeten krijgen.
Als het volledige dek klaar is krijgen jullie opnieuw een update.
vgr Marc

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Welke lijm heb je gebruikt Marc ?
 
Bison tix , heb het eerst getest aan de onderzijde van de kuip, leek mij inorde.
vgr Marc
 
Voor een varend model gebruik ik twee componenten lijm, zelfs goedkopere uit Hema is sterk en watervast.
Mvg
Smarc
 
De laatste schepen zijn ook allemaal met 2 comp epoxy gelijmd, maar 35 j geleden heb ik de laatste laag fineer van romp en dek ook met contact lijm geplaats, model staat in blanke lak, heeft vroeger gevaren en is nog altijd perfect.
Word wel 1 X / jaar met meubel olie behandeld.
 
Ik vind de contactlijm net iets leuker werken voor een dek dan de epoxy lijm.
Met contact lijm kan je de dekplanken nog buigen en aandrukken bij het aanbrengen omdat het meteen vast zit, bij epoxy moet je elke plank eerst netjes in vorm buigen voor je ze er op kleeft. Of wil ik misschien een beetje te snel resultaat ,zonder extra werk :)
 
Dat is het voordeel van contactlijm, met epoxy moet je voor elke plank denken hoe je deze op zijn plaats houd , dat komt er op naar dat je meesstal plank per plank moet werken, wat meer tijd vraagt :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan