Hoofdsponsor

1/72 Boedapest, spring 1945 - Vomag 7 met Flak 88 type 18 [DONE]

Prachtig samenspel van model en dio.
Subtiel hoe de ene poot op het verhoogde voetpad staat...
Verlang al om deze eens live te zien ^^

Applaus Applaus Applaus
 
Ja er is gewoon goed over nagedacht, bij elke vervolgstap. Dan krijg je dus, als het talent er ook nog eens is, zo'n tussenresultaat.
 
Hey,

Hier zijn we eens terug.... :)
Bedankt jongens voor de lovende commentaren, we doen gewoon ons best om een mooi 'iets' op de wereld te zetten, en waarbij we uiteraard heel wat plezier aan beleven...;)

Nu, wat hebben we ondertussen uitgespookt, wel toch al veel. Het diorama op zich zelf staat zo goed als klaar. Alles is bijgeschilderd en de begroeiing is geplaatst. Kleine details zoals propagandaposters uit de periode en uiteraard, van het land zelf zijn geplaatst, er is rekening gehouden geweest met enkele commentaren aangebracht door onze leden - meer in het kader van het aanbrengen van steunen ter hoogte van de sierhekkens, enz.., zijn aangebracht. Het diorama zelf dient nog wel vernist te worden waarna we nadien het nog zullen bewerken met de gekende poeders om stof en licht puin aan te brengen. Overdrijven gaan we echter niet doen en we gaan pogen om het heel subtiel aan te brengen. Onlangs diende ik te jureren en samen met enkele andere bouwers/juryleden hadden we het over het aanbrengen van deze poeders. Conclusie van het gesprek was echter dat iedereen echter teveel van die poeders strooit waardoor de eigenlijke kleuren terug weer weggestoken worden. Vandaar dat wij dit onthouden hebben en gaan pogen dit in de praktijk om te zetten op dit diorama.
Eveneens zijn er verschillende verweringstechnieken toegepast op het diorama die het verouderingsproces benadrukken, dit zoals regensporen, slijtage aan hekkens, lichte roestvorming, mosvorming en verkleuring,... niet iets speciaals zeg maar, enkel en alleen met veel geduld blijven werken totdat het juist voor me zat.. :8

Verder hebben we wat bijhorende details afgewerkt en geschilderd die op het diorama thuis zullen horen en het geheel zullen aankleden. Figuren zijn momenteel in de schilderfase maar ik hoop van deze week te afronden met de figuurtjes. Nadien kan dan alles in de vernis komen en verder afgewerkt worden. Nadat dit allemaal is afgewerkt zullen de eindfoto's volgen.

Nu kan ik jullie deze tussentijdse foto's niet onthouden en ik hoop dat ze jullie aanstaan. Mochten er commentaren zijn, laat gerust maar weten, ik deze fase kunnen we nog steeds alle kanten op.

Allez, nu foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en in overzicht,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, weeral zijn we bijgewerkt... :wub::8
 
Zeer mooi en realistisch straatbeeld wat mij betreft Swaken..!!

Grtz yves,
 
Mochten er commentaren zijn, laat gerust maar weten, ik deze fase kunnen we nog steeds alle kanten op.

Ok dus ik heb de foto's minutenlang bekeken want er moest toch íets te vinden zijn. Tijdens het kijken groeit dan de quasi verontwaardiging... het kan toch niet allemaal perfect zijn? En dan, eindelijk, is er tóch iets waar mijn bemoeizuchtige geest een opmerking uit heeft weten te destilleren. Het is absoluut maar een detail, maar naar ik ben niet helemaal overtuigd van de groene vlekken langs het gras tussen de stenen. Die groen-uitslag zou denk ik wat donkerder mogen, tegen het olijfgroen aan denk ik (maar ik heb dat niet gecheckt met referentiemateriaal, zeker even doen als je dat nog niet had gedaan). Voor de rest weet ik niets te bedenken.

Ik vind het veel leuker om het te hebben over de vele onderdelen van inzicht en perceptie die jij hebt ten opzichte van hoe deze scene er in het echt uit zou zien. De kaarsrechte hekjes inclusief bekroningen (de meeste modelbouwers zouden één of twee van die bekroningen krom duwen, om het 'afwisselend' te maken... ik vind het een goede keuze om dat niet of nauwelijks te doen), het realistische stratenpatroon met een zeer gevarieerde steenkleuring en mooie verwering, de pilaren met prachtig gevormde kroonsteen en de niet vergeten hangpunten van de poortdeuren (ergens hoop ik dat je de deuren niet gaat plaatsen). De poster leidt niet af en is minder prominent in het zicht dan in de meeste andere diorama's (wat me altijd een beetje irriteert). En ik vraag me af hoeveel mensen zullen zien dat er plaatsaanduidingen zijn bevestigd aan het muurtje onderaan het overhangende deel. Ik neem aan dat je dat hebt gebaseerd op een referentiefoto?

De begroeiing is prachtig en doet denken aan echte flora. En niet alleen de levende flora, ook de dode blaadjes. Die liggen op de plekken waar je ze verwacht, in de hoeken (haast onopvallend) en in de goot. Je hebt hierbij een visueel interessant onderwerp (de blaadjes) opgeofferd voor realisme en dat is volledig naar mijn smaak, fantastisch om te zien.

Alom een prachtige vooruitgang van het allerhoogste niveau in de modelbouw. Zelden is het zo moeilijk om een verbeterpunt te vinden.
 
Hey,

Dikke mercie jongens voor jullie comments... :)
Roy, ik zijn het eens met je, de groene 'mos'aanslag rond het gras op de straatstenen en trottoir zijn me dunkt iets te veel in aanwezigheid. Nochtans een filter overgelegd van raw umber om het geheel naar elkaar toe te brengen, zowel van straatstenen als grassen, maar blijkbaar ergens iets of wat de mist ingegaan of was de filter te zacht. Het is sowieso al verzacht van kleur. Inderdaad eens zien of er iets of wat mag verdonkerd worden, maar zeker weer niet teveel omdat het anders gaat breken, en zoals je al weet wil ik het zeker subtiel houden.

Inderdaad, de dode blaadjes zijn echt mooie dingen maar wou ze toch op een logische plaats leggen, temeer, dat zal nadien wel blijken bij volledige afwerking, heeft het kanon al geschoten en dan blijven dode bladeren niet liggen maar stapelen zich op in hoeken en kanten, door de luchtverplaatsing van het schot.
De bedoeling van de propagandaposters was dat ze er toch al een tijdje zouden hangen en daarbij mee verweerd zijn met de omgeving, terug moet het subtiel aanwezig zijn. Bedoeling is om de kijker te lokken met steeds nieuwe details die hij ontdekt, temeer de wegwijzer onder de muur, wat heel goed gezien is van je. Inderdaad, ik heb wel meerdere foto's liggen die zulke weergaven dekken. Ik poog steeds mijn dio's te staven aan de hand van foto's of een combinatie van foto's, meestal doe je dan niets verkeerd.
Flora is gebaseerd op de echte flora in onze tuinen en door het bekijken van foto's. Altijd belangrijk om eerst een kleine studie te maken van je onderwerp dat je wilt nabootsen of bewerken, zo voorkom je meestal verrassingen.... ;)
 
Ik heb ook een terechte opmerking ...... 1 woord zelfs , prachtig !
 
hier kan ik uren op zitten kijken en de details zijn schitterend wederom grt Pascal
 
Mooi fijn werk. is het eventueel de optie om de punten op het hek een vergulde indruk te geven? Soms zie je dit in de voortuintjes dat deze anders gekleurd zijn (wit, goud, ...)

Voor de rest kan ik enkel de anderen bijtreden met de oeh's en aah's...
 
Mijn opmerking is,machtige smeed en plaveiwerken.
 
Hoe FANTASTISCH moet het wel zijn om op dit perfecte grondwerk je scene te distilleren ?! Swaken, ik had dit draadje nog niet ontdekt, maar man toch zoveel liefde in een stukje straat in schaal 1/72, ongelooflijk ! Je weet dat ik fan ben van je werk.
 
Swaken , ik heb net als Roy alles nog eens heel goed bekeken om te zien of ik toch iets kon muggenziften. Vermits we elkaar al een hele tijd bijstaan en raad geven weet ik dat ik dit mag doen.

Mijn enige opmerking momenteel is de vorm van de graspollen. Woordje uitleg:
Deze pollen groeien in het gras en zijn dus in feite een uitgroei van het gras door gebrek aan onderhoud, iets wat we allemaal in onze eigen tuin wel eens tegenkomen. Het zijn dus geen afzonderlijk gegroeide pollen gras te midden van bijv. een zandweg.
Gras dat uitgroeid door gebrek aan onderhoud zoals in dit park zal slechts zelden als bol uitgroeien maar eerder als ellips waarbij de hoogte van het gras gestaag hoger word van buiten naar binnen toe. Als ik het nu op sommige foto's bekijk, lijkt het me te kunstmatig als ik dat woord hier mag gebruiken en ik moet eerlijk zijn, het was me op de club nog niet opgevallen want anders had ik het je zeker al gezegd.
Dus tot zover mijn muggeziften waarbij ik niet weet of je er nog iets aan kan of wil veranderen.

Voor de rest niets dan lof, dat weet je, we hebben er al genoeg over gepalaberd. Jammer dat je lantaarnpaal er nog niet opstaat en die spinnenweb in de hoek mis ik ook nog. >
 
Hier ook maar één woord: Prachtig met een grote P.

Grtz Bart.
 
Mooi werk weer en echt genieten. Heb je niet toevallig een 1/72 menneke die je bij de posters kan plaatsen (voor de foto) want nu heb ik het idee dat ze wat laag hangen maar kan dit uiteraard mis hebben.
 
Prachtig werk Swaken....dit doen op schaal 1/72 is echt in één woord "fantastisch". ;)
 
Hey,

Bedankt jongens voor jullie comments....:) ,het wordt zwaar geapprecieerd.... :) ;)
Ik weet dat ik er veel tijd heb ingestoken om het zo realistisch mogelijk te maken en dat er toch een tijd komt om ergens te stoppen met de opbouw.
Van de brons op het hekken, een opmerking van Bart, kan ik het volgende meedelen, dat is inderdaad gedaan, de toppen zijn in hun brons gekleurd maar door de verwering, brons wordt groenig, er is een wash erover gegaan, die tevens op de straatlantaarn zal voorkomen, die hebben jullie nog niet gezien op de foto's... :)

Erwin, je weet dat ik je raad altijd opvolg en toepas, maar ik heb hier in mijn gras ook van die ophogingen en die vormen ronde, ja, ook ovale vormen, vandaar dat ik voor de ronde vormen ben gegaan. Nu, niet alles is rond in zijn vorm en er staan verschillende op om de sleur te doorbreken zeg maar. :) Momenteel staat mijn, gras kort nu, dus van die 'pollen' heb ik geen last..... ;)

Ron, ik weet het man, ik moest er eens een 'peetje' bij gezet hebben om de verhoudingen te kunnen tonen. Nu, niet getreuzeld, bij de opbouw van het diorama heb ik dit wel gedaan en moet zeggen dat de posters op schaal zijn, deze heb ik zelfs speciaal laten maken omdat daar niets van was - enkel Duits, Frans en Belgisch/Nederlands zijn er, en zij op hun goede hoogte hangen ook. Als de figuurtjes af zullen zijn en geplaatst zijn op het diorama zal alles in zijn plooien vallen en goed tot zijn recht komen, allez, dat hoop ik toch he.... :) ;)
De propagandaposter zijn zelfs in het Hongaars opgesteld omdat het tafereel zich afspeelt in Hongarije, vandaar de logische keuze natuurlijk.... :)) ;)

Ik hoop van binnenkort het geheel af te werken en de laatste loodjes, lees stoflaagjes, te kunnen leggen.... :)
 
Hey,

Allez, hier zijn we terug met een finale update.
Op enkel nog een kabeltje vastlijmen beschouw ik dit als beëindigd, en eerlijk, het mocht tijd beginnen te worden ook. Op den lange duur ben je aan het 'vitten' op details van details en dan moet men denken aan stoppen. Vandaar, deze heb ik op het gemakske afgewerkt en zal zo blijven. Ik zijn toch ergens serieus tevreden met het resultaat. ;)
Ik moet wel zeggen dat rekening heb gehouden met de geleverde commentaren om enkele kleurschakeringen te veranderen of bij te werken. Waarvoor dank uiteraard, dit zowel op het forum als in de club waarin ik zit. :$:8

Sinds onze laatste post zijn de laatste details aangebracht aan het voertuig en het diorama zelf zoals ladingen, figuren en straatmeubilair. Enkele fijne stoflagen met MIG pigmenten zijn aangebracht in die zin dat zij niet overheersen, maar toch een duidelijk stofpatroon weergeven.
Ik hoop dat het jullie zal kunnen bekoren, vanaf nu zijn het foto's.....


van het 'blote' diorama zelf.....


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Nu speciaal voor Ron, die vroeg om een figuurtje bij te plaatsen om de hoogte van de propagandaposters te kunnen bepalen.... foto's genomen op 'ooghoogte'....


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


en met onze kleine vriend erbij...... die iets achtergelaten heeft......:laugh::laugh::8


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


en nu de finale foto's van het geheel.....:wub:


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, je hebt het al gehad deze keer...;):8
Hopelijk smaakt het...;)
 
Prachtig resultaat, en mooie details zo hier en daar :)

Het is de vraag welke prijs deze zal gaan winnen.
 
Zeer Prachtig Swa Applaus Applaus

Fijne details, en dit op de kleine schaal, indrukwekkend werk!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan