Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Renault 4cv "pie" (1/24 heller) [DONE]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Bij deze mijn inschrijving voor de week build.

De boxart:

attachment.jpg
Enkele jaren geleden aangekocht.

Een beetje geschiedenis-bron van--> histoire

De motor van dit kleine wagentje
attachment.jpg
Netjes gerenoveerd zo te zien. Ik denk eraan deze in de kleuren te verven als op de foto.

De bouwkit bevat de decals voor de franse politie welke ik dan ook zal gebruiken.


Bron:wikipedia.

Geschiedenis

In 2006 vierde de 4CV haar zestigste verjaardag. Het was de eerste wagen van de Régie Nationale des Usines Renault, het symbool van de Franse industriële heropleving en de populairste Franse wagen van net na de oorlog, maar ook een nieuwe levenskunst. Terwijl het rijk van Louis Renault onder de voogdij van de bezetter viel, en de studie van en het onderzoek naar nieuwe wagens ten strengste verboden was, gingen twee mannen in het geheim dromen en nadenken over de toekomst. Vanaf 1940 wisselden Fernand Picard en Edmond Serre, twee ingenieurs bij Renault, hun ideeën uit over hoe de wagen er na de oorlog uit moest komen te zien: deze moest klein en zuinig zijn.
Bij de bevrijding op 4 oktober 1944 werden de Renault-fabrieken in bezit genomen door de voorlopige Franse regering, en twee dagen later werd Pierre Lefaucheux aangesteld als beheerder. Hij werd de directeur van deRégie Nationale des Usines Renault, wat op 16 januari 1945 officieel werd door een beschikking van generaal De Gaulle. Het project 4CV kreeg nieuw elan en de stylist Berthaud tekende een carrosserie met vier deuren.

Nog twee mooie voorbeelden hoe het ook zou kunnen gebouwd worden,maar ga toch voor de box versie ;)

attachment.jpg
Heerlijk zulke verweerde toestanden he.
attachment.jpg
En deze dat moet een echte uitdaging zijn om doen. Misschien dat ik deze nog kan vinden en op dergelijke manier kan na bouwen.
 
Laatst bewerkt:
veel plezier ermee. Leuk wagentje
 
Wow deze zal ik met volle goesting volgen pure nostalgie i love it
achter mijn hoek heeft er iemand een cabriotje van gemaakt en heeft er een 1 wielig aanhangwagentje aanhangen met een rieten koffer op gewoon prachtig om te zien
Maak er iets moois van he
Marc
 
Veel plezier met deze Patje.
 
Goeiedag mensen,ik zou zeggen have fun en bouw ze,helaas zal ik moeten zoeken naar de wielen die liggen ergens en vind ze niet direct.

Hoop deze alsnog te vinden anders kan ik niet mee doen.


sdfkkjskngWow dacht even het gaat niet door,maar gelukkig vond ik d wieltjes terug.

Hier dan van start gaande en daarom ook al wat beelden natuurlijk.
De spreu's:
attachment.jpg

attachment.jpg
Haha hier dus de wieltjes die ik blijkbaar losmaakte al .
attachment.jpg
De carrosserie,ik moet zeggen best goede details voor heller.
attachment.jpg
De overige onderdelen,terug in de plastiek gestoken om te beschermen. Zo we gaan beginnen ik zou zeggen tot vanavond dan ;)
 
Laatst bewerkt:
De eerste resultaten van vandaag de ze namiddag. Er is schade aan de achter as en heb deze eerst hersteld.
attachment.jpg
Bezig geweest met een afbeeldings- programma om wat scherper te krijgen. Je ziet hier de verbindende as die ontbreekt tussen de wiel dragende assen.
Daarom eerst herstellen is de boodschap.
attachment.jpg
Zo moet het komen,natuurlijk is dit dryfit dus de uiteindelijke herstelling is reeds aan de gang.
attachment.jpg
Zo moet her uit komen te zien na herstel,ondertussen is het zaakje al aan het drogen en uitharden.
attachment.jpg
Om jullie een idee te geven van de omvang van deze motor ;) De versnellingsbak ligt er achter.
attachment.jpg
Zoals je ziet redelijke details toch hier.
attachment.jpg

attachment.jpg
Oei deze is wat groter van formaat :s zal ik later nog aan passen en herposten hier.
Zo en nu gewoon verder werken. Tot later mensen.(ondertussen aangepast)

De werken gaan vlot en goed,hier weer wat afbeeldingen.
attachment.jpg
Enkele kleine voorbereidende werkjes gedaan al,worden morgen geverfd al.
attachment.jpg
Hier een klein deeltje geplaatst om er ee zelf gemaakt antennetje op te monteren,het onderdeeltje is wel degelijk uit de kit.
Ik heb er een gaatje voor geboord omdat het zo in de plannen staat. Het kleinood werd vanbinnen naar buiten toe gemonteerd.
Zodoende hebben we geen lijmspoor en het gaatje meteen helemaal gevuld.
attachment.jpg
De bagage ruimte heb ik gewoon dicht gemaakt met de daartoe bestemde klep. Op de voorste spatborden waren gietnaden merkbaar.
Deze zijn dan ook weggewerkt met schuurpapier.
attachment.jpg
De achteras werd geplaatst en viel goed mee om dat te doen. Toch zal ik er nog wat werk aan moeten doen ,het is nog niet helemaal naar mijn zin.
Dat zullen jullie zelf ook vinden bij de volgende foto's.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier is het goed zichtbaar,het as gedeelte aan de linkerzijde van het scherm moet worden verbeterd,de positie is niet optimaal.
attachment.jpg
Hier dan de voorste as en de daartoe bij horende stuur/spoorstang. De wiel assen werken vlot en ik moet zeggen dat ondanks het feit
deze kit een Heller is alles zeer goed past.
attachment.jpg
Batterij geplaatst en ook de midden console voorzien van het goede afdek onderdeel waar de poken op komen te zitten.
attachment.jpg
Even bekeken langs de onderzijde.het zijn mooie en nette onderdelen zonder enige vorm van flash.
attachment.jpg
En hier dan de spoorstang vergrendeld door de pennen plat te smelten. Na de test goed bevonden want het werkt zonder enig probleem .
attachment.jpg
Een klein beetje de brand sporen afgekrast. Ok goed ik g&a zo meteen aan het werk om het probleempje met de achteras op te lossen.
Tot de volgende update.
 
Laatst bewerkt:
succes met dit toch niet zo vaak voorkomend model denk ik.
 
Zo te zien een vliegende start genomen.
Ik begin er straks aan.
 
Hey Patje ziet er leuk uit he , moet die koffer vooraan dicht ik probeer dat altijd open te laten maar ja jullie hebben maar een week he
ik volg deze ook weer met heel veel plezier
Marc
 
Patje dit gaat een heel mooi bakske worden;)
 
Goeiedag mensen,heb enkele beelden weer. De achterste zetel staat al om het chassis gelijmd en ging ook de passagierszetel vooraan erin zetten.
Dat echter moest wachten omdat de achterste benen van deze zetel niet op de steuntjes terecht komen. Daarom heb ik kleine blokjes styreen gesneden en ernaast gelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg
Na het passen was het goed dus we kunnen doorgaan.
attachment.jpg

attachment.jpg
Dat schijnt goed te zijn dus,dus ik kan gaan verven nu. Vanavond de foto's van de geverfde motor en achter ophanging al.

Edit:

Hier dus al wat verfwerk aan de motor en chassis.
attachment.jpg
Even wat extra contrast ingesteld,en nu het echte werk haha
attachment.jpg
Hier alles klaar om verder geverft te worden,rest me enkel nog de aandrijfriem te maken vooraan de motor.
attachment.jpg
Uiteraard nog een laagje over doen hier,ook op de banken is dat een feit.
attachment.jpg
Heheh.... moet doorwerken hier en snel laten drogen om er gedeeltelijk glans op te zetten nog.
Enkel de delen waar de tapijtjes zitten blijven mat.
attachment.jpg
Zoals ik al zei nog een dun laagje en dit zit er op. Kan ik deze avond nog de body gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
knappe start patje kijk uit naar het vervolg
 
Goed bezig Patje, dat gaat volledig in orde komen.
 
heel mooi gedaan kijk uit naar de volgende foto's.
 
lijkt wel of ik deze gemist heb aan de start lijn ,
Gelukkig gevonden voor het beëindigd is , en volgens mij meer dan een mooi begin.
 
Zo mensen hier dan weer een update in deze weekbuild.

attachment.jpg
Binnenpanelen reeds in de verf.Vanavond de raampjes erin zetten.
attachment.jpg
De motor met wat meer kleur,straks de motorblok in laatste kleur zetten en sneldrogen.
attachment.jpg
De body reeds gespoten en al decals voorzien. Tussenfase is: al behandeld met revell kleurloze lak om de verf te beschermen.
attachment.jpg
Ben best tevreden al met dit resultaat.
attachment.jpg
Uiteraard moet er nog een eindlaag kleurloze lak over om dan de decals te sealen.
attachment.jpg
Hier zie je het goed op de motorkap,dus nog een laagje of twee denk ik.Gelukkig droogt dit erg snel.
Goed dat is het momenteel,nu werk ik aan de eindlaag op de motor,bezig de boordradio te steken en het dashboard te maken.
Ook de waterfilter/radiator is gemaakt en word geverfd. Tot straks mensen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan