Hoofdsponsor

1/24 Fairwind 900 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Natuurlijk geeft epoxy meer zorg en werk maar het komt de stevigheid wel ten goede.
Maar ik ga bij men volgende boot toch ook eens contactlijm proberen, idd wat sneller klaar met de plankskens.

Btw; heeft er iemand het dek plan ( om de positie van alle gaatjes) en zeilplan van de Amati Endeavour 1/80?
mvg
 
We zijn weeral enkele weken verder en tussendoor hier en daar wat tijd gevonden om het dek en enkele andere plaatsen van plankjes te voorzien.
Na het verweren van de planken en wat toevoeging van wat kleur kan ik jullie nu het huidige resultaat tonen.
Er moet nog wel een laagje vernis over maar dit zal aan de uitstraling geen veranderingen mee brengen.
De volgende weken alles wat nu nog ( vuil) wit is opnieuw wat schuren en daarna een strak hagelwit lak laagje erover.
Ondertussen zijn ook de meeste dek attributen geschilderd zodat daar eveneens mee van start kan gegaan worden om deze te monteren op de voorziene plaatsen.
Vermits het mijn eerste zeil schip is heb ik besloten haar verder af te bouwen volgens de bouwbeschrijving, met de meegeleverde mast, spanners, enz...

vgr Marc

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Goe bezig, het model krijgt stilaan een meerwaarde.:01:
 
merci voor de interesse,
een bewogen weekend achter de rug, vrijdag avond begonnen met alle gaatjes in het dek te boren voor de bevestiging van de voorziene onderdelen.
Ik kon niet weerstaan om alles ook meteen er op te schroeven , Dat ging goed vooruit en ik was toen nog een tevreden scheepsbouwer.

attachment.jpg

zaterdag na het nemen van de foto, alles er terug af en wat niet mocht wit geverfd worden netjes af plakken zoals ieder van ons dit zo dikwijls doet.
En dan denkt een mens hoe moeilijk kan het zijn om een witte romp in de witte primer te spuiten en daarna af te werken met een witte laklaag.
Wel ik was te verlegen om er een foto van te nemen. Ik steek het maar op de goedkope bus witte lakverf die ik voor deze simpele klus had gekocht in de Act....
Geen dekking of aflopers van hier tot in Tokiyo. Gelukkig was de kuip best aardig gelukt en konden we deze verder afwerken nadat we de romp terug hadden opgeschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze avond menig uurtje gespendeerd om de mast en zeilen te voorzien van alle spanners zodat deze later meteen kan geplaatst worden.
deze nacht nog even wakker liggen over de nieuwe spuitbus witte verf en wie weet een van de komende dagen nogmaals een poging ondernemen om deftig spuitwerk te leveren.

attachment.jpg

Tot later
vgr Marc
 
Mooi resultaat Marc
Spuitbussen, die belabberde kwaliteit was ik echt beu, heb een compressor en spuitpistool gekocht.
Beetje oefenen en verf eerst door een nylon kous halen, kan je een super kwaliteit verf gebruiken, ook heel wat kras bestendiger.
 
Man jong , fantastisch werk ..met hier en daar leerzame tips ! :)
.
 
voila hier zijn we weer , met goed nieuws dit keer.
Ik heb geen risico meer genomen betreffende het spuitwerk en heb 4 lagen met telkens 2u droogtijd, een lichte schuurbeurt en het bijhorende ontstoffen en ontvetten. Daarna nog even boven de verwarming om te drogen en op te warmen.

En het resultaat mag er zijn. Daarna de belettering en tekeningen nog aangebracht.
Vanaf nu is het even wachten op de bestelde elektronica ,stuur -en zeil servo , ontvanger en batterij pack.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
vgr Marc

ach ja, de foto's nog :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtig resultaat, ieder verfsysteem moet je leren kennen en dan zijn geduld en doorzetting goede deugden, maar dat ontbreekt je niet ApplausApplausApplaus
 
Prima werk, altijd spannend hé met die verflagen, heb ook al dikwijls gesakkerd.:You_Rock_Emoticon:
Grts
S Marc
 
merci allemaal,
we zijn er met het voor laatste deel.
De bouw van het schip is volledig afgerond, wat nu nog rest is de inbouw van het RC gedeelte maar dit is beperkt tot 4 onderdelen die momenteel besteld maar nog niet geleverd zijn.

de bulb moest nog voorzien worden van voldoende gewicht. hiervoor heb ik 1,7 Kg lood in kleine stukjes geknipt waarna ze in de bulb zijn verankerd door voorlopig af te dekken met wat houtlijm . Misschien moeten we nog wat toevoegen na het test varen en daarna word het afgedekt met epoxy.
We zullen de foto's hun werk laten doen , daarna nog wat uitleg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Daarna op het water gelegd en enkel testen uitgevoerd.
waterlijn zit momenteel juist onder de steven. vraagje aan de experten: Is dit zo ok of moet ze dieper komen te liggen?

attachment.jpg

Verder heb ik de mast richting water geduwd tot de bulb het wateropp raakte, het water kwam net niet tot de dek opening.
Hoef ik me dus ook geen zorgen te maken over de dichting zolang de bulp niet boven water komt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we niet de nodige aandacht gaan schenken aan het waterdicht maken van de kuip.

Verder leverde de praktijk meteen het bewijs dat de reling enkel bedoeld is om op de show tafel te monteren en er niet mee gaan te zeilen.
door contact met het water werd de elastiek dubbel zo lang, na drogen nam hij weer de normale lengte aan.

attachment.jpg

Tot binnen kort als ze volledig zeil klaar is,
vgr Marc
 
Vind het toch een hele mooie geworden hoor. Zal wel sierlijk door het water klieven.
 
Een pracht van een bouwwerk hier al is het niet mijn meug.
 
Niet echt mijn categorie..maar veel respect voor iemand die het wel kan..prachtig werk..!!!

Grtz yves,
 
ook al liggen statische modelbouw en RC een stuk uit elkaar ik vind dat we toch steeds iets van elkaar kunnen opsteken.
Altans ik heb toch al veel van jullie opgestoken, bedankt daarvoor
vgr Marc
 
Prachtig werk Marc Applaus
Je model ligt goed op de waterlijn, hoek voorsteven op het water, de spiegel iets vrij , platte vlak van je spiegel mag in rust bij dit type romp niet onder water liggen, geeft veel weerstand.
Dit type is een water verplaatsing romp, geen planeer eigenschappen, maar geeft wel de minste weerstand bij lage en gemiddelde snelheid, zeg maar bij het aan de wind zeilen.
Bij ruimwind koersen neemt bij veel wind de snelheid toe tot de max rompsnelheid, de weerstand gaat dan exp. omhoog, schip graaft zichzelf in, in zijn golf .
 
wow het gaat ineens snel 8) ziet er wel erg goed uit marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan