Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Ferrari California T [done]

Het is er toch nog van gekomen de Ferrari is klaar !
Nu ik de deadline toch niet haalde heb ik men tijd genomen en wat geëxperimenteerd.
Dan bandjes van de velgen vond ik persoonlijk te klein en te dun. en die van de doos zelf was ook niet mijn ding.
Gelukkig had ik een setje liggen maar die heb ik natuurlijk nodig voor een andere wagen.

Dus dacht ik waarom maak ik ze niet na.

We nemen een originele band ( deze komt van de Nissan GT-R R35 van Tamiya )
En we zoeken iets dat dezelfde diameter heeft dan de velg. Nu kwam dat heel goed uit dat een borstelstok ideaal was, dusja de borstel is nu een stukje kleiner :P

We nemen ook een basis plaat, hier heb ik een simpele plaat plexi genomen.
Tenslotte heb je ook iets nodig om een mal te maken rondom de band. hier dacht ik hmm waarom geen lego blokjes.
Ik heb de band met hobby lijm aan de plexi geplakt. de lijm is na het drogen zeer flexibel en gemakkelijk te verwijderen. Dus geen originele band die zal kapotgaan.
tenslotte mooi rond de band de omkadering maken met lego en die met een lijmpistool aan de plexi plaat.

attachment.jpg

De meeste mensen zouden de mal maken van silicone. en dan de vorm in hars. maar dan moet ik een mal van silicone maken maar ook de band in silicone.
Silicone en Silicone kan soms voor heel wat problemen zorgen later bij het ontmallen. Dus ik heb de omgekeerde methode gedaan.
de mal in hars zodat ik later die kan vullen met silicone.

attachment.jpg attachment.jpg

Na het uitharden van de Hars, en het verwijderen van de originele band krijg je dit als resultaat.

attachment.jpg

Nu plaats je het stuk van de borstel weer mooi in het voorziene gat van de mal.

attachment.jpg

En tenslotte het mengen van de silicone.
Hierbij 2 componenten silicone en wat kleurstof.
Het voordeel van kleurstof is, je hebt meteen het gewenste kleur van de band, + veel minder kans op luchtbellen in de mal later.

attachment.jpg

Het beste dat je kan doen is afwegen ( Gram ) en niet afmeten (Milliliter)

attachment.jpg

Nu goed mengen en dan in de mal gieten.

attachment.jpg

Na een goei 8uur drogen krijg je dus dit.
Linker band is de Kopie en de rechter het origineel:

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg

Ook de groeven van de banden zijn echt mooi gelukt.
attachment.jpg
 
leuk, zo eigen bandjes gieten :)
 
Ziet er goed uit hoop en ik hoop dat je wel dat je ook twee banden in spiegelbeeld heb want anders is een kant van de wagen het profiel van de band verkeerd.
 
Mooi eindresultaat.
En de banden zijn goed gelukt.
 
Zeer mooi eindresultaat :)

Goed om te zien dat het ook omgekeerd werkt om silicone en hars te gebruiken...
 
Mooi model geworden en een hele verbetering die iets dikkere banden, en een handige how to zal er zelf niet op gekomen zijn :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan