Hoofdsponsor

Anders / onbekend Timberwolf - Sci Fi kit 1/60ste [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Hey jongens, we hebben de eerste stappen gezet voor het aanmaken van een dio voor de Timberwolf. De bedoeling is om een vlakte te bekomen waar de 'Wolf met ondersteuning van Battle armors aan de wandel is :D.

Vrij klassieke aanbouw van het dio :

Stuk hout met gips erop :

1_Stap_1.jpg

Overdadig bestrooien met fijn zand nadat de volledige basis is ingesmeerd met verdunde witte houtlijm :

1_Stap_2.jpg

Nadat het geheel klaar was (droog) een klein experiment. Modelgras heeft altijd de slechte gewoonte omp plat te vallen in de witte houtlijm. Lessen fysica bovengehaald en met een glazen staaf (mits goedkeuring van Moeder de vrouw :k) het gras ingezaaid en statisch gemaakt met deze champagnedrinker :

1_Stap_3.jpg


1_stap4.jpg

Omdat dit nogal 'speelgoed' achtig lijkt, met de verf aan het werk gegaan en daar verschillende soorten bruin en groen op losgelaten. Als laatste een zeer sterk verdunde overspray van wit/grijze megeling :

1_stap_4a.jpg

En dit is het resultaat wat dichterbij :

1_stap_4b.jpg

Volgende stappen is het 'verwilderen' met wat lage struiken, begroeiing etc.

groeten,

G.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit gaat wat worden ! Ga ik ongetwijfeld volgen. Knap dat je die bewerkingen met dat gras zo gedaan hebt. Veel mooier dan dat kunstmatige mixje van kleurvezels. GUnit.
 
Wat je ook kunt doen om het gras omhoog te laten komen, is doormiddel van een ballon die je zachtjes hebt opgeblazen hier over heen te gaan.

Ikzelf verdun de houtlijm en daarna strooi ik de grasstrooisel uit, die strooi ik uit een poedersuiker bus. Daar zitten mooie gaatjes is.

Dan druk ik dit niet aan, maar dan haal ik de ballon er overheen. En staat het gras overeind. Je hebt dan ook minder gras nodig. Het gevallen gras dat je er dan ook nog eens afklopt, kan weer terug in de bus. Hierom leg ik altijd een krantje op de tafel. Deze maakt het gemakkelijk om dit terug te stoppen in de bus.

Dan omdat ik dus minder gras heb gebruikt, maar dat dit wel overeind staat. Spuit ik dit meestal even met haarlak over. Dan heeft het een klein beschermlaagje. Dan pas kan ik met de verf aan de gang.

De verf die ik gebruik is Vallejo. Aangelengd met veel water 70% Deze spuit ik dan met veel lucht als het ware op het gras. Dan zul je zien dat het niet zo snel vol trekt.

Dit vertel ik even omdat ik zie aan jou laatste foto dat het gras, alsnog plat licht en vol is met spuitvlies. Het is als het ware dicht gespoten.

Ik hoop dat ik je zo weer iets heb kunnen verder helpen.
 
Goed gedaan Geert.

Ik ben al benieuwd naar het vervolg. B:



Droop
 
Bedankt voor de Feedback jongens. Rik, wat betreft je opmerking, de truuk met de doos heb ik nog neit gedaan, voor een volgend experemint :)

Wat betreft je opmerking over het spuitvlies is het zo dat ik bepaalde plaatsen teveel lijm heb gegoten (vandaar een vliesvorming). Deze ga ik gebruiken/camoufleren met lage struikjes, maar was niet echt de bedoeling

Sowieso weer handige tips erbij die ik in fase twee zeker ga teopassen.
 
Wat betreft je opmerking over het spuitvlies is het zo dat ik bepaalde plaatsen teveel lijm heb gegoten (vandaar een vliesvorming)

Ja dat kan natuurlijk ook. :D Maar het is idd gewoon onder ander natuurlijk materiaal te stoppen, dat is nu het leuke van een dio. Voor een deel groet dit vanzelf onder je handen vandaan. En heb je niet zo heel veel invloed he.

Ik blijf je volgen. :k
 
Wat je ook kunt doen om het gras omhoog te laten komen, is doormiddel van een ballon die je zachtjes hebt opgeblazen hier over heen te gaan.

Ikzelf verdun de houtlijm en daarna strooi ik de grasstrooisel uit, die strooi ik uit een poedersuiker bus. Daar zitten mooie gaatjes is.

Dan druk ik dit niet aan, maar dan haal ik de ballon er overheen. En staat het gras overeind. Je hebt dan ook minder gras nodig. Het gevallen gras dat je er dan ook nog eens afklopt, kan weer terug in de bus. Hierom leg ik altijd een krantje op de tafel. Deze maakt het gemakkelijk om dit terug te stoppen in de bus.

Dan omdat ik dus minder gras heb gebruikt, maar dat dit wel overeind staat. Spuit ik dit meestal even met haarlak over. Dan heeft het een klein beschermlaagje. Dan pas kan ik met de verf aan de gang.

De verf die ik gebruik is Vallejo. Aangelengd met veel water 70% Deze spuit ik dan met veel lucht als het ware op het gras. Dan zul je zien dat het niet zo snel vol trekt.

Dit vertel ik even omdat ik zie aan jou laatste foto dat het gras, alsnog plat licht en vol is met spuitvlies. Het is als het ware dicht gespoten.

Ik hoop dat ik je zo weer iets heb kunnen verder helpen.


Oh, c'mon zeg, je gelooft dat toch niet van die glazen staaf zeker... het is gewoon zo, dat terwijl de werkmens een piljse bij het modelbouwen nuttigt, mijnheer champagne bezigt om inspiratie op te doen :D

Grapje hoor, mooi werk, en zeker een stuk goedkoper alternatief (zowal de champagnebeker als de ballon) boven die speciale "guns" om "gras" te plaatsen. Inderdaad, ik heb jaren geleden eens "geleerd" van een treintjes-bouwer dat er speciale pistolen bestaan om dat gras rechtop te "schieten" in de lijm.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jade,

Mooie basis voor je dio,
Benieuwd hoe het zal uitdraaien.

Ging het trouwens makkelijk om het gras te laten rechtstaan?
Dit is een tip die ik ook wel eens wil uittesten...

Blijf je volgen,
Beyond
 
Hey Jade,

Dat ziet er heel mooi uit cute
Ik heb weer een hoop bijgeleerd over het maken van gras, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Pascal
 
Beyond, werkt vrij vlot, maar je moet wel goed wrijven op het doekje ;-) Dan komt het gras vrij eenvoudig naar omhoog. Kwestie dat je wel verdunde houtlijm gebruikt zodat je gras neit teveel wordt 'vastgehouden'

Pascal, straks meer fotoke's
 
IJSLANDMOS : mijn vriend

1_Ijslandmos.jpg

Het zou de titel van een hartverscheurend gedicht kunnen zijn, maar dat is het niet ;P

Iedereen kent wel ijslandmos en heeft er mss al mee gewerkt. Ik vind het persoonlijk één van de leukste materialen om mee te werken. Omdat het verschillende toepassingen kan vinden.

Op de bovenste foto zie je een klassiek stukje ijslandmos op een grof schuurpapier liggen. Wanneer je nu het mos begint te schuren krijg je deze 'pulp' als resultaat :

1_geschuurdijslandmos.jpg

Ja idd het lijkt een beetje op illegaal spul, maar ik verzeker je, dat is het niet ;P (jammer genoeg) :k

Dit kun je nu gebruiken als een mosbegroeiing op je grasveldje of op een steen/rots :

1_geschuurdijslandmostoegepast.jpg

Hier is het nog maar enkel gefixeerd op het diorama en nog neit geverfd, dat komt nog in een (veel) latere fase.

Een ander leuk gegeven is dat je het mos uit elkaar kan halen en op zoek gaan naar stukjes die op lage begroeiing lijkt of wat op takken lijkt :

1_andere_toepassing.jpg Deze is gefixeerd met ZAP waardoor hij wat meer blinkt, maar heeft als voordeel dat het beenhard wordt. Nu kan ik dit gebruiken om - nadat het is geverfd - te bestrooien met schaalblaadjes.

Resultaat : een zeer eenvoudige manier om een lage begroeiing te simuleren.

Binnenkort ga ik blauden gebruiken als een andere soort begroeiing op dit dio. Is momenteel aan het drogen.

Dus binnenkort meer pica's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk idee van dat ijslands mos, nooit aan gedacht.

Mischien wel een idee, scheur eens een theezakje open en kijk eens naar de inhoud :k

Ron
 
In de treinen en Warhammer word dit veel gebruikt.

Maar wat denk je van thee. Jawel gewoon thee. En Italiaanse kruiden mix. Dat geeft een heel mooi gebladerte en strooisel. Kost weinig. Is na verharden mooi spuitbaar in de kleuren die je wilt.

Voor bomen kun je varengras gebruiken. Dat kun je in balsa hout prikken. Dan heb je een mooi spar.
 
Hey jongens, bedankt...mss een stoeme vraag, maar ik ben een rasechte 'koffieleut', maar kan ik gewone thee uit de supermarkt gebruiken, of moet dit klassieke natuurthee zijn ?

Wat betreft het Warhammer/treinen gebruik van Ijslandmos, daar heb ik idd het idee gevonden. Ik heb alleen hier en daar een klein beetje anders gewerkt, omdat vaak de mosgroepen als 'boomvulling' worden gebruikt en dat komt niet echt over.
 
Laatst bewerkt:
He, he, he, ja gewone thee. Ik heb vier dochters he. Dus thee zat. :D
 
Voor blaadjes van de bomen kan je ook nog gedroogde peterselie gebruiken...
Je kan deze zelf naar eigen smaak :k op grootte brengen door deze wat te vermalen.

Gtrtz,
Beyond
 
En zo zijn er meer dingen die bruikbaar zijn denk maar eens aan bepaalde kruiden die je in de supermarkt zie staan.

Ron
 
Dat zijn heel goede tips over die kruiden en thee, en je dio gaat er nog eens lekker van ruiken ook :D

Mooie gedaan met dat ijslandmos Jade, maar waar vind je zoiets ?

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan